Kontrollrummet

Checklista för collab - Collabskolan!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Har som många här på Kontrollrummet deltagit i en hel del collabs. Många gånger strular det, och filer är inte synk och allehanda problem utöver det. Jag har sammanställt en checklista för samarbeten i förhoppningen att den ska hjälpa alla som vill samarbeta över nätet. Listan kan säkert fyllas på med mer saker, men jag börjar så här så kanske den kan utökas baserat på vad som sägs här i tråden.

Shoot! Vad tycker ni? Håller ni med? Håller ni inte med?


1. Kom överens om vilket tempo projektet har. Detta är inte nödvändigt om endast audioinspelning görs men enklare om man ska kommunicera med varandra kring taktnummer. Ska samarbetet göras kring midiinspelning är det helt nödvändigt att köra i samma tempo om man ska kunna göra någon som helst vettig kvantisering i efterhand innan export av ljudfiler ska ske, eller om de råa midifilerna ska skickas för import i andra änden.


2. Den som skapar wav-filen ni utgår från har bestämt var projektet börjar. Håll er till den startpunkt genom hela samarbetet. Den som importerar denna fil på sin sidan lägger den på "noll" i sitt program och exporterar sedan alla filer med samma startpunkt.


3. Använd alltid wav eller annat okomprimerat format vid filutbyte. Använd även alltid okomprimerat ljudformat som backtrack att spela till. Om man använder mp3-filer i sitt colab finns risk för trassel med synk mellan samarbetsparternas musikprogram då en mp3-fil innehåller en header med metadata precis i början av filen. Detta problem finns inte tex. wav. Exportera helst till samma samplingsfrekvens som mottagaren önskar. Tex. 24 bit 48khz Det brukar inte bli några problem om man har olika format i dagens moderna program, men för att undvika problem, använd samma.


4. Bypassa effekter på spåren som exporteras. Exportera alltid så rent som möjligt. Är det tex. gitarr som spelats in med mjukvaruförstärkare kan det dock vara lämpligt att exportera med denna "inbränt" i spåret. Det kan däremot finnas en idé i att exportera både ett helt rent spår och ett med förstärkare just i gitarrfallet om mottagaren också har bra förstärkarpluggar som kan testas. Övriga effekter som tex. chorus, delay och reverb ska aldrig vara påslagna när spåret exporteras. Om det inte är nån alldeles särskilt speciell effekt ni vill använda så undvik alltså detta. Alla har fullt dugliga effekter i sina DAW idag.


5. Exportera monospår som mono. Detta är nog det vanligaste felet som förekommer, alltså att man exporterar i stereo istället. Detta medför helt i onödan dubbelt så stora ljudfiler. I en del program så kan man exportera stereo- och monospår samtidigt, men om inte det går så gör en sak i taget.


6. Packa filerna när ni exporterat dom. Om ni inte packar filerna så tar filerna lika stor plats som om de hade innehållit ljud hela filens längd. Är det tex. bara ett solo som spelats in mitt i låten så kommer filen krympa betydligt när den är packad. Använd tex. Winrar som packar bra. http://www.rarlab.com/download.htm


7. Om ni inte har någon kommersiell filyta att nyttja på nätet så använd en fildelningstjänst som tex. https://sprend.com


8. E-post är ofta omöjligt att använda för att skicka filer till varandra då man ofta överstiger maxstorleken för hur stora meddelanden man tillåts skicka.

9. En annan bra sak att tänka på när man skickar ljudfiler över nätet är namngivning av filerna då olika ftp-klienter, molntjänster och andra fildelningstjänster samt hårdvaror inte har nån gemensam standard för tecken. Så för att minimera problemen så använd aldrig ÅÄÖåäö eller andra "exotiska" tecken. Använd understreck istället för mellanslag och använd bara gemener, då t.ex ftp-klienter är case sensetive. Var gärna övertydlig också när du namnger. Te.x: songname_leadvox_vers_125bpm. w av
Ska det skickas runt till många olika medmusikanter i olika studios och olika plattformar kan det va bra att även lägga tillbitdjup och samplingsfrekvens i filnamnet så att tydligt framgår (även om den infon finns att tillgå i metadatan)

10. Bra om låten inte börjar exakt på noll i filerna. En takts luft i början är bra att ha. Dels för att enkelt kunna klippa in inräkning. En annan bra grej är att starten på låten ofta blir mer naturlig då man medvetet eller omedvetet ofta lägger till ett litet glissando på tex. bas eller gitarr.

11. Använd gärna engelska i beskrivande filnamn och övriga anteckningar. För att underlätta för eventuella internationella samarbeten.

Låt diskussionen börja.

 :)
« Senast ändrad: 13.12.2014, 21:39:52 by Wernborg »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bra tips!
Har inget att tillfoga i nuläget mer än att en del av oss mindre nogräknade ibland exporterar och levererar mp3:a och fattar inte att det kan bli problem med synken.
Om det bara är synkproblem i början kanske en del av oss kan flytta den filen lite så man hör att den är i synk igen. Sånt strulande kan dock vara skönt att slippa.

EDIT 2016-04-04
Jag fick nu anledning att göra en liten analys på fördröjningen som resultat av att skicka mp3:a vid samarbeten.
Mp3-filen har en 30 ms header i början som gör att den skickade filen hamnar i osynk (ljudet kommer 30 ms för sent).
Är man medveten om det och flyttar filen åt vänster manuellt (kompenserar för det), är det okej.
Om man inte flyttar manuellt gör mp3-headern som skickades, att man spelar in till en 30 ms-fördröjning
Om jag spelar in med den fördröjningen/förseningen och sen skickar tillbaka min fil som en mp3:a blir min fil fördröjd
ytterligare 30 ms. Resultatet blir att den andra tar emot en fil som är 60 ms fördröjd. Då blir det osynkat.
Fortsätter man skicka filer som mp3:or får man 30+30 ms fördröjning och det blir ännu mer osynk.


Längst till vänster ser man i mp3-filen ett tomrum som leder till att musiken på det spåret spelas upp med fördröjning

Om man är medveten om fördröjningen, kan man förstås ta bort 30 ms-headern. Jag gör det i en wave-editor och sparar
om filen som en wav och efteråt skickar jag tillbaka mitt nyinspelade, som wav. Jag upptäckte också att om man tar bort
headern (markera och deleta 30 ms - det som ser ut att vara tomt i början) och sen sparar om filen som mp3:a, så dyker
det upp en 30 ms header i början igen. Jag har inte sett det här tidigare så tydligt - och har inte trott på de som gång på
gång berättat om det på kontrollrummet. Men de bilder jag gjorde nu visar tydligt att det finns ett problem med att
använda skickade mp3-filer. Nu är det uppenbart för mig att det blir osynk om man skickar mp3:or fram och tillbaka och
inte är medveten om - och kompenserar för, fördröjningen. Är det nån som vet om modernare Cubase och andra
inspelningsprogram på något sätt kompenserar för detta?


Här kan man i den röda rektangeln till vänster se den tysta delen (på 30 ms). Efter den ser man den inledande takten,
som i 120 bpm är två sekunder lång. Tidsangivelserna nere till höger är markerade med motsvarande färg som mp3-filen.
« Senast ändrad: 04.04.2016, 20:12:14 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Synken är egentligen inte det största problemet. Ja, det går att flytta manuellt. Fast ofta har man ett inneboende häng, eller att man "ligger på" när man sjunger eller spelar, och det är svårt/omöjligt att dra rätt.

En mp3-fil är komprimerad, och kommer "okomprimeras" när du lägger in den i ditt program för att sedan komprimeras igen när du exporterar för lyssning i en mp3.

Njae, undvik blir mitt tips.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bra tips W ska läsa o tänka lite - ett ytterligare tips jag kom på är att ALLTID kopiera spåret från 0:an eller 1:an som det är i cubase så att alla spår börjar exakt samtidigit sedan kan ju spåret sluta lite var som helst beroende på innehållet men kör alla spår från samma startpunkt för att undvika trassel.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Ähh, men metadata ska ju inte läsas in som ljud i mp3or? Jag vet precis vilket trassel du menar, men det ska ju inte vara metadatat. Om det vore metadatat så skulle resten av ljudfilen också bli helt otänkbar, alltså om den läser metadata som ljud.

kanske att DAW-en tänker "hoppsan där är det X kb skräpljud jag inte känner igen i början av filen, alltså blir det 4246 samplingar av tomhet".

Men det borde vara något annat. Dessutom är ju tystnaden oftast längre än tex 0,2 sek x 16 bit x 48000, -iaf så långt jag tänker.



Men vad det är som gör det har jag ingen aning om :S Men metadata?


/T


@MaxB: Vid konvertering bör detta problem försvinna ja.



Men visst, Wav är bättre!

/T


@Eddi: Jag tror W skrev just det ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends


@Eddi: Jag tror W skrev just det ;)

Jo men det är så viktigt så det borde finnas med två ggr --  :D hade missat det.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
@Eddi: Jag tror W skrev just det ;)
Jo men det är så viktigt så det borde finnas med två ggr --  :D hade missat det.

Och det viktigaste av allt Eddi - om du vill lära dig något nytt, som du aldrig hört förut  ;)

5. Exportera monospår som mono. Detta är nog det vanligaste felet som förekommer, alltså att man exporterar i stereo istället. Detta medför helt i onödan dubbelt så stora ljudfiler. I en del program så kan man exportera stereo- och monospår samtidigt, men om inte det går så gör en sak i taget.

Låt diskussionen börja.

Yeah, let the show begin!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
Alternativ för colab, i första hand om man kör samma sequencer - https://splice.com/


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
En wav innehåller metadata också.

Problemet är nog snarare att folk använder sequencers som inte omvandlar mp3an utan att ta hänsyn till detta. I cubase 5 med efterföljare är latency inget problem.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
En wav innehåller metadata också.

Problemet är nog snarare att folk använder sequencers som inte omvandlar mp3an utan att ta hänsyn till detta. I cubase 5 med efterföljare är latency inget problem.

Det har inte med metadata att göra, läs gärna infon från Lame som DrLoop länkade till ovan, lyssna också till hans ljudexempel.  Jag skyfflar mängder av ljudfiler både fram och tillbaka mellan studios nästan dagligen och ibland slinker det med nån mp3 av misstag, dom synkar aldrig till 100 % med resten av materialet, vilket ju också loopens ljudexempel visar och det har inget med hur gammal eller ny din DAW är. Jag kör Cubase 7.5. Fenomenet uppstår i decodingen och encodingen i själva encodern som t.ex den från Lame eller den från Fraunhofer som Steinberg använder sig av.
« Senast ändrad: 23.11.2014, 15:37:38 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
En annan bra sak att tänka på när man skickar ljudfiler över nätet är namngivning av filerna då olika ftp-klienter, molntjänster och andra fildelningstjänster samt hårdvaror inte har nån gemensam standard för tecken. Så för att minimera problemen så använd aldrig ÅÄÖåäö eller andra "exotiska" tecken. Använd understreck istället för mellanslag och använd bara gemener, då t.ex ftp-klienter är case sensetive.

Var gärna övertydlig också när du namnger. Te.x:  songname_leadvox_vers_125bpm. wav och kanske även tonart.
Ska det skickas runt till många olika medmusikanter i olika studios och olika plattformar kan det va bra att även lägga till bitdjup och samplingsfrekvens i filnamnet så att det tydligt framgår (även om den infon finns att tillgå i metadatan)
« Senast ändrad: 23.11.2014, 15:58:17 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En annan bra sak att tänka på när man skickar ljudfiler över nätet är namngivning av filerna då olika ftp-klienter, molntjänster och andra fildelningstjänster samt hårdvaror inte har nån gemensam standard för tecken. Så för att minimera problemen så använd aldrig ÅÄÖåäö eller andra "exotiska" tecken. Använd understreck istället för mellanslag och använd bara gemener, då t.ex ftp-klienter är case sensetive.

Var gärna övertydlig också när du namnger. Te.x: låtnamn_leadvox_vers_125bpm.w av och kanske även tonart.
Ska det skickas runt till många olika medmusikanter i olika studios och olika plattformar kan det va bra att även lägga till bitdjup och samplingsfrekvens i filnamnet så att tydligt framgår (även om den infon finns att tillgå i metadatan)
Nu för vi ämnet framåt. Infogar detta som punkt 9 i checklistan.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
En annan bra sak att tänka på när man skickar ljudfiler över nätet är namngivning av filerna då olika ftp-klienter, molntjänster och andra fildelningstjänster samt hårdvaror inte har nån gemensam standard för tecken. Så för att minimera problemen så använd aldrig ÅÄÖåäö eller andra "exotiska" tecken. Använd understreck istället för mellanslag och använd bara gemener, då t.ex ftp-klienter är case sensetive.

Var gärna övertydlig också när du namnger. Te.x: låtnamn_leadvox_vers_125bpm.w av och kanske även tonart.
Ska det skickas runt till många olika medmusikanter i olika studios och olika plattformar kan det va bra att även lägga till bitdjup och samplingsfrekvens i filnamnet så att tydligt framgår (även om den infon finns att tillgå i metadatan)
Nu för vi ämnet framåt. Infogar detta som punkt 9 i checklistan.


Lite kul att att jag använder ordet låtnamn när jag namnger min hypotetiska fil när jag precis skrivit att man inte ska använda ÅÄÖåäö  :lol:, songname eller nåt liknande vore kanske mer lämpligt  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Svenska ordet "latnamn_" duger gott för mig.

Riktigt bra tråd med flera nya tips
« Senast ändrad: 23.11.2014, 18:38:30 by Wernborg »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Om man av en eller annan anledning börjar filerna mitt i projektet (man har tex sjungit om andra versen och tycker det tar onödigt lång tid att exportera från takt 0) så är det viktigt att detta nämns, antingen direkt till mottagaren via en note som medföljer filen eller i filnamnet. Om filerna ska skickas till många mottagare  är de klart bäst att ha all infon samlad i filnamnet. T.ex om man skickar en ny sång på andra vers, så skriver man en liten notis till personen i fråga " exporterat två takter innan versen börjar" eller i filnamnet tex så här: songname_versvox2_120bpm_expo rted_2_bars_before_start.wav


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Om man av en eller annan anledning börjar filerna mitt i projektet (man har tex sjungit om andra versen och tycker det tar onödigt lång tid att exportera från takt 0) så är det viktigt att detta nämns, antingen direkt till mottagaren via en note som medföljer filen eller i filnamnet. Om filerna ska skickas till många mottagare  är de klart bäst att ha all infon samlad i filnamnet. T.ex om man skickar en ny sång på andra vers, så skriver man en liten notis till personen i fråga " exporterat två takter innan versen börjar" eller i filnamnet tex så här: songname_versvox2_120bpm_expo rted_2_bars_before_start.wav
Medhåll om man vill jobba så, men jag tycker det är bättre att alltid exportera från noll för att förenkla för alla inblandade. Ytan där det inte "låter" krymper ändå när man packar ihop filen.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Om man av en eller annan anledning börjar filerna mitt i projektet (man har tex sjungit om andra versen och tycker det tar onödigt lång tid att exportera från takt 0) så är det viktigt att detta nämns, antingen direkt till mottagaren via en note som medföljer filen eller i filnamnet. Om filerna ska skickas till många mottagare  är de klart bäst att ha all infon samlad i filnamnet. T.ex om man skickar en ny sång på andra vers, så skriver man en liten notis till personen i fråga " exporterat två takter innan versen börjar" eller i filnamnet tex så här: songname_versvox2_120bpm_expo rted_2_bars_before_start.wav
Medhåll om man vill jobba så, men jag tycker det är bättre att alltid exportera från noll för att förenkla för alla inblandade. Ytan där det inte "låter" krymper ändå när man packar ihop filen.


Håller helt med dig, därför jag skriver "en eller annan anledning". I väldigt stora projekt  som sträcker sig över lång tid eller konceptalbum liknande där låtarna går in i varandra eller vid mixning där man lägger alla låtar efter varandra i ett projekt  så att man får samma ljud på alla trummor te.x.  Finns fler tillfällen som att t.ex refrängen fått ett par bpm tempolyft sen projektet lämnade din dator förra gången etc. Att spela om en 30sek lång synthlead 80min in i projektet och sen sitta och vänta en halvtimme på exporten för att den ska exportera från noll är inte kul.
Så ibland finns det anledning, de e bara det jag vill säga  :)

Skrev det efter att jag läste ditt svar till Mahan i andra tråden, jag skickar ju mycket ljudfiler mellan studios, nästan dagligen och vet av erfarenhet att det ibland underlättar och går snabbare om man bara exporterar den snutt man spelat in, men lämnar två takter med luft före. Därför jag nämner det och det är därför jag också understryker vikten av att vara extra tydlig med infon i dessa sammanhang.
« Senast ändrad: 24.11.2014, 14:46:54 by jonnerstone »


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
....att alltid exportera från noll för att förenkla för alla inblandade.
Ytan där det inte "låter" krymper ändå när man packar ihop filen.

Det här tipset är självklart men jag hade inte tänkt på det tidigare av nån idiotisk anledning.
Tack för det enkla tipset
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Att spela om en 30sek lång synthlead 80min in i projektet och sen sitta och vänta en halvtimme på exporten för att den ska exportera från noll är inte kul.
Haha. Nej såklart finns tillfällen då det är helt rätt att välja en begränsad region för exporten. Men fattar inte Cubase att det är tyst de första åttio minuterna och rasar fram till solot tämligen omgående?


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Att spela om en 30sek lång synthlead 80min in i projektet och sen sitta och vänta en halvtimme på exporten för att den ska exportera från noll är inte kul.
Haha. Nej såklart finns tillfällen då det är helt rätt att välja en begränsad region för exporten. Men fattar inte Cubase att det är tyst de första åttio minuterna och rasar fram till solot tämligen omgående?

Sadly no!

Gjorde precis ett litet test. Skapade ett tomt projekt och spelade in en VSTi cirka 85min in i projektet. Valde sen exportera från takt noll och "estimated time" blir då 50min. Antar att det beror på att oavsett om det bara är en massa nollor i många minuter så är det ändå en rendering till wave som ska utföras. Du kör väl Reaper? Prova gör samma sak.
« Senast ändrad: 24.11.2014, 16:30:44 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Att spela om en 30sek lång synthlead 80min in i projektet och sen sitta och vänta en halvtimme på exporten för att den ska exportera från noll är inte kul.
Haha. Nej såklart finns tillfällen då det är helt rätt att välja en begränsad region för exporten. Men fattar inte Cubase att det är tyst de första åttio minuterna och rasar fram till solot tämligen omgående?

Sadly no!

Gjorde precis ett litet test. Skapade ett tomt projekt och spelade in en VSTi cirka 85min in i projektet. Valde sen exportera från takt noll och "estimated time" blir då 50min. Antar att det beror på att oavsett om det bara är en massa nollor i många minuter så är det ändå en rendering till wave som ska utföras. Du kör väl Reaper? Prova gör samma sak.
Yes, ska testas.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
En annan sak jag tänkte på som jag själv råkat ut för när man kollaborerat med flera stycken i samma projekt är språket.
I dag när man kan kollaborera med folk över hela världen så är det bra att försöka komma ihåg att alla musiktermer, DAW-termer mm sker på engelska.
Man vet aldrig, helt plötsligt har man kanske någon från andra sidan jordklotet som vill bidra till det pågående projektet och då är kanske ord som, takt, refräng, H, brygga, sång, midipluppar osv inte så bra att ha i sina filnamn och noteringar. Så kör på engelska termer från början så är man alltid redo för ett oväntat internationellt samarbete  :)
« Senast ändrad: 24.11.2014, 18:53:58 by jonnerstone »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Att spela om en 30sek lång synthlead 80min in i projektet och sen sitta och vänta en halvtimme på exporten för att den ska exportera från noll är inte kul.
Haha. Nej såklart finns tillfällen då det är helt rätt att välja en begränsad region för exporten. Men fattar inte Cubase att det är tyst de första åttio minuterna och rasar fram till solot tämligen omgående?

Sadly no!

Gjorde precis ett litet test. Skapade ett tomt projekt och spelade in en VSTi cirka 85min in i projektet. Valde sen exportera från takt noll och "estimated time" blir då 50min. Antar att det beror på att oavsett om det bara är en massa nollor i många minuter så är det ändå en rendering till wave som ska utföras. Du kör väl Reaper? Prova gör samma sak.
Yes, ska testas.
Testat. Inte bra men bättre.

Det tog 14 minuter i Reaper 32-bitars med en 32-bitarsplugin.
I 64-bitars Reaper med en 32-bitarsplugin skulle det tag 33 minuter. Bytte jag till en 64-bitarsplugin här sjönk det till 14 minuter igen.

(Intel i7, 16 gb ram)


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Att spela om en 30sek lång synthlead 80min in i projektet och sen sitta och vänta en halvtimme på exporten för att den ska exportera från noll är inte kul.
Haha. Nej såklart finns tillfällen då det är helt rätt att välja en begränsad region för exporten. Men fattar inte Cubase att det är tyst de första åttio minuterna och rasar fram till solot tämligen omgående?

Sadly no!

Gjorde precis ett litet test. Skapade ett tomt projekt och spelade in en VSTi cirka 85min in i projektet. Valde sen exportera från takt noll och "estimated time" blir då 50min. Antar att det beror på att oavsett om det bara är en massa nollor i många minuter så är det ändå en rendering till wave som ska utföras. Du kör väl Reaper? Prova gör samma sak.
Yes, ska testas.
Testat. Inte bra men bättre.

Det tog 14 minuter i Reaper 32-bitars med en 32-bitarsplugin.
I 64-bitars Reaper med en 32-bitarsplugin skulle det tag 33 minuter. Bytte jag till en 64-bitarsplugin här sjönk det till 14 minuter igen.

(Intel i7, 16 gb ram)

Intressant. 

Jag körde på 32bit Cubase och 32bit plugg. Min maskin har några år på nacken i5 quad 8Mb ram
Jag lät ju dock inte exporteringen löpa ut, utan det var den uppskattade tiden. Erfarenheten är att sekunderna brukar ticka på lite fortare


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nej Wavkonvertering är ju just wavkonvertering, så det blir lika fullt.

SJälva renderingen blir lika trist som en ljudfil med information, men för det som rör datorn är nollor också info.

Däremot kan man trösta sig med att bra komprimeringsprogram fixar det här med en cymbal i slutet av en wavfil galant. De jobbar ju lite mer som man tänker sig själv, och anger "det är tomt i fem minuter så där kan vi komprimera stenhårt".





MIn filosofi: Alltid mix från spårets början, oavsett. om det inte nu är trumloopar eller liknande såklart, då kan det räcka med tempo och längd. men annars, hela spår är bäst. Som Jonner skriver så är namn såklart bra, och 24bit 44.1 eller vad det nu kan vara :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Bra tråd!
Har funderat på bl.a. frekvensen. Varför använda 44,1kHz resp 48kHz?
Några speciella fördelar med att välja endera av dessa?
Använder de flesta av er 32 bitars eller 24 bitars upplösning? Själv använder jag
24 bitar och 44,1kHz i mina projekt. Men jag kör iofs kvar i en gammal XP-miljö... :)
Mp3-filer jag lägger upp på KR har jag i regel klippt bort en del "tystnad" i början på,
vilket gör att om någon använder den för att göra ett pålägg, t.ex ett gitarrsolo, kan
det bli svårt att synka in den i projektet, där inget är bortklippt. Man bör ju
naturligtvis skicka en oklippt bakgrundsfil till den som ska göra pålägget, men
ibland görs ju pålägget som ett förslag i stundens ingivelse och "påläggskalven" vill kanske
inte vänta på att få en "komplett" bakgrundsfil skickad till sig och riskera att förlora
inspiration och tid... Hur gör ni? Klipper ni också i början av låtfilerna som ni lägger upp
eller bör man alltid låta den färdigmixade filen börja på första taktslaget för att underlätta för samarbeten?
Själv "syndar" jag bl.a. vad gäller mono-/stereospår. Spelar alltid in audiospår i stereo av
gammal vana. Bränner ofta också in effekter i inspelningarna, beroende på att jag inte
lyckats få dessa externa effektburkar att funka som "eftereffekter" utan bara i början av signalkedjan... :)
Något som jag ibland haft lite problem med i tidigare samarbeten är att signalstyrkan/nivån på
inspelningen jag fått till mig varit för låg, vilket medfört en del brus när man justerat upp nivån.
Det kanske borde vara med som en regel att se till att inspelningsnivån är optimal på filen man skickar?
Eller det kanske är självklart..? Nu har jag svamlat färdigt!  :)
/Asti
« Senast ändrad: 27.11.2014, 22:04:50 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Kom på en grej till. Har uppdaterat längst upp.

10. Bra om låten inte börjar exakt på noll i filerna. En takts luft i början är bra att ha. Dels för att enkelt kunna klippa in inräkning. En annan bra grej är att starten på låten ofta blir mer naturlig då man medvetet eller omedvetet ofta lägger till ett litet glissando på tex. bas eller gitarr.


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Rendra start markeringen på projektet från noll oavsett om låten börjar där eller inte, annars blir det bara problem.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
En annan sak jag tänkte på som jag själv råkat ut för när man kollaborerat med flera stycken i samma projekt är språket.
I dag när man kan kollaborera med folk över hela världen så är det bra att försöka komma ihåg att alla musiktermer, DAW-termer mm sker på engelska.
Man vet aldrig, helt plötsligt har man kanske någon från andra sidan jordklotet som vill bidra till det pågående projektet och då är kanske ord som, takt, refräng, H, brygga, sång, midipluppar osv inte så bra att ha i sina filnamn och noteringar. Så kör på engelska termer från början så är man alltid redo för ett oväntat internationellt samarbete  :)

Tycker att denna punkt borde vara med också.  :)


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En annan sak jag tänkte på som jag själv råkat ut för när man kollaborerat med flera stycken i samma projekt är språket.
I dag när man kan kollaborera med folk över hela världen så är det bra att försöka komma ihåg att alla musiktermer, DAW-termer mm sker på engelska.
Man vet aldrig, helt plötsligt har man kanske någon från andra sidan jordklotet som vill bidra till det pågående projektet och då är kanske ord som, takt, refräng, H, brygga, sång, midipluppar osv inte så bra att ha i sina filnamn och noteringar. Så kör på engelska termer från början så är man alltid redo för ett oväntat internationellt samarbete  :)

Tycker att denna punkt borde vara med också.  :)
Helt rätt. fixat.


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Kom på en grej till. Har uppdaterat längst upp.

10. Bra om låten inte börjar exakt på noll i filerna. En takts luft i början är bra att ha. Dels för att enkelt kunna klippa in inräkning. En annan bra grej är att starten på låten ofta blir mer naturlig då man medvetet eller omedvetet ofta lägger till ett litet glissando på tex. bas eller gitarr.

Undrar om det inte blir ännu mer vattentätt om man har en takt (4 slag) med klick och sen en tom takt.
Då kan man eventuelt synka filen vid problem och sen truddelutta lite innan 1:an.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kom på en grej till. Har uppdaterat längst upp.

10. Bra om låten inte börjar exakt på noll i filerna. En takts luft i början är bra att ha. Dels för att enkelt kunna klippa in inräkning. En annan bra grej är att starten på låten ofta blir mer naturlig då man medvetet eller omedvetet ofta lägger till ett litet glissando på tex. bas eller gitarr.

Undrar om det inte blir ännu mer vattentätt om man har en takt (4 slag) med klick och sen en tom takt.
Då kan man eventuelt synka filen vid problem och sen truddelutta lite innan 1:an.

Jag tror på det - typ så jag brukar göra...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Länkade till denna tråd i en collabtråd i en facebookgrupp. Får se om nån hittar hit.  :D