Forum > Demolåtar

Cykeln - Like the Roma do (v3 140812)

(1/8) > >>

cykeln:
LÅTNAMN: Like the Roma do
ARTIST/GRUPP: cykeln
GENRE: Gypsy/Roma
LÅTLÄNGD: 3.28
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
TEXT: Rikki Ansell
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2014-08-05, ny mix 6/8, ännu nyare 12/8
FORMAT: mp3

5/8 Tips på förbättringar?
6/8 - Tack för feedback. Jag är verkligen en sopa på eq - har ändå försökt minska ner det diskantiga och få mer tryck i basen. Dessutom lite smått och gott fix. Hoppas det blev något anständigare.
12/8 - Tack för ytterligare synpunkter och hjälp! Ovanstående anmärkning står sig. Har ändå försökt en gång till att förbättra ljudet - få bort kakburksljudet - vinylkänslan mm samt öka dynamiken. Hoppas ytterligare en gång att det blivit bättre.

I wanna live like the Roma do
Wheels on my castle and a coin in my shoe
I wanna go where the Roma go
Shake off these chains and just take to the road

I wanna run from this city life
Leave far behind all the concrete and strife
I wanna live in the warmth of the sun
With the moon as my pillow when the evening is done

Mister DJ give me wings, let me fly
Music come and take me for a ride..

I wanna move like the Roma do!
Get outta this car and get into a groove
I wanna dance like the Roma dance
Let go of my self and slip into a trance!
I wanna dance!
I wanna dance!

Lift me outta this traffic jam
Nine long hours at a desk, and Man
This commute may never end
I just wanna move …

I wanna move like the Roma do!
Get outta this car and get into a groove
Let go of my self and slip into a trance!
I wanna dance!
I wanna dance!

Sweet empty road to some other where
Wild violins and the wind in my hair
I wanna live like the Roma do
Wheels on my castle rollin in to the blue

Mister DJ give me wings, let me fly
Music come and take me for a ride ..

I wanna move like the Roma do
Get in to the music, kick off my shoes
Abandon my self and slip into a trance
I wanna Dance!
I wanna Dance!

equality:
Snygg tango som oväntat går över i rockigare refräng. Reagerade på någon otajthet men i övrigt inga nits. Låten som sådan ger mig Mr Bojangles vibbar även om den var vals. Mer gradvis påläggförutom trummorna kanske skulle ge mer kraft på slutet. Utmärkt sångligt framfört med nerv o känsla.

MaxB:
Kul växlingar och instrumentsättning och jag gillar eventuella otajtheter som ger mer liv och nerv i en låt.
I iphone-inearlurarna är ljudet alltför diskantrik och gör ont i öronen om jag skulle försöka öka volymen.
Kan inte klaga på att sången är i avsaknad av teatralik.

Asti:
Härligt Stefan! Den här musiken gör mig glad!
Spännande arr och inlevelsefull sång. Skönt med tangorytmer.
Sången är aningen vass i mina PC-högtalare, men inget direkt att fästa sig vid.
Basen däremot är lite tunn och hade lyft refrängen med lite mer fyllighet och volym.
Refrängen skulle ev kunna förstärkas ytterligare med t.ex en kör eller andrastämma...
Riktigt skön låt!
/Asti

cykeln:

--- Citat från: equality skrivet 05.08.2014, 23:45:43 ---Snygg tango som oväntat går över i rockigare refräng. Reagerade på någon otajthet men i övrigt inga nits. Låten som sådan ger mig Mr Bojangles vibbar även om den var vals. Mer gradvis påläggförutom trummorna kanske skulle ge mer kraft på slutet. Utmärkt sångligt framfört med nerv o känsla.

--- Slut citat ---
Jo det är nog div otajtheter här och där.
Mr Bojangles var överraskande men kul!
Ja jag är själv mycket för gradvis uppbyggnad. Den här accelererar en gång för att lugna ner sig och gå tillbaks till tango för att åter mot slutet dra på men det går kanske att fixa en del med instrumenteringen ändå.
Tack för lyssning och synpunkter

--- Citat från: MaxB skrivet 06.08.2014, 07:23:52 ---Kul växlingar och instrumentsättning och jag gillar eventuella otajtheter som ger mer liv och nerv i en låt.
I iphone-inearlurarna är ljudet alltför diskantrik och gör ont i öronen om jag skulle försöka öka volymen.
Kan inte klaga på att sången är i avsaknad av teatralik.

--- Slut citat ---
ja jag har ofta problem med att det blir för mycket diskant. Det är inget jag är ute efter eller vrider till utan på något sätt blir det så. kan bero på hörselnedsättning i diskantområdena och dålig förmåga att motverka genom eqande.
Jag tycker ju också att det får vara lite sprickor som ger lite färg och liv.
Är sången kanske för teatralisk?

--- Citat från: Asti skrivet 06.08.2014, 10:23:14 ---Härligt Stefan! Den här musiken gör mig glad!
Spännande arr och inlevelsefull sång. Skönt med tangorytmer.
Sången är aningen vass i mina PC-högtalare, men inget direkt att fästa sig vid.
Basen däremot är lite tunn och hade lyft refrängen med lite mer fyllighet och volym.
Refrängen skulle ev kunna förstärkas ytterligare med t.ex en kör eller andrastämma...
Riktigt skön låt!
/Asti

--- Slut citat ---

Vad kul - dina ord gör mig riktigt glad!
Ja det är nog lite mycket diskant så även på sången - ska försöka fixa detta och även mer bas på basen
Kör eller andrastämma låter bra tycker jag - hade lite tankar om att be Plinka och Marre sjunga denna
Jättekul att du gillar låten - det är ju det viktiga i kråksången!

------
Ska försöka fixa med eq så det blir bättre för öronen.
Kul om någon kunde säga något om Rikkis text. Hon är mycket öppen för kritik och ser det som en chans att förbättra sitt skrivande.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion