Kontrollrummet

Coventina

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnyggt sound på helheten och speciellt gitarrerna! Även fyllig, fin bas.
Fin sång av Plinka som är snyggt inmixad.
Det finns dock ett distljud/rumble i introt vid 5, 7 och ca 9 sekunder och
som även återkommer senare i låten, som verkar ha med trummorna att göra...
Fixa det så tycker jag det låter färdigt (kanske förutom gitarrsolot då)!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Henric

Jättesnyggt sound på helheten och speciellt gitarrerna! Även fyllig, fin bas.
Fin sång av Plinka som är snyggt inmixad.
Det finns dock ett distljud/rumble i introt vid 5, 7 och ca 9 sekunder och
som även återkommer senare i låten, som verkar ha med trummorna att göra...
Fixa det så tycker jag det låter färdigt (kanske förutom gitarrsolot då)!
/Asti

Tack!  :wub:

Gitarrsolot är så sakteliga på väg, har kallat in expertishjälp.....vill ha ett riktigt fett gitarrsolo typ Yngve M....typ!
Det du hör i introt är en ljudeffekt en rebel Canon som jag avfyrade för att få lite mer sug i introt! B)
Jag tycker det blev fräckt iaf...

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Och jag upptäckte nu när jag hör mixen att jag nog råkat skicka waver i fel bpm, hör att det inte synkar perfekt ;) Men vi får åtgärda detta....
Annars supersnygg mix :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Henric

Och jag upptäckte nu när jag hör mixen att jag nog råkat skicka waver i fel bpm, hör att det inte synkar perfekt ;) Men vi får åtgärda detta....
Annars supersnygg mix :D


Dom ligger som sagt i synk, märks direkt när man ska klippa om det varit fel bpm vid inspelningstillfället!  B)
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Djävlars vilken skön dänga ni fått till, kalas fint sound och snyggve sång från Plinkan..
Osynk tror jag inte, men jag kan ana att sången kommer in några microsekunder sent, så kanske att ni ska prova att flytta sången några myrben. ;)
Kan i alla fall vara värt en test, men det hindrar inte denna låt från att vara Skitbra ändå..
En av dom bättre i år faktiskt, Bravo!! ^_^
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Skön låt. Bra på alla sätt.

Lite tomt i arret tycker jag. Dubba upp elgitarren två, tre spår till för att tjocka till. Akustisk gitarr hade suttit som en sportmössa också.



Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Skön låt och ett mysigt collab ni har här.... :wub:

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Som natt o dag sen jag hörde orginalet till det bättre :)..Plinka låter som Blondie" på åttiotalet o hon gick varm på kassettbandspelaren kan jag lova.. :D Jag tycker ni verkligen har hittat varann i denna också .. B)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättesnygg refräng som hit-varnar med Plinkas helsnygga stämmor. Kanske pluggas den för hårt? Kan hålla med om att arret är lite för spartanskt och elgureslingor här skulle kanske funka bra. Något dov ljudbild. Finfin låt som är värd bästa kostymen!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Låter bra - inte riktigt min musik men schysst hantverk. Sången är lite vass i min lyssning.
Håller nog med Wernborg om elgitarrerna.

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Tack alla för positiva kommentarer ang sången!

Den här tråden/projektet har jag visst helt missat att följa ser jag nu  :unsure: och kanske var det tur, för hade jag läst igenom alla tidigare kommentarer ang sångpålägg och så, så hade jag nog påverkats av det och gjort allt annorlunda hihi :D
Nu fick jag bara denna i min brevlåda och lyssnade med bara mina egna öron och hittade min egen melodi i harmonierna, samtidigt som en gudinnekortlek råkade ligga framför mig och skyltade med text-temat hehe  :D

Men känner mig nöjd så här, blev nog mer poppigt än rockigt med min insats, men tycker det är ett roligt projekt som växer fram!!
Plinkar på en låt...


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Sådärja det blev ju gott med sång på !
Som några andra irriteras jag på det distljudet vid några trumpartier
Annars snyggt
Plinkas sång tillför ju jättemycket och kanske skulle vara lite högre
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Henric

Hemma efter två veckors semester i Turkiet - tack för alla svar!

Djävlars vilken skön dänga ni fått till, kalas fint sound och snyggve sång från Plinkan..
Osynk tror jag inte, men jag kan ana att sången kommer in några microsekunder sent, så kanske att ni ska prova att flytta sången några myrben. Wink
Kan i alla fall vara värt en test, men det hindrar inte denna låt från att vara Skitbra ändå..
En av dom bättre i år faktiskt, Bravo!! happy

Tack Bjurte!  :wub:

Skön låt. Bra på alla sätt.

Lite tomt i arret tycker jag. Dubba upp elgitarren två, tre spår till för att tjocka till. Akustisk gitarr hade suttit som en sportmössa också.

Ska lägga på ett par ackeguror, distgurorna är dubbade faktiskt, visserligen bara två spår, sen ska där dit en sologitarr också!
Tack för kommentar Wernborg!


Skön låt och ett mysigt collab ni har här.... wub

Med vänlig hälsning

Thanks pxm

Som natt o dag sen jag hörde orginalet till det bättre smile..Plinka låter som Blondie" på åttiotalet o hon gick varm på kassettbandspelaren kan jag lova.. biggrin Jag tycker ni verkligen har hittat varann i denna också .. Cool

Ja det artar sej bra! Jag gillar också sångljudet på Plinka! Ska försöka få dit en sologitarr och även en och annan acke!
Tack Marsall


Jättesnygg refräng som hit-varnar med Plinkas helsnygga stämmor. Kanske pluggas den för hårt? Kan hålla med om att arret är lite för spartanskt och elgureslingor här skulle kanske funka bra. Något dov ljudbild. Finfin låt som är värd bästa kostymen!

Plinka har gjort ett kanonjobb med låten, snart kommer sologuran och lite ackeguror sen är det nog bara att knyta ihop säcken, tack equyality

Låter bra - inte riktigt min musik men schysst hantverk. Sången är lite vass i min lyssning.
Håller nog med Wernborg om elgitarrerna.

/Gurano

Tack Gurano, Jag ska lägga på ackeguror för det skadar aldrig!  :D

Tack alla för positiva kommentarer ang sången!

Den här tråden/projektet har jag visst helt missat att följa ser jag nu  unsure och kanske var det tur, för hade jag läst igenom alla tidigare kommentarer ang sångpålägg och så, så hade jag nog påverkats av det och gjort allt annorlunda hihi biggrin
Nu fick jag bara denna i min brevlåda och lyssnade med bara mina egna öron och hittade min egen melodi i harmonierna, samtidigt som en gudinnekortlek råkade ligga framför mig och skyltade med text-temat hehe  biggrin

Men känner mig nöjd så här, blev nog mer poppigt än rockigt med min insats, men tycker det är ett roligt projekt som växer fram!!

Mycket bra sång/text tycker jag, nu ska jag försöka få låten klar - vi hörs!  :rolleyes:

Sådärja det blev ju gott med sång på !
Som några andra irriteras jag på det distljudet vid några trumpartier
Annars snyggt
Plinkas sång tillför ju jättemycket och kanske skulle vara lite högre

Tack för kommentar cykeln, ska kolla över sångnivån när allt är på pöats!

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra här båda.

Sången något låg tycker jag,i övrigt kalas lirat/mixat/ylat.

Låten,nja inte min påse  :P  :D

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
jag gillar ert samarbete, Plinka är bra att ha!
Mixen eller öppenheten i ljudbilden är bra. Jag lyssnade direkt efteråt på en av mina nya och insåg att jag ska kämpa mer med mixen i min låt.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Bra här båda.

Sången något låg tycker jag,i övrigt kalas lirat/mixat/ylat.

Låten,nja inte min påse  :P  :D

Mike

Tack, känns bra så här långt! Mycket möjligt att sången får upp ett par myrben när väl sologuran är på plats!  B)

Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

jag gillar ert samarbete, Plinka är bra att ha!
Mixen eller öppenheten i ljudbilden är bra. Jag lyssnade direkt efteråt på en av mina nya och insåg att jag ska kämpa mer med mixen i min låt.

Tack, ja det är kul att samarbeta när det blir så här bra!  :wub: Kul att du gillar mixen!  :wub:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Gitarrsolot på Coventina spelades in igår!  :wub: Utdraget projekt över tid detta, påbörjades i januari.... B)

Har testat att lägga ackegitarrer men tycker inte det tillför något, ljudbilden är rätt tät som den är tycker jag....

Har däremot sen sologitarren kom på petat upp sångpaketet något, ägnat dagen åt att få in gitarrsolot på plats och har lagt upp ett förslag till färdig mix - loudnessmätt -12Lufs på waw-filen....mp3:an visar något svagare värden p g av sämre ljudupplösning!

Ni får lyssna och kommentera, jag brukar ju oftast plaska i jazz/fusion vatten, kul att göra ett pop/rock projekt....tycker själv det känns okej här, ska hvila öronen lite och kontrollera om någon dag eller så!

Med vänlig hälsning Henric IV
« Senast ändrad: 14.09.2014, 18:10:36 by Henric »
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Han får fram en fin röst i gitarren, din vän där. Och skönt häng i tonen utan något skräpljud.
 :wub:  Åsså Plinka!  :wub:
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Snygg låt o harmonier. Lite för låg leadsång, lite för mycket av de utpannade pukorna. Kaggen o virveln ligger ganska helrätt.
Grym gitarr, grym sång. Hissa sången!
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Ja sången e för låg och lite dov i ljudet överlag Men det kan va mina öron som spelar mig ett spratt ..måste vila dom lite..  :)


Utloggad Henric

Han får fram en fin röst i gitarren, din vän där. Och skönt häng i tonen utan något skräpljud.
 :wub:  Åsså Plinka!  :wub:

Han är en enastående gitarrist med en genrebredd som inte är av denna värld! (Finns tre låtar jag proddat åt honom på min soundcloud) Jag lyssnade lite lurar på väg hem från jobbet, ska ändra lite på automationskurvan på gitarrsolot på ett par ställen...återkommer om det!  B)

Ja, Plinka sjunger fint och gör bra texter, kul med fruktbara samarbeten!  :wub:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Snygg låt o harmonier. Lite för låg leadsång, lite för mycket av de utpannade pukorna. Kaggen o virveln ligger ganska helrätt.
Grym gitarr, grym sång. Hissa sången!

Kul att du gillar låten Nilsson!  :rolleyes: Jag lyssnade lite i lurar på väg hem från jobbet, möjligen kan jag tänka mej att höja sången ytterligare ett par myrben på verserna, samt som det skrevs i inlägget nedan skära bort 5-10hz bas till, tyckte själv igår när jag pillade på gitarrsolot att sången hördes aningens dov, men gjorde inget p g av att jag egentligen suttit alldeles för länge  och lyssnat - ska testa lite ikväll----På refrängerna tycker jag att dels texten går fram som den ska och att hela det ganska komplexa sångpaketet limmar ihop som det ska....

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Ja sången e för låg och lite dov i ljudet överlag Men det kan va mina öron som spelar mig ett spratt ..måste vila dom lite..  :)

Jag fick lite den känslan igår när gitarren kom på, dov sång alltså, men eftersom jag suttit alldeles för länge framför högtalarna och säkert hade 3-4 graden av "listening fatigue" gjorde jag inget för att inte skuva bort mej....

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Henric

Har skurit bort unset bas på samtliga fem sångspår, ökat volymen på leaden på verserna samt tryckt på mid något! Sången upplevdes något dov i högtalare men ej i lurar märkligt.....

Ändrat något på volymkurvan på sologitarren.....

Sänkt pukorna unset också....reflekterade över att många här föredrar mer inpanorerade pukor än presetsen i EZ-drummer.... B)

Det var det hela - ska lyssna på detta imorgon....

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Kul att det blev en sån bra poplåt!! Gitarren äger, hela låten lyfter :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Henric

Kul att det blev en sån bra poplåt!! Gitarren äger, hela låten lyfter :D

Ja det blev bra - kul att den blev färdig till sist!  :lol:
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Nu vill ju inte jag vara en 'Party-förstörare'
Jag menar, jag älskar låten, en skitbra Pop-låt i bästa Blondie andan, en Plinka i högform, du är verkligen en duktig instrumentalist.
Men !!! Solot, skitbra spelat och jag blir grön av avvund över dess tekniska brilljans, men jag kan tycka att denna låt är fel forum
för detta spel, skulle önskat ett enklare skitigt pop-solo här, inte så tekniskt utan mer jordigt och simpelt..
Men det är jag det, låten är såpass bra att jag låter det passera..  :D 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Henric

Nu vill ju inte jag vara en 'Party-förstörare'
Jag menar, jag älskar låten, en skitbra Pop-låt i bästa Blondie andan, en Plinka i högform, du är verkligen en duktig instrumentalist.
Men !!! Solot, skitbra spelat och jag blir grön av avvund över dess tekniska brilljans, men jag kan tycka att denna låt är fel forum
för detta spel, skulle önskat ett enklare skitigt pop-solo här, inte så tekniskt utan mer jordigt och simpelt..
Men det är jag det, låten är såpass bra att jag låter det passera..  :D 

Kul att du trots allt gillar låten!  :lol:

Det roliga med att samarbeta med andra musiker, i detta fallet för min del Plinka samt Patrik på gitarr är att samtliga tre har bidragit till att låten är just som den är - naturligtvis hade den fått en annan kostym om dom medverkande varit andra individer - sen är jag för min del väldigt övertygad om att om man pushar ett projekt för hårt i en viss riktning t ex att det ska vara kommersiellt gångbart, passa in i ett visst fack, vi måste göra en hit grabbar, så lyser det oftast igenom och påverkar slutresultatet negativt! Musikindustrin idag, starkt påhejad av tv-programm som Idol etc står på barrikaderna för att alla människor ska vara så likriktade som möjligt i sin musiksmak, allt ska delas in i fack, skittrist tycker jag!

Sen är det alltid intressant att i efterhand analysera vad man har respektive inte har gjort - men jag försöker att jobba efter principen lagt kort ligger! Anledningen är först och främst att jag för egen del ska kunna bli bättre på att driva projekten i den riktning jag önskar få dom! Självfallet lyssnar jag på konstruktiv kritik - men försöker alltid bilda mej en egen uppfattning som jag sedan följer!

Det finns ju folk som kan lägga ner en mansålder på att analysera ett gitarrsolo - jag tror att jag förstår vad du menar - gitarrsolot är lite mer hårdrock än Plinkas sångmelodi och text som är lite mer "oskyldigt poppig" - så tolkar jag din kommentar iaf....

Själv känner jag mej nöjd med projektet, en kul resa som säkert hade kunnat fått en annan färdrutt, men med samma slutmål - en färdig låt!  :rolleyes:

Tack för din kommentar, Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Snyggt lagd gitarr, både ljudmässigt och spelet. Sången också bra och helt rätt effektuerat för Plinkas röst! Tycker samspelet dememellan funkar bra i ljudbilden också, arret är nog också "helt rätt" för denna typ av musik.

Låten som sådan skulle jag kunna tänka mig att lyssna på fler gånger, så laddar hem om du är klar! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Henric

Snyggt lagd gitarr, både ljudmässigt och spelet. Sången också bra och helt rätt effektuerat för Plinkas röst! Tycker samspelet dememellan funkar bra i ljudbilden också, arret är nog också "helt rätt" för denna typ av musik.

Låten som sådan skulle jag kunna tänka mig att lyssna på fler gånger, så laddar hem om du är klar! :)


Kul att du gillar - jag är klar och har vandrat vidare på nya musikaliska irrfärder!  :lol:

Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!