Forum > Färdiga produktioner

Tokai - Only in my head

<< < (2/6) > >>

Dividend:
Country :) En av mina favoritgenres (allvarligt)... VÄntar på att den slöa linan över mongoliet, skall föra hem låten till mig. (allvarligt tror jag det går via taiwan)...... Så ja.

SKriver medan jag lyssnar... ALltså man blir ju glad, din engelska är väl inte perfekt, men vems är det... Solot passar in, skönt spelat... Gosig låt

Saker att ändra på: kanske säkrare röst, ja alltså jag är ingen lirare på att sjunga, men känns lite som om träning behövs på det. I övrigt är låten så gosig att jag itne har något attt anmärka på..

Harmonica mike:
Hej Staffan.
Jag gillar också låten,finstämd och vacker.

Nu startar jag motorsågen:
Virveln alldeles för hög.Trummorna är otajt lirade så hela prodden dras ned av det...Vidare så tror jag på kantslag till denna.Guran kom in lite tidigt på solodelen.Lite hög är den oxå.

Sången då:
Du sjunger med stor känsla,fast det vacklar lite ibland.Tror att några omtagningar skulle fixa det.
Du har bra röst som passar låten perfekt,lite slipande på det så är du hemma med sången.

Totalen:
Det är lite ojämna nivåer överlag i låten.Om det varit min låt så hade jag gjort om rubbet.
Fixat ett tajt trumkomp med nån plugg,hellre det än taskigt lirade trummor.Jag är allergisk mot sackande trummisar,det är många som fått prov lira i våran replokal - men få som hållit måttet.
Eftersom låten är så pass stark,så drar jag inte på orden utan säger sanningen.Jag vill väldigt gärna höra denna igen i en ny tappning lir/mix mässigt.

All kritik är ju bra sägs det,även den dåliga.Hoppas du inte tycker att jag var elak,inte mitt syfte,det finns stor potencial i denna så jag vädjar till dig att fixa ovanstående...

Mvh
Micael

Fredrik Karlsson:
Bra låt!

Diggar inte virvelsoundet lite för pappigt.
Trummisen låter lite osäker och släpande kanske kan flytta fram trummorna lite i tid så förvandlas trummisen från släpande till förande.
Och komperssor/limiter på gitarrbussen hade jämnat till det lite, pianot hade oxå mått bra av en limiter/kompressor behandlig, om du har LA2A från UAD-1 kortet så brukar den bli megasnygg på piano.
Tycker oxå att det skall vara cymbaler på de partier som börjar första gången vid 0:30, eller nåt annat som markerar.

Annars en bra låt med lite Petty stuk al`a Travelling Wilburies!

stajo:
Helhetsintrycket är att det är en mysig låt som liksom pyser fram... passar bra när jag går och småfiser lite här hemma ;).

Ett annat intryck är att mycket känns lite darrigt. Är det det som är det "slafsiga soundet" och i så fall meningen?

Gillar soundet, gitarrer blandat med orgel.

När gitarrsolot kommer tycker jag det är alldeles för mycket i bakgrunden samtidigt som det är för högt.

/Staffan

Tokai:
Jag la Lucinda Williams låt Learnig how to live på ett spår i Cubase och försökte efterrapa så gott jag kunde. I den låten är virveln ganska hög, tung och rasslig. Tremoligitarren liksom svämmer över när den spelar utan att dränka det andra. Men som sagt, lättare sagt en gjort. Fick alltså inte alls till det, men tyckte ändå att det var läge att lägga ut min låt, eftersom den i sig är rätt så trevlig.

Angåenda sega trummor:
En av anledningarna till det sackiga trumkompet kan vara att jag nyligen skaffat mig ett nytt ljudkort via firewire och har haft problem med fördröjning, plus att jag också skaffat mig en sk padkontrol som trummorna bankas på. Konstigt att jag själv inte hört problemet. Men man blir så inne i en låt, ser inte skogen för alla träden sas. Men det är ju därför det är så kanon att ha detta formidabla Forum.

Har kollat in trummorna i Cubase för att se vad dom ligger i midi. Alltså trummorna i sig är helt ok, ligger tom lite före beatet, så det är nåt annat som får drumsen att låta sega. Nu tror jag det är basen som har lite konstiga grejen för sig. Har nu ändrat basspelet men också fixat vissa trumgrejer som ligger FÖR MYCKET före.

Mahan: Det var nog inte meningen att det skulle låta 60-tal, men oförbätterlig som jag är, halkar jag snabbt in i det. Märks väl mest i refr. Låter kanske nåt som Pålle kunde ha gjort.

Ok Staffan, bara du inte släpper feta brakskitar utan håller dig till småfisar
Som jag skrev i början så tycker jag att jag misslyckades totalt med att få fram det där soundet som finns i Lucinda Williams låt "Learning how to live". "Slafsigt" är ett ord som liksom dyker upp vad gäller den låten, naturligtvis är det tight och så, men liksom inspelat på en höft, sas. (låter det som, vilket det förstås inte är) Den där visionen man har innan man börja spela, att bara sätta det rakt upp och ner.

Fredrik Karlsson: Jag har inget UAD-kort men däremot Focusrite LiquidMix, som ju emulerar kända kompressorer och equalizers. Har nu lagt en LA-2A på pianot. Har den också på sången.

Harmonica Mike:
Motorsåg, det är vad ett popsnöre behöver! Faktum är att det hade räckt med en nagelsax.
Du är en vis man och jag lyssnat till dina tips, alltså gjort om det hela - nästan...
Ny sång. Ny bas. Nya trummor. Men behållit resten. Samt åtgärdat diverse andra grejer. Lägger snart ut den nya versionen jämsides med den gamla så att man kan höra skillnaden.

Jag säger bara ett ord Dividend: "Gosig"... Mums

Och nu är det Jeff Lynn och Petty och W Brothers. Herremingud! Vilka trevliga jämförelser!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion