Kontrollrummet

Emu: Reflections

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Låtnamn: Reflections
Genre: Lite...halvdepp med ändå nåt lite hoppfullt, synthpopsbomboom
Text/Musik: T Barkman
synthar, elgitarr (!) och vox, mix o prod är alltsammans mitt fel.
Låtlängd: 5 minuter typ.


Tjohopp!

I vanlig ordning har det ju hänt nåt när det är halvår mellan livstecknen. Nu senast nåt riktigt tokhaveri i ryggen. Funkar hyfsat nu efter ett drygt halvår på piller och raklång i viloläge.

Under de stunder man kan sitta och knåpa har den här blivit till. Lite påhitt och lite 40årsnoja och lite mörker och lite annat :D
Satt med sömnbrist och hög som ett hus på morfin och ojade ihop text och musik :)

Som så mycket annat bör ju sången tas om. Dock finns ingen möjlighet till det på ett tag, så  jag lägger upp den här med hosta och allt :D



Reflections (my precious ones)

Failed Connections
Between Myself and who I used to be
Reflections
Distorted images of what was once to be  (sluddrar nåt annat på slakstagningen:)
Resurrection
Increasingly unlikely as my world dissolves
Recollection
Im not the man I used to be, -am I at all involved

And oh, my precious ones
will you stay with me? Will you believe in me?
And love, will I prevail?
will you still be with me, see some truth in me?

over and over and time and again
the man in the mirror is nobodys friend
the look of a stranger
the voice of a foe
the touch of my shadow, -cold as the snow
shattered in pieces and gone with the wind
my pages are burning from fire withing
Im feeling the tears fall like raindrops on fire
gone into fumes as my burning desire

And oh, my precious ones
will you stay with me? Will you believe in me?
And love, will I prevail?
will you still be with me, see some truth in me?

Sjunger inte alltid som det står, men det är tanken som räknas? ;)


Tacksam för ideer och synpunkter.


https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ingen länk eller spelare i paddan, får väl veva igång PCn då
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mhm. SC funkar inte på Äpplen? Kanske finns på:

http://www.perfectbounce.se/lost2.mp3 ?

[mp3=200,20,0,left]http://www.perfectbounce.se/lost2.mp3[/mp3]
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön stämning med ett förtätat synthriff som mal på läckert. "the touch of my shadow, cold as the snow" - snyggt!
Inte vän med effekterna på sången. Tror konstrasten till elektronikan i övrigt med ren sång skulle behövas. Blir nån neutronstrålning från mellanregistret nu som känns lite jobbig. Sången är bra men kan bli än bättre, vet jag.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja här var det tung ångvält - ballt arr men man önskar nästan ett avbrott 3/4 in i låten. Spontant kändes som om du har för mycket effekter på sången fram till 1,10 sedan låter det riktigt bra och när effekterna kommer in igen vid 2,10 så sjunger du med högre frekvens och då funkar det - snyggt yl där också. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack gubbar! ja, sångeffekten ja. blev tvungen att slänga på den för att stå ut med rösten själv, den låter verkligen ännu värre omaskerad, lita på mig  :D

håller ryggen ihop så kommer mer och ny sång, och lite annat jox. tack för tyck. Nåt som sticker av lite är alltså önskvärt.

ska kika på de! :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Tråkigt med ryggproblem, inte mycket man kan ta sig för då...
Tungt, suggestivt komp med fin arpeggiator!
Snyggt avsnitt 1:05 till 1:48 där trummorna och arpeggiatorn tystnar
och sången kommer fram med en snygg "överstämma" i bakgrunden!
Här är det också lagom effekt på sången, annars lite för mycket i mitt tycke.
I slutdelen kanske lite blås eller möjligen en distad elgura kunde förstärka..?
Skön låt! Lite mix av Depeche Mode och Peter Gabriel.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Det låter fett o fint om groovet ..Men sången e ju somn nämns långt bak o hörs otydligt.. Verssången e nog hyfsat klockren och sticksången! ..om möjligt reffesången e lite off ..Men det är ju bara att slipa till för jag tycker du rockar ju när du tar i o nu så kör jag för jag kör nu serru attityden du får till !  B)... Sen vid 1.47 så kör där en saftigare" virvel under sticket partiet skulle smaka fint där.. o sen kan du ta bort den igen om så´vill när reffen kommer ..o sen tycker jag bara att det skulle kunna läggas nån hänggura gitarrslinga i slutet mm så är det en hit!! rock on"  :)

Hoppas det blir bra med ryggen ..krya på sig!
« Senast ändrad: 07.10.2014, 10:13:56 by Marsall »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Många tips har du fått redan...vill bara säga att denna typ av musik är överkurs för min del, men jag gillar, mäktigt på ett speciellt sätt, krya på dig, ryggont är inte att leka med.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Håller med Eddi ! Distsången funkar bättre på andra vändan när du tar i lite mer.
I början tyckte jag nog att den envetet malande bas-slingan lät lite billig,men ju mer låten går igång blir den ett med låten och
sådär hypnotiserande..
Tunga drums, gött... :)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Härligt med fabrikssound a´ la Emu :P

Jag tycker den lugna passagen från 1:05-1:45 är mycket snygg som kontrast till den övriga lunken, här känns effekterna lagom på sången, både lead och kör-skitsnyggt, speciellt när dunket tar över igen. Från 2:50 kommer samma snygga passage fast med jättemycket effekt på rösterna, gillar inte lika mycket, blir inte samma sköna kontrast mot det övriga i låten.

Summa summarum: mycket snyggt, men för mycket effekter på sången på det stället jag nämnde. Jag vill höra din snygga röstklang utan så mycket annat på den.

Det är ju jag det :D Mysig låt, och härligt att höra dina alster igen!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Du hör Emu - skit i vad du tycker och lägg upp rösten á la naturale en gång.......
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tråkigt med ryggproblem, inte mycket man kan ta sig för då...
Tungt, suggestivt komp med fin arpeggiator!
Snyggt avsnitt 1:05 till 1:48 där trummorna och arpeggiatorn tystnar
och sången kommer fram med en snygg "överstämma" i bakgrunden!
Här är det också lagom effekt på sången, annars lite för mycket i mitt tycke.
I slutdelen kanske lite blås eller möjligen en distad elgura kunde förstärka..?
Skön låt! Lite mix av Depeche Mode och Peter Gabriel.
/Asti

Blås låter intressant. Måste prova lite! Distgura ligger på redan, kanske skall försöka få fram den lite i mixen eller lägga på ytterligare spår?

Sången skall tas om och få mindre dist. bara ett sätt att stå ut med den själv medans jag jobbar LOL

Peter gabriel och Depeche  :wub:


Det låter fett o fint om groovet ..Men sången e ju somn nämns långt bak o hörs otydligt.. Verssången e nog hyfsat klockren och sticksången! ..om möjligt reffesången e lite off ..Men det är ju bara att slipa till för jag tycker du rockar ju när du tar i o nu så kör jag för jag kör nu serru attityden du får till !  B)... Sen vid 1.47 så kör där en saftigare" virvel under sticket partiet skulle smaka fint där.. o sen kan du ta bort den igen om så´vill när reffen kommer ..o sen tycker jag bara att det skulle kunna läggas nån hänggura gitarrslinga i slutet mm så är det en hit!! rock on"  :)

Hoppas det blir bra med ryggen ..krya på sig!

Tack! Skall ta om sången som sagt, Och smaskigare virvel är ju right up my alley, så det skall testas också!

tacktack =)

Många tips har du fått redan...vill bara säga att denna typ av musik är överkurs för min del, men jag gillar, mäktigt på ett speciellt sätt, krya på dig, ryggont är inte att leka med.
/Roffe H

JAg tar med mig "mäktig på ett speciellt sätt". Tack för att du lyssnade och tyckte till fast det är utanför din comfort zone =)


Håller med Eddi ! Distsången funkar bättre på andra vändan när du tar i lite mer.
I början tyckte jag nog att den envetet malande bas-slingan lät lite billig,men ju mer låten går igång blir den ett med låten och
sådär hypnotiserande..
Tunga drums, gött... :)

Ja, sången ja. Se tidigare ursäkter :lol:

Är själv lite fundersam til introt. Jag satt och knackade ihop basen och labbade med olika velocity och lite andra ändringar per ton, medans låten gick i andra versen. Där tycker jag variationerna och själva "tonerna" jag spelar kommer till sin rätt, men det kanske är lite casio över första biten. Ska se hur man kan fila där.

tack för input!

Härligt med fabrikssound a´ la Emu :P

Jag tycker den lugna passagen från 1:05-1:45 är mycket snygg som kontrast till den övriga lunken, här känns effekterna lagom på sången, både lead och kör-skitsnyggt, speciellt när dunket tar över igen. Från 2:50 kommer samma snygga passage fast med jättemycket effekt på rösterna, gillar inte lika mycket, blir inte samma sköna kontrast mot det övriga i låten.

Summa summarum: mycket snyggt, men för mycket effekter på sången på det stället jag nämnde. Jag vill höra din snygga röstklang utan så mycket annat på den.

Det är ju jag det :D Mysig låt, och härligt att höra dina alster igen!

/Marre

Stort tack Marre! JAg skall sjunga om samtliga sångbitar, för som den är nu så är det autotune och flyttat och jag vet inte allt, och
ändå får man skämskuddeattacker blandat med kräkkänslor i studion fast man sitter själv, så disten försvinner med ny sång :)


Jag tror ändå på en liten overdrive. Bara så det knarrar, för att simulera mer whiskey ;)

Tack marre!











EDDI: Det går inte av nån anledning att infoga ditt citat  :wacko: :unsure:

Men, ja, det kommer annan sång, och jag lovar själva klangen i rösten alena vill man inte höra som den är nu :D



https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Mycket bra låt. Ser fram emot en fortsättning.

Unchained - part II ?



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
oh! unchained! hm.

panna i djupa veck. Måste lyssna å tänka lite :)


tack för props förresten :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Bra text, med lite deppigt innehåll.

Avancerat utmejslat stycke i EMU-brötig stil.

Bra utförande, en dag kan göra världens skillnad. :)


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Schyst låt och schyst sound. Jag gillar.

Men lite för mycket distorsion på sångaren i början. Får man frågar, vad du har använt?
Och lite för "förtvivlad/ylande" känsla på rösten. Kanske för att du fick anstränga dig när du sjöng in, pga hostan?

Håller med Asti att det är nice, när trummorna stannar av en kort stund i mitten av låten, vid 2:51.
Host-ljudet vid 3:30 passar förvånansvärt bra... Kanske kan du ha det kvar sedan?!
www.alatarmusic.com


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Bra text, med lite deppigt innehåll.

Avancerat utmejslat stycke i EMU-brötig stil.

Bra utförande, en dag kan göra världens skillnad. :)

Tack 1up! emu-brötigt kan nog stämma :)

Schyst låt och schyst sound. Jag gillar.

Men lite för mycket distorsion på sångaren i början. Får man frågar, vad du har använt?
Och lite för "förtvivlad/ylande" känsla på rösten. Kanske för att du fick anstränga dig när du sjöng in, pga hostan?

Håller med Asti att det är nice, när trummorna stannar av en kort stund i mitten av låten, vid 2:51.
Host-ljudet vid 3:30 passar förvånansvärt bra... Kanske kan du ha det kvar sedan?!


tack för tyck! Jag har varit mer eller mindre hindrad sen i april eller något att gögra nåt alls i studion på grund av nerver i kläm i ryggen. Nu verkar det vara lite bättre, och den här låten kom till första gången jag hade ett par timmar, så med hosta och smärtpåverkad så ylade jag in sången.

Nu tycker jag inte alls om att höra min röst ens i vanliga fall, så jag slängde på en gitarrdist tror jag bestämt det var, för att personligen slippa höra klangen så väl. Sen låter det ju ÄNNU värre för er andra, men det får vara sekundärt just nu. Skall försöka få in den senare, och utan dist, fast kanske med ne liten overdirve på låga frekvenser eller så.

Hostet kan man säkert utveckla till något!


tack för tyck! Skall speciellt tänka på ylande/förtvivlad när jag sjunger nästa gång :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Här har vi en blivande hit!

Kommenterar inte sånginstatsen, vet att den kommer bli bättre både utförande och effektmässigt. Jag hjälper gärna till också i vanlig ordning om du vill.
Däremot har jag lite åsikt om melodin eller rättare sagt rytmiseringen på ingången på refrängerna. "And Oh......." och  "And Love....."
Tycker inte det är så snyggt med dom långa tonerna på ingångarna, jag skulle vilja ha mer rytmik, dvs mer stavelser eller ord just på ingångarna så att det blir lite mer attityd, nu känns det lite som luften ur på refrängen lixom. Det kan lätt vara på samma ton, bara mer stavelser eller ord så det inte blir "Loooooooooooooooooooooooooooo oooooooove"  :)

Sen måste jag säga att trummorna kändes ovanligt oinspirerande och enformiga för att vara dig  :o
Tycker att outrot från c:a 4:15 till slut antingen är för långt eller så måste det hända nåt mer där, nu känns det bara transport.

Förutom dessa klagomål så tycker jag det är en fantastisk låtidé som kommer bli grym när den e färdig (hoppas du gör den färdig nu)

Micke
« Senast ändrad: 13.10.2014, 15:21:31 by jonnerstone »


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tack för input Jonnerstone!

INtressanta synpunkter om rytmik. kanske behöver hjälp av herrn där då!

Och visst trummorna är lite påslängda, lika så utrot. Jag hade lixom inte mer kraft i mig att sitta där med rygghaverit, så det är ny rytmsektion under vardande :D

Ska fundera lite på melodi/fraseringar.

tack!
https://soundcloud.com/secondary-protocol