Kontrollrummet

MaxB - Mika - Say Something (cover)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad sköna ni är tillsammans! Jo faktiskt, nu när jag ser låten och videon samtidigt, så känns det faktiskt riktigt schyst. Allvarligt. Alltså det är skumt hur lyssningen kan ändras med bild. Fast fortfarande tycker jag att Mika måste jobba mer med sin röst. Hon har en fin röst, men saknar lite energi/tryck. Det kommer nog med tiden, ifall hon fortsätter sjunga :-)
Håller förresten också på med en cover för tillfället. Men av det lite mer klassiska slaget: Mozarts "Rex Tremendae". ;-)

Jag håller med, bild ger mer av upplevelsen. Mika är ju bara tretton år och det här är hennes första inspelningar i en "semistudio" så jag kommer inte forcera något, vad gäller sången. Små tips på vägen, som att andas in ordentligt, innan något som kräver det kanske, men inte så mycket mer. Tror det mesta kommer naturligt då man känner sig mer bekväm i situationen. Hon tycker det är kul och det är ju toppen. I och med det kommer nog energi och tryck med tiden, som du skriver.

Med bild funkar även det unisona men jag tror du har trixat en del där med resten :D BRA

Ja, jag mupptrixade ganska mycket (flera timmar i söndags) med att lägga lead och andrastämma så unisont jag kunde. En sak vad gäller videon, det är så klart fel vinkel på kameran - den är dels för lågt placerad och den klipper av mitt huvud i onödan. Kommer kanske spela in en ny video så att kameran är mer i ögonhöjd och gärna så nära texten, att vi  "tittar in i kameran", då vi kollar texten. Och gärna en greenscreen som bakgrund så jag kan bearbeta bakgrunden på valfritt sätt efteråt också.
« Senast ändrad: 20.10.2014, 20:25:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com

Jag håller med, bild ger mer av upplevelsen. Mika är ju bara tretton år och det här är hennes första inspelningar i en "semistudio" så jag kommer inte forcera något, vad gäller sången. Små tips på vägen, som att andas in ordentligt, innan något som kräver det kanske, men inte så mycket mer. Tror det mesta kommer naturligt då man känner sig mer bekväm i situationen. Hon tycker det är kul och det är ju toppen. I och med det kommer nog energi och tryck med tiden, som du skriver.

Det låter helt klart vettigt!
Förresten: Vad är det för orgel du använder? Låter bra.
« Senast ändrad: 20.10.2014, 20:47:21 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr

Jag håller med, bild ger mer av upplevelsen. Mika är ju bara tretton år och det här är hennes första inspelningar i en "semistudio" så jag kommer inte forcera något, vad gäller sången. Små tips på vägen, som att andas in ordentligt, innan något som kräver det kanske, men inte så mycket mer. Tror det mesta kommer naturligt då man känner sig mer bekväm i situationen. Hon tycker det är kul och det är ju toppen. I och med det kommer nog energi och tryck med tiden, som du skriver.

Det låter helt klart vettigt!
Förresten: Vad är det för orgel du använder? Låter bra.

Native instruments B4 version 1.1
http://www.native-instruments.com/forum/threads/b4-versus-b4-ii.32242/
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
micka mika separat, vill höja volymen på hennes spår :)
Jag fattar att du vill fånga känslan som uppstår när man sjunger tillsammans. Det är riktigt och bra tänkt, alltså behöver du införskaffa en till sångmick, tur att jultomten snart kommer :D
Kanske varsin såndäringa liten miniskärm, halvcirkel (4*2 dm monteras på mickstativen). Då ser ni varandra, hör varandra, samtidigt som tillräckligt lite läcker in i respektive spår.
Jag håller tummarna att hon återkommer ofta till studion

Tror att ditt inlägg från tråden med låten "Try", egentligen hör hit...

Vi är mikade separat och sjöng in sången en i taget - vid inspelningen av sången. Sen spelade vi in videofilmen (uppenbarligen fungerar läppsynken ganska bra enligt dig)  B)
Är det fler än du som tycker hennes sångvolym ska upp vill jag självklart veta det.

Tycker inte jag behöver sån där miniskärm vid sång i detta rum, som har vinklade oregelbundna tak. Jag har tyger jag kan hänga upp, bakom sångaren (om jag kommer ihåg) och borde egentligen dämpa ljudet från datorn på bordet med några kuddar och tyg framför, vid inspelning av sång.

Känslan i glädjen att skapa musik tillsammans, är kul om den kommer med vid videoinspelningen och det gör den vid två tillfällen, i den här videon. Men den känslan skulle vara kul att laborera mera med. Vi skulle ju kunna titta på varandra ibland då vi sjunger...

Men det tycker nog inte min fru. Hon har inte samma syn på musik som vi. Hon tycker jag ska göra musik med jämnåriga medan vi som gör musik inte ser åldersskillnader som ett problem vid musikskapande.
« Senast ändrad: 21.10.2014, 10:16:12 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Vad fin den har blivit :-) (Ville bara säga det igen).
Bättre än originalet, enligt mig.

Det enda som jag kan tänka mig att du skulle kunna se över är volymen de olika spår emellan. Den är till 99% rätt, men jag känner att det saknas det där lilla 1% :-) T.ex. är pianot i allra början, när det spelar solo, lite för lågt enligt mig.

Förresten: Får man dela den på t.ex. Facebook?  :)
www.alatarmusic.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vad fin den har blivit :-) (Ville bara säga det igen).
Bättre än originalet, enligt mig.

Det enda som jag kan tänka mig att du skulle kunna se över är volymen de olika spår emellan. Den är till 99% rätt, men jag känner att det saknas det där lilla 1% :-) T.ex. är pianot i allra början, när det spelar solo, lite för lågt enligt mig.

Förresten: Får man dela den på t.ex. Facebook?  :)

Jag ska kolla pianot, tack för synpunkt!
Dela inte nu om du är snäll. Jag ska editera bort hennes sång i början, enligt tips från er och vi gjorde en ny video igår kväll, där hon inte rör på läpparna förrän andrastämman kommer in och där hela min skalle är med och vi är mer avslappnade än i förra videon. Men innan alla delar är på plats ska vi hitta en sjyst bakgrund som ersätter nuvarande green screen.



« Senast ändrad: 22.10.2014, 11:07:47 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
Jag vill bara säga att jag blev så rörd över denna. Speciellt tycker jag du sjunger så bra här Max och höjer låten.

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
En till på där vi redan gjort klart med green screen-bakgrunden - men den kommer inte ni att få höra...  B)

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Jag tror Mika är sjuk?  :wacko: Hon verkar tunn och genomskinlig  :P
www.alatarmusic.com


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag tror Mika är sjuk?  :wacko: Hon verkar tunn och genomskinlig  :P

Det är lugnt! Solid as a rock!

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Oj, så bra :wub:



Kollade den övre videon med solnedgången, vilken stämning ni fått in här med ur-vacker sång från er båda, så bra har jag nog aldrig hört dig sjunga Max, stilfullt och  klockrent, din lite hesa stämma med Mikas ljuva ljusa röst blir magnetiskt vackert ihop :rolleyes:

5/5, toppensamarbete, hälsa Mika att vi vill gärna höra mer från er två!

Snygg video oxå!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ja jävlar.

måste ju vara din absolut bästa sånginsats nånsin. du är för dominant i mixen, det är ingen duett nu, det är ju med en tjej bakom :)

hennes röst passar bra ihop med din också. snyggt.

nu när du sjungit såhär skitbra så vill jag gnälla på detaljer, för den förtjänar att bli perfekt.

- vasst reverb som skär. S-en gör oxo ont i öron. En bra grej brukar vara att ta in reverbet på ett spår och skära där.

- Generellt hög sångvolym, så när kompressorn går till då duckar musiken för pumpande, trots att jag inte tror det är höga kompressionsnivåer.

- syntstråkarna tycker jag ska bort bort bort. De förtar hela känslan. jag skulle helt klart hellre bara ha pianot. Jag gillar arret, men ljuden drar ner otroligt mycket.

- en pianoton i början bör kvantiseras till. den gör att man snubblar till.

- nån stråktrudilutt som låter mindre syntetisk låter bättre än den stråkmatta som ligger där, men det krockar i ljud, och det blir ännu märkligare känsla av det hela.

- arret "dör vid "anywhere i would have followed you. några lösa toner som låter som det mest blev kvar, låter lite slarvigt.



Hennes sköra stämma vore snygg att höra helt själv med ett fåtal pianotoner. kanske bara "im giving up on you", som avslutning.


Rejält med småpetigt gnäll, men se till att slipa den den här till perfektion. Fan, lyssnat flera gånger nu. jag har aldrig hört dig ens komma i närheten av sån här sång. bra!

/Sur och grinig över att tvingas spendera natten i köpenhamn pga försenad anslutningflight =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
Håller med Emu angående tjejrösten. Skulle vara kul att höra en version där hon hörs mer.
Angående stråkarna: Tycker absolut det skall vara kvar stråkar. Men man kanske skulle kunna testa att byta ut de mot mer trovärdiga stråkar? Jag har rätt bra stråk-plugin. Så jag skulle kunna testa lägga ngt, om du vill. Fast hinner inte denna helgen.
www.alatarmusic.com


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Håller med Emu angående tjejrösten. Skulle vara kul att höra en version där hon hörs mer.
Angående stråkarna: Tycker absolut det skall vara kvar stråkar. Men man kanske skulle kunna testa att byta ut de mot mer trovärdiga stråkar? Jag har rätt bra stråk-plugin. Så jag skulle kunna testa lägga ngt, om du vill. Fast hinner inte denna helgen.

+1. Stråkarret är bra. nån trudilutt som jag skrev kändes lite lattjo, men det är nog mer för att den infallande stråktruddiluren låter mer realistisk än casiomattan.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Har lagt en kommentar på tuben. Jädrigt snyggt det här men måste ju hålla med Emu trolla bort dina S-ljud så blir det ännu bättre.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har fått en del input på den röda videon och på det musiktekniska, ska bearbeta mina tankar kring all bra input jag får. Skrev ut alla sidor i den här tråden igår och på väg hem från jobbet satt jag på pendeltåget och läste och funderade på all input och vips var pendeltåget framme, i Tumba. Jag satt på fel tåg. Fick åka tillbaka mot stan för att byta till rätt tåg. Så kan det gå.

Oj, så bra :wub:
Kollade den övre videon med solnedgången, vilken stämning ni fått in här med ur-vacker sång från er båda, så bra har jag nog aldrig hört dig sjunga Max, stilfullt och  klockrent, din lite hesa stämma med Mikas ljuva ljusa röst blir magnetiskt vackert ihop :rolleyes:
5/5, toppensamarbete, hälsa Mika att vi vill gärna höra mer från er två!
Snygg video oxå!

Ja den videon smög jag dit utan att berätta något. Vi upplever själva att våra stämmor gör sig bra tillsammans och vi lär oss båda av varandra. Och båda tycker det är kul. 

ja jävlar. måste ju vara din absolut bästa sånginsats nånsin. du är för dominant i mixen, det är ingen duett nu, det är ju med en tjej bakom :)
hennes röst passar bra ihop med din också. snyggt.
nu när du sjungit såhär skitbra så vill jag gnälla på detaljer, för den förtjänar att bli perfekt.
- vasst reverb som skär. S-en gör oxo ont i öron. En bra grej brukar vara att ta in reverbet på ett spår och skära där.
- Generellt hög sångvolym, så när kompressorn går till då duckar musiken för pumpande, trots att jag inte tror det är höga kompressionsnivåer.
- syntstråkarna tycker jag ska bort bort bort. De förtar hela känslan. jag skulle helt klart hellre bara ha pianot. Jag gillar arret, men ljuden drar ner otroligt mycket.
- en pianoton i början bör kvantiseras till. den gör att man snubblar till.
- nån stråktrudilutt som låter mindre syntetisk låter bättre än den stråkmatta som ligger där, men det krockar i ljud, och det blir ännu märkligare känsla av det hela.
- arret "dör vid "anywhere i would have followed you. några lösa toner som låter som det mest blev kvar, låter lite slarvigt.
Hennes sköra stämma vore snygg att höra helt själv med ett fåtal pianotoner. kanske bara "im giving up on you", som avslutning.
Rejält med småpetigt gnäll, men se till att slipa den den här till perfektion. Fan, lyssnat flera gånger nu. jag har aldrig hört dig ens komma i närheten av sån här sång. bra!
/Sur och grinig över att tvingas spendera natten i köpenhamn pga försenad anslutningflight =)

Mycket... och bra... ska hantera dessa synpunkter så snart det hinns. Tack Emulator!

Håller med Emu angående tjejrösten. Skulle vara kul att höra en version där hon hörs mer.
Angående stråkarna: Tycker absolut det skall vara kvar stråkar. Men man kanske skulle kunna testa att byta ut de mot mer trovärdiga stråkar? Jag har rätt bra stråk-plugin. Så jag skulle kunna testa lägga ngt, om du vill. Fast hinner inte denna helgen.

Tack för värdefull input. Ska hanteras (törs knappt säga att det senare blir en version det är hon som sjunger båda stämmorna...).
De stråkar jag använder är från ljudmodulen Roland JV-2080 och från en mellotronstråke-sampling "den ensamma stråktonen". Jag har inte den första som midifiler utan spelade in ljudet som wave i Cubase, så där kan jag inte enkelt byta ut mot annat ljud utan måste spela om. Men jag har alltid fått synpunkter på mina älskade mellotron-ljud. Det ljudet går teoretiskt att ersätta eller undvika men vill jag eller den breda lyssnarskaran det? Den frågan är för mig ofta svår och återstår att besvaras, av mig.

Har lagt en kommentar på tuben. Jädrigt snyggt det här men måste ju hålla med Emu trolla bort dina S-ljud så blir det ännu bättre.

Tack, ja nu börjar vi snacka om musiktekniken där jag har en hel del begränsningar... också. Jag ska ta till mig vad Emu kan ge!
« Senast ändrad: 25.10.2014, 11:59:53 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Har inte läst alla kommentarer ovan men kort, gillar det jag hör utan att gå in på detaljer. Låter bra också. Möjligen skulle jag önska Mika att sjunga ut mer, hålla samma längd som du. Gissar att hon har resursen för det. Den där orgeln, blir bara läckrare varje gång jag hör den  :wub:
mvg
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
n-ljud. Det ljudet går teoretiskt att ersätta eller undvika men vill jag eller den breda lyssnarskaran det? Den frågan är för mig ofta svår och återstår att besvaras, av mig.


Jadu. Jag vet precis hur det är. Man har sina hangups. OFta hör jag "ta brt den där j*vla <insert valfri favvisgrej här>.

Men det kan vara att just den gör hela låten för mig, och då kommer man in i ekorrhjulet.

Om jag säger att jag bara gör musik för min skulle, så är det delvis sant. Jag gör det för att jag äslakr att skapa, jag mår bra av det. Men om det vore helt sant, så skulle man ju inte posta det här. Eller kanske på KR för att få lite input om hur man kan göra bättre, men aldrig på tex. youtube eller facebook eller så. Man vill ju nå ut med den, -i någon utsträckning.

Så i fallet med stråken: Den låter direkt illa ur ett "lyssnarperspektiv" (för mig då såklart, andra kan tycka annorlunda). Musikbädden som det hela vilar på är av ett stuk, och den debatterade tonen ligger brevid. gemene man (jag) skulle nog förlika oss lättare om övrigt arr var mer icke-traditionellt.

Men du behöver ju inte ta till dig och ändra när du själv älskar. Men varför lägga upp om man inte vill...och hjulet jag snackade om ovan.

Jag tycker du ska göra en Maxisingel som det hette när det begav sig.

MaxB - Mika -Saysomething orginal (maxB hangup mix)
MaxB - Mika -Saysomething - slätstruken commonsense mix
MaxB - Mika -Saysomething - Emulator remix
...

Testa! Gå all in på alla melletroner i världen och gör den till din egen favorit. Gör sedan en som passar "radio". Man lär sig mycket, och man slipper göra vkall på alla sina älskade fixeringar, -vi har väl alla sådana :)

Får man göra en liten remix? =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tror inte jag har hört originalet. Detta var väldigt fint. Bra stämmor och arr. Kyrkorgeln passar fint. 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har inte läst alla kommentarer ovan men kort, gillar det jag hör utan att gå in på detaljer. Låter bra också. Möjligen skulle jag önska Mika att sjunga ut mer, hålla samma längd som du. Gissar att hon har resursen för det. Den där orgeln, blir bara läckrare varje gång jag hör den  :wub:

Har också tänkt att det skulle vara kul att den rösten håller tonen lika länge som min. Är övertygad att hon har resurser för det. Men eftersom Mika är ganska otränad i den här situationen framför en mikrofon (eller vad man ska säga) tror jag sånt kan komma med tiden. Jag vill inte pusha utan vill att det ska vara kul i början av samarbetet.

n-ljud. Det ljudet går teoretiskt att ersätta eller undvika men vill jag eller den breda lyssnarskaran det? Den frågan är för mig ofta svår och återstår att besvaras, av mig.
Jadu. Jag vet precis hur det är. Man har sina hangups. OFta hör jag "ta brt den där j*vla <insert valfri favvisgrej här>.
Men det kan vara att just den gör hela låten för mig, och då kommer man in i ekorrhjulet.

Om jag säger att jag bara gör musik för min skulle, så är det delvis sant. Jag gör det för att jag äslakr att skapa, jag mår bra av det. Men om det vore helt sant, så skulle man ju inte posta det här. Eller kanske på KR för att få lite input om hur man kan göra bättre, men aldrig på tex. youtube eller facebook eller så. Man vill ju nå ut med den, -i någon utsträckning.

Så i fallet med stråken: Den låter direkt illa ur ett "lyssnarperspektiv" (för mig då såklart, andra kan tycka annorlunda).
Musikbädden som det hela vilar på är av ett stuk och den debatterade tonen ligger bredvid.
Gemene man (jag) skulle nog förlika oss lättare om övrigt arr var mer icke-traditionellt.

Men du behöver ju inte ta till dig och ändra när du själv älskar. Men varför lägga upp om man inte vill...och hjulet jag snackade om ovan.
Jag tycker du ska göra en Maxisingel som det hette när det begav sig.
MaxB - Mika -Saysomething orginal (maxB hangup mix)
MaxB - Mika -Saysomething - slätstruken commonsense mix
MaxB - Mika -Saysomething - Emulator remix
...
Testa! Gå all in på alla mellotroner i världen och gör den till din egen favorit. Gör sedan en som passar "radio". Man lär sig mycket, och man slipper göra avkall på alla sina älskade fixeringar, -vi har väl alla sådana :)

Får man göra en liten remix? =)

Hangups har jag, bl.a. vad gäller mellotronen. Om jag ska hantera mina önskemål avseende hur ofta jag vill ha med mellotronen, ska jag inte göra det via kr, utan något annat forum där man älskar det soundet. Och där är jag inte idag. Alltså är inte mellotronen med i den utsträckning den annars skulle vara.

Jag gör musiken för min egen skull, och jag är den av alla som lyssnar mest på mina låtar eller mina produktioner. Jag får samtidigt nya idéer den vägen.
Om andra uppskattar mitt skapande och min musik, får mitt ego en boost jag tror jag vill ha.
För den egoboostens skull, kan jag ta bort mellotronen som jag egentligen vill ska vara kvar. Jag vill ju höra den då jag lyssnar på min musik.

Citera
Så i fallet med stråken: Den låter direkt illa ur ett "lyssnarperspektiv" (för mig då såklart, andra kan tycka annorlunda).
Musikbädden som det hela vilar på är av ett stuk, och den debatterade tonen ligger bredvid.
Gemene man (jag) skulle nog förlika oss lättare om övrigt arr var mer icke-traditionellt.

Suverän analys och bra argument, varför mellotronen eventuellt inte ska vara med här. Det är den analysen som gör att jag gärna skickar dig ett backtrack utan "tronen".
Bra idé med flera versioner och säkert bra att lära sig hantverket med mixande och hur folk vill att det ska låta.
Jag kan tänka mig en remix och jag önskar fortfarande hjälp med sången som vi PM:ade om. Det kan bli två fina flugor i en smäll, tror jag!
Du är upptagen en vecka med annat, innan du hinner titta på det här, stämmer det? Spännande!

Tror inte jag har hört originalet. Detta var väldigt fint. Bra stämmor och arr. Kyrkorgeln passar fint. 

Tack!
« Senast ändrad: 26.10.2014, 10:29:10 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Yes, hemma igen cw45!

Ju mer jag tänekr det skulle man ha en radiomix och en egomix av allt man gör. Det är rätt ofta som jag får utstå skäll, spott och spe för vissa saker, som såklart de flesta tycker låter apa, men som jag fastnar för. Sen försöker man ha lite lagom ...och då blir det nog itne bra för någon egentligen. Tvåmixar av det mesta får det bli!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Yes, hemma igen cw45!

Ju mer jag tänekr det skulle man ha en radiomix och en egomix av allt man gör. Det är rätt ofta som jag får utstå skäll, spott och spe för vissa saker, som såklart de flesta tycker låter apa, men som jag fastnar för. Sen försöker man ha lite lagom ...och då blir det nog itne bra för någon egentligen. Tvåmixar av det mesta får det bli!

Det tar lite mer tid men borde ge nöjdare kund på båda sidor av planket.  :P
Nu har jag skickat torra filer till dig men inte bearbetat där jag fick tips om att Mika skulle sjunga ensam med t.ex. enbart piano som komp.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Gött! Tankar hem nästa vecka får vi se om jag kan bidra på nå vis =)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Ah, stämningsfullt!
Skönt med era röster ihop, och snyggt med tvåstämmigt hela vägen.
Arret: helt rätt, älskar det enkla finstämda pianot, och hur du sen bygger upp det med den pampiga orgeln mot slutet, för stt sen avsluta med det känslosamma pianot igen...
Mixen: helt ok. Reagerar när ni först kommer in med ett starkt SSS som nästan får mig att rycka till, och tänkte på det sen under resten av min hörlurslyssning, att lite deesser kanske är värt att testa? Alternativt att justera sångvolymen mot resten av arret, kanske ska den ner ngn millimeter? Vet inte, prova ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou Maxen!
Skön unplugged ballad som gör att man lutar sig bak o njuter.
Snyggt piano som i sin enkelhet bär låten stadigt framåt.
Sångdelarna kunda kanske aningen dras ner eller testa med deesser.
Stämmorna snygga men lite otajta ännu, antar att det ännu kommer att finslipas här, det är verket värt!
Bra jobbat!

h.    johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Länge sen jag hade den här framför mig. Jag hoppades då få lite mixhjälp avseende sånginsatserna och skickade sångspåren då - men hjälpen uteblev, så jag har renderat filmen på nytt, där jag i stort sätt använder den mix jag gjorde tidigare men har själv arbetat lite med sångspåren, vilket troligen inte gjort nånting bättre men men...

Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nejdå, jag har försökt lite till, men inspelningarna är lite för vassa och jag har problem att få flickan lite mer tydlig utan att det låter konstigt.

Österrike idag, hem i morgon natt, och sen över dagen till London på onsdag, sen kan jag skicka hur det låter just nu när jag blivit människa igen.

Återkommer. Bumpa på pm om det tar för lång tid :-)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nejdå, jag har försökt lite till, men inspelningarna är lite för vassa och jag har problem att få flickan lite mer tydlig utan att det låter konstigt.
Österrike idag, hem i morgon natt, och sen över dagen till London på onsdag, sen kan jag skicka hur det låter just nu när jag blivit människa igen.
Återkommer. Bumpa på pm om det tar för lång tid :-)

Du behöver inte. Jag behöver också gå vidare med nytt och då behöver jag göra avslut på gammalt.
Dentesådjävlanoga, best effort gäller!
« Senast ändrad: 13.01.2015, 11:41:25 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Snygg video och bra sång av båda!
Men du sjunger bredvid puff-skyddet. :)
Fint arrat, mixat och proddat. Bra!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Det är ju fördömt tråkigt att det är en cover alltså <_<

Nog ska det väl gå att skriva nåt liknande så att ni utan öronmuffar kan sjunga in nåt med samma intensitet på arrdelen och era fina röster med små giraffer skuttande i bakgrunden - eller nåt va?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Snygg video och bra sång av båda!
Men du sjunger bredvid puff-skyddet. :)
Fint arrat, mixat och proddat. Bra!

Sången i videon är ju en fake Asti!  B)
Eller visst sjunger vi i rummet under filmandet men det är inte den sången man hör i videon. Kommer ihåg att någon i den förra filmen med samma låt tipsade om att vi kunde använda två mikrofoner och det är ju skojigt med tanke på att sången är inspelad tidigare.
//Puff a magic dragon!

Det är ju fördömt tråkigt att det är en cover alltså <_<
Nog ska det väl gå att skriva nåt liknande så att ni utan öronmuffar kan sjunga in nåt med samma intensitet på arrdelen och era fina röster med små giraffer skuttande i bakgrunden - eller nåt va?

Ja, hur ska man kunna toppa en sån låt om man vill få med dramatik i sång och instrument?
Vi får arbeta hårdare med att hitta rätt form på vad vi gör...
eller fortsätta med vad vi gör och hoppas komma i närheten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tror jag hört originalet. Snyggt arrat och bra sjunget av båda.

Mika är lite otydlig som Emu säger.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tror jag hört originalet. Snyggt arrat och bra sjunget av båda.
Mika är lite otydlig som Emu säger.

Egentligen skulle hennes röst bli bättre om den sjung om. Den här versionen är inte helt i synk med originalsången så jag har fått klippa en hel del i hennes sångspår för att få oss att sjunga så unisont jag lyckas få det till.
Vi ska däremot nästa gång vi får tid tillsammans i studion fortsätta vårt samarbete med en annan låt...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Kul i alla fall att "jobba ihop sig" kring ett sånt här projekt. Även om inte mixen sitter som en smäck, men helt ok!...skön låt att göra för skojs skull, nästa gång skriver du något eget till er duett ;) Ni låter riktigt bra ihop.
Arret skulle jag nästan önska lite enklare och inte så svulstigt, framför allt till den sångstil ni kör, men det är ju helt och hållet en  smaksak. :)
Plinkar på en låt...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ursäkta för bump - men Wonderbaum it is :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se