Forum > Färdiga produktioner

MaxB - Mika - Say Something (cover)

<< < (11/16) > >>

MaxB:
Har fått en del input på den röda videon och på det musiktekniska, ska bearbeta mina tankar kring all bra input jag får. Skrev ut alla sidor i den här tråden igår och på väg hem från jobbet satt jag på pendeltåget och läste och funderade på all input och vips var pendeltåget framme, i Tumba. Jag satt på fel tåg. Fick åka tillbaka mot stan för att byta till rätt tåg. Så kan det gå.

--- Citat från: Marruschkka skrivet 23.10.2014, 16:42:18 ---Oj, så bra :wub:
Kollade den övre videon med solnedgången, vilken stämning ni fått in här med ur-vacker sång från er båda, så bra har jag nog aldrig hört dig sjunga Max, stilfullt och  klockrent, din lite hesa stämma med Mikas ljuva ljusa röst blir magnetiskt vackert ihop :rolleyes:
5/5, toppensamarbete, hälsa Mika att vi vill gärna höra mer från er två!
Snygg video oxå!

--- Slut citat ---

Ja den videon smög jag dit utan att berätta något. Vi upplever själva att våra stämmor gör sig bra tillsammans och vi lär oss båda av varandra. Och båda tycker det är kul. 

--- Citat från: Emulator skrivet 24.10.2014, 03:30:54 ---ja jävlar. måste ju vara din absolut bästa sånginsats nånsin. du är för dominant i mixen, det är ingen duett nu, det är ju med en tjej bakom :)
hennes röst passar bra ihop med din också. snyggt.
nu när du sjungit såhär skitbra så vill jag gnälla på detaljer, för den förtjänar att bli perfekt.
- vasst reverb som skär. S-en gör oxo ont i öron. En bra grej brukar vara att ta in reverbet på ett spår och skära där.
- Generellt hög sångvolym, så när kompressorn går till då duckar musiken för pumpande, trots att jag inte tror det är höga kompressionsnivåer.
- syntstråkarna tycker jag ska bort bort bort. De förtar hela känslan. jag skulle helt klart hellre bara ha pianot. Jag gillar arret, men ljuden drar ner otroligt mycket.
- en pianoton i början bör kvantiseras till. den gör att man snubblar till.
- nån stråktrudilutt som låter mindre syntetisk låter bättre än den stråkmatta som ligger där, men det krockar i ljud, och det blir ännu märkligare känsla av det hela.
- arret "dör vid "anywhere i would have followed you. några lösa toner som låter som det mest blev kvar, låter lite slarvigt.
Hennes sköra stämma vore snygg att höra helt själv med ett fåtal pianotoner. kanske bara "im giving up on you", som avslutning.
Rejält med småpetigt gnäll, men se till att slipa den den här till perfektion. Fan, lyssnat flera gånger nu. jag har aldrig hört dig ens komma i närheten av sån här sång. bra!
/Sur och grinig över att tvingas spendera natten i köpenhamn pga försenad anslutningflight =)

--- Slut citat ---

Mycket... och bra... ska hantera dessa synpunkter så snart det hinns. Tack Emulator!

--- Citat från: Alatar skrivet 24.10.2014, 03:47:47 ---Håller med Emu angående tjejrösten. Skulle vara kul att höra en version där hon hörs mer.
Angående stråkarna: Tycker absolut det skall vara kvar stråkar. Men man kanske skulle kunna testa att byta ut de mot mer trovärdiga stråkar? Jag har rätt bra stråk-plugin. Så jag skulle kunna testa lägga ngt, om du vill. Fast hinner inte denna helgen.

--- Slut citat ---

Tack för värdefull input. Ska hanteras (törs knappt säga att det senare blir en version det är hon som sjunger båda stämmorna...).
De stråkar jag använder är från ljudmodulen Roland JV-2080 och från en mellotronstråke-sampling "den ensamma stråktonen". Jag har inte den första som midifiler utan spelade in ljudet som wave i Cubase, så där kan jag inte enkelt byta ut mot annat ljud utan måste spela om. Men jag har alltid fått synpunkter på mina älskade mellotron-ljud. Det ljudet går teoretiskt att ersätta eller undvika men vill jag eller den breda lyssnarskaran det? Den frågan är för mig ofta svår och återstår att besvaras, av mig.

--- Citat från: Eddi skrivet 24.10.2014, 19:57:33 ---Har lagt en kommentar på tuben. Jädrigt snyggt det här men måste ju hålla med Emu trolla bort dina S-ljud så blir det ännu bättre.
--- Slut citat ---

Tack, ja nu börjar vi snacka om musiktekniken där jag har en hel del begränsningar... också. Jag ska ta till mig vad Emu kan ge!

Bribedant:
Har inte läst alla kommentarer ovan men kort, gillar det jag hör utan att gå in på detaljer. Låter bra också. Möjligen skulle jag önska Mika att sjunga ut mer, hålla samma längd som du. Gissar att hon har resursen för det. Den där orgeln, blir bara läckrare varje gång jag hör den  :wub:
mvg

Emulator:

--- Citat från: MaxB skrivet 25.10.2014, 11:51:26 ---n-ljud. Det ljudet går teoretiskt att ersätta eller undvika men vill jag eller den breda lyssnarskaran det? Den frågan är för mig ofta svår och återstår att besvaras, av mig.

--- Slut citat ---

Jadu. Jag vet precis hur det är. Man har sina hangups. OFta hör jag "ta brt den där j*vla <insert valfri favvisgrej här>.

Men det kan vara att just den gör hela låten för mig, och då kommer man in i ekorrhjulet.

Om jag säger att jag bara gör musik för min skulle, så är det delvis sant. Jag gör det för att jag äslakr att skapa, jag mår bra av det. Men om det vore helt sant, så skulle man ju inte posta det här. Eller kanske på KR för att få lite input om hur man kan göra bättre, men aldrig på tex. youtube eller facebook eller så. Man vill ju nå ut med den, -i någon utsträckning.

Så i fallet med stråken: Den låter direkt illa ur ett "lyssnarperspektiv" (för mig då såklart, andra kan tycka annorlunda). Musikbädden som det hela vilar på är av ett stuk, och den debatterade tonen ligger brevid. gemene man (jag) skulle nog förlika oss lättare om övrigt arr var mer icke-traditionellt.

Men du behöver ju inte ta till dig och ändra när du själv älskar. Men varför lägga upp om man inte vill...och hjulet jag snackade om ovan.

Jag tycker du ska göra en Maxisingel som det hette när det begav sig.

MaxB - Mika -Saysomething orginal (maxB hangup mix)
MaxB - Mika -Saysomething - slätstruken commonsense mix
MaxB - Mika -Saysomething - Emulator remix
...

Testa! Gå all in på alla melletroner i världen och gör den till din egen favorit. Gör sedan en som passar "radio". Man lär sig mycket, och man slipper göra vkall på alla sina älskade fixeringar, -vi har väl alla sådana :)

Får man göra en liten remix? =)

equality:
Tror inte jag har hört originalet. Detta var väldigt fint. Bra stämmor och arr. Kyrkorgeln passar fint. 

MaxB:

--- Citat från: Bribedant skrivet 25.10.2014, 21:40:23 ---Har inte läst alla kommentarer ovan men kort, gillar det jag hör utan att gå in på detaljer. Låter bra också. Möjligen skulle jag önska Mika att sjunga ut mer, hålla samma längd som du. Gissar att hon har resursen för det. Den där orgeln, blir bara läckrare varje gång jag hör den  :wub:

--- Slut citat ---

Har också tänkt att det skulle vara kul att den rösten håller tonen lika länge som min. Är övertygad att hon har resurser för det. Men eftersom Mika är ganska otränad i den här situationen framför en mikrofon (eller vad man ska säga) tror jag sånt kan komma med tiden. Jag vill inte pusha utan vill att det ska vara kul i början av samarbetet.

--- Citat från: Emulator skrivet 26.10.2014, 01:43:24 ---
--- Citat från: MaxB skrivet 25.10.2014, 11:51:26 ---n-ljud. Det ljudet går teoretiskt att ersätta eller undvika men vill jag eller den breda lyssnarskaran det? Den frågan är för mig ofta svår och återstår att besvaras, av mig.

--- Slut citat ---
Jadu. Jag vet precis hur det är. Man har sina hangups. OFta hör jag "ta brt den där j*vla <insert valfri favvisgrej här>.
Men det kan vara att just den gör hela låten för mig, och då kommer man in i ekorrhjulet.

Om jag säger att jag bara gör musik för min skulle, så är det delvis sant. Jag gör det för att jag äslakr att skapa, jag mår bra av det. Men om det vore helt sant, så skulle man ju inte posta det här. Eller kanske på KR för att få lite input om hur man kan göra bättre, men aldrig på tex. youtube eller facebook eller så. Man vill ju nå ut med den, -i någon utsträckning.

Så i fallet med stråken: Den låter direkt illa ur ett "lyssnarperspektiv" (för mig då såklart, andra kan tycka annorlunda).
Musikbädden som det hela vilar på är av ett stuk och den debatterade tonen ligger bredvid.
Gemene man (jag) skulle nog förlika oss lättare om övrigt arr var mer icke-traditionellt.

Men du behöver ju inte ta till dig och ändra när du själv älskar. Men varför lägga upp om man inte vill...och hjulet jag snackade om ovan.
Jag tycker du ska göra en Maxisingel som det hette när det begav sig.
MaxB - Mika -Saysomething orginal (maxB hangup mix)
MaxB - Mika -Saysomething - slätstruken commonsense mix
MaxB - Mika -Saysomething - Emulator remix
...
Testa! Gå all in på alla mellotroner i världen och gör den till din egen favorit. Gör sedan en som passar "radio". Man lär sig mycket, och man slipper göra avkall på alla sina älskade fixeringar, -vi har väl alla sådana :)

Får man göra en liten remix? =)

--- Slut citat ---

Hangups har jag, bl.a. vad gäller mellotronen. Om jag ska hantera mina önskemål avseende hur ofta jag vill ha med mellotronen, ska jag inte göra det via kr, utan något annat forum där man älskar det soundet. Och där är jag inte idag. Alltså är inte mellotronen med i den utsträckning den annars skulle vara.

Jag gör musiken för min egen skull, och jag är den av alla som lyssnar mest på mina låtar eller mina produktioner. Jag får samtidigt nya idéer den vägen.
Om andra uppskattar mitt skapande och min musik, får mitt ego en boost jag tror jag vill ha.
För den egoboostens skull, kan jag ta bort mellotronen som jag egentligen vill ska vara kvar. Jag vill ju höra den då jag lyssnar på min musik.

--- Citera ---Så i fallet med stråken: Den låter direkt illa ur ett "lyssnarperspektiv" (för mig då såklart, andra kan tycka annorlunda).
Musikbädden som det hela vilar på är av ett stuk, och den debatterade tonen ligger bredvid.
Gemene man (jag) skulle nog förlika oss lättare om övrigt arr var mer icke-traditionellt.
--- Slut citat ---

Suverän analys och bra argument, varför mellotronen eventuellt inte ska vara med här. Det är den analysen som gör att jag gärna skickar dig ett backtrack utan "tronen".
Bra idé med flera versioner och säkert bra att lära sig hantverket med mixande och hur folk vill att det ska låta.
Jag kan tänka mig en remix och jag önskar fortfarande hjälp med sången som vi PM:ade om. Det kan bli två fina flugor i en smäll, tror jag!
Du är upptagen en vecka med annat, innan du hinner titta på det här, stämmer det? Spännande!

--- Citat från: equality skrivet 26.10.2014, 01:55:55 ---Tror inte jag har hört originalet. Detta var väldigt fint. Bra stämmor och arr. Kyrkorgeln passar fint. 

--- Slut citat ---

Tack!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion