Kontrollrummet

Eget signum - eller inte

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Funderingen slår mig när jag läste i Bjurtes tråd -där Cykeln inte hörde signum - något som Bjurte eftersträvar. Det är lite kul det där -själv vill jag göra nästa låt så olik som det går för att just inte hamna i ett fack - men fler här hävdar att det hörs direkt att det är jag bakom spakarna även utan sång.
En sångröst är självklart begränsande eller alternativt en tillgång om man nu vill att det ska finnas ett signum på det man gör. Men om vi tänker utanför ramarna lite och bara tänker själva musiken. - harmonierna - attacken - nedgångar -uppgångar - guralir - baslir -trumkomp och kanske framförallt musikstil, rock visa etc. Så har vi ju alla ett signum som de (amatör)musiker vi är. Där tror jag att det inte spelar någon roll om vi skippar rösten/rösterna de flesta på KR skulle ändå kunna känna igen varandra tror jag.
Eller har jag fel?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Mein

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 305
  • Who loves ya, baby?
    • Visa profil
Jodå, man får, ju längre man spelar, invanda 'reflexer' som är lika avslöjande som ID-kort om man hört personen tidigare. Jag brukar få gliringar om att "vilken schanger (Genre för er internationals :)) pysslar du med egentligen?". Alla eller ingen. Som glad obetald amatör får man göra som man vill. :)

Men visst hörs det på detaljerna.

/Mein
www.soundcloud.com/meter


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Även om jag försöker omväxla vad jag gör och vilka instrument jag använder antar jag att det går ganska snabbt att känna igen att det är jag som gör det.

Kanske ett intressant tema i en festival, att målsättningen är att få det att låta så olikt det går, att avidentifiera de gamla identifikatorerna.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jag har alltid föresatsen att försöka göra något nytt och spännande, men det
är väldigt lätt allt eftersom arbetet fortskrider att halka in på invanda grepp och
harmoniföljder, instrumentsammansättningar, melodier som man tycker låter "bra",
som faller inom ens egna preferenser. Jag försökte att komma ifrån "visgenren", som
Asti företräder, via mitt alter ego cpg, som ska stå för rockigare/poppigare tongångar,
men blev ganska snabbt avslöjad... :).
Att bara producera låtar som låter liknande det man gjort tidigare enbart för mångfaldens skull
är för mig helt ointressant, men jag har säkert ramlat i fällan åtskilliga gånger.  :)
Men min målsättning är alltid att försöka göra något nytt och intressant.
Ett sätt att hitta nya vägar är kanske som Eq gjort - att använda helt nya instrument/pluggar
och leka fram melodier, rytmer, harmonier och arr....
Annars tror jag bästa sättet att förnya sig är att lyssna på andras musik.
Om ens signum är något som tilltalar folk är det väl positivt, men inget utvecklande för en själv.
/Asti
« Senast ändrad: 03.08.2014, 11:20:10 by Asti »
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Kul med en tråd om detta Eddi!

Jag är nog inte riktigt klar över vad jag menar men ungefär så här.
Ett signum kan ju vara olika saker. En röst kan ju vara ett tydligt signum och då menar jag rösten som den är utan mupptrixningar. Idag så "förfinas" dock röster med div attiraljer och blir så släta och fina att det inte går att höra skillnad mellan olika sångare. Det låter bra men det finns inte mycket personlighet kvar - varje liten spricka där ljuset kan komma in har omsorgsfullt spacklats över.

Likadant gäller instrumenten - som ju också kan vara signum -  som antingen ersätts av supersnygga ljudbanker eller modiefieras med hjälp av mupptrix på samma sätt som sången - och då inte ger någon chans till de sprickor som skulle ge mer ljus, liv och personlighet.

Alltså den fantastiska teknik som idag ger många möjlighet att spela in hemma och få det att låta riktigt bra kan samtidigt riskera att ta bort personliga och unika uttryck. Detta handlar alltså om signum i själva ljudbilden/soundet.

En annan sak är signum i själva kompositionen och/eller texten. Alltså något som pekar ut kompositör/textförfattaren fast man aldrig hört verket förut och oavsett i vilken form det framförs. Jag lyssnade på melodikrysset häromdan och då spelades en låt  jag aldrig hört förut och frågan var vilket band det var. Jag kunde inte höra vilket det var, men tyckte att det lät lite mjäkigt och att de snott tongångar av Ted Gärdestad. Det visade sig vara Bo Kaspers orkester! Ett band som ju verkligen har sitt eget sound men här lät helt annorlunda. Och låten då? Jo det var en Ted Gärdestad-låt! En som jag aldrig hört förut. Där fanns alltså något slags signum i själva kompositionen som sa Ted Gärdestad - är det harmonier, ackordföljder eller ??

Jag vill ju inte att mina låtar ska låta likadant vare sig ljudmässsigt eller låtmässigt. Vill gärna uttrycka mig på olika sätt och i olika format. Försöker också skriva musik och text på olika sätt genom olika tillvägagångssätt. (På Bortom Åa skrev jag refrängen på dragspel och versen på en akustisk nylonsträngad gitarr) Det är absolut inte kul om någon säger att alla låtar låter likadant. MEN jag blir samtidigt glad om någon säger att man känner igen mig, att det är något typiskt för mig över kompositionen.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Även om jag försöker omväxla vad jag gör och vilka instrument jag använder antar jag att det går ganska snabbt att känna igen att det är jag som gör det.

Kanske ett intressant tema i en festival, att målsättningen är att få det att låta så olikt det går, att avidentifiera de gamla identifikatorerna.
Kul ide det behöver inte alls vara en festival. Någon fixar ett Soundcloud-konto och lägger upp inloggningsuppgifter på KR så kan alla göra en tvåminuterssnutt typ och lägga in låten där. Så får vi se om vi kan lura varandra :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bara någon gör det! Jag sitter i Grekland och kan inte laborera riktigt.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bara någon gör det! Jag sitter i Grekland och kan inte laborera riktigt.

Å ja arbetar med gäststugan varenda dag eller kväll. Du är snart hemma Eddi.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jomen alla har väl mer eller mindre sitt signum, att försöka fibbla bort det förstår jag inte alls, jag är 'STOLT' över mitt.. :D
Skulle t.e.x bli mäkta irriterad om jag gick och köpte Pink Floyds kommande alster och så visar det sig bara innehålla Spelemans musik...
Jag vill ha deras Signum, basta...
Däremot kan man ju försöka variera låtinnehållet.
Vad jag menade i min tråd var väl mer en fråga om att ändra mitt sound lite att komma bort från den vanliga 'akustiska trummor/elbas/Elgitarr'
Men med bibehållet 'tryck' s.a.s. 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte