Forum > Demolåtar

Dividend - Fuga no 1 i C dur.

<< < (4/5) > >>

morgonte:
Det var en fuga som heter duga! Låter bra och lite barockigt även om det är en bit kvar till mäster Bach (fast så långt siktar du ju inte, inte än iaf). Fortsätt  ^_^!

Roffe H:
Härligt med klassisk bar(a)rock, det svänger. Bach (fanns väl med under den perioden?)  :)
/Roffe H

Dividend:
Tack för uppmuntrande skriverier Roffe, morgonte och 1up.

Det kommer en update på den här, har haft lite problem med episodiska (modulerande) passager mellan återkomsterna av subjektet i de sk mittpartierna. Låter för jävligt som det är nu :lol:, och kontrasubjektet (den med trillen, 1up) låter fan bättre än subjektet :) vilket ju helst inte ska vara fallet. Äh, det kommer upp en uppdatering, som sagt, av den här så snart jag insupit teorin i sin helhet och lyssnat på mer Bach-fugor.

I've become fugue :) 

mahan:

--- Citat från: Dividend skrivet 27.09.2014, 00:18:09 ---Modulerar först till Am och sen F. Subjekten är inte rena längre.
Expositionen (introt) där en stämma inleder och sedan läggs på en stämma i nåt slags samklang. Det är fri kontrapunkt man ska följa. Disssonanser undviks enligt i fugor från barocken.

--- Slut citat ---

Tjou på dig Per!
Håller helt med om det du säger i trådbörjan särskilt det där med flugor i baracken! :lol:
Näemen skojar bara, vet ja abselut inget om musikteori så jag får bara följa diskusionen på avstånd. Men lyssna kan jag och detta låter ju intressant om man får utrycka det så. In med strings o cellos så får vi lite kött på benen. Och säkert kommer du att fixa dynamiken på pianot så att det får lite mer "human touch"

bra jobbat!

h.    johan

Dividend:

--- Citat från: mahan skrivet 31.10.2014, 11:08:14 ---
--- Citat från: Dividend skrivet 27.09.2014, 00:18:09 ---Modulerar först till Am och sen F. Subjekten är inte rena längre.
Expositionen (introt) där en stämma inleder och sedan läggs på en stämma i nåt slags samklang. Det är fri kontrapunkt man ska följa. Disssonanser undviks enligt i fugor från barocken.

--- Slut citat ---

Tjou på dig Per!
Håller helt med om det du säger i trådbörjan särskilt det där med flugor i baracken! :lol:
Näemen skojar bara, vet ja abselut inget om musikteori så jag får bara följa diskusionen på avstånd. Men lyssna kan jag och detta låter ju intressant om man får utrycka det så. In med strings o cellos så får vi lite kött på benen. Och säkert kommer du att fixa dynamiken på pianot så att det får lite mer "human touch"

bra jobbat!

h.    johan

--- Slut citat ---

Johan, tack för din tid! Nu är det ju bara ett teoretiskt bygge, än så länge - så det lär ju låta åt helvete om man ser till ljudbilden. :lol: Kör med enbart piano för att det låter hyfsat även om jag inte ens tänkt på mixen. Kan tänka mig att arra stycket för fiol, altfiol och cello (3 stämmor), som det är nu är det bitvis väldigt svårspelat om man inte råkar ha 2 pianister, eller 3 :) På barocken körde de med tröskeldynamik, samma stycke hade samma dynamik över större delen av ett stycke. Samma, samma, samma styrka på de ingående instrumenten. lyssna på t ex brandenburger konserterna eller valfri kantat av Bach. Det kan man ju klart strunta i och göra ett modernare sound, typ Chopin. Ett piano (även ett midi-sådant) är ju gjort för att skifta attack och dynamik över tid, för effektens skull. :)

Ska fundera på att införa stråk!

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion