Kontrollrummet

Tips på ett ljudkort med endast main out och inga ingångar?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Hej!

Jag är på jakt efter ett så enkelt ljudkort som möjligt då jag endast skall driva ett par Genelec 8020a som musikhögtalare till min internetdator. Overkill, javisst, men dom står bara och samlar damm sen jag uppgraderade mig till 8040 så istället för att köpa dyra dåliga ljudpaket till hemmadator så kan dom få fortsätta att arbeta :)

Finns det jag söker efter eller är det bara att bita i det sura och ha massa ingångar/utgångar man inte kommer att använda?

En annan aspekt är att ju mindre lulllull ju mindre torde ljudkortet vara? Det får gärna vara usb-drivet men internt funkar också bra då det är en stationär dator.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Varför inte köra på datorns inbyggda ljudkort? För internet-bruk räcker det bra. Ljudkort helt utan ingångar är sällsynta, och frågan är varför du skulle störas av att ha ett par ingångar du inte använder. Viktigare är väl i så fall kvaliteten på D/A-omvandlarna. RME, TC electronics och Focusrite (m fl) gör generellt bra ljudkort. På Mac-sidan finns ju bl a Apogee.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad vstrs

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 40
  • Nord Electro!
    • Visa profil
Musikhögtalare till internetdator.
Du ska inte jobba med musik?
Du behöver inte 24 bitar och ASIO?
Då tycker jag du ev kollar upp ljudchipet på moderkortet,( Signal till brus förhållande och harmonisk dist). Duger det så finns det ingen anledning och köpa ett ljudkort av något slag. Har du ett nyare moderkort kan jag inte tänka mig att det skulle ha dåligt ljud. Det sitter mycket bra ljudchip i moderna moderkort. Inte ovanligt med 24 bitar, 7.1 ljud, digitalt in i moderkorten. Finns inte en chans att du skulle höra skillnad på ett sådant moderkort chip och valfritt externt musikljudkort med ASIO vid vanlig uppspelning.


Utloggad TheApe

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 38
    • Visa profil
Tackar för input! :)

Snubben på 4sound trodde det skulle bli dåligt. Jag tänkte att man kunde köra en L R tele > 3.2 stereo adapter. Ska testa detta först innan jag köper något annat.
Och lite musik ska det handla om då jag alltid provar nya program och vsti's på surfdatorn innan dom får flytta in i musikdatorn för att säkerställa stabilitet och sådant man inte vill mecka med på den perfekt tunade datorn :) Ja, så pillig är jag!

Edit: Fick för övrigt tips om detta lilla smidiga kort http://www.musikproffset.se/ua-11-mk2-duo-capture-usb-audio-interface.html
« Senast ändrad: 15.10.2014, 19:58:55 by TheApe »