Kontrollrummet

Hur fan bär dom sig åt vid mastering?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hellhoff

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Goddagens. Ett band har spelat in i vår studio, och materialet har mixats så att det låter helt okej. Nu skickade dom över en låt ifrån Green Days platta, och jag har klargjort för dem att det är omöjligt med våra resurser. Men när man lyssnar på låten kan man inte låta bli att undra hur fan dom bär sig åt?

Låten ligger många dB över vad vi har gjort med våran, och när vi försöker dra på volymen i närheten så låter det trasigt och distar, limitern gör en hel del skada också. Så min fråga är, vad gör dom där nissarna egentligen vid mastring, hur kan dom dra på så mycket utan att det låter illa?

Tips och sanningar vore intressant. :) Låten ifråga var "American Idiot".


Utloggad tsmalmbe

Mixen är tekniskt sett bättre. Det kan vara att er mix låter bra, men att den är undermålig ur teknisk aspekt. Som exempel kan man ju säga  att ni kan ha en hel del peaker och transienter som får limitern att bete sig illa. Eller så har ni peakar i vissa  frekvensområden, som man inte egentligen hör, men som hämtar med sig energi.

Komprimera alla spår separat så de låter bra. Skär bort frekvenser du inte hör, men som innehåller onödig energi (oftast bas, men också mellanregister i distade gitarrer). Kör spårena ut via grupper (sång, gitarr, kör, bas, synth, ...). Komprimera grupperna med bra buskompressorer (bredbands), komprimera lätt så det inte hörs, men så du ser att det äter 1-3dB hela tiden. Kör ut bussarna till mastern. Lägg på en osynlig (ohörbar) kompressor, och låt den äta 1-3dB igen. Mixen låter lika som tidigare (bör låta), men nu har du uppfostrat signalen lite bättre än tidigare. Kör ut stereospår. Dra in ditt stereospår, och påbörja masteringen. Lägg på vad du nu än gillar att lägga på. Alltså, som alltid tidigare då du mastrat. Du bör kunna få en par dB högra RMS utan större problem. De ytterligare RMS:arna kommer til du du ersätter allt som heter bredband med multiband: komrepssorer och limiters. Problemet är du att de påverkar soundet betydligt mera. Priset du betalar för ytterligare RMS kan vara att slutprodukten låter skit.

Detta är egentligen bara en (filosofisk) metod att ta sig an problemet. Det finns säkert andra saker man kan göra. Framförallt det där med multiband och bredband, är verkliga olika folosofier. Nu är jag inte Bob. Jag är inte ens hans apprentice. Så min filosofi kan du förstås ta med en nypa salt. Det finns andra, säkert bättre.

Skillnaden mellan dina grejer som kostar 400€ och Green Days, som kostar 4000€ (t.ex kompressorer) ligger just i bland annat det att du kan ge an med buskompressorer, några flere dB utan att det pumpar eller blir fult. Varenda minskad dB (som du inte hör att har minskats), ger dig mera RMS i masteringen (utan att märkbart försämra soundet). Punkt slut.

Sen har de mixarna och mastrarna också erfarenhet på ett helt annat sätt. Inte att överse det heller.

Slutsats: de har pengar, och de har erfarenhet, alltså de är.

Det här blir en bra tråd har jag på känn! :)
« Senast ändrad: 24.08.2007, 16:18:08 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
TSM's förklaring är egentligen uttömmande. I mastringen så använder man en burk som delar upp låten i Frekvensband tex 0 - 1000 hz, 1001hz - 5500hz osv. ( säkert andra värden som är vanligare ) sen tar de varje "band" och eq justerar, komprimmerar, limiterar osv. sen kan man justera volymen "banden" emellan. Mycket generaliserat. / Mikke


DåligtGehör

  • Gäst
Citera
Komprimera grupperna med bra buskompressorer (bredbands), komprimera lätt så det inte hörs, men så du ser att det äter 1-3dB hela tiden. Kör ut bussarna till mastern. Lägg på en osynlig (ohörbar) kompressor, och låt den äta 1-3dB igen.

Förtydliga gärna vad "äta" ett par dB betyder. Sänks och städas nivåer så att man kan höja mer sedan eller vad?


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
TSM's förklaring är egentligen uttömmande. I mastringen så använder man en burk som delar upp låten i Frekvensband tex 0 - 1000 hz, 1001hz - 5500hz osv. ( säkert andra värden som är vanligare ) sen tar de varje "band" och eq justerar, komprimmerar, limiterar osv. sen kan man justera volymen "banden" emellan. Mycket generaliserat. / Mikke

De flesta som mastrar professionellt använder inte multibandskompressorer, även om det är väldigt poppis i mjukvaruvärlden och det är en massa snack om att det är bra verktyg för mastering så är det inte speciellt vanligt. Dock är det väl många som "hemmamastrar" med multiband, har man fått en bild av.
Erfarenhet är allt, om man vet hur verktygen funkar och har gjort ett antal hundra mixar och masters så är det lite lättare att få till ett bra ljud :)


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
Tackar för förklaringarna TSM!
Bruka ofta skita i att komprimera vissa instrument och vissa bruka jag hoppa över att skära bort de frekvenser som ändå inte hörs!
Skall vara nogrannare hädanefter  :)
Tråkiga är att behöver jag mixa om alla mina låtar nu?  :unsure:
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Skär bort frekvenser du inte hör, --- mellanregister i distade gitarrer
där kan jag inte hålla med.
nu är iofs mellaregister ett ganska brett begrepp, så du kan väl isf tala om vilket område du menar. risken med att skära bort mellanregister ur elgitarrer är att du får ett väldigt tunt klent ljud kvar, ev med alldeles för mycket lågbas kvar oxå.

O som påminnelse: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=2499.0 ;)


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Dock är det väl många som "hemmamastrar" med multiband, har man fått en bild av.

jo precis så tror jag oxo att det är. Det var som hemma pulare jag uttalade mej :) / Mikke


Burnin Sven

  • Gäst
Jag tror att ett billigt och ganska bra sätt är att handkomprimera vågformerna typ platta till korvarna där man ser att det peakar onödigt mycket. Obs inte ta bort dynamiken utan med förnuft så det är bäst att göra en kopia på filen först som man kan träna på. Sen när det är klart så kan man gå på med mjukvarorna eller hårdvarorna för den delen. Har man inte råd att hålla dom bästa mjukvarorna i studion så har man nog heller inte råd med bra hårdvaror som kompressorer av toppklass och sånt. En bra signal är ju bättre att processa än en kass med en massa peakar i som man tvingar genom kompressorer och limiters så fram med hammaren och städet och smid den jämnstark i volym. Men givetvis i förhållande till hur starkt partiet låter just där du ändrar så du behåller dynamiken. Dom flesta program har ju nån form av editor för Wavfiler där man kan se peakarna och även nån form av change gain för att jämna ut dom. Man får träna lite så man förstår hur stora områden man kan påverka utan att det blir kasst men är man riktigt jävlig så går man igenom den i ganska hög upplösning och meckar till den peak för peak så man får ett bra genomsnitt men det är nog överdrivet.
Göran


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
De flesta som mastrar professionellt använder inte multibandskompressorer, även om det är väldigt poppis i mjukvaruvärlden och det är en massa snack om att det är bra verktyg för mastering så är det inte speciellt vanligt. Dock är det väl många som "hemmamastrar" med multiband, har man fått en bild av.

Jag tror att det där kommer att förändras mer och mer. Det är ett helt annat sätt att arbeta när man använder sig av multibandskompressor. Attack och releasevärden blir helt andra. Ratio kan vara olika för olika band etc.
Jag har arbetat med flera etablerade mastringsstudios (Cosmos, Masters of Audio & Taiolor Maid) och de använder multibandsteknik i olika utsträckning. På Tailor Maid gick mixen genom en 4-bands multibandskompressor i datorn. Henrik på Masters of Audio kör mixen genom en 2-bands rörkompressor och jag vet att Waves C4 har använts på Cosmos för att pressa mixen några dB extra.

Personligen börjar jag känna mig tillräckligt hemma med Voxengo Soniformer (en 32-bands dynamik-, nivå-, balans- och m/s-preocessor) för att kunna använda den i mastringssituationer, om det skulle behövas. :)
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
en sak jag märkt är att när jag referenslyssnar på material, så är det inte riktigt så mkt djupbas i låtarna som man får för sig när man sitter och lyssnar på sin egen mix....!

säg att man sitter och fnular med någon Klubbdänga alá pop/rnb.....då krämar man fan på ordentligt......sen referenslyssnar man på tex Destinys Child eller Pussycat Dolls eller 50cent....eller whatever....det är inte alls lika mkt djup dundrande bas som slår i de låtarna, utan precis lagom, den finns där och slår på ett fint sätt, men inte dundrande........och det är där man har den mest volymen att tjäna. Basfrekvenser (100Hz och neråt) tar STOR plats....så genom att se till att basen är kontrollerad och inte för hög (inte för låg heller självklart) så kan man pressa sina volymen flertalet dB.

sen som sagts tidigare....komprimera enskilda spår....kanske kör buskomprimering också.....sen någon eller ett par svaga kompressorer på masterbusen....och sen en stenhård brickwall limiter tills det låter som man vill. (man vill ju inte ha en ihopmosad sörja, så man får kanske hålla igen lite)


jag är ett stort fan av multibandskomprimering, men kör det på hårdvaruvägen....och tycker att man kan göra väldigt mkt på det sättet....kontrollera basen, kanske få fram lite transienter i mellanregistret och göra diskanten lite jämnare (t.ex)....men man får vara försiktig, då det är lätt att "overdo it" så att säga....



....ska tillägga att jag själv är på utforskarstadiet i detta ämne....så jag testar mig fram....
« Senast ändrad: 27.08.2007, 17:24:07 by Mr Keys »
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Finns kanske inte så mycket att lägga till, tsmalmbe sammanfattade det hela bra.
Jag kan bara vidarebefordra några ord från en mastringstekniker som jag haft som föreläsare för några år sen, minns tyvärr inte vad han heter men har jobbat med många svenska popproduktioner.
Vad han sa var att mastringen börjar i fingrarna på den som spelar. En platta som man tycker är bra mastrad är också bra arrangerad, bra spelad, bra förstärkarljud, bra rum, bra uppmickad, bra inspelad, bra mixad. Varenda steg är kritiskt för hur resultatet låter.

Jag skulle säga att det inte finns något egenvärde i att försöka uppnå något som andra har gjort, och det gäller varje steg i processen ovan. Gör man en sak annorlunda måste man anpassa de efterföljande delarna. Mastringen handlar om att göra ett så bra resultat som möjligt med det material och de verktyg man har.
Mastringsteknikern ovan sa att 90% av all mastring var lite kompression, nivåanpassning och en boost på 1-2dB på 2000Hz genom API-eq:n. Då och då lite felhantering, ta bort nåt brum eller nåt missljud.

Nya Green Day är ett bra exempel på brickwall-komprimering. Det ställer höga krav på varje steg i ovanstående kedja om man vill att det ska låta bra. Man ligger ofta på gränsen till distorsion och då funkar det inte att bara lägga en limiter på sista steget utan varje ljud måste vara komprimerat och limiterat för att passa in i sammanhanget. För att det i sin tur ska funka måste varje ljud ha sin naturliga plats i ljudbilden från början. Bastrumman, virveln, basen och gitarrerna måste ge plats till varandra, hihaten måste ligga rätt, sången och gitarrerna får inte störa varandra.

Det här handlar inte särskilt mycket om dyr utrustning (även om det kan hjälpa) utan om att lära sig göra på det sättet från första steget i inspelningen.
Jag kan det inte...
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad SingSing

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Läste inte så noga igenom tidigare 'talare', men min syn är att om man vill att det ska smacka på ordentligt på slutet så bör det göra det från början oxå. Mao, se till att hela mixen sitter som en smäck och att den är ganska hårt styrd/limiterad redan från början. Sen kan du smacka på någon skön kompressor som ger lite extra klister på masterbussen innan du lägger flera limiters efter varandra om det är det som krävs för att maxa utnivån.

Naturligtvis krävs bra råmaterial....

Och överkänsliga öron....

Och rutin som gud själv....

Och koll som Einstein....

Och inte minst Green Day  =)



Sen är du nog där.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Finns kanske inte så mycket att lägga till, tsmalmbe sammanfattade det hela bra.
Jag kan bara vidarebefordra några ord från en mastringstekniker som jag haft som föreläsare för några år sen, minns tyvärr inte vad han heter men har jobbat med många svenska popproduktioner.
Vad han sa var att mastringen börjar i fingrarna på den som spelar. En platta som man tycker är bra mastrad är också bra arrangerad, bra spelad, bra förstärkarljud, bra rum, bra uppmickad, bra inspelad, bra mixad. Varenda steg är kritiskt för hur resultatet låter.

Jag skulle säga att det inte finns något egenvärde i att försöka uppnå något som andra har gjort, och det gäller varje steg i processen ovan. Gör man en sak annorlunda måste man anpassa de efterföljande delarna. Mastringen handlar om att göra ett så bra resultat som möjligt med det material och de verktyg man har.
Mastringsteknikern ovan sa att 90% av all mastring var lite kompression, nivåanpassning och en boost på 1-2dB på 2000Hz genom API-eq:n. Då och då lite felhantering, ta bort nåt brum eller nåt missljud.

Nya Green Day är ett bra exempel på brickwall-komprimering. Det ställer höga krav på varje steg i ovanstående kedja om man vill att det ska låta bra. Man ligger ofta på gränsen till distorsion och då funkar det inte att bara lägga en limiter på sista steget utan varje ljud måste vara komprimerat och limiterat för att passa in i sammanhanget. För att det i sin tur ska funka måste varje ljud ha sin naturliga plats i ljudbilden från början. Bastrumman, virveln, basen och gitarrerna måste ge plats till varandra, hihaten måste ligga rätt, sången och gitarrerna får inte störa varandra.

Det här handlar inte särskilt mycket om dyr utrustning (även om det kan hjälpa) utan om att lära sig göra på det sättet från första steget i inspelningen.
Jag kan det inte...

Instämmer i mycket av det du tar upp. Att slutresultatet till stor del styrs av arrangemanget. Nerifrån och upp-perspektiv.

Som nybörjare av musikproduktion trodde jag att kompressorn gjorde allt fett. Bara slänga på kompressor så ordnade sig allt. Det hjälper tyvärr föga om arret är en enda stor gröt och nästa bara rör sig i bas- och mellanregistret!

Med ett smart arr där instrumenten är väl spridda i registret (Använd gärna en grafisk analysator av varje ljuds frekvensband) har mycket god potential att med lätta medel bli en fullt ljudande låt. Som någon meriterad sade: Ju mer man vet, desto mindre efterarbete. Det är bara allt för sant. Välj fel ljud från början och skruva ihjäl dig och det blir ändå inte bra. Välj rätt och vägen mot det önskade slutresultatet blir tydligt, även om det kan kräva en del jobb.

En viktig lärdom som tagit mig några år... Trycket kommer inte så mkt från att bara ha en djup bas, som att täcka in och balansera mellan bas och diskant och mellanregister.


Utloggad Kill That Autotuner

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 66
    • Visa profil
Fan, jag tycker det är skumt att ljudidealet har kommit till att maxa ut så mycket som möjligt. på en lp-vinyl får det plats max 75 dB dynamik, som man visste att utnyttja.

I CD-eran gäller det att krama ut varje tiondel ur de max 110 dB som går att få .

Jag vet inte , jag har lite äldre öron , men jag kan inte längre lyssna på söndermastrad gröt längre.

Back to basics. Volym är bara att jämföra pittar . så meningslöst.



Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Med ett smart arr där instrumenten är väl spridda i registret (Använd gärna en grafisk analysator av varje ljuds frekvensband) har mycket god potential att med lätta medel bli en fullt ljudande låt. Som någon meriterad sade: Ju mer man vet, desto mindre efterarbete. Det är bara allt för sant. Välj fel ljud från början och skruva ihjäl dig och det blir ändå inte bra. Välj rätt och vägen mot det önskade slutresultatet blir tydligt, även om det kan kräva en del jobb.

Detta är ju "en del" av västerländsk harmonilära sedan ganska många hundra år ;), att täcka ett stort område "jämnt" med noter s a s. Intressant att det har en motsvarighet inom mastring då.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag tycker nästan det är tvärt om(med risk för att låta lite oödmjuk :P), Vad är det egentligen för speciellt med masterings studiosen? Jag håller på och mixar en platta här hemma med ganska medelmåttig utrustning, och lyckas kräma ut samma ljudkvalitet per dB som många andra plattor inspelade i miljonstudios. Men sen har jag suttit och finlirat i ganska många timmar också...

En annan sak jag funderar över, varför mastrar och mixar man inte i samma projekt? ifall man ska lämna över ett färdigt projekt, utan mastring till en mastrare så måste man ju kolla varenda jävla peak så att den inte distar digitalt, eller lägger man på en väldigt generös limiter för att snabba upp arbetet, men utan att trycka upp volymen? Jag brukar iallafall mastra/mixa i samma projekt, finns det några nackdelar med detta/fördelar med separata projekt?


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Bra tankar...hoppas denna tråd får spinn igen.
Lite "Loudness war" är alltid interessant.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Osse:
Hade ju tänkt gå och sova men...

1. En mastring är mer än ljudet. Det handlar om att göra alla förberedelser för att det ska ligga på en platta. PQ-koder och sånt där magiskt.

2. En mastring är mer än ljudet på en enskild låt. I alla fall på den gamla onda tiden när det fortfarande såldes musik i form av plast. Alla låtar ska funka tillsammans och kännas som en helhet. Precis som allt annat i mastringen är det oftast en process som börjar redan i replokalen men det är ju inte alltid så genomtänkt.

3. Datorjäkeln laggar av alla pluggar i mixen... Fetkompressorn, faslinjära eq:n, SIR-reverbet och superlimitern får inte plats på CPU-mätaren. Kör man outboards kan det vara samma sak med att spela in två spår till utan lagg när man har allt det där igång.

4. Fräscha sinnen. En grej med mastringen är att, om man då inte skickar iväg den till nån annan, att man i alla fall känner en nystart när man börjar med den. Projektet som man jobbat på i en vecka har man sett jäkligt mycket av. När man trackar och mixar låter man gärna ögonen jobba lika mycket som öronen. Kan vara bra att stänga av det när man mastrar. Inte se det där feta gitarrblocket som visar att refrängen kommer. Mastring är till stor del en second opinion och gör man det själv är det ännu viktigare att byta sinnesstämning när man gör det. Om projektbyte är det bästa miljöombyte man kan göra så ska man nog i alla fall göra det.

Men vad fan, gör man en slaskmix är det ju bara att köra och hur som helst: funkar det så funkar det.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Uppenbarligen slukar inte mina pluggar så mycket kraft från datorn, för jag har säkert 30-35 pluggar igång i mitt projekt(mix+master i samma) och den går på 50% ungefär.

Det där med fräsha sinnen kan jag förstå, trots att jag personligen inte har några problem att tänka mastring i mixläge(jag brukar organisera upp allt väldigt väl i mappar som jag bara sluter så att jag slipper se alla ljudspår, närmaste motsvarighet borde väl vara snöblind?).

Hur brukar ni göra när ni mixar/mastrar, jag har alla låtar i samma projekt, för att slippa öppna/stänga massa projekt för att byta låtar osv. Tycker det fungerar smidigast.

Tack för en intressant diskussion B)


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
Hur brukar ni göra när ni mixar/mastrar, jag har alla låtar i samma projekt, för att slippa öppna/stänga massa projekt för att byta låtar osv. Tycker det fungerar smidigast.

Förstod jag dig rätt nu... Du mixar och mastrar i samma veva och du har alla låtar i samma session?! Så om du spelar in ett album har du 10 låtar i samma projekt..?
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hur brukar ni göra när ni mixar/mastrar, jag har alla låtar i samma projekt, för att slippa öppna/stänga massa projekt för att byta låtar osv. Tycker det fungerar smidigast.

Förstod jag dig rätt nu... Du mixar och mastrar i samma veva och du har alla låtar i samma session?! Så om du spelar in ett album har du 10 låtar i samma projekt..?

Får man gissa?
Drar han kanske in alla tio nermixade wavefilerna i ett och samma projekt?


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
Hur brukar ni göra när ni mixar/mastrar, jag har alla låtar i samma projekt, för att slippa öppna/stänga massa projekt för att byta låtar osv. Tycker det fungerar smidigast.

Förstod jag dig rätt nu... Du mixar och mastrar i samma veva och du har alla låtar i samma session?! Så om du spelar in ett album har du 10 låtar i samma projekt..?

Får man gissa?
Drar han kanske in alla tio nermixade wavefilerna i ett och samma projekt?

Grejen var ju att han sa att han gör allt i samma projekt !
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Hur brukar ni göra när ni mixar/mastrar, jag har alla låtar i samma projekt, för att slippa öppna/stänga massa projekt för att byta låtar osv. Tycker det fungerar smidigast.

Förstod jag dig rätt nu... Du mixar och mastrar i samma veva och du har alla låtar i samma session?! Så om du spelar in ett album har du 10 låtar i samma projekt..?

Får man gissa?
Drar han kanske in alla tio nermixade wavefilerna i ett och samma projekt?

Grejen var ju att han sa att han gör allt i samma projekt !

Ja??


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag mixar ALLTID utan mastring. Om man mixar med mastring så måste du ju ta upp mixen igen för att mastra om materialet. Jag bränner en CD med det omastrade materialet. spelar upp CD'n och kör igenom TC finalizer. Spelar in på datorn. Hela kedjan digitalt. Sen gör jag en slutlig kontroll lyssning och justering i Toast innan jag bränner Master CD'n.

/ Mikke


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
inspelning sker inte i samma projekt, dock mixar jag ner allt och slänger in i samma projekt vid mixning, ja.

jag tycker detta är smidigast, så att, om jag drar upp 1 db i diskanten på baskaggen så slipper jag göra det samma 8 gånger i 8 olika projekt. Har ni något annat sätt att gå tillväga? arbetsmetoder är intressant ;)


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Jag mixar ALLTID utan mastring. Om man mixar med mastring så måste du ju ta upp mixen igen för att mastra om materialet. Jag bränner en CD med det omastrade materialet. spelar upp CD'n och kör igenom TC finalizer. Spelar in på datorn. Hela kedjan digitalt. Sen gör jag en slutlig kontroll lyssning och justering i Toast innan jag bränner Master CD'n.

/ Mikke

Intressant, hur gör du för att få kontroll på nivåerna innan mixdown av mixningen, för att se till att inget peakar? drar du på en snäll limiter som tar bort de värsta peakarna, och lämnar mycket headroom eller sitter du och jobbar dig igenom utan någon dynamikprocessor på mastern?


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Det sista. Sen jobbar jag faktiskt en del med nivå reglering genom att rita volymkurvor. En klart underanvänd metod  :D i DAW sammanhang / Mikke


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
Japp, jag använder mig utav den metoden lite jag med. Men tar det inte jävligt lång tid att ligga med relativt bra signal/brus förhållande, och ändå se till att det inte peakar, eller ligger du med en bra marginal emot 0an?


Utloggad flintan

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 373
    • Visa profil
inspelning sker inte i samma projekt, dock mixar jag ner allt och slänger in i samma projekt vid mixning, ja.

jag tycker detta är smidigast, så att, om jag drar upp 1 db i diskanten på baskaggen så slipper jag göra det samma 8 gånger i 8 olika projekt. Har ni något annat sätt att gå tillväga? arbetsmetoder är intressant ;)

Ok. Det där färstod inte jag alls, skulle aldrig jobba så i ProTools men Cubase kanske funkar annorlunda
http://soundcloud.com/samsas-violin


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
inspelning sker inte i samma projekt, dock mixar jag ner allt och slänger in i samma projekt vid mixning, ja.

jag tycker detta är smidigast, så att, om jag drar upp 1 db i diskanten på baskaggen så slipper jag göra det samma 8 gånger i 8 olika projekt. Har ni något annat sätt att gå tillväga? arbetsmetoder är intressant ;)

Ok. Det där färstod inte jag alls, skulle aldrig jobba så i ProTools men Cubase kanske funkar annorlunda
Jag jobbar i Cubase och förstår inte heller.

Till Osse: Vad är mixning för dig? Vad är mastring för dig?
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
 :lol:

egentligen är väl allt som inte involverar master bussen mixning, och det som man gör med master bussen är mastring enligt mig.

jag kan faktiskt inte förstå något annat sätt att jobba, iochmed att jag tycker allt annat känns väldigt omständigt och onödigt tidskrävande att ha allt i olika projekt att switcha mellan, hur gör ni om ni vill ha samma inställning på allting, men ändrar om 100 gånger under tidens gång för att bli nöjda? måste bli ett jävla rattande :blink:


Utloggad joachime

  • gnalaT
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 264
  • Grädde på moset
    • Visa profil
    • XLN Audio
Menar du ändra i mixen eller på masterbussen?
Arbetar på XLN Audio


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
:lol:

egentligen är väl allt som inte involverar master bussen mixning, och det som man gör med master bussen är mastring enligt mig.

jag kan faktiskt inte förstå något annat sätt att jobba, iochmed att jag tycker allt annat känns väldigt omständigt och onödigt tidskrävande att ha allt i olika projekt att switcha mellan, hur gör ni om ni vill ha samma inställning på allting, men ändrar om 100 gånger under tidens gång för att bli nöjda? måste bli ett jävla rattande :blink:

 :blink:

Har du exakt samma instrumentering och arr på alla låtar?  :unsure:


Utloggad Osse

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 520
    • Visa profil
:lol:

egentligen är väl allt som inte involverar master bussen mixning, och det som man gör med master bussen är mastring enligt mig.

jag kan faktiskt inte förstå något annat sätt att jobba, iochmed att jag tycker allt annat känns väldigt omständigt och onödigt tidskrävande att ha allt i olika projekt att switcha mellan, hur gör ni om ni vill ha samma inställning på allting, men ändrar om 100 gånger under tidens gång för att bli nöjda? måste bli ett jävla rattande :blink:

 :blink:

Har du exakt samma instrumentering och arr på alla låtar?  :unsure:

Just den platta jag mixar nu så är det samma, i väldigt stor utsträckning.

Men även om det är olika så hindrar väl inte det att man har allting i samma projekt? Ofta så finns det ju några gemensamma instrument som bas, gitarr, trummor iallafall.