Kontrollrummet

Jambrains - Don't Let Me Go

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
LÅTNAMN: Don't Let Me Go
ARTIST/GRUPP: Jambrains
GENRE: Rock
LÅTLÄNGD: 04.08
KOMPOSITÖR: Jambrains
PRODUCENT: Jambrains
EV. MEDVERKANDE: Jambrains
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3
OMSLAG:

"B-Sidan" från första singelsläppet (har en singel nån A och B-sida i den digitala tidsåldern egentligen?) med mitt soloprojekt Jambrains där jag på gott och ont gör allt själv från ax till limpa (förutom mastering som jag i detta fall fått hjälp med). Eftersom jag gör allt själv så är jag intresserad av feedback på allt från låten i sig, framförande, mixning osv.
Vill man inte befläcka sin hårddisk med att ladda ner mp3:an så finns låten även här: 


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
I min lyssning behöver musiken på något sätt lite lyster/lite udd. Vet inte hur, men lite ljudmässigt lyft. Trummor och andra instrument är lite anonyma på något sätt.
Ja jag vet att denna kommentar är svår att begripa - så skit i den :D
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag saknar en del diskant och lyster i mixen. På både instrument och röst.
Hör samtidigt en skön potential o material och framförande!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Jambrains!
Och välkommentill KR! :)

Läste igenom dom föregående kommentarerna  och förväntade mig "sumpsound" men jag tycker grabbarna var lite onödigt kräsna.  :P
Några tankar med plus o minus:

- introns instrument önödigt långt utpanorerat, gäller även vidare i låten. Samma sak solosynthen som ligger påutkanren i andra kanalen. Dra in dom lite mer i ljudbilden så att dom inte "rymmer"
- virvelkaggens sound e rätt "sumpigt", lite mattpiskning på bakgården, och låter gammal "EZ-trumma". Testa att släppa lite på kompressorn så att kaggen får tillbaka sin dynamik, nu en den lixåm ihjälkomprimerad. Testa åxå att dra ner lite på volymen på den så är den inte lika dominant.
- trummandet känns stundom lite otajt, kanske bara att kolla ljudnivåerna på burkarna så att inga slag uteblir.
- försök undvika fadeout, låter fattigt som om ideérna eller tiden tagit slut, en fin låt ska ha ett värdigt slut!

+ Bra låt, snyggt uppbyggd med intressanta harmonier.
+ bra guralir mede snygga gurastämmor
+ B3:n sitter bra i ljudbilden utan att sticka ut
+ kul med synthens glidesolo, dra bara in den lite mer mot centrum så att den blir en del av låten.
+ bra sjunget och snygg röst! Passa lite med uttalet, den klassiska texten "what can I do" blir lätt en drink "Vodkan Aidu"
+ sångstämmor e alltid snyggt
+ fixa panoreringarna så sitter arret åxå fint

Det blev alltså betydligt fler plus än minus så det blir mer än godkännt. Bra låt och fint framfört! Bra jobbat med andra ord och om detta var B-sidan så kan väl A-sidan inte vara sämre eller... :D


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja välkommen :)
Kan bli bra med lite trix ..Ingen bra lyss på jobbet så det ända nu är att trummorna borde köra mer rak takt enkelkaggeslag ..Nu vobblar kaggen lite.. Jag får lyssna mer i bättre lurar..


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Hej och välkommen.
Händelserik låt med flera olika partier och takter. Håller med Mahan att trummorna kan kännas lite otajt och att du behöver jobba på uttalet.
Annars en bra låt med med lekfullt arrangemang.


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Hej (och välkommen från mig med!)!

Sjyst låt, snygg bra sång, ja du har ju redan fått bra och utförliga råd från vår "gamla räv" Mahan, följer du dom så blir det säkert ännu ett snäpp vassare :D
Gillar skarpt övergången med det glidande synthsolot följt av guran, och där tempot drar igång -snyggt!
Plinkar på en låt...


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Lite för dominerande bas kanske och lite överarbetade och komprimerade trummor, men annars jäklars va bra, instrumentaldelarna är skitläckra..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Bra låt som inte riktigt hittar var den hör hemma! Det är väl genomarbetat och genomfört och har en personlig touch! Frågan är var du har ditt hjärta?

Synpunkter: Mixen/mastringen är för kompakt! Många goda detaljer in arret som trängs ihop genom en lite får trång tratt. "Trummisen" vill göra låten metal, vilket den inte är - verser och refräng är något slags indie-Springsteen och från Glidesolot landar det i progrock - fin sådan också!  Sången är tydlig men får en enerverande elak karaktär i mix/mastring tyvärr...


Utloggad Jambrains

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 67
    • Visa profil
Oj, vad många kommentarer! Stort tack till er allihopa, mycket uppskattat (men nu måste jag verkligen börja jobba på min demokvot...)

@Alla
Det finns två alternativa mastringar som den som vill/orka gärna får slå ett öra på. Båda har sina meriter på sitt sätt tycker jag...

Det här var den ursprungliga versionen jag mastrade själv (den ni lyssnat på mastrades en vän baserat på samma mix som denna)

Samma mix men kört genom LANDR automagiska makapär

@Gurano & @MaxB: kanske nåt av alternativen ovan funkar bättre?

@mahan
Ja, kan vara så att panoreringen är lite extrem. Ska testa att dra ihop det lite men det är mycket som slåss om utrymmet :-)
Förstår vad du menar ang. virveln fast jag gilla hårt komprimerade virvlar... dock kan den nog backa ett litet snäpp som du föreslår
Tack för kommentaren ang sången, själv tycker jag det låter rätt kasst och jag har nog så fullt upp med att få till själva
sjungandet att uttalet kommit på skam. Rätt ny på sång så det har i alla fall blivit lite bättre sen denna spelades in men jag ska verkligen försöka hålla koll på uttalet.

@bjurte
Jo, basen kanske ligger lite högt, jämför gärna med nåt av alternativen ovan. Om du tycker de här trummorna är överarbetade så skulle du hört de tidigare versionerna innan jag dödade några darlings ;-)

@HasseFX:   
Hjärtat är nog ganska stort vilket nog märks i mina låtar, visionen är väl att lyckas förena en viss hårdhet/tyngd med det melodiska.
Vet inte om trummorna är metall riktigt...referensspåret jag hade var The Storm med Flying Colors och där lirar ju Portnoy trummor och honom diggar jag skarpt så då blev det som det blir. Men smaken är ju som sagt olika :-)
Jo, det är trång i mixen (därav panoreringen som kommenterats av andra), kolla gärna nån av alternativen ifall nån känns bättre. Du skulle höra min sång isolerat utan nån eq osv, då snackar vi enerverande och elak! ;-)

Fast själv är jag ganska snäll...

Tack än en gång allihopa!
/Johan
« Senast ändrad: 13.12.2014, 19:30:12 by Jambrains »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjo!

Lyssnar på sista varianten.

Lite överkomprimerat. Tror att musiken duckar lite bakom sången.

Generellt låter det som om många instrument är lite off beat här och var. Som taktfascist så sticker det lite i öronen när det inte limmar hundra.

Sången behöver höras tydligare; boosta lite över 3 khz, dra bort allt under säg hundra hz.

Sen behöver uttalet en liten pust, och du borde sjunga ut lite mer, det låter väldigt försiktigt trots det kaxiga uttrycket.

Ambitiös låt iallafall, med många bra bitar. Jag tycker du skall fila och lyssna på en vers/reffe/stick i taget. Sedan kan du peta till toner som inte ligger helt på beat, och kanske byta ut en sångbit i taget.

Gör mixen lite mindre het så får du nog plats med allt.

Välkommen till KR, och bra förstaalster!

/T
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag gillar LANDR-versionens resultat av virveltrumman och sången. Den versionen känns bra för mig!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Halloj och välkommen! Får lite vinylkänsla av 10CC, Bros Sprängsten och brittpop. Får inte riktigt grepp om låten men gillar när det krävs flera lyssningar. Det är överraskande harmonier, bra lirat och sjunget. Mix/mastring saknar dynamik och din vox låter lite vass. Lyssnar på versionen i KR-spelaren och sedan igen på versionen SC-spelaren och den senare låter bättre. Klarare. Nästan sextitalspanorering med en puka, gitarr och synth långt ut till höger. Medvetet? Uttoning är ju i såna fall helt i samklang med den eran även om jag föredrar riktiga slut.     
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves