Kontrollrummet

mahan / Harmonica Mike - ON THE BUSTER

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Toby

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 633
    • Visa profil
Det som jag tycker du ska ändra, men det är ju bara mina åsikter du gör ju som du vill, är väl rätt tydligt i det som jag skriver. Alltså jobba först med groovet  , se till att det blir sväng. Sedan kan du ju plocka in fills men ta det försiktigt. Försök att behålla känslan i låten helt igenom. Om du tycker du har överträffat dig själv och är nöjd där så var det då. I grunden är det en bra låt som jag tycker man bara ska plocka fram kärnan i.
Lycka till!
Toby
https://open.spotify.com/artist/7BjBVvIYDm2uxG1oyQxr7E
https://soundcloud.com/wholespirit
https://twitter.com/WholeSpirit1
https://wholespirit.bandcamp.com/
https://www.facebook.com/wholespiritmusic/


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Johan.
Lyssnade på denna idag.Kanske skulle jag lira om munspelet.Det är ju lite lättare nu när strukturen på låten är färdig.Nu har jag färdiga sträckor så att säga..åsså blev det ju en liten bump av det hela :D

Fundera lite på det,jag lirar gärna om..no problemo.Då blir alla nöjda :lol:

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hej Johan.
Lyssnade på denna idag.Kanske skulle jag lira om munspelet.Det är ju lite lättare nu när strukturen på låten är färdig.Nu har jag färdiga sträckor så att säga..åsså blev det ju en liten bump av det hela :D

Fundera lite på det,jag lirar gärna om..no problemo.Då blir alla nöjda :lol:

Mvh
Micael


Du har min mail, du har mitt förtroende, du har min förståelse... :D
Kasta en lirning över gränsen!
Nåt annat i låten som behöver ändras, slipas, sågas eller hyvlas, sätt det med i samma mail.


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Burnin Sven

  • Gäst
Hade helt missat denna, tycker mig se att det kanske blir lite ändring på gång så då tänkte jag föreslå att skala av lite i trumspåret det liras lite för mycket ibland. Låter fint som bara den iofs. kanske lite mycket harmonier för min smak vill nog ha det lite avskalat där oxå men den är ju en smaksak. I övrigt så blir det tummen upp.
Göran


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Hade helt missat denna, tycker mig se att det kanske blir lite ändring på gång så då tänkte jag föreslå att skala av lite i trumspåret det liras lite för mycket ibland. Låter fint som bara den iofs. kanske lite mycket harmonier för min smak vill nog ha det lite avskalat där oxå men den är ju en smaksak. I övrigt så blir det tummen upp.
Göran

Tackarför den BS!
TRor vi har diskuterat det där med trumspår tidigare,trummisen e lite lösslåppt, gillar sjäv det.Och vi tackar förtummen

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad tsmalmbe

Motslagen med virveln.. gillar jag inte. Åtminstone inte hela låten igenom, i slutet kunde det fungera som uppbyggnad, men nu blir det lite likadant hela vägen. Och basen kunde ha mera fräs i soundet, den är lite snäll nu. Annars tycker jag inte låten är för basig eller grumlig.

Ackordföljden är fortfarande ... intressant. På ett bra sätt då förstås.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad valdez

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
Jag gillar det här..det var nåt med melodin som jag faktiskt fastnade på..alltså du vet man sjunger med.. :D
Nu lyssnade jag på den version som ligger i trådens början, den andra länken fick jag inte upp.. :(

Tycker att låten är bra....trots att den vandrar åt olika håll rätt var det är..men jag tror att det är för att du har flera idéer om hur du vill svänga, och sen är sången lite stelbent här o där..men ändå gillar jag den eftersom du egentligen har riktigt bra röst men ska jobba lite mer på att ta ut svängarna!
Tycker att låten har mycket schyssta melodier..ja jag vet när jag gillar nåt!
Snyggt jobbat även av Harmonica Mike här med härliga tonvägar och gött ljud i munspelet..

Gött som tusan..



Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Motslagen med virveln.. gillar jag inte. Åtminstone inte hela låten igenom, i slutet kunde det fungera som uppbyggnad, men nu blir det lite likadant hela vägen. Och basen kunde ha mera fräs i soundet, den är lite snäll nu. Annars tycker jag inte låten är för basig eller grumlig.

Ackordföljden är fortfarande ... intressant. På ett bra sätt då förstås.



Tanks Ts!

Motslagen skall väl gå att fixa, diskuterar med den glade trummaren :D Basisten är betydligt knepigare, kasnke borde spelas på nytt.
Men goda pointer här, dom är noterade!

h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jag gillar det här..det var nåt med melodin som jag faktiskt fastnade på..alltså du vet man sjunger med.. :D
Nu lyssnade jag på den version som ligger i trådens början, den andra länken fick jag inte upp.. :(

Tycker att låten är bra....trots att den vandrar åt olika håll rätt var det är..men jag tror att det är för att du har flera idéer om hur du vill svänga, och sen är sången lite stelbent här o där..men ändå gillar jag den eftersom du egentligen har riktigt bra röst men ska jobba lite mer på att ta ut svängarna!
Tycker att låten har mycket schyssta melodier..ja jag vet när jag gillar nåt!
Snyggt jobbat även av Harmonica Mike här med härliga tonvägar och gött ljud i munspelet..

Gött som tusan..




Hejssan Valdez!
Tack för lyssingen o kul att du gillar. Tråkigt förstås när länkar inte funkar, båda versionerna finns i Media Center, för det är lixom två olika låtar, gillar dom båda. Om dom båda får ligga kvar så e här ju ett fint exempel på hur låtar kan utvecklas just på basen av er, bästa forumister! :)

Men det är kul att du gillar, och jovisst, den stela vandrande sångaren känner jag så väl. När en ny idé drar igång i lilla hjärnan min så måste den lixom snabbt ut och det beyder många gånger att inspelningen sker med alltför lite övning bakom, otåligt kan man väl säga. Otajthet blir juföljden.

Ja, Micael han är ju virtuos på området vad det gäller munspel! Och en synnerligen fin samarbetspartner :)

Vi fortsätter och slipar på låten o lägger upp nu version när det känns som så! :D


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Egentligen så är munspelet inte så dumt..Det enda som stör mig är klippet vid 1.27
kanske skulle vi skippa frasen före,eller försöka tona ut det precis när 1.27 liret kommer,för det är helt rätt.

Lyssnade noga.klipp exakt vid 1.25 å tre fjärde delar av en sekund. Lyssnar du noga så hör du en kort drill som slutar i en hög ton,där ska klippet in..Så kommer 1.27 liret att framstå som värdsklass -_-

Då har vi den! Å då slipper jag lira om :P

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjena.
Egentligen så är munspelet inte så dumt..Det enda som stör mig är klippet vid 1.27
kanske skulle vi skippa frasen före,eller försöka tona ut det precis när 1.27 liret kommer,för det är helt rätt.

Lyssnade noga.klipp exakt vid 1.25 å tre fjärde delar av en sekund. Lyssnar du noga så hör du en kort drill som slutar i en hög ton,där ska klippet in..Så kommer 1.27 liret att framstå som värdsklass -_-

Då har vi den! Å då slipper jag lira om :P

Mvh
Micael



Skall kolla detta, o fixa till det, litar på aktörens öra! :D


h. Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.
Fick du till klippet? Det blir ju en sån där italienare nu rå.. :P

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjena.
Fick du till klippet? Det blir ju en sån där italienare nu rå.. :P

Mvh
Micael

Öhmm, har du skickat ett nytt klipp? :unsure:
håller på och fixar det föregående mixet nu.


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjena.
Fick du till klippet? Det blir ju en sån där italienare nu rå.. :P

Mvh
Micael


Nu e de fixat, klippet o klappet! Hoppas det funkar :)

h. Johan


EDIT: ny version 9.5.2007 på första sidan


eller från länken nedan:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?action=mediacenterpopup;attach=498;music
« Senast ändrad: 09.05.2007, 23:36:13 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Funkey!

hehe Javisst! Det är bra grejer!

Var bara den första spontana kommentaren liksom. Nu har jag lyssnat igenom fler än en gång och kan ge lite mer comments. ;)

Gillar den! Groovet, sången, munspelet, den funkiga gitarren, typ rhodes-liret? jorå, good shit.

Första genomlyssningen "hajade jag till" på gitarrackordet 13 sekunder in i låten. Kändes som om låten tog en annan rhytm eller oväntad ackordföljd, förvirrade mig iaf. Sen om det bara är jag eller så vet jag ej. Men kolla gärna in de.

En av mina personliga fovoritkäpphästar är slutet på låtar. Man drömmer om långa och mjuka uttoningar. Du vet: Låten ekar mjukt ut i sinnet när den gjort sitt.. mjuuuuukt och sköööönt... Liiite längre och mjukare uttoning gärna på Buster så blir han lite mindre blå kanske. ;) Men det är förstås en minisak i sammanhanget skön skön låt. :)

« Senast ändrad: 10.05.2007, 02:18:36 by 1up »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tackar för den 1up, tror jag :rolleyes:
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Yeeaahhh.
Där satt den.Lyssnar lite på repeat,det låter bra.Härlig whiskey feeling på sången här Johan.
Klart för radion.Ställ bara inte till det så att vi måste ragga ihop ett band och ge oss ut på vägarna och turnera.. :D

Kul samarbete som blev lyckat.Då sparar jag denna i den exklusiva mappen "Världs klass".

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Funkey!

hehe Javisst! Det är bra grejer!

Var bara den första spontana kommentaren liksom. Nu har jag lyssnat igenom fler än en gång och kan ge lite mer comments. ;)

Gillar den! Groovet, sången, munspelet, den funkiga gitarren, typ rhodes-liret? jorå, good shit.

Första genomlyssningen "hajade jag till" på gitarrackordet 13 sekunder in i låten. Kändes som om låten tog en annan rhytm eller oväntad ackordföljd, förvirrade mig iaf. Sen om det bara är jag eller så vet jag ej. Men kolla gärna in de.

En av mina personliga fovoritkäpphästar är slutet på låtar. Man drömmer om långa och mjuka uttoningar. Du vet: Låten ekar mjukt ut i sinnet när den gjort sitt.. mjuuuuukt och sköööönt... Liiite längre och mjukare uttoning gärna på Buster så blir han lite mindre blå kanske. ;) Men det är förstås en minisak i sammanhanget skön skön låt. :)




Okkkei 1up!

Nu vet jag att jag kan säga TACK FÖR DEN! :D
Jo det har jobbats faktiskt mycket med dennalåt, så de e kul att den får ett positivt bemötande. Alltid sku det ju finna s attskruva på men nu tror jag den får vara färdig från vår sida.

Johan o Micael tackar och böjer sina gamla ryggar o bugar :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Blev bara tvungen å bumpa Johan..
Polarn hörde denna i förrgår och gick igång på den,så då känns det som ett läge för en le bömp...

Jag har lyssnat på denna ett flertal ggr.Allt är bra gjort men,man kommer ju alltid till ett men....Undrar om ett grymt gura solo hade lyft denna några snäpp till? Känns som om det skulle varit sista spiken..Kanske inte behövs;ja du vet hur det är,Norrlands funderationer...

Edit:Nu är det bäst att jag skyndar mig innan du går i taket.Det var inte denna jag menade,utan den andra där jag sjöng..Glömt namnet på den,Bumpa den Johan..Sorry...fast det belv ju en bump här oxå då :P

Mvh
Micael
« Senast ändrad: 28.08.2007, 23:43:28 by Harmonica mike »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Blev bara tvungen å bumpa Johan..
Polarn hörde denna i förrgår och gick igång på den,så då känns det som ett läge för en le bömp...

Jag har lyssnat på denna ett flertal ggr.Allt är bra gjort men,man kommer ju alltid till ett men....Undrar om ett grymt gura solo hade lyft denna några snäpp till? Känns som om det skulle varit sista spiken..Kanske inte behövs;ja du vet hur det är,Norrlands funderationer...

Edit:Nu är det bäst att jag skyndar mig innan du går i taket.Det var inte denna jag menade,utan den andra där jag sjöng..Glömt namnet på den,Bumpa den Johan..Sorry...fast det belv ju en bump här oxå då :P

Mvh
Micael

Så den förstbumbade kan vi lämna ifred då... :P Hör till mina favs, but who knows, lite solo där o var hmmm...
Men tror kanske du menar låten AGAIN, den blev lite osynlig här på KR. Ska väl bumba den för tusingen, ingen dålig låt, min sambos favve! :D

h.  JOhan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............