Kontrollrummet

snabbkommando för vsti?

gäst · 11 · 3256

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

freddy

  • Gäst
Finns det något sådant?
Jag gillar att ha inspelningsfönsteret i cubase maximerat och vsti-interfacet brukar hamna "under" detta när man arbetar i själva cubase-delen. Måste man minimera fönsteret och leta upp rätt vsti alternativt gå upp till vsti-listan och där få fram instrumentet? Tycker det borde finnas något enklare, typ en knapp vid midisåret som öppnar det aktuella instrumentet eller liknande.


Utloggad Peaklimiter

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 102
  • if it sounds good, it is good !
    • Visa profil
om du högerklickar på vst instrumentets ram så kommer det fram en option som heter always on top, bocka i den o lev lyckligt :)


freddy

  • Gäst
om du högerklickar på vst instrumentets ram så kommer det fram en option som heter always on top, bocka i den o lev lyckligt :)

ok, ja det kanske funkar. Men då känns det samtidigt som att skiten kan vara ivägen också. Speciellt med vissa vsti som tar upp halva skärmen...


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Finns ju en knapp där du väljer input och output på midispåret, eller en intilliggande.
Har inte cubase på denna dator men har en manual här, ska kolla och återkommer om jag hittar det.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Hitta det...enligt manualen finns det en knapp bredvid där man väljer spår som kommer till kontrollpanelen för vald device.


freddy

  • Gäst
Hitta det...enligt manualen finns det en knapp bredvid där man väljer spår som kommer till kontrollpanelen för vald device.

hm... hur kan jag ha missat den rackaren! Men jag får kolla sen, har inte heller cubase installerat på denna :)


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
Hitta det...enligt manualen finns det en knapp bredvid där man väljer spår som kommer till kontrollpanelen för vald device.

hm... hur kan jag ha missat den rackaren! Men jag får kolla sen, har inte heller cubase installerat på denna :)

Jag skrev fel, inte bredvid där man väljer spår, utan väljer program, under där du väljer vilken vsti som ska vara kopplat till midispåret.


Utloggad Linkowich

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 458
    • Visa profil
I fältet längst till vänster för alla VSTi-spår finns en
knapp som gör det du är ute efter:




Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
eller är det så enkelt att du menar F11 ?

;)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


freddy

  • Gäst
eftersom jag inte har cubase installerat just nu så kan jag inte kolla.
Men alltså, vanligtvis tar jag ju och trycker f11, sen väljer jag i menyn där. Detta känns ganska idiotiskt, denna "knapp" borde väl likagärna kunna finnas i huvudfönsteret vid tillhörande midispår.


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
eftersom jag inte har cubase installerat just nu så kan jag inte kolla.
Men alltså, vanligtvis tar jag ju och trycker f11, sen väljer jag i menyn där. Detta känns ganska idiotiskt, denna "knapp" borde väl likagärna kunna finnas i huvudfönsteret vid tillhörande midispår.
Den finns där du vill ha den  ;)
F11 är vsti menyn...knappen jag förklara och linkowich la upp en bild på finns intill midispåret.