Kontrollrummet

Vilken klassisk kompositör var bäst?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
En frågeställning som dök upp i Divs tråd.
Vilken klassisk kompositör var bäst enligt dig och i så fall varför?
Finns det något enskilt verk som höjer sig över de andras?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det finns för många verk.

Jag gillar Bach och Satie.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Bach, Debussy, Paganini & Tarrega !!!  :wub:
Dessa tycker jag är viktiga och bland de bästa kompositörerna.

Bach för sina stilbildande progressioner, bl a (Vi) -ii-V7-I (Sd-D-T) som används flitigt i jazz, för att
lämna partier för improvisationer över dem (gillar ju improvisationer och barrockmusiken lämnar stort
utrymme för just sådana improvisationer), Bach är viktig för att förstå moderna harmonier och sekundära
dominater...Har även hört det modernare uttrycket "dominantparaleller" dvs ett diatoniskt ackords pV7 (perfectV7)
i sammanhanget b t w. Inte att ihop med paralelltonart !!!

Debussy för att ytterligare utveckla progressionerna, att en ii-V7-I i moll kommer av ackorden diatoniska
till Harmonisk mollskala vet vi redan, men här kommer substutitioner genom Modal Interchange in i bilden
på allvar..
Modal Interchange (MI), en Berklee Uni. term, kallades för Modal Mixture (MM) förr i tiden....Betyder att man
lånar ackord från annan moll eller durskala i paralell fast med med samma tonika. Oftast används det för att få
durtonarter något mer allvarliga...Det här vill jag gärna dela med mig av !!!! :)

Man vinner förståelse för harmonik som , i a f för mig lät bra men verkade oförklarlig, i början. Trodde att det var modulationer först !!!!! Jag tycker att det går enklare att spela om man har förståelseför vad man gör. Man kan också utveckla egna intressanta progressioner genom Mi och användandet av dominantparaller (sek. dominanter), samt genom att använda olika Sd, D eller T (alltså;T-I,iii,Vi Sd-ii-IV D V,Vii och i moll är Vi Sd) för varandra, tritonussub (som jag tjatat mycket om, ett V7 spelat ett tritonussprång upp) samt inversioner (vilket alla redan vet; ett ackord vars lägsta  ton INTE är dess grundton; C, C/E,A/E, G/A (& Am/G) eller enklare utryckt; C7, Em7, G7, Am7, 1;a,2;a,3;e &4;e inversion) och ändå hålla sig inom Harmonikens vedertagna värld. D v s hitta nya fräsha ackordsföljder till melodin.
Häng med här.....Det här är MI....

Enkelt uttryckt, (du kan använda Harmonisk eller Melodisk moll modus också och vanligtvis med färgningar över 7;an)
7-ackord blev vanliga i Debussy´s verk...Han öppnade upp för ytterligare framtida färgningar/voicings.....
Här är de vanligaste substutitionerna för en Cdur skala, med möjliga färgningar, att använda där succesionen(melodin)
tilllåter;

Cmaj7 -Cm7 9,11(Aeloisk)
Cmaj7- Cm 6 (Mel.m.)
Cmaj7- Cmmaj7 (mollmaj) 9,11,13 (Mel/Harm.m.)
Dm7- Dm7b5  9,11,b13(Aeloisk/Harm. m)
Dm7   - Dbmaj7  9, #11, b13 (Frygisk)
Em7- Ebmaj7 ,9,#11,13
Fmaj7- Fm6 , 9,11 (Aeolisk/Harm.m)
G7 - G7b9 -#9,b9,b13 (Harm.m)
G7-G7, 9,11 (Aeolisk)
Am7 - Abmaj7, 9, #11,13 (Aeolisk/Harm.m)
Bm7b5 - Bb7 ,9,#11,13 (Aeolisk)


(Källa; Reharmonization Techniques av Randy Felts, Berklee Press)

Så här alltså; basic uttryckt i kyrkotonarterna, (mer Bach nu);


Paganini för sitt verk om 24 capricer (för soloviolin men som spelas friskt även på gitarr, mycket tekniska)
Hans kontrapunkt är viktig.

Tarrega för att  ytterligare utveckla spelet för gitarrister...








Det är Tarrega som skrivit denna ^^
Visst är den vacker ????

Bartok och Albinoni gillar jag också......
Bartok för att utveckla den tonala musiken, den lydisk-dominanta skalan
(övertonsskalan även kallad Bartok) (4:e modus av Melodisk moll)den polymodala
kromatism och Albinoni gör hans gitarrnotationer....


Låter modernt, kontemporärt familjärt med Jazzskalans 4;e modus !!!!!^^
Användandet av 7sus9 som substitut istället för ii ackordet i en fullständig helkaddens i
moll kommer från Melodisk mollskalas diatoniska ackord

¨
Adagio har spelats in av bl a Yngwie Malmteen...En del anser att en sentida (1900-tal) expert
på Albinoni skrivit den - Remi Giazotto....Hur som helst så speglar den och genomsyras av Albinonis
tänkande och jag låter diskussionen vara öppen då jag inte vet något om just Giazotto.....
Den allmäna uppfattningen är dock Albinoni. Jag tycker mer om hans stycken för gitarr och oboe i
och för sig men Adagio är nog den mest berömda så......^^


Hårdrock ^^


Jazz^^

Märks kanske på mina val  att jag diggar musikteori, musikhistoria och GITARR  :wub: .... :)
och att jag imponeras gitarrtekniker trots att mitt eget spel är totalt otekniskt... :)

mvh
« Senast ändrad: 05.09.2014, 00:57:34 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil
Min favorit är Frédéric Chopin gillar dysterheten, känslan, melodin..


Mina absoluta favoriter av Chopin, men finns många fler.









Sen finns det ju andra bra också som Bach eller beethoven.
« Senast ändrad: 05.09.2014, 18:35:27 by Hellfog »
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Väldigt svårt att säga, men jag gillar Chopin, Beethoven, Verdi och flera andra, men att kora någon till "bäst", är i princip omöjligt...
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Som sagt, väldigt svårt, men Händel  (t ex Xerxes, Vatten och fyrverkerimusiken), och sen Mahler (3, 5 och 9:nionde symfonierna) är mina storfavoriter, sen kommer Bach och Beethoven, Mozart kan ofta kännas lite för glättig för mig, bortsett från hans C-moll-mässa som jag hörde framföras på Stockholms-operan förra året, vilken upplevelse, dix poääääng, helt fantastisk musik, i denna var han ikapp mina storfavvisar :rolleyes:

Som sagt, måste jag välja 1 så blir det Händel.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Frågan är egentligen fel ställd, men om man tolkar den så här blir den meningsfull: Vilken klassisk kompositör tycker du bäst om? Så tror jag alla här egentligen tolkar den.

Jag får sälla mig till hyllningskören till den genialiska organisten i Leipzig, (det var så hans samtid kände till honom) Johann Sebastian Bach.

Jag har för övrigt en teori om att, precis som människor kan delas upp i katt- och hundmänniskor så kan dom delas upp i Bach- och Mozart-människor - dvs att man har en klar preferens för den ene (men inte att man bara lyssnar på den ene och ogillar den andre). Kattmänniskor tycker ofta om hundar också, men inte lika mycket, och vice versa. Bach-människor (i min föreställningsvärld) lyssnar mer med intellektet och Mozart-människor mer med känslan.

Intressant att Mozart får så lite support här... :rolleyes:

Själv är jag kanske mer hundmänniska, men min fru är utpräglad kattmänniska, så vi har katt. Say no more... :lol:
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
  :lol:
Fascinerande MT!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Hellfog

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 242
    • Visa profil




Intressant att Mozart får så lite support här... :rolleyes:



Mozart ska egentligen vara med på min lista, men glömde bort honom.
Min Musik:
http://psyerichybrid.com/
http://soundcloud.com/psyerichybrid


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Lyssnar inte så jättemycket på klassisk musik och har svårt att plocka ut en favoritkompositör...
Däremot har jag vissa favoritkompositioner!  :) Som t.ex
Lascia ch'io pianga från Händel's opera Rinaldo, helst framförd av Frederika von Stade
Albinonis Adagio in G minor
Bachs Air.....
Som ni hör är det Dysterkvisten Asti!  :D
« Senast ändrad: 06.09.2014, 11:20:37 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
http://m.youtube.com/watch?v=GD3VsesSBsw

Här är  min favvo..Carl Orff ....med många andra ..Men lyssnar inte jag heller så mycket nuförtiden var mer förr då gick man på en o annan konsert :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Eq: Mozart och Bach har det musikteoriska tänket(>50% av estetiken). Mozart införlivade sin tids folkmusik i sin musik. Beethoven har mer gemensamt med känsla. More emotion!
BAch är känslomässig men det döljs bakom de teoretiska (för de som inte lyssnar noga.) Svårare att ta till sig. Btw, Måste skriva klart min fuga här på kr :)

Marsall: Från minnet: "Sors immanis, et innanis, rota tu volubilis!
satus malus mana salus, semper dissolubilis" (medeltidslatin) (Första satseni Carmina!
God fortsättning!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Svårt. Satie, Bach, Orff, Chopin, albinioni.

Händel, Mozart. Grieg!

Har nog ingen favvis
https://soundcloud.com/secondary-protocol