Kontrollrummet

Alatar - Storm Choir II test (Carol of the Bells)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
LÅTNAMN: Carol of the Bells
GENRE: Kör
LÅTLÄNGD: 1:32
KOMPOSITÖR: Mykola Leontovych
INSPELNINGSÅR: 2014-11-25

Egentligen ville jag ju jobba med festivallåten. Men icke! Kunde inte låta bli att leka med det nya ljudbibliotek istället, som jag införskaffde nyligen. (Det är alltså "Storm Choir II" jag menar).
Det kan funka väldigt bra till rätt sorts arrangemang. Men det kan även vara ganska bångstyrigt känner jag. Det är inte så slipad, som jag är van vid från andra ljudbibliotek. Vilket kanske är både bra och dåligt!

Jag insåg iaf, att det skulle passa väldigt bra till låten "Carol of the Bells". Så det är ingen egen låtskrivning denna gång, men istället en "Cover". :-)
Vad tror ni? Visst har körbibliotek gjort framsteg!

-----

Version 2:
Har jobbat lite till med låten och försökt bland annat att minska "schäfereffekten".   :D
Vad tror ni? Bättre? Sämre?

[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/2014/Carol_of_the_Bells_v6e_141127.mp3[/mp3]

----

gamla version 1:
http://www.alatarmusic.com/data/music/2014/Carol_of_the_Bells_7of4b_141125.mp3
« Senast ändrad: 27.11.2014, 23:09:03 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tjusigt och mäktigt, kul med nya prylar... :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tryckte på gröna och tittar samtidigt på Mission Impossible sedan tar det så lång tid för Paddan att ladda låten så när den väl satt igång så trodde ja två shäfrar kommit in i radhuset via bakdörren som är öppen. Höllt på att dratta på ändan  :lol:
Men visst låter det bra...
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou!
Det är ju som att sitta i en konsertsal och lyssna på en glad STOOOR kör!
Troligtvis en blandad kör men hur många röster har du lyckats smälta in i stycket?
Har ju ingen erfarenhet av körpluggar, bara nån syntetisk "uuuhh" och "aaahh" efterapning i nån plugg.
Hur är det med "texten" , kan man påverka den på nåt sätt eller är det färdiga presets att välja emellan?
Mycket kul att di presenterade åtminståne för mig en ny plugg, vem vet kanske jag nåttag ber om några köriga insatser :)


h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
@Roffe:
Roligt att du gilar den!

@Eddi:
Som två schäfrar? Hehe.. tror jag vet vad du menar. Körpluggen har en väldigt glad attityd, nästan lite skrikig eller „rop-aktig“. Tror inte jag kan komma ifrån det helt. Men skall testa, ifall jag kan minska på det.

@Mahan:
Du får gärna hojta till, ifall du behöver körpålägg :-)
Alltså mitt arr är uppdelad i sopran, alt, tenor och bas. I varje stämma är det 12 killar eller tjejer. Så det blir 48 glada körister. Men sedan tyckte jag, att det lät lite mesigt och har dublerat varje stämma. Totalt borde alltså ungefär 100 pers vara med på detta stycke :-)
Vad som angår texten: Det finns fördefinierade stavelser, som man kann använda. Ungefär 30 stycken, som låter t.ex. „Dom“, „Glo“, „Vaaks“, och liknande. Det är alltså inga riktiga ord, som man har att välja emellan. Just nu så sjunger dessutom de olika stämmorna olika text. Men jag kann göra en version, där de sjunger lite tydligare.
www.alatarmusic.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skojigt "instrument" att leka med. Och man kan tydligen få till halv-avancerade texter som de sjunger men då får man jobba som sjutton med att hitta på stavelser och kombinationer av stavelser. I fantasin kan man här höra alla möjliga skojiga saker som de sjunger. Schäfrar hmmm bäst att stänga altandörren!  :lol:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Låter bra detta. Jag har många gånger funderat att skaffa en körplugg men har alltid backat för priset. De är ju alla rätt dyra :(

//Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Kul demo av denna körplugg! Och håller med, det har nog utvecklats, låter bra, framför allt blir det nog väldigt användbart som snygga bakgrundskörer där det är en fördel med såna här lite mer "anonyma" röster :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
@MaxB: Tjajo, kan vara bra faktiskt att det är inget tydligt uttal. Då störs man inte heller av dåligt datoruttal  :D

@space: Jo, de är dyra tyvärr. Sedan är nog inte denna plug så bra att ha som enda/första körplugg. Eftersom den är aningens oslipad.

@Plinka: Roligt att du gillar demon :-)

www.alatarmusic.com


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Har jobbat lite mer med låten. Har bland annat försökt minska "schäfereffekten".  :D
Vad tror ni? Bättre? Sämre?

[mp3=200,20,0,left]http://www.alatarmusic.com/data/music/2014/Carol_of_the_Bells_v6e_141127.mp3[/mp3]
www.alatarmusic.com


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
--dubbelpost--
« Senast ändrad: 27.11.2014, 23:11:20 by Alatar »
www.alatarmusic.com