Kontrollrummet

equality - Ummi

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Ummi
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: ryskt?
LÅTLÄNGD: ~2½
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

Fortsätter i synthträsket. Här mer akustiskt låtande från Omnisphere utom pianot som är Alicia och trummorna är AD.
Tacksam synpunkter. Låter pianot för hårt/starkt?

20140830: Ny version

« Senast ändrad: 30.08.2014, 10:19:46 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Låter trevligt ambient, pianot inte för hårt. Fungerar fristående men är samtidigt nyfiken på om det finns tankar på sång? Känner viss samhörighet med Karls röst då jag lyssnar...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Läckra ljud och spännande klanger! Kanske kunde pianot ha ett lite lättare anslag..?
Mellan ca 60 sek och 112 sek känns basen lite vilse och jag får den inte att harmoniera med övrigt där...
Roligt att du fortsätter söka nya musikaliska vägar!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ja en märklig låt minsann - tänkte på nån dokumentär där kameran sveper over ett antal underliga artefakter man just har grävt upp.
Vad är det för stränginstrument du kör med - inte balalajka i alla fall låter mer indiskt tcker jag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Första minuten är kanonskön, gillar flytet.
Men sedan kan jag tycka att det flummar ur lite förmycket, men Jazz-Katterna gillart säkert.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Max: Kul att det verkar funka. Kanske skulle fråga Karl? Sångideer finns egentligen inte.
Fritt fram för någon hugad att testa annars.
Asti: Behöver gå igenom mellanpartiet, finns en del att jobba med där. Tack för tidsangivelser, förenklar tillvaron.
Eddi: Kul med bilderna som dyker upp! Det skall vara en turkisk celesta den som låter balalajka. Tycker alltid det år knepigt med balansgången med vad som låter märkligt och familjärt. Alltid kul att försöka tänja på gränserna   
Bjurte: Kul att du gillar temat i början (kommer ju igen på slutet). Mellanpartiet är medvetet flummigt men behöver rensa och förtydliga i såväl bas som pianotoner här bl a i övergången till dur.

Tackar särskilt för bra feedback. Helgen är räddad och
noterade med glädje att trummorna denna gång passerade obemärkta. Tar jag som ett "gk"!  :D
« Senast ändrad: 27.08.2014, 18:54:34 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är lättlyssnat, men itne heller så svårt att göra med de där pluggarna :D
(Men mest positiv kritik, det är en "tung" piano melodi som utvecklar sig till nåt verkligt intressant!=
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
 Per, tack! Visst, midi underlättar tillvaron jämfört om man skall micka upp, spela tight och allt det där. Behöver jobba med mellanpartiet en hel del. Vill bibehålla kontrasten mot det mer lättlyssnade som du skriver.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Skönt & mediativt...
Flöt bort bra i den här musiken.. :)


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Johan! Kul!

Försökt fixa till mittenpartiet (Centern, Folkpartiet?). Vet i fasen om det lyckades eller nånsin gör det. Fick bli det som blev.

 :blink:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skönt och meditativt och plötsligt tog den slut... :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nu funkar även mellanspelet för mig inklusive basspelet!  :)
Jättesnyggt tema i låten! Är lite kluven till "sprakandet", ska det vara med eller inte... :unsure:
Låten växer för varje lyssning. Nu börjar den associera till EST:s mer experimentella låtar.
När temat återkommer i slutdelen kanske det kunde förstärkas med något ytterligare instrument..?
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skönt och meditativt och plötsligt tog den slut... :)
/Roffe H
Var det så plötsligt?  :o :D skulle kanske vinna på att förlängas. Hinner inte nu. Men visst.

Nu funkar även mellanspelet för mig inklusive basspelet!  :)
Jättesnyggt tema i låten! Är lite kluven till "sprakandet", ska det vara med eller inte... :unsure:
Låten växer för varje lyssning. Nu börjar den associera till EST:s mer experimentella låtar.
När temat återkommer i slutdelen kanske det kunde förstärkas med något ytterligare instrument..?
/Asti

Vad kul! Känns som något har förbättrats då. Skrapet? Ville skapa lite rymdkänsla. Kanske går det att skruva till lite bättre. Blev nog inspirerad av din och Clemens rymdlåt. Kul att du nämner EST. Inte minst denna står som en förebild eller kanske milstolpe. Så tragiskt att Erbjörn gick bort alldeles för tidigt!  :( Hann se en konsert i Linköping.



TACK Roffe och Asti!
« Senast ändrad: 31.08.2014, 16:56:21 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Inte plötsligt, men om man gillar så, visst hade den kunnat varit lite längre... :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Lazarus

  • Gäst
Störtskön låt.
Man hittar nya pärlor i Omnisphere varje gång man använder den tycker jag.

Sprakandet i bakgrunden får du däremot gärna ta bort för min del.

Tack för trevlig lyssning.

Mvh
Lazarus


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Roffe och Lazarus! Skall se över skrapet och längden i helgen. Lyssnat lite under (arbets)veckan och uppfattar fortfarande basen som lite för plottrig i mellanpartiet. Håller med dig Lazarus, Omnisphere har hur mycket som helst som kan få igång den mest tröginspirerade (dvs jag).
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ähhja. ha?

Det var ju en udda fågel. Gillar det sprakande och allt lite halvunderligt du fått in, i något som sedan känns aningen mer traditionellt. Det skulle nog in något lite mer kontrastrikt i smeten. Missförstå mig inte, sättningen är j inte direkt som tagen ur ett presetförslag på en dyr casiokeyboard, men de komplementarar varandra de däringa ljuden. Så något lite vassare eller...knorrigt. En röst skulle vara bäst ändå. Sång, eller prat kanske.

Kul lyssning iallafall. Gillade!

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj, det var otippat men kärt återhörande Mr Emulator! Absolut, det fattas nåt. Hörde en intervju med Brian En i Tv4 där han citerade Picasso: "inspiration comes from hard work". Skall försöka länka till den intervjun då den var intressant på många sätt för oss här på KR. Men när det hårda arbetet är förlagt någon annanstans blir det inte mot över till keyboardet trots en sån kompetent medbrottsling som Omnisphere. Annars en kul bekantskap och roligt att halka in på den synthiga banan. Tack för lyssning och comentarios emu!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves