Forum > Färdiga produktioner
Visa om hösten
Henric:
Hej!
Spelat in lite akustisk gitarr, 3 gitarrtagningar samt lite rytmövningar med en äggshaker och någon fröskida jag köpt i Gambia samt vanlig handklapp, 4 spår.
Gitarrkanalerna är inspelad både med en Neuman TLM 103 samt den inbyggda piezomicken i gitarren.
Låten/visan är klar men undrar vad Ni tycker om soundet?
Henric
Dividend:
Det låter bra. Fungerar som bakgrundsmusik, till en scen ur en film. Fast jag vet inte vad som skulle flytta fram musiken i förgrunden om man nu skulle vilja det.
Det flyter i alla fall på bra. Inspelningsmässigt bra också.
Henric:
Det var kul att laborera med gitarren, rätt stor skillnad på den uppmickade kanalen jämfört med den inbyggda piezomicken, men ihopa blev det bra! Och ett jäkla klippande för att få bort oljud och gnissel...
Henric
Wernborg:
--- Citat från: Henric skrivet 02.11.2014, 19:10:51 ---Låten/visan är klar men undrar vad Ni tycker om soundet?
--- Slut citat ---
Låter inge vidare faktiskt. Live fungerar det utmärkt med det soundet, men det blir alldeles för konstgjort nu tycker jag. Fimpa piezokanalerna helt när du nu ändå har gitarren inspelad "på riktigt".
Finns mikar idag som låter helt ok faktiskt. Var inne på No.1 Guitar i Göteborg och testade nån ny variant. Som jag såklart glömt namnet på. Den fångade upp hela gitarrens ljud på ett helt ok sätt. Blev ett mjukare mer realistisk ljud då. Fick även med sånt som kommer med vid vanligt uppmikning. Typ bandgnissel och slag mot gitarrkroppen. Om man vill lattja med sånt.
Trevlig visa. Men mixa om! :D
mahan:
Tjou Henric!
Riktigt kul låt och snyggt lirat!
Vad det gäller soundet tycker jag du ska skippa piezon. Den gör soundet onödigt vasst hur lite man än mixar in den.
Kör själv åxå med TLM 103 och den tar upp det som behövs för en god ackeinspelning. Gäller ju förstås att hitta den rätt placeringen för micen och det e ju inte alltid det lättaste. :D
Och själva låten behöver nog inte några percissiva extra instrument som handklapp eller "skramlor" eftersom du med ditt snygga guralir håller takten mycket fint.
Så tyckte det finska skogstrollet!
h. johan
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida