Kontrollrummet

Inköpstankar... Kompatibilitetsproblem.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad blafot

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 14
    • Visa profil
Hej.

Funderar på att införskaffa en ny dator eftersom jag kör mjukvarubaserat på scenen.
Så långt allt grönt. Använder oftast internt ljudkort med asio4all och vanliga midiinterface via usb som har funkat bra under XP och Win7-32 bit.

Funderar nu på att gå till en 64-bit windows 8. Programmen och pluggarna klarar det så det är lungt men... mina inspelningsgrejer verkar det vara värre med. Har en helt underbar Phonic Helixboard MKII med firewire som är perfekt vid flerkanalsinspelning samt ett USB Quattro som faktiskt funkar med låg latency både in och ut via asio4all för tex harmonizer eller realtidssång via datorn live.

Problemet är nu att Quattron inte kommer att funka. Dels win 8 samt 64 bit. Finns inte ens hackade drivisar. Ok. Kan leva med det.
Men.... Min firewire-mixer där allt jag kopplar in dyker upp utan problem på skärmen funkar inte eftersom det inte finns firewire längre, eller pcmcia-kortplatser i datorerna. Hur gör man då? Den har 10 in och jag behöver det till att spela in band och kör live.

Databudgeten är givetvis begränsad och jag har inte hittat något bärbart med FW (enbart "släpbart" / stationära och det funkar inte).

Nån adapter? till usb3 eller nåt?
Mvh /M
==================================
Musiklärare & Musiker.
CME UF-8, Yamaha DX7 Mk1, Zynwave podium, Jeskola Buzz & Laptop on stage.

Krogshowen bottennapp - http://bottennapp.comeze.com/
Coverbandet Blow Your Cover - http://blowyourcover.web44.net/


Utloggad HasseFX

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 710
    • Visa profil
USB3 till FW-adapter finns tyvärr inte vad jag vet (helt olika överföringssätt).
Inte heller eSata till Firewire.

Thunderbolt till FW-adapter fungerar bra på Mac, men väldigt glest med Thunderbolt på PC-laptops.

...så det ser mörkt ut om du inte överväger Mac-spåret, tyvärr  :(



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Thunderbolt till FW-adapter fungerar bra på Mac, men väldigt glest med Thunderbolt på PC-laptops.

...så det ser mörkt ut om du inte överväger Mac-spåret, tyvärr  :(
Jag kör Macbook med Windows på. Funkar fint med Thunderbolt till Firewireadapter.

 :)