Kontrollrummet

equality - dub

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hej!
Satt och latjade med alla ljud man omger sig med. Blev nån slags Norra Magasinetgrej. Fick en jäddra massa oljud från Guitar Rig 5. Hör bäst i början när guitaren kommer in. Hur får man bort det?

141026: Orgel. Lugn bas. Småfix.

« Senast ändrad: 26.10.2014, 10:09:33 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Henric

Först och främst är där i guitar rig 2 iaf en gate som ställer in sej själv, spela inte på gitarren och tryck på gate learn knappen så ställer den in sej själv och dämpar bruset när du inte spelar på guran!

Sen försök att vara så långt ifrån datorn som möjligt när du spelar in gitarr speciellt om du använder en bärbar dator med oftast skitkassa nätdelar som brummar mycket!!! Alternativt dra ut nätdelen och kör på batteridrift.....kör du på stationär så bör det räcka att flytta dej speciellt när du använder distljud....sen får man klippa bort allt onödigt emellan fraserna....jordlyft är också bra....

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jo Norra Magasinet är väl vad man spontankänner här.. ;)
Störs inte av Brumm, men så är jag ju nästan döv.. :(
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gott ljud!
Jag tycker en lugn bas ska komma in redan vid 40 där nuvarande gitarr är för ensam för att lyfta stycket. Tillsammans med en lugn bas kan den det!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Härliga ljud, har själv fått möjlighet att börja experimentera med detta. Tycker att det kan bli något, basen lite väl maxad...härlig gitarr.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Henric: Tack Henric för utförlig beskrivning! Borde ju finnas i femman också. Måste kika på detta. Jag undrar också om jag inte har fel sladd (utan jord). Skall absolut ha en skärmad sladd nånstans.
bjurte: I mixen försvinner mycket av oljudet. Spciellt nu när jag är på en orgel också. Höll på att bli galen när jag spelade guran.
MaxB:
Sagt och gjort: En lugn bas från 40 sek.  :) Thnx Max!
Roffe: Visst är det roligt! Basisten tog det lite roligare nu men bara lite.  :) Tack Rolf!

Ny version högst upp!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Lite "roligare" bas nu,  :lol: Låter kanon, bra tryck, vild gitarr och häftiga trummor.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
oh! var tvungen att kolla om det var du en gång till när klösguran satte igång!

Ska lyssna på denna i studion istället. Grymt lovande så far.

Gillar verkligen pianotonerna i början. skisnyggt.

Återkommer!

/t
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Soundtrack till en ubåtsjakt. :)

Låter bra så långt, bluesigt, samlat och "norra magasinet" :) Hade slängt in lite dur efter där låten slutar, och/eller återkommit med cellon (?) fast då spelande nåt tema hämtat från gitarren och spunnit vidare från där...

Nästan lite för "ösigt" sista 20sek, fast då lämnar du också "dystra tv-programmet"-sfären och landar istället i nåt annat.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Van att höra softa visor och annat lugnt från dig, inledningen ter sig liknande men sen öser det på.

Liveaktigt jammande. :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vilken härlig kombo med pianot och stråkarna i början - det är bästa proginledningen som kan jämföras med gamla svenska gruppen Änglagård, som kanske ingen här vet vilka de är.

Det känns helt rätt att basen kommer in samtidigt med gitarren.
Och oj vilket tempo som drivs upp, vilken jäkt alla får efter ett tag - det där som stråkarna antydde i början men ännu inte fått något stöd för. 

Kul samarbete mellan musikerna.
Vad ska komma sen...?
Bra Equality!
« Senast ändrad: 28.10.2014, 07:40:07 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Detta var lite ovant att höra från dig, men snyggt blev det! Snyggt lirat på gitarren! Men vad fort den tog slut ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
Abselut härligt intro med soft piano och strängavdelningen har du verkligen lyckats snyggt med
Men men men... när räkneverket på spelaren kommer in på 0:38 är det kört, då faller jag av tåget.
Det är väl den "nåjsiga" sologuran som tar över hela scenen och det låter nog icke bra.
Släng distguran i väggen och plocka fram acken så kommer detdär solot och hela låten att få en helt ny och fin känsla,
för de där med acke o känslor, det kan du!!
Nog e de ju bra att testa på nya greijer fast då kan man få lida en stund av lite vassare kritik :D

Kör på EQ, men gå försiktigt fram med det enorma introt!


h.     johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Roffe H: Vad kul! Tack!
Emulator: Tackar särskilt T! Blev ganska nöjd med g-liret men fick ju tajta till det digitajt så att säga i vanlig ordning. Skall välan bli en fortsättning på detta.
Dividend: Bidde som det bidde vartefter. Skulle knaske låtit den byggas upp långsammare. U-båtsjakt ja. Ryska nödanrop parat med en svärande ÖB i bakgrunden? Thnx Per!
1up: Kul attdet låter liveaktigt. Så ville jag också. Tackar!
MaxB: Kul att du verkar gilla den lite svårsmälta kryddblandningen. Klart att det skall vara fortsätttning. Har lite idéer och mycket lite tid...  :mellow: Tack Max!
Plinka: Snipp, snapp snut så var låten slut. Jo, jag vet och då var klockan alldeles förmycket. Men vill gärna förlänga. Tack, tack!
mahan:
Aj då! Men försvinner inte öset om något då? Menar du att att elgitarr inte alls passar till detta eller är det just min (min fina, vita lilla Fender i mina händer) som inte passar? Hur som helst tror jag fattar ändå och knaske är det två pusselbitar som helt enkelt inte skulle vara tillsammans i samma låt. Om det byggs upp lite långsammare kanske att du hänger kvar på tåget ändå va? Kiitos!




'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Härlig jazzfusion.. norra magasinet ? ähh det programmet måste ju bara ses så man får höra sån härninga sköna jinglar.. :D


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!
mahan:[/b] Aj då! Men försvinner inte öset om något då? Menar du att att elgitarr inte alls passar till detta eller är det just min (min fina, vita lilla Fender i mina händer) som inte passar? Hur som helst tror jag fattar ändå och knaske är det två pusselbitar som helt enkelt inte skulle vara tillsammans i samma låt. Om det byggs upp lite långsammare kanske att du hänger kvar på tåget ändå va? Kiitos!

Jamen tycker du kan använda sin lilla vita fina bara du tar bort 80% av disten på den, det är närmast soundet som nu bryter lixåm sönder hela låten och det är väl inte meningen eller....
Så lite Dire Straights sound på den lille vite och så får vi höra hur det låter, ok. :)
HAr ju tydligen uttryckt mig slarvigt igen (som vanligt) men det var inte farten som fick mig att falla av "tåget" utan just det där gurasoundet. Kompet funkar ju bra som det är.


h.   johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Så du använder oxå guitar rig 5 - då e vi i alla fall två :D
Tycker inte att guraljudet var så kul - det finns bättre i riggen.

Stycket som sådant var tyvärr lite för stökigt för mig.
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Marsall:  :lol: Thanks man!
mahan: Inte slarvigt kompis. Tack för klargörande!  :)
Gurano: Ok får kolla igenom. Nja, kanske finns nån bärighet i stöket om det kommer mer successivt. Lite plötsligt nu men ursäktar mig med att det är en tidig skiss. Tack Gurano!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Helskönt...här vaggades man in..och så tog det slut?!


Mera!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker också du skulle förlänga den...det är den def. värd.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)