Kontrollrummet

Cubase Artist 7 hittar inte EZ2 + hur hittar den mina nedladdade pluggar?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej, jag har precis installerat Cubase Artist 7. Jag trycker F11 och det står !!!EZdrummer!!!. D v s den har inte hittat mina nyinstallerade EZ2. Jag vet sökvägen till dem men hittar inte vart jag lägger in sökvägen i Artist 7. Mitt gamla SE3 hittade dem självt efter ett par omstarter (vilket jag också försökt med nu).

Den andra frågan rör de plugins som jag laddat ned och som jag vant mig vid att använda. De hittar inte Artist 7 heller. Hur får jag in dem i 7:an?

Tack på förhand för svar.  :D


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
På fråga nr 1 så svarar vi : Det finns ingen EZ2 eller Ezdrummer2, den nya s.k. 2:an heter faktiskt EZDrummer..
Öppna upp en får du se.

På fråga nr. 2 så svarar vi : gå upp till Menyraden, välj Devices, sedan i dropdownmenyn plug-in information..
där kan man kolla sökvägar, lägga till nya o.s.v. !!

********

Ps. oxo att göra från menyraden, välj Steinberg hub -> support -> check for updates..

Lycka till !!  ;)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack Bjurte! Det gick bra (efter ett tag). Men nu bråkar maskinen. Det verkar som om den inte orkar med 7:an. SE3 går hur fint som helst men 7:an sprakar och skrapar och ljudet hoppar... Jag har en Packar Bell med AMD Athlon II X 2 215 Processor 2,70 GHz och 3 gig RAM. Är det för lite eller kan det vara något i inställningarna som gör att den går tröööögt?


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
under Devices -> Device setup, kolla att du har rätt ASIO drivers vald!!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jag uppgraderade själv till Cubase 7.5(fullversionen) för ett par veckor sedan, har bara skrapat lite på ytan än, men visst upplever jag det oxo
som den är lite tyngre för Dattan.. :(
Och du, 3 GB RAM låter allt lite tunt tycker jag nog..
« Senast ändrad: 05.08.2014, 16:50:25 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack Bjurte igen. Ja, jösses va det är svårt med teknik :wacko: Jag tror inte det är minnet, det ligger på 68%. Det verkar vara processorn (som ju skulle funka enligt kravspecen på kartongen :angry:). Jag har ju ett externt ljudkort, Audiophile USB, som jag kör SE3 på och då ligger processorn på 23% och minnet på ca 70%. Allt funkar fint (förutom en del störande moment som att det tar en minut att byta kanal eftersom SE3 inte är fullt kompatibelt med Windows 7). I Artist 7 slår processorn fullständigt i taket när jag sätter Audiophile som ASIO och allt bara skrapar. Jag satte istället ASIO DirectX Full Duplex Driver som ASIO och då fungerar det bättre efter att ha justerat latency och kruxat i Steinberg Audio Power Scheeme. Men nu har jag en input latency på 397 ms och en output latency på 67 ms. Jag vet inte om detta är acceptabla nivåer? I alla fall så funkar det (nästan) nu fast inte när jag precis sätter igång play i början av låten då pluggen på kaggen bråkar så det fullkomligt brakar igång. Mina frågor är nu:

1. Är min latency acceptabel?
2. Finns det annat att pilla med i Cubase för att minska CPU användningen ytterligare?
3. Kan man göra något åt datorn för att hjälpa processorn?
4. Måste jag byta dator och gäller mina just inköpta licenser på en ny dator?

Jättetacksam för svar!
« Senast ändrad: 05.08.2014, 20:23:07 by zorrow »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Hmm.. det låter ju jättemärkligt att ASIO DirectX skulle funka bättre än M-audio kortets ???
Du har väl installerat kortets senaste 64-bits drivrutin ??
http://m-audio.com/index.php?do=support.drivers&f=1206
Och senaste cubase uppdateringar från Steinberg ??
Och Nej, den latencyn är icke acceptabel.. :wacko:
Att hjälpa processorn är nog tyvärr kört, men jag är inte alls säker på att den är problemet..
Vid byte av Dator så ska det bara vara att flytta licenserna, men det gäller ju att ha koll på vilka och hur många man har..
Brukar vara ett riktigt hästjobb och man får räkkna med många och långa timmar med instruleringar... :(
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Konstaterade ni inte att det är för lite RAM-minne? 3 GB i modern tid duger väl inte. Räcker det att bestycka den med mer RAM för att slippa problemen?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack Bjurte och Max för goda råd. Jag har uppdaterat drivrutinen för Audiophile men resultatet är detsamma. Audiophile som ASIO funkar inte :angry:. Det låter som skräp när den är på och processorn slår i taket. Jag installerade ju också Artist 7 från CDn alldeles nyss så den borde väl vara uppdaterad med det senaste? Nu natti natti och på't igen imorgon. Jag tror inte det har med internminnet att göra just nu men lite mer borde nog installeras tämligen omgående. Bara jag får igång Artist 7 med Audiophile. Ett problem i taget.


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Nej-nej-nej-nej NEJ !  B)
Nu gör du som Pappa säger !
Från menyraden, välj Steinberg hub -> support -> check for updates.. BASTA !!  :angry:
Du får garanterat inte senaste uppdateringarna på original-CD:n..
Och köpte du Artist 7 nyligen, så ligger det garanterat en 7.5 och väntar på dig..
Så var det för mig i alla fall, fast en 7.5:a fullversion.
När du sen installerat den gör du samma sak igen från 7.5:an (den lägger sig som en ny installation, d.v.s. du kommer ha både en C7 och en C7.5)
Kan mycket väl tänkas att du blir av med någon Bugg och att det fungerar bättre sedan  :) )   

Ps. och jo 3 GB är väldigt på gränsen för ett så krävande program som C7 !  B)
« Senast ändrad: 06.08.2014, 01:44:49 by bjurte »
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Käre far ;) Jag har nu installerat 7,5 men tyvärr är resultatet detsamma. Processorn slår i taket. 7,5:an hittade EZ2 och pluggarna direkt vilket ju var lovande men tyvärr så verkar ljudkortet inte funka med Artist 7,5... Är det värt ett försök att jacka upp internminnet? Jag tror att jag kan få in 5 gig i min PC. Eller vad göra?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Käre far ;) Jag har nu installerat 7,5 men tyvärr är resultatet detsamma. Processorn slår i taket. 7,5:an hittade EZ2 och pluggarna direkt vilket ju var lovande men tyvärr så verkar ljudkortet inte funka med Artist 7,5... Är det värt ett försök att jacka upp internminnet? Jag tror att jag kan få in 5 gig i min PC. Eller vad göra?

"Från menyraden, välj Steinberg hub -> support -> check for updates.. BASTA !!"

Utfört?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil

Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Får du dessa problem när du försöker öppna gamla projekt, eller även när du börjar med ett tomt ??
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Hej igen och tack för all hjälp. Först får jag korrigera mig själv: det fanns en uppdatering på 7,5:an och den är nedladdad men hjälpte tyvärr inte. Jag har inte ännu provat att starta ett helt nytt projekt utan endast öppnat gamla från SE3. Det är en bra idé som jag skall testa ikväll. Mina fortsatta funderingar är att det har med att 7,5 är för krävande för processorn, speciellt då man vill ner i latency. Räcker inte mina Amd Dual Core 2,7 Ghz? Den skall göra det enligt spec nedan. När jag spelar upp projektet ligger internminnet på 2 av de tillgängliga 3 gigen. Det borde väl inte orsaka problem? Däremot går processorn i taket. När jag byter ASIO till en med högre latency så börjar Artist 7,5 att funka någorlunda fast inte klockrent. Så det verkar som 7,5:an drar mycket mer än SE3 och detta blir än värre vid lägre latency. SE3 har inte dessa problem alls.

Kraven för Artist 7,5 enligt nedan uppfyller ju min dator:
Windows 7/Windows 8.x Intel or AMD dual core CPU Windows-kompatibelt ljudkort 2GB RAM 8 GB ledigt hårddisk utrymme Bildskärmsupplösning 1280 x 800 rekommenderas DVD-ROM dual-layer USB-port för USB-eLicenser (krävs ej för Cubase Elements) Internet anslutning vid aktivering


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Exakt !
Testa med ett nytt tomt projekt, börja gärna med något enkelt, typ bara gitarr (bara audio spår) till klicket..(Inga pluggar eller EZdrumer till att börja med)
För att öka på, kanske det är så att du har använt någon gammal plugg i ditt SE3 projekt som inte 7.5:an klarar av.
Men som sagt, generellt har jag märkt att 'Nya' Cubase är lite tyngre för Processorn !
Kämpa på.. :rolleyes: B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Jaaaa!!!! :D :D :D Nu funkar det! Det var troligtvis en reverbplugg som inte funkade i 7,5:an. Har också fått igång EZ2 på allvar. Tack Bjurte och Max för all hjälp.  :D


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Härligt!! Nu förväntar vi oss storverk!! :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte