Kontrollrummet

Tillägg till min presentation från 2007 eller så.

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tänkte egotrippat skriva kort om mitt tillvägagångssätt när jag skriver musik.

Jag använder inte instrument (spelar bara när jag är tom på inspiration). Efter ett tag blir det ett mycket snabbare sätt att jobba på än att spela in och sätta sina gitarr/instrumentfigurer ad infinitum. Speciellt om det gäller flerstämmiga strukturer. Alla jag vet som sysslar med polyfoniska eller andra svåra musikteoretiska grepp, ritar in noterna. Utan undantag.

Ska dock gå en klaviaturkurs som jag beställt till hösten.


Folk som har åsikter om detta, välkomnas att skriva ned dem!
« Senast ändrad: 02.09.2014, 13:02:34 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
Näe jag har ingen åsikt om det.

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil

Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Det funkar ju uppenbarligen bra för dig. :)

Själv jobbar jag mer eller mindre så när jag arrar för kör. För mig är det dock så att när det kommer till själva framförandet av melodi/ledmotiv så vill jag ha en musiker som spelar, jag själv (enklast så) eller någon annan (blir oftast bättre). Visst kan man "fejka musiker" om man är duktig på att redigera midispåren med modulation, pitchbend och velocity, men att få till ett så pass genomarbetat spår att det kan passera som en musiker som spelar kan ta flera timmar medan musikern sätter det på några minuter.

Men här finns väl knappast rätt eller fel. Jag tycker dina kompositioner talar väl för ditt arbetssätt! :)
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag kunde spela klaviatur nrä jag var 15, men glömt det. Har en liggande dock. Ska sätta mig och studera från brev 1 (det är en samling om 10-15 brev där man förväntas utvecklas, osagt hur mycket.)

Arrar du för kör i kyrkomiljö då? Ja, klart en riktig musiker är ju alltid bäst! Anlitar ju själv sångare, violinister och gitarrister mm ibland.

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Jepp, jag leder en liten kyrkokör som behöver trestämmiga arr emellanåt, och de flesta arr man köper är fyr- eller ännu fler-stämmiga (hoppsan, vart nåt språkligt fel där...:wacko:).
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Dividend är en riktig ton-sättare, i ordets rätta bemärkelse. Det är det häftiga :wub:

I just adore.

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Dividend är en riktig ton-sättare, i ordets rätta bemärkelse. Det är det häftiga :wub:
I just adore.
/Marre

Ja, Dividend sätter toner i ordens rätta bemärkelse!
Spelar inte toner utan sätter toner som en typograf sätter typer.
« Senast ändrad: 03.09.2014, 02:46:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag är väl beviset för att instrumentet inte behövs, vid skapande av musik. Inte för att jämföra mig med dessa kompositörer. Men Bach och Mozart sades kunna skriva sin musik utan instrument. (Beethoven hade ett piano.)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Det är väldigt imponerande! Jag behöver nåt att klinka på...   :mellow:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag kan ha fel men jag tror att Beethoven sade någon gång att det var fusk att använda piano för att komponera symfonier. Han var ju i stort sett  döv på slutet men skrev ändå sin 9:a vilket är världens bästa symfoni (enligt mig).
Cudos till dig  iallafall, själv är jag alldeles för dålig på noter. Men det hade varit roligt att kunna notera bättre. Allt har väl sina för och nackdelar.

För mig kan det vara grymt inspirerande med ett nytt instrument. Jag köpte en begagnad Line6 akustisk gitarr i somras och det har verkligen påverkat min kreativitet och den musik jag gör. Men så är det kanske om man är mer av en gehörsmusiker.  :)


Utloggad Holgers Tröst

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 184
    • Visa profil
Jag är väl beviset för att instrumentet inte behövs, vid skapande av musik. Inte för att jämföra mig med dessa kompositörer. Men Bach och Mozart sades kunna skriva sin musik utan instrument. (Beethoven hade ett piano.)

Du kan nog behöva ett klaviatur, så kanske det låter mindre stelt.

en musikant från Kalmar, hela halvan av Holgers Tröst.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
I vilket avseende låter vilka instrument stelt? Jag var nog mer inne på att fixa mdi-expression för stråk,s om inte alltid låter bra.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Min åsikt har jag uttryckt förut, men jag skriver den gärna igen.

Vid den konstnärliga processen - kompositionsfasen - är verktyget man använder i sig egalt. Jag jobbar med metoden "tanke (- gitarr) - klaviatur" om jag jobbar orkestralt. Att klicka i noterna funkar bättre för en del, och kanske vanligast bland dem som komponerar klassiskt. Vet inte om det är lika vanligt bland de som gör orkestral musik riktad mot film/spel/trailers.

Vid själva hantverket - att göra trovärdiga mockups baserade på egna eller andras kompositioner - är klaviatur överlägset och det absolut vanligaste verktyget vill jag påstå. Endast då kan man överbrygga den stelhet som rita/klicka i sig har inbyggt. Spelar man hamnar noter inte exakt i tid, man ligger efter eller före i timing när stycket eller samplingarna så kräver.  Tonernas styrka får en naturlig variation, man spelar omedvetna "ghost notes" för att hjälpa samplingarnas brister i t ex legato/portamento. Man får en realtidsåterkopping om det låter naturligt eller inte.

 Naturligtvis går allt det där att göra med ren programmering (jag kallar klickmetoden så) men det blir tusan så mer omständigt.

My 2 cent.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag hävdar ju att det är möjligt att lära sig att klicka i noterna på ett realistiskt sätt ( om man nu är ute efter realism), även om jag kanske inte nått dit än. Det kan t o m vara em fördel. Att lära sig spela celli, trumpeter och horn kräver olika spelsätt, precis som klickandet /expression-mapping o dyl kräver olika sätt att tänka. Har du kopplat C1 (dynamics) till hjulet på din keyboard. Annars är det ju tvunget att du lär dig rita C11 (expression). Ingen vinst på det området heller + plus att noterna kan överföras till notblad då de är kvantiserade.

Något som talar emot hela grejen är ju exemplet med trummor som bara låter skräp om de inte är kvantiserade totalt. Jag tycker faktiskt det är tvärtom på flera plan, man hör klaviaturen när den gör fel, det är enkelt att fixa ett portamento genom att rita, vilket det inte är genom att spela. Har aldrig sett fördelen med att spela en not en milllisekund för sen heller, precis som med trummorna.

edit: Jag tycker att dina kompositioner ofta låter orealistiska delvis, orsaken kan man ju diskutera, men det rör sig nog om felspel. Man hör direkt att det är samplingsbibliotek. Större delen av din produktion har jag dock inga problem med, den låter som den ska.


« Senast ändrad: 04.09.2014, 20:19:28 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag kan ha fel men jag tror att Beethoven sade någon gång att det var fusk att använda piano för att komponera symfonier. Han var ju i stort sett  döv på slutet men skrev ändå sin 9:a vilket är världens bästa symfoni (enligt mig).
Cudos till dig  iallafall, själv är jag alldeles för dålig på noter. Men det hade varit roligt att kunna notera bättre. Allt har väl sina för och nackdelar.

För mig kan det vara grymt inspirerande med ett nytt instrument. Jag köpte en begagnad Line6 akustisk gitarr i somras och det har verkligen påverkat min kreativitet och den musik jag gör. Men så är det kanske om man är mer av en gehörsmusiker.  :)

Jag gillar inte nian. Jomenvisst, det är en fin melodi på fjärde satsen. Men det är ju första satsen som är bäst.
Nej, symfoni nr 3 eller 5 är bäst enlgit mig. :) Det är där han uppfinner nåt nytt också, som revolutionerar det vi kallar klassicistisk symfro. Sant om dövheten. Då behövde han inte instrument heller ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag kan ha fel men jag tror att Beethoven sade någon gång att det var fusk att använda piano för att komponera symfonier. Han var ju i stort sett  döv på slutet men skrev ändå sin 9:a vilket är världens bästa symfoni (enligt mig).
Cudos till dig  iallafall, själv är jag alldeles för dålig på noter. Men det hade varit roligt att kunna notera bättre. Allt har väl sina för och nackdelar.

För mig kan det vara grymt inspirerande med ett nytt instrument. Jag köpte en begagnad Line6 akustisk gitarr i somras och det har verkligen påverkat min kreativitet och den musik jag gör. Men så är det kanske om man är mer av en gehörsmusiker.  :)

Jag gillar inte nian. Jomenvisst, det är en fin melodi på fjärde satsen. Men det är ju första satsen som är bäst.
Nej, symfoni nr 3 eller 5 är bäst enlgit mig. :) Det är där han uppfinner nåt nytt också, som revolutionerar det vi kallar klassicistisk symfro. Sant om dövheten. Då behövde han inte instrument heller ;)

Gillar du inte 9:an? Det skulle behövas minst tre flaskor rötjut och en hel helg för att övertyga mig om varför.
Jag gillar Beethoven över lag så alla hans symfonier är naturligtvis i en klass för sig. eroica står sig nog lite bättre än 5:an för mig iallfall. Men det är väl mest akademiskt.  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
3:an skiljer sig från Haydn's användning av sonatform (klassicismens idé eller plan för hur man skapar en sonat eller symfoni) på ett väldigt innovativt sätt. Han uppfinner ett sätt att tänka som ÄR denna form, för oss i eftervärlden. Den studeras oftare än 9:an

Ska lyssna på 9:an nu.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vilken klassisk kompositör var bäst då?
Edit : bättre att köra den frågan i en enskild tråd kanske.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Bach, Debussy, Paganini & Tarrega !!!!  :wub:
Dessa tycker jag är viktiga och bland de bästa kompositörerna.
Bartok och Albinoni gillar jag också......

mvh
« Senast ändrad: 04.09.2014, 21:34:33 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bach så klart.  ^_^
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Bach är det egentliga geniet, även om många gillar (genierna) Mozart och Beethoven, hans fugor och sammanställande av all tidigare musikalisk kunskap till ett slags helhet fram till sin död 1750 (då barocken upphör av just dan anledningen) är exceptionellt lärorik och gör honom till tungviktaren av alla som kan nämnas.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bach är det egentliga geniet, även om många gillar (genierna) Mozart och Beethoven, hans fugor och sammanställande av all tidigare musikalisk kunskap till ett slags helhet fram till sin död 1750 (då barocken upphör av just dan anledningen) är exceptionellt lärorik och gör honom till tungviktaren av alla som kan nämnas.

Fint!  :wub:
Synd att inte fick den uppskattning han förtjänade under sin livstid där Händel (den tjuven!) var fixstjärnan.

Vad gäller kontrapunkt i modern musik kommer den här upp i Bachs klass (fr 02:10 ungefär):

« Senast ändrad: 05.09.2014, 19:44:25 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Jättefint program om Bach gick på SVT ikväll:
"I think he is a scientist. But instead of using mathematics, he uses music."

http://www.svtplay.se/video/2293508/bach-pa-90-minuter
« Senast ändrad: 07.09.2014, 00:42:02 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ska kollas in! Tack för tipset!


Beach boys låten har jag aldrig hört, intressanta skivomslag de hade förr. Den börjar rocka loss vid 2:10 ja :)
« Senast ändrad: 11.09.2014, 02:33:43 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882