Kontrollrummet

equality - Tre små gummor

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Tre små Gummor
ARTIST/GRUPP: eq
GENRE: juljazz?
LÅTLÄNGD: <2 min (som vanligt)
KOMPOSITÖR: okänd enl wikipedia
PRODUCENT: eq
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR:
FORMAT: mp3

Tänkte överraka mig själv med lite julstämning. Försökte med denna som jag inte ens vet om det är jullåt. Alltid alltid älskat melodin. Håller det? Flipp el flopp?
« Senast ändrad: 14.12.2014, 15:15:09 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjo!

kul lek med rytmik och färgningar. Kan känna att huvudtemat kanske skulle följas mer med hela sättningen: "tre-små-gu-mmor" kunde markeras på slagverk och alltihop samtidigt.

Några tvivelaktiga smågrejor som känna för otajt på pianot här å var, som inte slinker igenom "artistic freedom"-filtret. Svårt att kvantisera antar jag. Men testa att bryta upp midispåret och lägg delar på ett annat spår med samma channelstrip, så du kan kvantisera vissa bitar.

Några pianovandringar med vänsterhanden låter lite statiska, samma velocity på tonerna. öppna i editorn och sprid ut velocity lite granna.

nu måste du ju få tag i nån trumpetare eller saxofonist och göra den längre. Och wernborg borde få ett stick att brodera ut och gå all in evil jazzman på.


trevligt stycke. fortsätt med det!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Låter som det är en rolig låt att spela på piano. Bra piano ljud, vilken plugg kör du?
Jag blev glad av att lyssna på den. Som sas tidigare så kanske du borde göra nån omtagning till.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
Med dom tonerna fördes jag tillbaka mycket långt i tiden, ett tidigt 60-tal. Och detta är definitivt en julsång för mig eftersom den alltid lirades på folkskolans julfester. Och då samlades alla elever och lärare i skolans festsal till julfest för att ha lite julkul med lite teater och annat program och som avslutning kördes den väntade och stora "ringdansen" vilket betydde att alla som ville kunde bjuda upp "den vackraste tösen/gossen" till dans och polonäs och en av dom låtarna som lärarinnan spelade på den stora flygeln var just denna "Tre små gummor". Har ju inte hört denna låt på hmmm... ett tiotal år så nu vid julförberedelserna kommer den som på beställning.
Man var ju ung o grön och stämningen var svettig men skön eftersom festen betydde att julen närmade sig och skol-lovet började så livet kunde ju inte ha vart bättre! :)

Kan inte, eller kanske vill inte analysera detta snygga alster med närmare detaljer om mix och max eftersom den satte sig i mitt hjärts just sån som du har gjort den, snyggt arrad och bra lirat!

Tack för dom fina stämningarna EQ! :wub:

h.   johan
« Senast ändrad: 14.12.2014, 06:27:28 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack kamrater för fin feedback! Återkommer med bättre svar och comments på era och andras alster ikväll. Petat lite bland velociteter och timeing, till det bättre förhoppningsvis. Lade upp renoveringen i trådhuvudet. Glad tredje advent!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jomenvisst ..lekfullt o gött som vanligt..lägg på en crazygura vettja.. :) Rock on"


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Coolt! Roliga variationer på harmonierna. Fortfarande en aaaaning stolpigt på pianot på några ställen, men lägg på dina snygga akkeprylar på detta så når du toppklass. Kanske nån vän stämma skulle kunna sjunga nån vända också?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Den version jag lyssnade på nu gillar jag. Det är härligt att höra en lek runt ett känt tema.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Emu: Tackar särskilt för utförliga synpunkter! Ändrade lite sedan du skrev efter dina anvisningar bl a. Velocityn i vänsterhanden har jag dock inte kollat upp ännu. Ska bli! Idén med "tre små gum-mor" på trumma och bas låter kul och skall testa även detta. Kanske finns originalmelodin kvar i minnet i den mer utsvävande andradelen då jag nu fimpade en förvirrande extratakt efter mellanspelet? Låten var mest ett hastigt mellanspel, då det för en gångs skull endast tog några timmar att ställa samman. Men visst utbyggnad med en evil jazzman och sax vore inte fel alls! Får ligga sömnlös och grubbla på detta.  :o :D
zzeb: Jo, lite kul att latja runt och förstärka(?) spänningarna i denna välkända melodi. Pianot är Alicia Keyes. Nåt mer omtag blir det. Tackar zzeb!
Mahan: Kul att du bjussar på dig själv och dina minnen från sextiotalet av denna! Visst är det en ringdanslåt. Dottern hävdade bestämt att den sjungs runt midsommarstången! My fault i såna fall men bra att den är jullåt i dina hemtrakter. När det gäller traditionella (folk-)sånger så har väl kyrkan lagt beslag på en stor skatt (snacka om stöld från upphovsman/-kvinna!). Just denna var väl för glad att göra om till psalm? Thnx Mahan!
Marsall: Crazygura?  :D Jo, halvtonstegen i pianots vänsterhand i slutet på refrängerna skulle kunna förstärkas med en virvlande gura, tror jag. Thnx mate!
Wernborg: Måste nog hitta ett stick först om en akkegura skall äntra scenen. Tycker alltid det är knepigt få  akkegura och piano att samsas. Om pianot stillsamt ligger på ackorden kanske... Stolpigheten är priset man får betala om man inte heter Dividend eller är lika flyhänt som vissa andra  ;). Det blir någon till några takter i taget och sedan pilla på de kända midiparametrarna. Har någon plugg som har en humanize-algoritm som jag aldrig riktigt kommit till tals med. Wellcome to the machine liksom... Har iofs en arbetskamrat som är riktigt bra på jazzpiano. Kanske kan be henne och dessutom ringa en vän stämma. Försökte gasta in nån vers men fockade mig själv genast. Lät för bedrövligt. Tack W för bra synp!
MaxB: Tack Max. Kul att du tycker så!  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Snyggt! Gillar denna jazziga versionen skarpt, till skillnad från hur den ofta blir i ringdanssammanhang ;) Lekfullt och skönt!
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Man får rysningar, och tänker på dom offentliga julgransplundringarna man 'tvingades' att gå på som ung.
Dansa var man tvungen till oxo.. :wacko: Piiinsamt.. :D
Nä men kul med en lite uppjazzad variant av barndoms-ångesten..  :rolleyes:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt! Gillar denna jazziga versionen skarpt, till skillnad från hur den ofta blir i ringdanssammanhang ;) Lekfullt och skönt!

Tack Plinka! Kanske slår klorna i något annat ringdansnummer... God Jul!

Man får rysningar, och tänker på dom offentliga julgransplundringarna man 'tvingades' att gå på som ung.
Dansa var man tvungen till oxo.. :wacko: Piiinsamt.. :D
Nä men kul med en lite uppjazzad variant av barndoms-ångesten..  :rolleyes:


Joho-ho. Har några såna minnen också. Fånigt trams runt granen bara för att föräldrarna skulle vara nöjda. Hoppas jag förskonade ungarna från sånt. Ledsen att väcka upp sådana "trauman" men glad att uppfattade något liite kul i denna ändå!  :D God Jul (utan ringdans!)  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Härligt med lite jazziga inslag! Fin mix och prod och fint framfört!
Känns lite som en Povel Ramel eller Charlie Norman på lekhumör.  :)
Hittar inget att anmärka på.
Snyggt pianoljud - det är väl Alicia´s keys..?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag lyssnade häromdagen och jo jag gillade arrangemanget riktigt läckra vandringar på pianot. I går stötte jag på makarna Dominique i konsum affären och tänkte genast att jag måste skriva nåt i den här tråden :D
Kul med lite udda kopplingar.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Härligt med lite jazziga inslag! Fin mix och prod och fint framfört!
Känns lite som en Povel Ramel eller Charlie Norman på lekhumör.  :)
Hittar inget att anmärka på.
Snyggt pianoljud - det är väl Alicia´s keys..?
/Asti

Farsans gamla hjältar där som sedan länge även är mina. Alicia's Keys - yes, låter piano om den.

Jag lyssnade häromdagen och jo jag gillade arrangemanget riktigt läckra vandringar på pianot. I går stötte jag på makarna Dominique i konsum affären och tänkte genast att jag måste skriva nåt i den här tråden :D
Kul med lite udda kopplingar.

Känner du Domiqanarna? Kul! Funderar på att sänka tempot och ta bort trumman innan sista vändan. Tempoväxlingar är knepigt i Sonar.

Tack Asti och Eddi!


'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är en mysig lek du håller på med i denna inspelning.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google