Kontrollrummet

Roffe H- Matchbox blues

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Matchbox blues
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
KOMPOSITÖR: Blind Lemon Jefferson
GENRE: blues
LÅTLÄNGD: 3:25
INSPELNINGSÅR: 2014

FORMAT: mp3


 
Provar alla mina nya grejer, ljud, instrument mm. Skitkul, men kanske det blev lite ”för mycket av det goda”? Hittade en gammal blues skriven av Blind Lemon Jefferson (1893-1929). Senare har både Carl Perkins och Beatles m fl. gjort cover på den. De flesta gör den som durblues. Jag blev inspirerad av Tab Benoit att göra den som mollblues i stället, tonen passade då även saxen bättre.
Jag vet att jag dragit på med alla möjliga och omöjliga ljud och effekter, har ännu inte hunnit fattat 5% av programmet, men man måste ju prova. Programmering av trummorna är jag inte alls hemma på, de verkar spela som som de vill. Här är en grovmix, tar gärna emot era synpunkter. för att se om jag ändå är på rätt väg

Roffe H
« Senast ändrad: 02.11.2014, 15:03:57 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Intressant historiskt material du hittar som du gör egen tolkning av. Du är på rätt väg Roffe även om det låter lite styltigt men blues är blues så det finns många vägar till Rom. Så du säger att Beatles gjort cover på denna inget jag kan recalla men det är säkert sant då de var klart inspirerade av de gamla bluesgubbarna over-there.
Försök att ostylta den lite - hur man nu gör det? Låten är skön :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Intressant historiskt material du hittar som du gör egen tolkning av. Du är på rätt väg Roffe även om det låter lite styltigt men blues är blues så det finns många vägar till Rom. Så du säger att Beatles gjort cover på denna inget jag kan recalla men det är säkert sant då de var klart inspirerade av de gamla bluesgubbarna over-there.
Försök att ostylta den lite - hur man nu gör det? Låten är skön :)

Tja Eddi, kul att du lyssnar och kommenterar. Beatles och Carl Perkins gjorde den så sagt i dur (rockigt), men då hette låten bara  "Matchbox". Hittade den på Spotify. Du skriver lite styltigt, är det bas, trummor (eller vad) som "styltar"? Med andra ord, hur göra den ostyltig?  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jag tror det är som så att sologitarren spelas väldigt kliniskt lite mer dragningar vore bra men det största problemet jag har är den där ljusa kompguran till höger som dels är lite ostämd och som ligger på hela tiden, kan man trolla med den lite så tror jag det blir mindre styltigt i mina öron i alla fall :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jag tror det är som så att sologitarren spelas väldigt kliniskt lite mer dragningar vore bra men det största problemet jag har är den där ljusa kompguran till höger som dels är lite ostämd och som ligger på hela tiden, kan man trolla med den lite så tror jag det blir mindre styltigt i mina öron i alla fall :)

Tack för återkoppling, ska kolla kompguran (gamla strängar) och försöka lirka lite med liret där. Nu är jag ingen sologitarrist precis, därför blir det lite enkelt och kanske taffligt (kompade, eller spelade bas och sjöng mest då det begav sig).
Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bättre mix? Har dragit ner kompguran och fördelat den bättre i låten. Gör ev. om den vid tillfälle.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vet inte om den ena mixen är bättre än den andra men det är skönt att höra dig gå loss på instrumenten. Kul att du är en multiinstrumentalist, du har många strängar på din lyra. Saxarna gör också riktigt sköna grejer tillsammans här!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Jepp nu mycket bättre - tankarna drar direkt till John Mayall and the bluesbrakers - riktigt bra blev det :lol:
Fadeouten är kanske inte nödvändig?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jepp nu mycket bättre - tankarna drar direkt till John Mayall and the bluesbrakers - riktigt bra blev det :lol:
Fadeouten är kanske inte nödvändig?

E du vaken Eddi?  :lol:
Håller med om att faden inte är så bra. Borde ersättas med ett gemensamt slutackord från bandet.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning och kommentarer, har början på ett förslag på nytt slut utan fade....riktiga saxar ska också in , kan detta vara nåt ? Ny mix högst upp i tråden...
/Roffe H
« Senast ändrad: 19.10.2014, 14:34:47 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Javisst storstilat slut :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Javisst storstilat slut :D

Ok, jag kör på den...ny version högst upp i tråden...tack igen för återlyssning, möjligt att detta blir den slutliga versionen, nu när även saxarna på plats.  :)
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jyrre blues, men kanske lite väl murrig i soundet, öppna upp en del i diskanten tycker lomhörde Bjurte.
Kompguran är lite väl ostämd/sur tycker jag nog oxo..
Annars bra gung..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack bjurte för dina synpunkter, har försökt "öppna upp" soundet lite, och satt nya strängar på gitarren, som hade stått i fodralet i ett förråd i 8 år  :lol:
En ny fil för jämförelse innan jag lägger den som färdig.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Dom nya strängarna levererar o mannen bakom likaså.. Gott! :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det slår mig att jag funderar över vem du påminner om sångmässigt när jag lyssnar och kanske är det gitarrspelet som lurar in mig på dessa banor men visst låter det som om Clapton sjunger va? Eller en blandning mellan Clapton och Skifs kanske - självklart är det ju ROFFE hela dan men som sagt man funderar.... Skön låt i alla fall - det enda som irriterar nu är de lite lattjo cymbalslagen i vänster kanal som borde ligga höger och mer accentuerade - men det är en skitsak. BRA :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ja, det finns närhet till Claptons röst.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Marsall, Eddi & MaxB för tyck och smyck.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Snyggt! Jag har bara hört den i dur tidigare med Carl Perkins och Paul McCartney. Detta gör jättebra. Särskilt blåset gillar jag. Är det du som lirar? Gitarrerna kan nog pannas ut lite till. Gärna olika ljud på dessa typ Fender Gibson. De har exakt samma ljud nu. Tycker ngn gura skall finnas i versen också, typ call and response som är så vanlig i bluesen. Hör att det blir lite så i sista versen men gärna mer och mer varierat g-spel. Kul att höra denna låt från dig. Bra!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Snyggt! Jag har bara hört den i dur tidigare med Carl Perkins och Paul McCartney. Detta gör jättebra. Särskilt blåset gillar jag. Är det du som lirar? Gitarrerna kan nog pannas ut lite till. Gärna olika ljud på dessa typ Fender Gibson. De har exakt samma ljud nu. Tycker ngn gura skall finnas i versen också, typ call and response som är så vanlig i bluesen. Hör att det blir lite så i sista versen men gärna mer och mer varierat g-spel. Kul att höra denna låt från dig. Bra!

Tack för dina kommentarer. Jag köper dina råd, ska lyssna igenom igen och se vad som kan göras.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Efter att ha lyssnat på equality har jag gjort några små ändringar enligt hans förslag, som jag tyckte lät vettiga, mina egna saxar finns också med blandat med lite brass-sektion.Tycker att den känns rätt färdig nu, tack för alla tips och kommentarer allt eftersom...  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Ja, det blev jättecoolt! Mer levande nu med gurornas olika sound.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ja, det blev jättecoolt! Mer levande nu med gurornas olika sound.

Thanks man, kul att det funkade. En finslipning och färdig kanske och sedan på nästa låt vad det nu kan bli?  :rolleyes:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
HEJ!  :D
Har varit frånkopplad ett tag så har inte hört tidigare versioner och känner heller inte till orginalet, men denna låter gott med gungigt repetitivt arr med guran i centrum.
Du sjunger den förträffligt snyggt, men om jag ska vara petig kanske sångreverbet är aningen för stort jämfört med arret?
Mixen sitter som en smäck annars!
Plinkar på en låt...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Roffe!
Har nog hört denna förr men inte lät den så här bra då, du har jobbat på hör man.
Det där med blues e ju så där att man kan ju inte "uppfinna" en ny blueslåt för alla varianter och accord e ju redan använda.
Men det man kan göra e ju att fixa till eget sound o egen sång och VOILÀ, en ny blueslåt e född.
Och jag tycker du har klöämt fram en egen låt som man känner igen redan på dom första takterna och så har vi din
härliga "mängäriga" röst som passar som schmäck i denna genre. Sen kan man ju diskutera mix och master som alltid e smaksaker.
Och i min smak kunde jag använda lite mer typ rums reverb på utgången
som gör att allt händer i samma rum och så drar du ner aningen på sångspårets reverb och där sitter den!

Så tycker en annan "oldboy"  :D

h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Plinka och mahan för lyssning och kommentarer, ska verkligen tänka på sångljudet innan jag mixar färdigt.
Bra tips.  :)
/Roffe H
 
« Senast ändrad: 30.10.2014, 14:45:43 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)