Kontrollrummet

Samplitude Pro X Silver gratis (intressant?)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Är det nån som testat eller är nyfiken på sequenserprogramet "Samplitude Pro X Silver".
Ser att det finns en gratisversion (man kan registrera sig och få en "activationcode", för att använda det under obegränsad tid). Gratisversionen ser ut att ha några begränsningar men verkar ändå omfattande, nån som vet mer?

http://pro.magix.com/en/samplitude/miditech-english.730.html

Här är länken från den sidan för att hämta programmet:
http://www.miditech.de/userfiles/magix/samplitude_pro_x_silver_miditech_us.exe

Jag är nyfiken på om det är någon som har använt det här programmet och har erfarenheter av det?

Samplitude Pro X Silver - Free Download

    For Windows XP, Windows Vista & Windows 7
    VST supported
    Up to 44.1kHz samplerate
    8 tracks (MIDI / Audio)
    Unlimited objects per track
    2 Submix busses
    2 AUX busses
    Input / Output: 4/4
    Intuitive interface
    Hybrid Audio Engine
    Renewed docking concept
    Object oriented workflow
    32-Bit Floating Point engine
    Mixer
    Object editor
    Export: Wave, OGG, MP3 (requires WMP 10 or higher)
« Senast ändrad: 30.08.2014, 13:05:04 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Ladda hem reaper istället. Modernt. Full funktion. Billigt. Kräver minimalt av datorn, mindre än ditt gamla Cubase. Och enkelt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ladda hem reaper istället. Modernt. Full funktion. Billigt. Kräver minimalt av datorn, mindre än ditt gamla Cubase. Och enkelt.

Reaper är ett alternaiv. I den här tråden gäller frågan om Samplitude Pro X Silver är ett intressant alternativ.
Själv fortsätter min produktion i mitt gamla Cubase, där jag hittar en del jag behöver.
 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Detta är skräp. 8 kanaler är ett skämt.

1) Hela paketet ett skräp alltså.
2) Och därtill begränsning till åtta kanaler i gratisvarianten "Silver".

Utveckla gärna 1) om det finns saker du ser som jag inte förstår.

Orsaken att jag vill veta är att det ofta händer att andra frågar vilka gratisalternativ som finns och som är värda att testa.
Audacity kanske är ett likvärdigt alternativ (bra eller skräp?) men jag gillar bland annat inte dess GUI.
« Senast ändrad: 30.08.2014, 16:19:00 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad slaptap

  • Homo Erectus
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 559
  • Hell Was Full So I Came Back...
    • Visa profil
Just den här versionen av Samp har jag ingen erfarenhet av. Däremot var jag en flitig användare av en tidigare version (tror det var 7:an som jag gillade skarpt) då jag fortfarande hade en DAW. Hyfsat resurssnålt men MIDI hade sina begränsningar på in-sidan. Att kalla det "sequenserprogram" (i a f då) var att ta i då "inspelningsprogram" var en mer passande beskrivning. Men MAGIX har kanske utvecklat det mer åt sequenserhållet i o m denna version.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Detta är skräp. 8 kanaler är ett skämt.

1) Hela paketet ett skräp alltså.
2) Och därtill begränsning till åtta kanaler i gratisvarianten "Silver".

Utveckla gärna 1) om det finns saker du ser som jag inte förstår.

Orsaken att jag vill veta är att det ofta händer att andra frågar vilka gratisalternativ som finns och som är värda att testa.
Audacity kanske är ett likvärdigt alternativ (bra eller skräp?) men jag gillar bland annat inte dess GUI.
I så fall är det väl lämpligt att testa själv om du vill tipsa andra. Googla kan de flesta. Iväg och ladda ner Reaper eller Samplitude för den delen.
« Senast ändrad: 30.08.2014, 18:40:49 by Wernborg »


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Mest bang-for-the-bucks måste vara Reaper iallafall. 60$ eller nåt sånt med ständiga förbättringar. Tror själva programmet väger in på lätta 10mb och använder betydligt mindre resurser. Från en test Reaper vs Cubase 6;
Mixing/Editing:
This one goes to Reaper by a big BIG margin.  There is no comparison really... when it comes time to mix and edit Reaper does the job with less CPU, more capability, and much faster with most operations.


Sen kan ju gamla Cubase vst24 eller vad det hette för 15 år sedan  :P vara hyfsat resurssnål också men om jag skulle välja en DAW programvara idag för en lite äldre PC skulle det bli Reaper. Finns några nackdelar med Reaper också. Uppför sig sämre när datorresurserna slagit i taket. Hela interfacet kan frysa och hacka har jag för mig. Det gör inte Cubase. MIDI delen kan mindre än Cubase, men Reaper är på väg att komma ikapp. Det är tyvärr rätt råddigt att komma igång med Reaper. Programmet kan så mycket att det ibland blir komplicerat. Kontextmenyer som har 30 options och hur mycket "preference settings" som helst.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Det är tyvärr rätt råddigt att komma igång med Reaper. Programmet kan så mycket att det ibland blir komplicerat. Kontextmenyer som har 30 options och hur mycket "preference settings" som helst.
Håller med om att det finns mycket undermenyer med massor av val. Men å andra sidan är det funktioner man inte måste åt så ofta.

Tycker tvärt om att det är väldigt lätt att komma igång med Reaper. Man behöver tex. inte fundera över om det är ett instrumentspår eller audiospår utan man kör bara. Effekter likaså man applicerar på ett spår oavsett typ. Busenkelt. Installerade upp ny dator för ett tag sedan och har inte gjort några inställningar alls utan allt bara fungerar.

Medhåll om frysning när man slår i taket för datorns ork. Då kraschar det hos mig också.

Skit också att vi kämpar för Reaper i en Toys r us tråd.  :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I så fall är det väl lämpligt att testa själv om du vill tipsa andra. Googla kan de flesta. Iväg och ladda ner Reaper eller Samplitude för den delen.

Jag drömmer om att få tid. Installerade imorse Samplitude Pro X Silver på nån laptop hemma men har inte hunnit testa mer än en equalizer på en wave-fil med en ylande varg. Har dock för lite tid över till musikskapande än så länge.

Sen kan ju gamla Cubase vst24 eller vad det hette för 15 år sedan  :P vara hyfsat resurssnål också

Öhum!  -_-

Medhåll om frysning när man slår i taket för datorns ork. Då kraschar det hos mig också.
Skit också att vi kämpar för Reaper i en Toys r us tråd.  :D

Kul att fler kommer med bra tips och reflektioner! 
Tack Wernborg att du är på!  Jag gillar dig också!  :lol:
« Senast ändrad: 30.08.2014, 21:29:59 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
jag tycker att det var ett intressant tips, då jag vet några stycken som använder
Samplitude.......jag skall testa det trots att man bara få 8 spår att leka med.... :)

själv hade jag ett Cubasse LE (4) när jag  började att spela in. köpte det och ett
ljudkort enbart för att testa teorin i praktiken...det räckte för det behovet.. :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Testade Reaper för ett par år sedan. Jag tyckte gränssnittet var betongigt tråkigt. Höll mig till Sonar även under katastrofåren med Sony. Nu fungerar det utmärkt under Gibson. Mkt bang-for-the-buck där vill jag lova.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Testade Reaper för ett par år sedan. Jag tyckte gränssnittet var betongigt tråkigt. Höll mig till Sonar även under katastrofåren med Sony. Nu fungerar det utmärkt under Gibson. Mkt bang-for-the-buck där vill jag lova.
Man kan aktivera ett glass och ballongtema om det passar en bättre.


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Interfacet är ytterligare en sak som är rätt coolt i Reaper. Standardtemat är rätt osexigt men det finns galet mycket "themes" att ta hem och smacka på i Reaper, Folk med för mycket fritid sitter alltså och knåpar ihop nya interface för Reaper i massor. http://goo.gl/78jcby 
Tror tillochmed att det pågår en tävling om ballaste look på Reapers forum. Dessutom gillar jag de små söta instrument ikonerna man kan klista på sina kanaler  :wub:
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag använder numera främst Samplitude (eftersom jag inte kunde fortsätta med mitt gamla Cubase i windows 8), fast det är en fullversion från 2013. Jag är jättenöjd med det mesta, vissa små detaljer kan jag sakna från Cubase, eller så har jag ännu inte hunnit lära mig allt, men det uppvägs av så mycket annat som jag är mycket mer nöjd med, tex de inbyggda effekterna, midiljud/VST och masteringhjälp, samt lättanvänt. Det fungerar väl för mina enkla behov i alla fall.
Möjligen kan jag hålla med om att det inte är så resurssnålt. :)
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag använder numera främst Samplitude (eftersom jag inte kunde fortsätta med mitt gamla Cubase i windows 8), fast det är en fullversion från 2013. Jag är jättenöjd med det mesta, vissa små detaljer kan jag sakna från Cubase, eller så har jag ännu inte hunnit lära mig allt, men det uppvägs av så mycket annat som jag är mycket mer nöjd med, tex de inbyggda effekterna, midiljud/VST och masteringhjälp, samt lättanvänt. Det fungerar väl för mina enkla behov i alla fall.
Möjligen kan jag hålla med om att det inte är så resurssnålt. :)

Märkligt att det inte gick att få till det med cubase i win8 men destobättre att du hittade ett fungerande alternativ. Har du alltså köp-variant som inte är begränsad till 8 spår?
Tack att du berättar.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Jag använder numera främst Samplitude (eftersom jag inte kunde fortsätta med mitt gamla Cubase i windows 8), fast det är en fullversion från 2013. Jag är jättenöjd med det mesta, vissa små detaljer kan jag sakna från Cubase, eller så har jag ännu inte hunnit lära mig allt, men det uppvägs av så mycket annat som jag är mycket mer nöjd med, tex de inbyggda effekterna, midiljud/VST och masteringhjälp, samt lättanvänt. Det fungerar väl för mina enkla behov i alla fall.
Möjligen kan jag hålla med om att det inte är så resurssnålt. :)

Märkligt att det inte gick att få till det med cubase i win8 men destobättre att du hittade ett fungerande alternativ. Har du alltså köp-variant som inte är begränsad till 8 spår?
Tack att du berättar.
Ja Max, det stämmer! Den version jag har köpt har ingen begränsning vad gäller spår, och vad det i övrigt kan skilja på denna gratis-version jämfört med den jag har det vet jag faktiskt inte riktigt eftersom jag inte kommit i kontakt med gratisversionen ;)
(Och vad gäller bytet till en dator med 64 bitars windows 8, så var det flera gamla fina program som inte var kompatibla till det, så det blev en hel del frustration när jag upptäckte att jag blev tvungen att uppgradera mig på såväl musikprogram, photoshop och bokföringsprogram, samt lite annat smått och gott)
Plinkar på en låt...