Kontrollrummet

D.I.Y lirar Genesis - Apocalypse in 9/8

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
LÅTNAMN:Apocalypse in 9/8  (från Supper's Ready, Genesis Foxtrot album -72)
GENRE: Progressive Rock
LÅTLÄNGD: ca 4.50 min
SÅNG MaxB
BACKING KÖR: Rutherford och Collins faktiskt  :lol:
TRUMMOR: hagis
RESTEN: Bribedant

Det virtuella coverbandet D.I.Y släpper nytt spår!
En rätt skitig version av Apocalypsen från Supper's denna gång.
Ofärdig demo ett tag till. Några detaljer i mixen ska finjusteras men måste vila öronen med något annat ett tag.
Apocalypsen var faktiskt inte speciellt knepig att lira, tja hagis fick jobba lite med trummorna men det hela föll på plats rätt snart. Det svåra var att få till ett bra sound på den här. Man har originalet att lyssna på, man har en idé i huvudet om hur man vill att det ska låta. Och någonstans däremellan sitter jag och kranar något som bara låter skit. Dragit ned alla reglar på noll mer än en gång.
Hursomhelst, jag är lyckligt lottad med kompetenta medmusiker så till slut börjar det limma ihop. Max'en kan ju de här gamla låtarnas lead vox "by hart" t.ex vilket är rätt lyxigt för mig som sitter och råddar i sånt här gammalt material. Hade nog inte blivit av utan Max och hagis. Finns snart D.I.Y material för en hel CD.

« Senast ändrad: 25.11.2014, 21:11:20 by Bribedant »
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Bribedanten!
Sitter o lyssnar o småler, fantastisk story med Mr Mercury som går från lätt akusatiska svängar via cirkustältet till stadion, snyggt!
Orgeln kunde ha lite mindre attack så att det blev lite tajtare för den e annars så snyggt lirad.
Varför inte slänga in ett solo typ "posetiv", skulle sitta efter cirkus slängen. Oj vad detta kommer att bli intressant att följa upp, detta alster kan ju leda vartsomhelst, t.om kanske en liten rock opera!
Snyggt jobbat så långt.... FORTSÄTT! :D


h.    johan

EDIT: meddela när och var CD:n kan inhandlas!
« Senast ändrad: 25.11.2014, 02:53:33 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Jag började lyssna på Genesis då "A Trick Of The Tail" kom ut, 1976 om jag inte minns fel. Vid det skedet gillade jag inte de äldre plattorna egentligen alls. Det är först nu på "äldre dagar" som jag börjat lyssna även på dem...
Javisst ja, denna låt då. Snygg produktion, mycket jobb här. Det lyfter jag på hatten för :)
Snygga syntsolon. Max sång är övertygande, det blir ju lätt så att man jämför med orginalet... här glömde jag liksom att detta är en cover. Snyggt jobbat allihop.
Mixen låter rätt bra tycker jag, lyssnar nu på jobbet med hörlurar som framhäver basen men trots dem låter det bra.

Kör hårt  :D

// Space

P.S. Som följande tycker jag ni skall ge er i kast med "Squonk" från "A Trick Of The Tail"  ;)
Life is too short to remove USB safely


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Gött hantverk, vad mer kan man säga !! B)
Foxtrot och Selling England e ju 2 av mina favvisar och det känns lite avigt med andra versioner, men soim sagt
bra jobbat !
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj va... tog den slut :angry:
Ingenting att klaga på låter helt underbart förutom en liten orgel snubbling (tycker jag) vid 1:04 kanske skulle maxen upp lite på slutet i det högre eq-området?
Hade gärna fortsatt att lyssna :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Riktigt bra detta (igen)  :wub:  Hatten av!!

Står och faller med dels "flytet" i spelet samt sånginsatsen förstås! Max sjunger utmärkt (återigen igen) och tillför en egen prägel på låten genom att inte (försöka) låta som PG. Någon gång, framför allt orgelblippet, låter det mer som ni försöker göra rätt snarare än att göra musik ;) men i övrigt riktigt bra! Till ert försvar - Genesis själva, främst Mr Banks och Mr Hackett, var ju till och från ordentligt träiga i originalversionerna  :lol:

Edit: Inte så lite Jon Anderson-vibbar över sången  B)
« Senast ändrad: 25.11.2014, 21:05:49 by HasseFX »


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Najs! Håller med Hasse om att YES gjort en cover på denna låt efter att Jon Anderson dragit en pava MacAllan och en Monte Cristo. Ljudbilden är tidsenlig och så även ljuden.

Bra skit!

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Riktigt, riktigt bra jobbat, härlig orgel och kör.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ah va kul att det finns lyssnare. Old folks...  :D gotta lov'em

Tjou Bribedanten!
Sitter o lyssnar o småler, fantastisk story med Mr Mercury som går från lätt akusatiska svängar via cirkustältet till stadion, snyggt!
Orgeln kunde ha lite mindre attack så att det blev lite tajtare för den e annars så snyggt lirad.
Varför inte slänga in ett solo typ "posetiv", skulle sitta efter cirkus slängen. Oj vad detta kommer att bli intressant att följa upp, detta alster kan ju leda vartsomhelst, t.om kanske en liten rock opera!
Snyggt jobbat så långt.... FORTSÄTT! :D


h.    johan

EDIT: meddela när och var CD:n kan inhandlas!
Orgeljäveln ja... skulle kunna skriva en uppsats om vsti orglar och samplade ditto. Finkammat nätet efter freeware och köporglar som INTE försöker låta som en Hammond B3. Jag har skitsvårt för den modellerade B3a från N.I. som jag har. Den har en hyss för sig tonalt som gör att jag retar mig på soundet. Vissa toner är t.ex accentuerade med flera db. Distar fult gör den också, bannade mistlur.  :ph34r:
CDn får nog bli lite underground  :D eller så får jag distribuera den från min cell på Hall.

Jag började lyssna på Genesis då "A Trick Of The Tail" kom ut, 1976 om jag inte minns fel. Vid det skedet gillade jag inte de äldre plattorna egentligen alls. Det är först nu på "äldre dagar" som jag börjat lyssna även på dem...
Javisst ja, denna låt då. Snygg produktion, mycket jobb här. Det lyfter jag på hatten för :)
Snygga syntsolon. Max sång är övertygande, det blir ju lätt så att man jämför med orginalet... här glömde jag liksom att detta är en cover. Snyggt jobbat allihop.
Mixen låter rätt bra tycker jag, lyssnar nu på jobbet med hörlurar som framhäver basen men trots dem låter det bra.

Kör hårt  :D

// Space

P.S. Som följande tycker jag ni skall ge er i kast med "Squonk" från "A Trick Of The Tail"  ;)
Tackar. Ett lysande förslag också  ;)

Gött hantverk, vad mer kan man säga !! B)
Foxtrot och Selling England e ju 2 av mina favvisar och det känns lite avigt med andra versioner, men soim sagt
bra jobbat !
Jo jag håller med dig ang favvisar. Iallafall jag är så präglad på original versionen så det blir svårt ibland att vara musikaliskt kreativ. Känns konstigt att addera något personligt. Ungefär som som att sjunga in en Mozart opera och börja whaila lite då och då. Där har hagis och Max varit nyttiga. Ingen tar regi och de gör lite som de vill med sina insatser :P Men å andra sidan finns det inte någon live version av Supper's som är den andra lik från grabbarna själva. Det är ok att busa till det.

Oj va... tog den slut :angry:
Ingenting att klaga på låter helt underbart förutom en liten orgel snubbling (tycker jag) vid 1:04 kanske skulle maxen upp lite på slutet i det högre eq-området?
Hade gärna fortsatt att lyssna :D
Snubblingen snodde jag från mr Banks himself, kunde inte låta bli liksom  :D
Fortsättning följer. Kanske. Hoppas jag. Om alla är med. Ska nog gå å fixa...
Det riktigt spännande blir att montera ihop hela skiten till 25 min utan att det hörs att det är ett halvår mellan delarna  :ph34r:

Riktigt bra detta (igen)  :wub:  Hatten av!!

Står och faller med dels "flytet" i spelet samt sånginsatsen förstås! Max sjunger utmärkt (återigen igen) och tillför en egen prägel på låten genom att inte (försöka) låta som PG. Någon gång, framför allt orgelblippet, låter det mer som ni försöker göra rätt snarare än att göra musik ;) men i övrigt riktigt bra! Till ert försvar - Genesis själva, främst Mr Banks och Mr Hackett, var ju till och från ordentligt träiga i originalversionerna  :lol:

Edit: Inte så lite Jon Anderson-vibbar över sången  B)
Tackar. Du har en poäng där med "göra rätt snarare än att göra musik". Får se upp med det.



Riktigt, riktigt bra jobbat, härlig orgel och kör.  :)
/Roffe H
Tackskaruha, Roffe  ^_^

Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Vart tog den vägen ???
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vart tog den vägen ???

Alternativ för den som inte ser spelaren i första inlägget!

https://soundcloud.com/bribedant/suppers-ready-pt3-apocalypse-in-98#new-timed-comment-at-287736

Här är alternativ länk om du vill lyssna på Suppers Ready från den första delen till och med denna: https://soundcloud.com/bribedant/
Avslutningen är ännu ej färdigställd. Den kommer och förhoppningsvis mer än så med tiden...
« Senast ändrad: 27.11.2014, 22:36:43 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag har ett litet önskemål och det är att Hacketguran från 54 sekunder och framåt blir tyngre både bas och dist och volym det är ju den som ger pulsen i låten och det känner jag saknas en del nu.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jag har ett litet önskemål och det är att Hacketguran från 54 sekunder och framåt blir tyngre både bas och dist och volym det är ju den som ger pulsen i låten och det känner jag saknas en del nu.
Rätt tänkt, du tänker som jag   ;) Den här mixen är fortfarande öppen för justeringar så med fräscha öron kommer jag att trimma en del detaljer. Önskar jag hade bättre "gear" att köra gitarrer genom. En sketen zoom pedal som egentligen inte håller måttet. Jag får hela tiden hålla på och "tweaka" fram ett gurasound man kan leva med. Dessutom verkar jag ha blivit lurad av min sub som fått för sig att lira för högt. Mixat allt under 100hz lite lågt pga den. Sen finns det en del olika sätt att tolka Supper's på. Allt från din referens(gissar jag)  Foxtrotplattans  läckra gitarrtugg med en massa botten till Seconds Out versionen med i stort sett ingen botten alls men snärtiga och tajta gitarrer. Just den här covern är arret mer Seconds out och soundet förhoppningsvis mer åt Foxtrot hållet.

Ang orglar, basar och gitarrer.
Har faktiskt en slags soundkvalitétsnivå jag gärna vill hålla näsa ovanför: Hacketts senaste album Revisited II. Gillar jag det jag hör på vår D.I.Y version bättre än den på Revisited II är det mesta ok. Hacketts album låter... inte riktigt bra. Är nog det snällast jag kan säga om den plattan  :P
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hoppsan. Snyggt gjort gubbs. Det är lite elakt mot gitarren att spea så i synk med stolpiga trumkompet, minimala missar hörs. Kanske mest petitesser, men dock.

SÅngen låter lite ansträngd och svajig i inledningen men blir bättre rätt snart.

Tja, gött mos =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
hoppsan. Snyggt gjort gubbs.

SÅngen låter lite ansträngd och svajig i inledningen men blir bättre rätt snart.

He he svajig var ordet. Ett inte helt lätt sångstycke det här. Jag var mer oroad för den andra halvan av sången. Det var ähum, ansträngande att nå de höga tonerna, kan man säga...

Och precis som Eddi ser jag fram mot finalen i låten, det som följer på denna del. Det sångpartiet är underbart men även det väldigt krävande. Hoppas jag kan hantera det med flaggan i topp. Skulle vara kul.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google