Kontrollrummet

Medhörning på audio in - hur ?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Hej gott folk, anskaffat en Yamaha TX81Z från slutet av 80-talet grym liten FM-tongenerator som en DX11 utan klaviatur fast bättre sägs det.

Hur gör man enklast för att få medhörning i Cubase?

Har ljudinsignal, men inget ljud på stereo out. Jag kan lyssna med lurar direkt via enheten, men vill kunna få ljudet ur högtalarna tillsammans med övriga spår.

Midi-kontroller=>Ljudmodul->Mixer->Line in på ljudkortet->Audio in i Cubase

Ovanstående signalkedja fungerar, men hur får jag medhörning medan jag spelar?

Kör Cubase 5
Går jag in under connections står monitor som inactive. Vet ej om det påverkar.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En sån där typisk midifråga som retar upp en - vi kan landa på månen men inte få Midi att göra som vi vill. Jag antar att du har satt upp modulen som externt instrument också?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Finns två sätt att få medhörning när du spelar in audio. Samma som när du sjunger eller spelar vilket akustiskt ljud som helst.
1. Direct monitoring. Det ställer du på ljudkortets mixer/kontrollpanel. Det är oberoende av DAW.
2. Monitoring via Cubase. Brukar vara en knapp på spåret där man väljer om det som kommer in ska höras eller ej. Detta medför latency i mindre eller större utsträckning, men du kan å andra sidan applicera Cubase effekter direkt vid inspelning. (Latency ska inte vara ett problem med en modern dator, då har du säkert felaktiga inställningar om så är fallet.)

Hur gör du när du spelar in sång eller andra ljudkällor undrar jag? (Ej vst-instrument)
« Senast ändrad: 10.11.2014, 20:37:04 by Wernborg »


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
En sån där typisk midifråga som retar upp en - vi kan landa på månen men inte få Midi att göra som vi vill. Jag antar att du har satt upp modulen som externt instrument också?
Är det så 1up, att du vill få cubase att spela upp enheten med midipluppar? Jag tolkar din fråga som att du spelar in audio???

En stilla undran. Har du fler burkar du spelar in än Yamahasynten, eller varför går du via en mixer? Är för att kunna ha fler pryttlar uppkopplade samtidigt?

Kan inte Cubasenomenklaturen, men det låter rimligt att det skulle kunna vara rätt att ha Monitor som Active, men det får nån cubaseguru svara på.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
En sån där typisk midifråga som retar upp en - vi kan landa på månen men inte få Midi att göra som vi vill. Jag antar att du har satt upp modulen som externt instrument också?

Får kolla guide på nätet kanske. Inget upplagt som extern instrument - vet ej hur man gör. Tack för snabb feedback.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
En sån där typisk midifråga som retar upp en - vi kan landa på månen men inte få Midi att göra som vi vill. Jag antar att du har satt upp modulen som externt instrument också?
Är det så 1up, att du vill få cubase att spela upp enheten med midipluppar? Jag tolkar din fråga som att du spelar in audio???

En stilla undran. Har du fler burkar du spelar in än Yamahasynten, eller varför går du via en mixer? Är för att kunna ha fler pryttlar uppkopplade samtidigt?

Kan inte Cubasenomenklaturen, men det låter rimligt att det skulle kunna vara rätt att ha Monitor som Active, men det får nån cubaseguru svara på.

Hittade en lösning i ljudkortsssetupen för M-Audio Delta. Direct monitoring var aktiverat, det som gjorde skillnad var output source. 'Mixer' istället för SW rtn.

Så nu får jag medhörning i vilket fall. Hade löst det genom att  koppla en sladd mellan hörslursuttaget på enheten och mic-ingången på förstärkaren.

Sång och TX81Z:n körs båda via mixern, för att slippa koppla om sladdar. Kanske är fler som har ormgrop av kablage i sin studio.

Tack Wernis för idéer.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Om du nöjer dej med audio så behöver du inte aktivera extern midi. Annars gör du det under VST connections o du måste peta in instrumentet i Midi controller tror jag det heter under Device fliken. Men plupparna kan du inte få att låta i alla fall.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Men plupparna kan du inte få att låta i alla fall.

Näej, dom e busiga på så sätt...
Vilken tur man har att det som faktiskt fungerar, gör det.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google