Kontrollrummet

RÖSTNINGSTRÅD Forumfestival 38 - One Note Bass

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
VALSTUGAN FÖR FESTIVAL #38 HAR ÖPPNAT

Det blev en bra samling bidrag och sanslöst hög klass på låtarna.
Röstning avslutas fredag 19/12.
Poängen är 10,8,6,4,2 och som alltid, ingen röst på eget bidrag



Må alla bidrag vinna. Det här var fan inte lätt att sortera ut  :blink: Bra jobbat

Ni med lurar och paddor, låtarna ligger på en Soundcloud playlist.
Ligger upplagda på https://soundcloud.com/kontrollrummet
« Senast ändrad: 07.12.2014, 18:43:44 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Väldigt bra bidrag kul :D
« Senast ändrad: 06.12.2014, 03:00:05 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Väligt bra bidrag kul :D

Håller med. Och jag såg dessutom inte bidrag 8-10 först. Missade dessa bidrag.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
MAHAN SLÄNGER UPP SINA ÅSIKTER OCH TANKAR OM LÅTARNA I FESTIVAL 38.
OTROLIGT MÅNGSIDIGA ALSTER PÅ BASEN AV .... JUST BASEN!
Om nån undrar vad "SC-image" betyder så baserar sig detta på den visuella upplevelsen av vad JAG tänker på när jag
kollar grafiska wav som synns då man spelar upp låtar på SoundCloud!
Själva poänggivningen kommer senare.


On The Road - EMPI (Eddi,MaxB,Perre,Isabella)
(SC-image: Lite sliten biltvätt borste)

En riktig storprodd med massor av skickliga musiker i rad, åtminståne i två generationer vilket gör en gammal pensionär
mycket glad. Vibbar av Phil Collins antyder åxå att ni lyckats fint!
Vid lyssningen glömmer man lixåm bor att denna låt åxå jobbar med bara en baston.
Låten bra uppbyggd, mycket som händer och intresset för lyssning håller i sig från början till slut. Fast många
instrument finns inblandade  är dom smakfullt arrade och snyggt lirade. Gillar trummisens jobb, fint utfunderade breaks
och storpukorna ger fin pondus åt verket och trumkompet binder ihop helheten. Basisten, som kanske borde bära
huvudansvaret i denna "one bassnote" festival får inte riktigt fulla poäng, aningen otajt stundom som lite stör det
annars klockrena arret. Genast från introt hör man att detta blir fint, "floating B3 orgeln" ger en bra utmaning över
vad som ska hända. Körens snygga harmonier lyfter låten många snepp särskilt i outron!
Kan nog leda till poäng detta.

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 4/5
MÅNGSIDIGHET: 4/5
LYSSNA IGEN?: 5/5



Radon - P3t3r
(SC-image: Dammvippa med kort skaft)

Då kliver vi in i elektromusikens oändliga värld. Denna låt för en in en svävande, kanske lite hotfull atmosfär.
Bsdunket har en hypnotisk effekt som snyggt bär fram låten. Det lilla men fastnande riffet ger en egen fin prägel åt
låten. Låtuppbyggnaden kunde ha innefattat ett lite mångsidigare arr, nu blir lyssningen ohjälpligt långtråkig tyvärr.
Bara genom att variera t.ex soundet på synthmattan och kanske låta den vila på några ställen kunde ge lite mer variation
och på det sättet lite mer färg och kontraster åt låten. Annars fyller den ju kraven som sattes men kanske du hållt
aningen för hårt fast vid dessa krav. Bra jobbat men kan nog bli aningen knepigt att komma upp till poäng med denna låt,
får se.

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 2/5
MÅNGSIDIGHET: 2/5
LYSSNA IGEN?: 1/5


Welcome To Space - P3t3r
(SC-image: Biltvättborste i gott skick)

Så åker vi iväg med shytteln uti den oändliga rymden. Bra låtidé som ger aningar om vad man kan vänta sig.
Rösterna håller lyssnaren uppdaterad över händelsernas förlopp men här tycker jag att du kunde mera ha tagit dessa
meddelanden mer i beaktning när du byggde upp arret. T.ex då nedräkningen för avfyrningen nått sitt slut väntar man sig
nåt stort sound som kunde beskriva de otroliga krafter som en avfyrning innehåller. Så kolla på arret och låt fantasin
flyga iväg och låt detta leda till en modigare användning av sound från din synth, för där finns ju inga gränser hur du
kan uttrycka dina tankar och funderingar med ljud. Bra jobbat här men kolla upp ditt ljudbibliotek och testa vidare i
ljudvärlden.

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 3/5
MÅNGSIDIGHET: 3/5
LYSSNA IGEN?: 2/5


The Drone - Wernborg
(SC-image: Jämntjock aningen sliten och naggad flaskborste)

Jahaa, då kliver vi in i en värld där eurovisions- och folkmusiken har god grogrund.
Bara en skicklig gitarrist med god fantasi och härlig spelglädje kan åstadkomma nåt sånthär.
Härlig "bakspark" takt som ger låten just en fin smak av folkmusik och dom snyggtlirade gurorna håller intresset uppe
för lyssnaren all the way. Den spanska räven rev en annan räv sägs det i en annan bekannt låt och den räven sitter fint
här åxå... och nu talar jag ju om den spanska acken som jag gillar hårt, snyggt lirat o ett väldigt fint sound med bra
attack. Och otroligt fint sitter även distgurorna tillsammans med sina stämguror i denna spanska atmosfär, detta helt
tqckvare en bra mix.
Sen när vi blir indragna på eurovisionsavdelningen (04:00-04:40) tycker jag att låten tappar nåt av sitt helhetsgrepp,
kan dock anta att denna del gav den ursprungliga gnistan till låten.
Ett litet minus för längden på låten, ligger stundom nära gränsen för "boring" trots ett bra arr men kapa lite onödiga
"replays" så sitter allt schmäck!

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 4/5
MÅNGSIDIGHET: 4/5
LYSSNA IGEN?: 4/5


The Grey - Plinka
(SC-image: Smidig nyårsraket)

Detta är kanske festivalens stora positiva överraskning dels för jag inte väntade mig att hitta Plinka här och dels för
den fina låtidén. The Grey ger mig en bild av nån som lider igenom sitt liv från djupt depressiva tillstånd till aningen
ljusare tider. Snyggt arrat och med relativt enkla men brillianta medel fåtts till stånd en låt som sätter sig nånstans
därinne. Väntade mig en stor sånginsats när jag startade spelaren men den uteblev denna gång viket gjorde att hag var
tvungen att lyssna på nytt med ny atttyd och efter tredje lyssningen öppnade sig hela låten på nytt. Nu först hittar jag
Plinkas otrooligt fina användning av sin röst, inte som ett solo instrument utan en prydlig och fin del av arret. Och
det ger en tyo snygg "spookie" känsla över det hela. Snyggt uppbyggt arr som får låten att växa till sig mot slutet.
Lite onödigt lång låt, här åxå stundom på gränsen till "boring" men helheten räddar situationen. Om du slänger upp en ny
version nångång så kolla på att korta av den lite så hålls intensiteten bättre uppe.

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 4/5
MÅNGSIDIGHET: 4/5
LYSSNA IGEN?: 4/5



The Bass Song - HasseFX
(SC-image: En rymdteknologisk penna)

Innan jag startar spelaren kollar jag speltiden.... över 9 minuter!!!!! Herregud, hur i helsike ska jag kunna och orka
dra igenom en sån låt men sparkar igång spelaren och börjar lyssna. Förta tonerna bådar icke gott, tycker mig höra dist
i mixen och tänker flytta mig till följande låt men nåt i detta introt håller mig kvar... till all tur!
Ju mer jag lyssnar dess mer gillar låten och med sin "storyteller" så blev det ju helt omöjligt att avbryta lyssningen.
Kan ju bara säga för min del har vi en helt klar vinnare här, inget oklart!
Detta är som att gå in i en godisaffär och kolla in sina favve karameller, allt smakar bättre än det andra.
Dessa olika melodier och olika låtar som du lyckats fixa in i detta alster är ju bara gooodis!
Och dessutom har du fått ihop en så snygg följetong att det är ett måste att lyssna på detta om o om igen.
Ditt sätt att jobba o producera kan bara lyftas hatten på! Enormt snygga låtar i låten med otroliga gitarrinsatser både
som komp o solo... WOW! Stunning!
Om detta inte är en vinnarlåt så river jag håret av mig!
Well done Hasse!

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 6/5
MÅNGSIDIGHET: 5/5
LYSSNA IGEN?: 5/5



Kometens Cosmos - Hellfog
(SC-image: Magnet som ändrar nord-syd laddning)

Så hitter vi en "unplugged" avdelning med piano o ståbas och man funderar hur detta kommer att sluta... boring eller?
Men sen kommer vi in i chorusdelen med snygga synthar och en "blygsamt" pumpande bas och då har låten fått ett nytt
ansikte. För min del betyder det att jag kollar igenom låten ett antal gånger och sen hittar jag greijen, detta är ju
ett jättesnyggt tema för nån filmtrailer. Definitivt film musik detta, låter just sådär diffust och snyggt som film
musik ska låta. Som bidrag till festivalen skulle jag önska lite er omväxling och kanske en helt ny typ C-del som kunde
ge helt nya vyer åt låten, kämpa på!

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 4/5
MÅNGSIDIGHET: 4/5
LYSSNA IGEN?: 4/5


Outrage - Gurano och Eddi
(SC-image: Brutalt avbruten knackkorv)

Så har vi musiksoldaterna G o E som rycker ut till fronten för att försvara sina musikaliska ägor.
Kul att soldat G kom med fast han vart så stressad på siståne och broder Eddi klämmer på med sin kännspaka vokabulär.
Känns nog lite som ett hastverk detta, inte så slipat och snyggt som det kanske kunde vara. Snygga gurasound fast ibland
e de lixåm för mycket av det goda. Arret kunde åxå kollas över blir långtråkigt nu, även om några synthslingor hittat
sig in i låten. Näeimen, vet ju att ni kan bättre, det vet ni själv åxå men kul att ni jobbar ihop och delar med er av
collabbandet.

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 2/5
MÅNGSIDIGHET: 2/5
LYSSNA IGEN?: 2/5



DETTA VAR ÅSIKTER OCH KOMMENTARER AV "pensionären" MAHAN
ÅTERKOMMER MED POÄNGEN, BEHÖVS ÄNNU ETT ANTAL LYSSNINGAR FÖR ATT KUNNA AVGÖRA ORDNINGEN.
« Senast ändrad: 06.12.2014, 07:50:24 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Fans ganska många bra bidrag här bra jobbat alla.


Upptäckte på min låt var några störande ljud i början skrap och klick, beror på renderingen från DAW:et.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
MAHAN SLÄNGER UPP SINA ÅSIKTER OCH TANKAR OM LÅTARNA I FESTIVAL 38.
OTROLIGT MÅNGSIDIGA ALSTER PÅ BASEN AV .... JUST BASEN!
Om nån undrar vad "SC-image" betyder så baserar sig detta på den visuella upplevelsen av vad JAG tänker på när jag
kollar grafiska wav som synns då man spelar upp låtar på SoundCloud!
Själva poänggivningen kommer senare.


On The Road - EMPI (Eddi,MaxB,Perre,Isabella)
(SC-image: Lite sliten biltvätt borste)

En riktig storprodd med massor av skickliga musiker i rad, åtminståne i två generationer vilket gör en gammal pensionär
mycket glad. Vibbar av Phil Collins antyder åxå att ni lyckats fint!
Vid lyssningen glömmer man lixåm bor att denna låt åxå jobbar med bara en baston.
Låten bra uppbyggd, mycket som händer och intresset för lyssning håller i sig från början till slut. Fast många
instrument finns inblandade  är dom smakfullt arrade och snyggt lirade. Gillar trummisens jobb, fint utfunderade breaks
och storpukorna ger fin pondus åt verket och trumkompet binder ihop helheten. Basisten, som kanske borde bära
huvudansvaret i denna "one bassnote" festival får inte riktigt fulla poäng, aningen otajt stundom som lite stör det
annars klockrena arret. Genast från introt hör man att detta blir fint, "floating B3 orgeln" ger en bra utmaning över
vad som ska hända. Körens snygga harmonier lyfter låten många snepp särskilt i outron!
Kan nog leda till poäng detta.

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 4/5
MÅNGSIDIGHET: 4/5
LYSSNA IGEN?: 5/5



Radon - P3t3r
(SC-image: Dammvippa med kort skaft)

Då kliver vi in i elektromusikens oändliga värld. Denna låt för en in en svävande, kanske lite hotfull atmosfär.
Bsdunket har en hypnotisk effekt som snyggt bär fram låten. Det lilla men fastnande riffet ger en egen fin prägel åt
låten. Låtuppbyggnaden kunde ha innefattat ett lite mångsidigare arr, nu blir lyssningen ohjälpligt långtråkig tyvärr.
Bara genom att variera t.ex soundet på synthmattan och kanske låta den vila på några ställen kunde ge lite mer variation
och på det sättet lite mer färg och kontraster åt låten. Annars fyller den ju kraven som sattes men kanske du hållt
aningen för hårt fast vid dessa krav. Bra jobbat men kan nog bli aningen knepigt att komma upp till poäng med denna låt,
får se.

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 2/5
MÅNGSIDIGHET: 2/5
LYSSNA IGEN?: 1/5


Welcome To Space - P3t3r
(SC-image: Biltvättborste i gott skick)

Så åker vi iväg med shytteln uti den oändliga rymden. Bra låtidé som ger aningar om vad man kan vänta sig.
Rösterna håller lyssnaren uppdaterad över händelsernas förlopp men här tycker jag att du kunde mera ha tagit dessa
meddelanden mer i beaktning när du byggde upp arret. T.ex då nedräkningen för avfyrningen nått sitt slut väntar man sig
nåt stort sound som kunde beskriva de otroliga krafter som en avfyrning innehåller. Så kolla på arret och låt fantasin
flyga iväg och låt detta leda till en modigare användning av sound från din synth, för där finns ju inga gränser hur du
kan uttrycka dina tankar och funderingar med ljud. Bra jobbat här men kolla upp ditt ljudbibliotek och testa vidare i
ljudvärlden.

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 3/5
MÅNGSIDIGHET: 3/5
LYSSNA IGEN?: 2/5


The Drone - Wernborg
(SC-image: Jämntjock aningen sliten och naggad flaskborste)

Jahaa, då kliver vi in i en värld där eurovisions- och folkmusiken har god grogrund.
Bara en skicklig gitarrist med god fantasi och härlig spelglädje kan åstadkomma nåt sånthär.
Härlig "bakspark" takt som ger låten just en fin smak av folkmusik och dom snyggtlirade gurorna håller intresset uppe
för lyssnaren all the way. Den spanska räven rev en annan räv sägs det i en annan bekannt låt och den räven sitter fint
här åxå... och nu talar jag ju om den spanska acken som jag gillar hårt, snyggt lirat o ett väldigt fint sound med bra
attack. Och otroligt fint sitter även distgurorna tillsammans med sina stämguror i denna spanska atmosfär, detta helt
tqckvare en bra mix.
Sen när vi blir indragna på eurovisionsavdelningen (04:00-04:40) tycker jag att låten tappar nåt av sitt helhetsgrepp,
kan dock anta att denna del gav den ursprungliga gnistan till låten.
Ett litet minus för längden på låten, ligger stundom nära gränsen för "boring" trots ett bra arr men kapa lite onödiga
"replays" så sitter allt schmäck!

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 4/5
MÅNGSIDIGHET: 4/5
LYSSNA IGEN?: 4/5


The Grey - Plinka
(SC-image: Smidig nyårsraket)

Detta är kanske festivalens stora positiva överraskning dels för jag inte väntade mig att hitta Plinka här och dels för
den fina låtidén. The Grey ger mig en bild av nån som lider igenom sitt liv från djupt depressiva tillstånd till aningen
ljusare tider. Snyggt arrat och med relativt enkla men brillianta medel fåtts till stånd en låt som sätter sig nånstans
därinne. Väntade mig en stor sånginsats när jag startade spelaren men den uteblev denna gång viket gjorde att hag var
tvungen att lyssna på nytt med ny atttyd och efter tredje lyssningen öppnade sig hela låten på nytt. Nu först hittar jag
Plinkas otrooligt fina användning av sin röst, inte som ett solo instrument utan en prydlig och fin del av arret. Och
det ger en tyo snygg "spookie" känsla över det hela. Snyggt uppbyggt arr som får låten att växa till sig mot slutet.
Lite onödigt lång låt, här åxå stundom på gränsen till "boring" men helheten räddar situationen. Om du slänger upp en ny
version nångång så kolla på att korta av den lite så hålls intensiteten bättre uppe.

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 4/5
MÅNGSIDIGHET: 4/5
LYSSNA IGEN?: 4/5



The Bass Song - HasseFX
(SC-image: En rymdteknologisk penna)

Innan jag startar spelaren kollar jag speltiden.... över 9 minuter!!!!! Herregud, hur i helsike ska jag kunna och orka
dra igenom en sån låt men sparkar igång spelaren och börjar lyssna. Förta tonerna bådar icke gott, tycker mig höra dist
i mixen och tänker flytta mig till följande låt men nåt i detta introt håller mig kvar... till all tur!
Ju mer jag lyssnar dess mer gillar låten och med sin "storyteller" så blev det ju helt omöjligt att avbryta lyssningen.
Kan ju bara säga för min del har vi en helt klar vinnare här, inget oklart!
Detta är som att gå in i en godisaffär och kolla in sina favve karameller, allt smakar bättre än det andra.
Dessa olika melodier och olika låtar som du lyckats fixa in i detta alster är ju bara gooodis!
Och dessutom har du fått ihop en så snygg följetong att det är ett måste att lyssna på detta om o om igen.
Ditt sätt att jobba o producera kan bara lyftas hatten på! Enormt snygga låtar i låten med otroliga gitarrinsatser både
som komp o solo... WOW! Stunning!
Om detta inte är en vinnarlåt så river jag håret av mig!
Well done Hasse!

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 6/5
MÅNGSIDIGHET: 5/5
LYSSNA IGEN?: 5/5



Kometens Cosmos - Hellfog
(SC-image: Magnet som ändrar nord-syd laddning)

Så hitter vi en "unplugged" avdelning med piano o ståbas och man funderar hur detta kommer att sluta... boring eller?
Men sen kommer vi in i chorusdelen med snygga synthar och en "blygsamt" pumpande bas och då har låten fått ett nytt
ansikte. För min del betyder det att jag kollar igenom låten ett antal gånger och sen hittar jag greijen, detta är ju
ett jättesnyggt tema för nån filmtrailer. Definitivt film musik detta, låter just sådär diffust och snyggt som film
musik ska låta. Som bidrag till festivalen skulle jag önska lite er omväxling och kanske en helt ny typ C-del som kunde
ge helt nya vyer åt låten, kämpa på!

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 4/5
MÅNGSIDIGHET: 4/5
LYSSNA IGEN?: 4/5


Outrage - Gurano och Eddi
(SC-image: Brutalt avbruten knackkorv)

Så har vi musiksoldaterna G o E som rycker ut till fronten för att försvara sina musikaliska ägor.
Kul att soldat G kom med fast han vart så stressad på siståne och broder Eddi klämmer på med sin kännspaka vokabulär.
Känns nog lite som ett hastverk detta, inte så slipat och snyggt som det kanske kunde vara. Snygga gurasound fast ibland
e de lixåm för mycket av det goda. Arret kunde åxå kollas över blir långtråkigt nu, även om några synthslingor hittat
sig in i låten. Näeimen, vet ju att ni kan bättre, det vet ni själv åxå men kul att ni jobbar ihop och delar med er av
collabbandet.

REGELRÄTT: 5/5
LÅTIDÉ: 2/5
MÅNGSIDIGHET: 2/5
LYSSNA IGEN?: 2/5



DETTA VAR ÅSIKTER OCH KOMMENTARER AV "pensionären" MAHAN
ÅTERKOMMER MED POÄNGEN, BEHÖVS ÄNNU ETT ANTAL LYSSNINGAR FÖR ATT KUNNA AVGÖRA ORDNINGEN.


shit. detta måste vara den absolut bästa, sakliga och genomarbetade recensionen jag någonsin sett. snyggt mahan =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mahan - och även Cykeln vill jag påminna, har presenterat så här utförliga och fina kommentarer.
Scnyggt Mahan!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Wow!!!  :wub:

Så mycket bra och blandad musik det blev!! Dessutom genomgående hög klass på produktion och insatser från medverkande! Får bli många lyssingar innan jag kan rösta...

...och tack, Mahan, för de fina orden  -_-


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag får "This track is currently not aviable" i denna tråd men det går att trycka sig till SC via länken och där finns ju låtarna. Konstigt........
Edit: Nu funkar det igen, var väl nåt temporärt midi-fel :D
« Senast ändrad: 06.12.2014, 16:44:39 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Välskrivet mahan. Appropå det, tänkte inte på våra finska vänner ang. klockslag. Kr's webserver står väl i Finland har jag för mig? Deadline's i såna här fall får väl bli i lokal tid antar jag. Har KR några geografiskt amerikanska eller asiatiska medlemmar tro?  :D

Väldigt hög klass på låtarna trots den begränsande regeln. Eller det kanske är på grund av regeln...  :ph34r: hm
Blir svårt att poängsätta. Det är så mycket att gilla.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Väldigt genomarbetade och fina bidrag överlag!
Tycker samtliga uppfyllde festivalkriteriet, så min poängbedömning
grundar sig på helhetsintryck, variation, framförande och sound/ljudbild(mix).

10p  The Drone - Wernborg           Fint varierat, sköna harmonier och superbt framfört.
                                                   För tankarna till Schaffer och J:son Lind i vissa partier. Den här kommer jag att lyssna mer på.
 8p   The Bass Song - Hasse FX     Bra variation, fin mix och jättesnygga gitarrer. Kanske lite mycket reverb i mixen.
                                                  Är dock inte förtjust i speakerrösten med lite jobbig effekt och "swenglish"-betoning...
 6p   Kometens Cosmos - Hellfog  Gillar det här sparsmakade arret med det fina pianospelet, som ger lite EST-vibbar.
                                                  Synd på spraket i början, men inget jag tar med i bedömningen.
 4p   One Chord Dance - Mahan    Jättesnygg prod och mix med fina sång- och instrumentalinsatser. Fantasifullt arr,
                                                  men lite monotont vad gäller harmonierna. Det måste ju inte vara "one chord" för att det är one note bass... :)
 2p   On the road - EMPI               Här blir det en rent empirisk bedömning.  :rolleyes: Suggestiv låt med framför allt fina sångprestationer.

Gratulerar till fina insatser!
/Asti
« Senast ändrad: 07.12.2014, 14:22:37 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Fans ganska många bra bidrag här bra jobbat alla.


Upptäckte på min låt var några störande ljud i början skrap och klick, beror på renderingen från DAW:et.
Fixat nu hoppas jag. Hör inga "plopp's" längre iallafall.
/domar'n
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Håller med Mahans fina inlägg om låtarna :  B)

10p The bass song - Hasse FX

8p The one chord song- Mahan

6p Cosmos- Hellfog

4p outrage- Gurano/Eddie

2p on the road - Empi


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Fans ganska många bra bidrag här bra jobbat alla.


Upptäckte på min låt var några störande ljud i början skrap och klick, beror på renderingen från DAW:et.
Fixat nu hoppas jag. Hör inga "plopp's" längre iallafall.
/domar'n

Tack.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag håller med! Många riktigt fina bidrag -tur man har ett par veckor till på sig att lyssna igenom och rösta! :D
Spännande och roligt tema också tycker jag!

Jag vill också passa på att tacka Mahan för en så utförlig och fin kommentar till alla oss andra! Inget dåligt arbete att göra en sådan analys på så många låtar så snabbt.

Därmed känner jag mig också sugen på att ge ett snabbt svar och en liten egen kommentar till mitt eget bidrag:
Citat: "The Grey - Plinka
(SC-image: Smidig nyårsraket)

Detta är kanske festivalens stora positiva överraskning dels för jag inte väntade mig att hitta Plinka här och dels för
den fina låtidén. The Grey ger mig en bild av nån som lider igenom sitt liv från djupt depressiva tillstånd till aningen
ljusare tider. Snyggt arrat och med relativt enkla men brillianta medel fåtts till stånd en låt som sätter sig nånstans
därinne. Väntade mig en stor sånginsats när jag startade spelaren men den uteblev denna gång viket gjorde att hag var
tvungen att lyssna på nytt med ny atttyd och efter tredje lyssningen öppnade sig hela låten på nytt. Nu först hittar jag
Plinkas otrooligt fina användning av sin röst, inte som ett solo instrument utan en prydlig och fin del av arret. Och
det ger en tyo snygg "spookie" känsla över det hela. Snyggt uppbyggt arr som får låten att växa till sig mot slutet.
Lite onödigt lång låt, här åxå stundom på gränsen till "boring" men helheten räddar situationen. Om du slänger upp en ny
version nångång så kolla på att korta av den lite så hålls intensiteten bättre uppe" -slutcitat från Mahan

Intressant när man musicerar och sjunger utan ord, att det kan väcka olika tolkningar hos folk. Mahan lyckas tolka in något som jag själv inte ens var medveten om, men det skulle kunna vara jag som han beskriver(den depressiva personen). Fast själv fick jag hela låtidén när jag gick med hunden runt Svarte Mosse i Kungälvs Fontin-skog och det var jämntjock dimma, helt magiskt så här års. När jag byggde på mitt arr med min röst som jag precis som Mahan förstod efter ett par lyssningar, som en del av instrumenteringen ville jag inspireras av gråa nattvarelser som ugglor, kattdjur och kanske något övernaturligt gråväsen. Därav uppstod "The Grey". :D
Och jag kommer nog att jobba lite till på den och ta med mig Mahans tips ;)
Kram på er alla, mina röster kommer så småningom!!
« Senast ändrad: 08.12.2014, 16:05:53 by Plinka »
Plinkar på en låt...


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Såg den här festivalen tidigare och var sugen att vara med. Men tid och kreativitet ville det inte.
Ska i alla fall lyssna och rösta.


Utloggad vstrs

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 40
  • Nord Electro!
    • Visa profil
4. The Drone             10p
5. The Grey                8p.
8. The Bass Song         6p.
10. Kometens Cosmos   4p.
3. Welcome to Space    2p.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag funderar fortfarande. För många bra låtar, för lite poäng att dela ut  :D
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
...får sätta ned foten någonstans och avge mina poäng!

10p - The Drone
Wernborgs gitarr är... Wernborgs gitarr!  :wub:  En samling säkra, läckra och välproducerade gitarrinsatser på en lika säker och inte minst svängig grund. Hatten av och välförtjänt 10a!! Tyvärr blir det också en "samling" snarare än en riktig låt. Ett starkt tema på detta (sång, instrumentalt) så är den given på din nästa CD! Men gärna mer reverb... :P

8p - Kometen Cosmos
Jag är svag för denna typ av "svävande" pianojazz á la Mingus/Bill Evans - dessutom med en vacker övergång till mer elektroniskt sound. 2014jazz som det ska vara :) - men det stannar vid ett smakprov, en teaser!  :( Alldeles för kort...

6p - The Grey
Spännande dynamisk musik! Fin inledning med doft av fuktig skog i dimmig gryning. Överraskande "tung" vändning mot mörkare ton, för att sedan rulla igång i en trip-hop-loop. En bra berättad historia och sååå snygg användning av rösten som effekt! Lite synd att låten fastnar i den där loopen... Ytterligare utveckling av den delen så hade The Grey varit en vinnarkandidat!

4p - On the Road
Ännu en vinnarkandidat - med ytterligare jobb på arrangemanget och tightare insatser. Stor eloge för sång och kör - det är riktigt bra! Många fräscha idéer genom hela låten, men idéerna fullföljs inte riktigt!

2p - One Chord Song
Roligt och lekfullt och jag gillar den monotona suggestiva stämningen i låten. Säkert genomfört, men efterlyser mer variation av arret - ett ackord och många färgningar t ex? :)

Hedersomnämnanden: Övriga låtar :) och då speciellt One Chord Dance, än mer lekfull och rolig än OCS men har svårt för genren  :unsure:  Welcome to Space är välgjord och fin lyssning men återigen inte riktigt min CupOfTea
« Senast ändrad: 13.12.2014, 18:26:21 by HasseFX »


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil


8p - Kometen Cosmos
Jag är svag för denna typ av "svävande" pianojazz á la Mingus/Bill Evans - dessutom med en vacker övergång till mer elektroniskt sound. 2014jazz som det ska vara :) - men det stannar vid ett smakprov, en teaser!  :( Alldeles för kort...



Tack, jag håller med om att den är lite för kort, jag var inte kreativ nog kunna komma mer bas eller andra saker med en ton, jag ville inte köra samma hela tiden.

Men ska göra en längre version senare utan restriktioner.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
10 Poäng - låt  8 - The Bass Song
  8 Poäng - låt  4 - The Drone
  6 Poäng - låt  5 - The Grey
  4 Poäng - låt  6 - One Chord Dance
  2 Poäng - låt 10 - Kometens Cosmos
« Senast ändrad: 14.12.2014, 19:37:22 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Nä nu får det vara slut velat. Klämmer fram poäng fast det är nästan jobbigt svårt. Alla bidragen har löst uppgiften "one note bass" med 10 poäng iallfall.

10p The Bass Song - HasseFX. Går igång på sånt här proggigt. Snygga gitarrer överallt. Grym, lätt rörig men grym låt.

8p The Drone - Wernborg. Snyggt konstruerad musik runt basen. Spännande hela tiden. Vilket elakt slut, en cliffhanger…

6p The Grey - Plinka. Gillar den diskret pulserande basen. Filmiskt, suggestivt. Snyggt rätt igenom.

4p The One Chord Song - Mahan. Musik, sång&text på den här, bara 100% coolness.

2p On The Road - EMPI. Gillar stämningen i den här. Lite opolerat sound men temat limmar fast sig i huvudet som en bra poplåt.

 

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
10p The Bass song - Hasse FX. Spoken word är aldrig fel. Wernborgska gitarrer med!
8p The Grey - Plinka. Tycker det köttar så fint med trummorna halvvägs. slambam!
6p The Drone - Wernborg. Evil Jazzman spelar ju som vanligt så man baxnar. Grymt snyggt
4p One Chord Song - Mahan. Snyggt låtbygge
2p
2p Welcome To Space - p3t3r. Lite för händelsefattigt för att få högre poäng. Snyggt ambient annars.


Det var i princip helt omöjligt att välja 1-3. HasseFX och Ws gitarrspel liknar varandra i ljud och toner på vissa ställen, och plinkas snygga produktion...nu blev det såhär. Hade jag röstat i morgon eller igår hade det nog blivit annorlunda. Grymt bra!
« Senast ändrad: 15.12.2014, 01:40:56 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Säger som Bribedant: Slutvelat!!

Mina röster som följer:

8. The bass song, HasseFX,   10p
1. On the road, EMPI, 8p
2. Radon, P3t3r, 6p
5. The grey, Plinka, 4p
10. Kometens cosmos, Hellfog, 2p


Lite om min låt "The drone":

Akkeriffet kom till mig första gången jag tog i min nya gitarr för nån månad sedan.
Detta sammanföll med att festivalen startade, så användningsområdet var såklart givet.
Det lite snabbare "schlagerriffet" är en gammal låtidé jag burit på i säkert 20 år,
men som aldrig blivit mer än en jamgrej jag återkommit till. Skönt att riffet äntligen
fick lite kläder. Summa summarum tycker jag detta var insprirerande regler med one note bass.

Tycker överlag att det var väldigt hög kvalitet på denna festival. Kul!
« Senast ändrad: 16.12.2014, 14:24:47 by Wernborg »


Utloggad boanjo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
Kul festival med många bra bidrag..
och mina poäng går till följande;

The Drone/Wernborg-10p
The Bass Song/Hasse Fx-8p
The one chord song-final2/Mahan-6p
The gray/Plinka-4p
Kometens cosmos/Hellfog-2

Bra jobbat alla! :)
En bra melodi tål vilken behandling som helst.
http://soundcloud.com/ boanjo


Utloggad P3t3r

Så här får det bli:
10p - The Grey
 8p - Kometens Cosmos
 6p - The Bass Song
 4p - The Grey
 2p - On The Road
 
 Lite om mina låtar då:
 Welcome To Space gjordes för denna festival. Använde några ljudfiler från NASA, resten är analoga synthar och hårdvarueffekter.
 Radon gjorde jag förra året, men den passade ju in, så den fick åka med...
Peter Bergström https://bluemusic.se, https://soundcloud.com/life-not-included


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Så här får det bli:
10p - The Grey
 8p - Kometens Cosmos
 6p - The Bass Song
 4p - The Grey
 2p - On The Road
 
 Lite om mina låtar då:
 Welcome To Space gjordes för denna festival. Använde några ljudfiler från NASA, resten är analoga synthar och hårdvarueffekter.
 Radon gjorde jag förra året, men den passade ju in, så den fick åka med...

Nja... The Grey, ehuru ett förträfflig bidrag, kan jag nog inte smussla in på 4+10=16 poäng. Nice try, tho  :lol: Inväntar reviderade poäng, P3t3r
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Så här får det bli:
10p - The Grey
 8p - Kometens Cosmos
 6p - The Bass Song
 4p - The Grey
 2p - On The Road
 
 Lite om mina låtar då:
 Welcome To Space gjordes för denna festival. Använde några ljudfiler från NASA, resten är analoga synthar och hårdvarueffekter.
 Radon gjorde jag förra året, men den passade ju in, så den fick åka med...

Nja... The Grey, ehuru ett förträfflig bidrag, kan jag nog inte smussla in på 4+10=16 poäng. Nice try, tho  :lol: Inväntar reviderade poäng, P3t3r
Blev det 2 bonuspoäng där också? :blink:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Så här får det bli:
10p - The Grey
 8p - Kometens Cosmos
 6p - The Bass Song
 4p - The Grey
 2p - On The Road
 
 Lite om mina låtar då:
 Welcome To Space gjordes för denna festival. Använde några ljudfiler från NASA, resten är analoga synthar och hårdvarueffekter.
 Radon gjorde jag förra året, men den passade ju in, så den fick åka med...

Nja... The Grey, ehuru ett förträfflig bidrag, kan jag nog inte smussla in på 4+10=16 poäng. Nice try, tho  :lol: Inväntar reviderade poäng, P3t3r
Vad petig du är, jag har inga problem med den poängsättningen  :rolleyes:   :D
Plinkar på en låt...


Utloggad P3t3r

Stod inget i reglerna om bara en röst per låt...  :rolleyes: Nåja, nytt försök:
10p - The Grey
 8p - Kometens Cosmos
 6p - The Bass Song
 4p - The Drone
 2p - On The Road
Peter Bergström https://bluemusic.se, https://soundcloud.com/life-not-included


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
 Hepp, här kommer mina röster!

Jävligt bra omgång, alla bidrag är ju så bra, kul :D

Men urvalet blir detta:

Edit 18/12-14, justerat poängen enligt reglerna:

Plinka :P Bidrag 5 är ju outstanding, så härlig atmosfär och dina stämmor! 10 p
P3t3r:     Bidrag 2. Wow, underbart sound som vaggar in mig i drömlandskap, du får 8 p
Wernborg: Bidrag 4: Vilken resa, från flamenco till irländskt och lite Kaipa-tongångar däremellan, hur bra som helst! 6 p
Mahan:  Bidrag 6: Härligt dans-drag, vill gärna svänga till den här :D  4 p
EMPI: snygg låt och tjusiga körer, gillar den här oxå.                         2 p
 

Verkligt jättefint jobbat, vilka talanger det finns på detta forum, jag blir så glad :wub:

/Marre
« Senast ändrad: 18.12.2014, 07:25:35 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Vad kul att det fullkomligt regnar poäng över festivalens låtar! Måste dock be valdeltagarna lägga band på sig och använda 10 till 2 poäng på 5 bidrag. Nice try tho (igen) :P Ska jag peta ned alla ett snäpp eller röstar du igen, Marruschkka?
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Väldigt bra låtar juh  :)

Mina poäng vill jag lägga enligt följande:

8. The Bass Song        10p
10. Kometens Cosmos   8p
6. One Chord Dance      6p
5. The Grey                 4p
2. Radon                     2p
Life is too short to remove USB safely