Kontrollrummet

1up & Lord Wallace: Funk R Us-Funky Bastard

1up · 19 · 12575

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
En uptempo låt med den briljanta brittiske pianisten och låtskrivaren Lord Wallace, samarbete med 1up 2005 eller så kanske. Han gjorde piano grooves och så, jag bas och klippte ihop skiten. han leverade trumloopar.

Lade ned rejäl möda så hoppas det märks i alla den usla produktionen och den konstiga basen och de för starka vocalsen! :D

Med cirkuspresentationsröst: Fuuuuuunkyyyyyyy Baaaaaastaaaaaaaaaard!

« Senast ändrad: 10.02.2008, 01:11:07 by tsmalmbe »


Utloggad tsmalmbe

Mmmm.. initialreaktion är att det är en massa bra material, men att det inte passari ihop. The glue is missing. Basen... malplacerad soundmässigt etc. Mixen skulle alltså behöv ses över för att få 10 poäng. Men intressant grej hursomhelst.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Mmmm.. initialreaktion är att det är en massa bra material, men att det inte passari ihop. The glue is missing. Basen... malplacerad soundmässigt etc. Mixen skulle alltså behöv ses över för att få 10 poäng. Men intressant grej hursomhelst.


Thanx for comment, dude. 10-poängare vill man ju ha förstås. Själv är man hemmablind så tycker allt passar. Kanske ett par bättre monitorer skulle ge en klarare bild av sammanhanget.

Varsågod för lyssningen :)


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Ja, en ommixning skulle bestämt behöva göras! Den skulle kunna funka på dansgolvet i så fall.
Rösterna är, som du säger själv, alldeles för jäkla starka. Känns mer som en speakover på reklamradio än att det hör till låten. Basen är kanske lite konstig, ja, men det skulle funka om den var bättre mixad med resten. En rejäl ommixning där allt verkligen fick sin rätta plats skulle kunna göra den till en riktig partystänkare!
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Ja, en ommixning skulle bestämt behöva göras! Den skulle kunna funka på dansgolvet i så fall.
Rösterna är, som du säger själv, alldeles för jäkla starka. Känns mer som en speakover på reklamradio än att det hör till låten. Basen är kanske lite konstig, ja, men det skulle funka om den var bättre mixad med resten. En rejäl ommixning där allt verkligen fick sin rätta plats skulle kunna göra den till en riktig partystänkare!

* Rösterna - de kan jag sänka
* Basen - hur mixa den? Vad göra med den frekvensmässigt?

Vad mer bör fixas? Alltså prioriterade huvudområden? Orka inte göra om allt från scratch iaf. :P

En partystänkare vore ju skoj!

Tack, tack för lyssning mr. HomoNeophilus!


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Jag tyckte att låten var svår att hänge med i eftersom den kändes så långt borta. Allt känns som det spelas i ett annat rum så det är svårt att höra något tydligt. Basen och rösterna är de stora problemområdena, liksom bastrumman och egentligen trummorna i helhet. Det måste bli mera tryck helt enkelt!
Vad gäller mix av basen handler det inte så mycket om frekvenser som nivå tillsammans med resten.
Nu blir jag lite flummig i beskrivningen men det känns inte som det finns så mycket att ta på i låten, allt är lite otydligt. För att ordna det är du nog så illa tvungen att börja om från början med mixen.
Jobba med balansen mellan trummor, bas och melodiinstrument/röst.
Jobba med tydligheten och trycket i bastrumma och virvel.
Jobba med balansen mellan instrument i det högre mellanregistret (piano och trumpet).
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Jag tyckte att låten var svår att hänge med i eftersom den kändes så långt borta. Allt känns som det spelas i ett annat rum så det är svårt att höra något tydligt. Basen och rösterna är de stora problemområdena, liksom bastrumman och egentligen trummorna i helhet. Det måste bli mera tryck helt enkelt!
Vad gäller mix av basen handler det inte så mycket om frekvenser som nivå tillsammans med resten.
Nu blir jag lite flummig i beskrivningen men det känns inte som det finns så mycket att ta på i låten, allt är lite otydligt. För att ordna det är du nog så illa tvungen att börja om från början med mixen.
Jobba med balansen mellan trummor, bas och melodiinstrument/röst.
Jobba med tydligheten och trycket i bastrumma och virvel.
Jobba med balansen mellan instrument i det högre mellanregistret (piano och trumpet).

Goda punkter allesammans! Trumpeten är ju bara för wimpig som den är nu.

Lyssnade igenom nyss innan lunch igen och upptäckte då att det är ju på TOK för mkt rymdklang över hela mixen. :D Det som gör att det känns som låten nästan spelas i ett annat stort rum. Så visst, minska rymdklangen och trycket blir bättre. Sen nivåjustera hela bygget intill djävulens värsta förbannelse så får vi se hur det utvecklar sig. :)

Take care!


Utloggad tsmalmbe

bounca allt så gör jag en mix?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
bounca allt så gör jag en mix?

Intressant! Tanken slog mig också att göra så. Grejen är att sist tog det säkert 1h 30 min för alla spår. Skulle skicka allt till Lord Wallace men han ville inte ha dem. Så det är just det dryga med att exportera (som det heter i Cubase då).

Om du eller någon annan känner till hur man kan exportera alla spår i en följd men ändå få dem i separata wav-filer vore jag jättetacksam. Då kan jag göra det utan problem. Sist satt jag ju och väntade manuellt efter varje wav-fil var klar och satte i gång export på spår 2, spår 3 osv. :P (Jag använder Cubase SX2)


Utloggad tsmalmbe

frys spåren o packa hela projektet, alt. Sök ett script från cubase.net forum
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
frys spåren o packa hela projektet, alt. Sök ett script från cubase.net forum

Frysa, ja. Det här ska nog fixa sig ska du se! :) Du får dem torra, antar du vill ha dem så.


Utloggad tsmalmbe

shaken, not stirred.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Gillar basen..
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

OK. Ny mix. Denna är en riktig krånglig liten jäkel att mixa, eftersom man borde sitta på 15" PA högtalare som referens. Basen är svårast att mix, och här har vi en hel massa bas som kolliderar och slåss. Så kommentarer då på denna, mottages gärna!

http://www.zeniitti.net/~tsmalmbe/temp/1up_funkybastard_ver3.mp3
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
OK. Ny mix. Denna är en riktig krånglig liten jäkel att mixa, eftersom man borde sitta på 15" PA högtalare som referens. Basen är svårast att mix, och här har vi en hel massa bas som kolliderar och slåss. Så kommentarer då på denna, mottages gärna!

http://www.zeniitti.net/~tsmalmbe/temp/1up_funkybastard_ver3.mp3


It's getting closer!

Jovisst är det lurigt att få till mixen. Helt klart! Den djupa basgången och sedan den där apiga bastrumman. :) Så något rejält att bita i! Det finns en mjukhet och samstämmighet som börjar närma sig mer och mer den gillar jag.

Kan kommentera nivåer mer imorgon om du vill när jag kan använda stora högtalarna (sitter med lurar nu).


Utloggad tsmalmbe

Bump. Skulle vara trevligt om någon ville kommentera den nya mixen.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Påminner om mina unga dar när man hittade Radio Luxemburg på radion och därfrån fick man komprimerad musik för hela slanten. Tycker att nålarna står ganska still nu åxå, men det är inte störande. Det är mer fett sound på talet o musiken överlag nu, och det är väl bra i denna genre antar jag. Är det trummorna o basen som kolliderar i centrum, låter lite grötigt stundom, eller e basen bara grötig i sig själv vid lägre registret?

Annars tycker jag prodden låter radiofärdig, lurlyssning dock.

h. Johan
« Senast ändrad: 27.08.2007, 00:52:32 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Basen var lite grötig ja, och jävligt svår att få grepp om utan grejer som går relativt rakt ner till 30Hz....
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jag lyssnade snabbt på denna tidigare.Låten fångade inte min uppmärsamhet riktigt,blev tvungen att lyssna igen då Tsm varit på mixen.Ja jag kan då inte reta mig på nåt,det låter hur bra som helst.

Tyvärr så är det ju inte riktigt min genre,men mixen är mer än helt ok.

Mvh
Harmonica mike