Kontrollrummet

Oh holy night - Harmonica mike Version 4 - 2014/12/15

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Oh holy night
Artist:Harmonica mike
Kompositör:Ja det är väl den där Adam
Text:Dito tror jag.
Ev,medvärkare:Nope,jag fick stå för allt lidande :)
Format:mp3

##########################

Hej gott folk.
Long time no seen som dom säger..Tänkte först spela in en jullåt,men inga idér så jag hamrade in en cover på denna.Vad vet jag,den kanske har existensberättigande..Nåväl,sången satte jag halvsex i morse och av hänsyn till mina grannar så höll jag igen en del.Fega ur med falsett grejer  :D
Tänkte ha denna som backtrack och yla låten på en fest runt h-julen.

Förhoppningsvis så kommer jag att börja hänga här lite mer frekvent när idérna börjar strömmar in..Och lyssna på vad ni har sysslat med i musikväg.

Gör som ni brukar - såga ned hela Norrlands skogen och sälj den till Tyskarna dyrt  :)

EDIT:

Ylade in en OOO_AAA kör på sluttampen.Jag tror jag har denna nu.Det enda jag behöver göra för live verren är att muta stämmorna på andra versen.Men ooaaa kören får stanna,inga probs att synka mot .

Mike
« Senast ändrad: 15.12.2014, 10:15:35 by Harmonica mike »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
The Voice.. :)
Jäklar va bra du sjunger sånt här oxo..
Den vill vi höra mer av, så nu får du skärpa till dig.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Micael!
Kul att få höra din härliga stämma igen, den blir ju bara bättre med åren. :)
Och låten är ju som gjord för dig, stämningsfull, enkelt men funkande arr, en andra stämma kanske kunde smyga sig in nånstans för att öka intensiteten.
Tror jag kommer att låna detta backtrack, PM:ar dig senare!

Hålls i studion nu mannen, falsa medan järnet e svettigt... eller hur de nu heter :D


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
 :wub:  Hallelujah! He is back The mighty mick-man!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härlig sång HM :wub:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kul att se att även en cover får gehör  :wub:

Bjurte:
Thanx man  :wub:
Idérna står inte direkt som spön i backen nu :)
Får testa lite hårt slit - Det kanske lossnar då..To be continued  :)

Johan:
Tack kompis,den värmde gott.Sjävklart bjuder jag på backtracket om du vill ha det.Jag funderade på stämmor,men tänkte att då blir det marigare att synka lead live,så jag la ned det.En subtil MMM kör eller en OOO/AAA kör hade däremot lyft ordentligt.Tveksamt om jag jobbar mer med denna,mera en tanke att sprida lite julstämning live.Kyrkan hade varit kul på julottan..

Max:
Tack kompis  :wub: Den värmde gott.

Roffe:
Thanx man.

################################

Till de andra 7 som lyssnat på låten vill jag bara säga tack för lyssningen.Kommentarer är överflödiga :P :D

Mike


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skön stämma som har hörts lite för lite - finn din musikaliska nerv - vi vill höra mer :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Skön stämma som har hörts lite för lite - finn din musikaliska nerv - vi vill höra mer :D
Thanx Eddi,ja vi får se om det lossnar musicerandet.
Funderar på C8..Som en kick i röven för att tvinga igång inspirationen  :D


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Jag tror att du har för få gitarrer  :lol:

Underbar!  Jag sitter och filar på exakt samma sak, fast med saxen som lead. Låter ännu inte lika bra som detta.

I övrigt håller jag med Bjurte!
/J


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
kan inte lyssna nu, men jag är säker på att det blivit skitbra  :lol:

- återkommer sent ikväll =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Härligt juligt!

Hyllningskör snarare än kedjesåg. :)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Några fler som har sett ljuset  :wub:

Josef med Klippet,öh saxen menar jag  :)
Ja jag gav bort min ena elgura så nu har jag bara schectern kvar :D Det blir kul att höra din version på denna.
Den bör väl hamna i Bb eller nåt då..Intressant tonart för min sång.Får du till det så kanske jag bjuder på en vers om du vill..

Mr Thomp:
Ja återkom gärna,sågningar går också bra  :D

oneuppen:
Thanx man,det värmer gott i juletider.

Mike


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Från och med nu är låten omdöpt till "Oh holy Mike":) Jädrans vad bra sång. Tycker du ska ha kvar falsettsången som får det att låta ännu mer lidelsefullt.
Passar på att tipsa om Julsamarbetet;)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Från och med nu är låten omdöpt till "Oh holy Mike":) Jädrans vad bra sång. Tycker du ska ha kvar falsettsången som får det att låta ännu mer lidelsefullt.
Passar på att tipsa om Julsamarbetet;)
Thanx zzebben,den värmde gott.Ja jag behåller falsett grejen,skall lägga in lite subtila stämmor på några ställen så lyfter det nog nåt snäpp till.Lite stökigt frekvensmässigt också så det finns lite att putsa.
Titta på erat collab,det kan bli väldigt fint men jag kan nog inte tillföra nåt där.Det blir spännande att höra hur det slutar..

Mike


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Äntligen får jag lite julstämning! Sååå ljuvligt, får rysningar av din sång  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Underbart Mike :wub:

Men denna slår nog detta ändå:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5308.0

Liiite lägre stämma där du kommer till din rätt, anser jag då  :)
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nä, inga överaskningar här inte = det finns inte nåt å såga på.

Grymt! Seså, slit hårt med en cover i veckan nu, så kommer instpirationen. Kan du inte slösa bort din röst!

Snygga ljusare toner med  :wub:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
"nu sitter han i finkan och tänker på sitt bus - medan Julen fladdrar vidare i lågan från ett ljus"

Julstämning :) En kort strof från en annan KR dänga som Gurano och jag totade ihop för nåt år sedan -  "Tomten är en tjuv"..
#######################################

Carina:
Årets finaste kommentar som värmer mitt hjärta,tack rara du  :wub:

Maria:
Tack snälla  :wub: Ja versionen med Per är bra.Jag gillar båda,denna har blödande sång medans den andra har styrka och kraft.Musiken är underbar i Pers version,mera naket och enkelt här.
Filar in en stämma i denna till veckan så får den glida över julen i den tappningen.Men det borde ju gå att hamra in en seriös cello i detta..

Mr Thomp:
Tack för kommentaren,den värmde gott.Jag märker på rösten att det var länge sedan jag sjöng ut ordentligt,vibratot svajar lite.Kul att du gillade falsett grejerna,det var för att skona grannarna  från fullt skrål   :D

############################

Tack alla för fina kommentarer på en cover,det känns extra kul.

Mike


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Äntligen får jag lite julstämning! Sååå ljuvligt, får rysningar av din sång  :wub:

Håller med Plinka här.... jag har kännt mig vilsen inför julen som nalkas. Detta var just vad jag behövde. Vilken stämning alltså, går rätt igenom en :wub:. Var tvungen att avsluta lyssnandet mitt i, man kan ju inte sitta tårögt på jobbet inte.

Tack Mike
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Äntligen får jag lite julstämning! Sååå ljuvligt, får rysningar av din sång  :wub:

Håller med Plinka här.... jag har kännt mig vilsen inför julen som nalkas. Detta var just vad jag behövde. Vilken stämning alltså, går rätt igenom en :wub:. Var tvungen att avsluta lyssnandet mitt i, man kan ju inte sitta tårögt på jobbet inte.

Tack Mike
Stort tack för den kommentaren Krister,det värmer mitt hjärta.  :wub:

Mike


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Riktigt riktigt innihelsike bra!

Tycker den här verrren med arret, passar bättre än bas/baryton-köret på verren från julen 2008. Verkligen snygg tolkning den här!

Underbart Mike :wub:

Men denna slår nog detta ändå:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=5308.0

Liiite lägre stämma där du kommer till din rätt, anser jag då  :)

... Sen är det ju att orkestern är så dåligt mixad (man lär sig lite på 6 år :).... En ovetande om subtiliteter och dynamik mm mm, tycker det låter som en orkester. SKulle gärna göra om den här om några år.
Jag minns att jag kombinerade 3 (framför allt 2) + lite egna stämmor.

Jag tycker HMs version är den bättre. Om man bortser från rösten. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Läckert, ännu läckrare nu. Kompisarna som dyker upp efter 160 sekunder eller så, är riktigt välkomna!
226-240 Mmmmm  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är helt sjukt vilket omfång du har Mike men ännu sjukare vilket vibrato du har skulle gärna vilja kolla hur enbart sångspåren ser ut i vario audio. Ja det önskar jag mig i julklapp dina sångspår :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
 :wub:

...jag stämde in så rutorna sprack och grannens glögg skar! Men det var det värt! En live-video på Youtube skulle "gå viral" som det heter! Sänd låten till Daniel Lanois så släpper han allt vad han har för händerna för att medverka på denna!



Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ljuset har ännu inte slocknat,det lyser allt starkare ju närmare jul vi kommer  :wub:
#######################

Per:
Stort TACK Per :wub:
Versionerna skiljer ju sig åt lite.Jag gillar musiken i din verre,sången är jag inte nöjd med..Lite för många stämmor och bas stämman havererar lite - i sången alltså.Sedan är det nån tempo förskjutning i arret,men det är smågrejer.Vi kan satsa på en ny version 2015,men i B då :) där kommer sången till sin rätt.

Max:
Jo jag tog in grannarna..ähhumm..Sjöng lite till då dom vaknat menar jag  :) Möjligen fullt körställ på "Fall on your knees to hear the angel voices.."kan jag tänka mig om version 3 ser dagens ljus ..Mixade sången lite lågt också tycker jag.Tack för tycket,det värmer min hjärta  :wub:

Eddi:
Thanx man  :wub: Ja det går att göra denna i flera tonarter.Tror Per och jag gjorde den i E har jag för mig.Jag har också en slaskversion i C med barytontryck,men den har inte sett KR:s ljus.Omfånget kan man träna upp med rätt teknik och mycke övning.Falsett är svårt då det läker luft för att frambringa dessa toner.
Spåren,inte så mycke att se,roligare att lyssna på  :D

Hassefx:
Thanx man :wub:
"Brother John,have you seen the homeless daugter - standin´ there with a broken wing.."Den har jag ylat live på acke några ggr,skön låt med denne Daniel Lanois..Collab med honom,ja det vore nåt det   :rolleyes: Live video kan jag fixa här i köket i tomte mundering :D
Kul att du gillade mitt skrål på o holy night,det värmer gott.Drar upp sången lite sedan får den glida fram över nejden,julen menar jag.

#########################

Det var väl alla då.Stort eller ett JÄTTE TACK skall ni ha.Kul att få sådan uppskattning på en cover,ni är bara bäst.

Mike


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Paradoxalt nog tycker jag INTE du ska ha din röst som stämma eller kör på denna som liveuppträdande.

Lyssnar hemma i lurar, och det låter bra. Tycker det passar med stämman som är lagd -

MEN

din röst är speciell, kraftfull och unik. Det stjäl fokus från leadsstämman. Det är TVÅ leadstämmor. Du kan ju inte hjälpa det, öppnar du käften två gånger och sjunger med den där rösten så har du två lead!


Jag tycker du har två val, om du ska framföra denna live på något sätt:

1: Hmike och ett sparsamt arr. Funkar klockrent. Du kan leverera sången grymt bra så gådshuden reser sig igenom finskjortan på folk och det krusar sig i glöggrytan.
- ingen kommer sakna kör. de kommer bara lyssna på dig. Kanske sliter du fram munspelet och kör en vers med det. Även den mest inbitne julsångshatare kommer ha tårade ögon  :wub:


2: Hmike och sparsamt arr, och en två/trestämmig kör, lagd av en annan röst. Gärna släta, klara körstämmor. En kille och en tjej som sjunger helt rakt utan krusiduller. Körens fördelar för att skapa "sence of urgency" är ju uppenbar, den kommer lyfta låten utan att ta fokus från leaden.



Så bort med din egen körstämma tills du får nån annan som kan lägga en!

Plinka och/eller marre? Girly?


På ett personligt plan skulle jag gärna höra en variant med ännu enklare arr. Tänk dig att det bara är nån matta och enstaka ton, och sen brakar den där rösten igång... :wub:



Hur du än gör så blir det bra Hmike, men det var mitt tyck å tänk iallafall!


PS: Vilket tempo kör du i?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Mr Thomp:
Håller med.Stämmorna kommer ändå inte att gå att synka 100 live så de går bort.Arret,ja kanske jag skulle testa med nån synthpad som grund..Varvat med tunga pianoackord..Har en variant på denna med enbart ackord slagna i A dur på varje takt,det låter helt okej de också med häftig sustain.Speciellt på de med lägre bastoner.

En annan variant skulle ju vara Cello/piano.Ackorden på pianot och cello som lirar lite av vandringarna kompletterat med en låg synthpad alternativt bas...Det skulle kunna dra det här ett par snäpp till,men det får bli på nästa jul det :)
Nu snickrar jag ihop en video till veckan och erövrar världen,äähhh KR menar jag :)

Stort tack för återkopplingen,det värmer Thomas.

Tempot är 86 på denna.

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Mighty Mike... Din stämma får nästan norrskenet att lysa ända hit ner. Få som kan bära upp denna och hur du lyckas kl 05:30 vet nog bara nordanskenshimlen. Jag kan/vill inte ens prata vid den tidpunkten. Gillar kören, ger nästan en gospelfeeling, nåt med din fina timing. Well done sir!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
...oh holy miiiike... :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Norrskenet  :wub:

Eq mikey:
Thanx man.Jag kunde inte sova så jag steg upp och satte ihop arret i avsaknad av andra idér.Och det var klart 05:30,frugan drar på jobbet då,så jag ylade in allt på en gång när hon gått.Annars brukar det bli spolande kranar och slammer av olika dignitet på mina inspelningar och det gillar vi inte  :)
Den tidiga timmen gjorde att jag tog till falsetten på det kraftiga partiet och sjöng ganska mesigt/svagt i övrigt.När jag lyssnat in mig på det hela så tyckte jag det blev ganska coolt.Men grund tanken var fullt ställ med Baryton tryck,fast det här funkar ju också.I övrigt justerat med stämmor och fixat ett par digitaldistningar på sången samt brottats med sustainet i pianot.

Mr Thomp:
Testade en ooaaakör på slutet,tror det är smartaste lösningen för liveriet.

#############################

Nu tänker jag inte tjata mer med denna cover.Testar backtracket,funkar det så kör jag på detta minus stämmorna på andra versen.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sitter själv på lunchen o lyssnar på julmusik: oh holy Mike.

I början, ska det verkligen vara ho-holy eller bara holy? Fick renderingen hicka?
Det är skönt då första körerna kommer in. Enligt en tidigare kommentar (Emu?) är en Mike-kör för dominant då det redan finns en Mike-lead. Här hör jag ett ställe där en körstämma på högersidan kan sänkas lite i volym.

Gillar också de mörkare körstämmorna, som skapar mycket stämning här.
« Senast ändrad: 15.12.2014, 14:19:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google