Kontrollrummet

Halloj!!

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Shakes

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Peter heter jag (på riktigt) och mitt första inlägg blir en presentation kombinerad med en del funderingar så hoppas ni har överseende med att det möjligen blir en aning långt.

Född på bronsåldern någon gång, spelade i lite olika band på 80- 90-talet, bas, trummor o även sång, från punk, via rock och senare pop. Har alltid skrivit musik, egna låtar som terapi och som krativt utlopp, men resultaten har (på senare år) alltid stannat i "byrålådan" eftersom studiovärlden avskräckt med sin komplexitet och kostnaderna som det för med sig i form av hårdvara, mjukvara och framför allt TID för att utveckla kunnande/hantverket!

I samband med att jag köpte en iPad för ett tar år sedan har jag dock upptäckt vilket otroligt utbud av musikappar det finns och hur smidigt det går att kombinera analoga och digitala instrument för att skapa hyfsat professionellt resultat och jag har nu börjat "förverkliga" mina låtar. Jag använder mig av Auria vid mixning och har fram till nu gjort det i hörlurar (ett par frekvensneutrala KRK KNS80) av praktiska skäl. Och även om jag förstått att det inte är optimalt (bl.a. genom trådar här på kontrollrummet) så har det egentligen inte funnits något alternativ. Nu har jag dock precis köpt ett par närfältsmonitorer (Tannoy Reveal 502) som jag installerat
i ett rum/hall som jag nu kommer att behöva akustikanpassa en del. Från att ha läst mycket om mixnin och mastring i forumen har jag nu börjat nörda in på akustik, vilket (också)verkar vara ett hyfsat komplext område :)

Så över till några funderingar:
Mitt "kontrollrum" är en (typ) hall där monitorerna kommer att stå i ett trångt utrymme som öppnar sig ut mot ett större. Jag har beställt skumabsorbenter och fyra hörnbasfällor. Efter vad jag läst mig till i diverse trådar här och på andra ställen så har jag fått
uppfattningen att jag bakom och vid sidan av monitorer och lyssningsplats bör sätta absorbenter men att ljudet bakifrån rummet/hallen snarare bör diffuseras. Är det korrekt uppfattat? i så fall, i och med att det här en hall så finns det lite prylar, kläder m.m. i hallen, så har dessa tillräckligt diffuserande verkan eller behöver jag köpa professionellt tillverkade diffussorer?

Efter att rummet behandlats kommer det förmodligen att bli mycket bättre, men kommer jag att kunna lita på monitorerna vad avser EQ/frekvenser. Eller ska jag lita mer till hörlurarna avseende detta och använda monitorerna för referenslyssning, dvs lite tvärtom mot vad som egentligen rekommenderas?

Lite funderingar kring mixning också. Har spelat in o mixat mina egna låtar i drygt ett år och är helt nybörjare och jag har noterat att det är lätt att bli blind (eller snarare döv) för sina egna grejer när man lyssnat på det tvåtusen gånger. Så om det finns någon vänlig själ med tid och lust över som orkar ge sig på en liten lyssning vore jag oerhört tacksam för lite tips som kan ledamig åt rätt håll vad gäller mixning, vilket jag med min ringa erfarenhet anser är lika delar vetenskap, konst och hantverk. Exempel: är det generellt för mycket bas, för lite, för mycket reverb etc., alltså lite grundläggande förbättringstips som kan sparka mig i rätt riktning.
Mina låtar finns här: https://soundcloud.com/maskinfisk 
     

Slutligen, om (när) jag fått till ett koppel låtar där jag är nöjd med mixningen vore det kul att få ut dem typ på spotify, och då vill jag såklart ha en professionell mastring på materialet. Några tips på var man kan få mest "bang for the buck" om uttrycket tillåts?

Ja det var väl det hela, jag har skrivit detta under lätt påverkan från ett antal öl så ursäkta om det inte blev helt sammanhängande och inte heller en helt renodlad presentation. Jag har hur som helst haft otroligt mycket utbyte av att läsa inlägg på detta forum och ser fram emot att fortsättningsvis hänga här!!

/P


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Välkommen hit. Hoppas att du kommer att trivas.

Du kommer säkert få råd, tips och tyckanden på dina musikalster om du lägger upp dem här på KR - Vi delar gärna med oss till varandra.

Jag lyssnar nu på dig på soundcloud - låter ok, men långt ifrån den punk du skriver om att du lirat tidigare :D

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Welcome Shakes
Har lyssnat på en hel del av låtarna. Bra harmonier och bra texter jag tycker låtarna lyfter lite extra när du körar, helst skulle du hitta en tjej som kompletterar tror det kan bli bra faktiskt.
Mixarna låter hur bra som helst men jag tröttnade lite på kraschen på ettan som du använder lite mycket.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Välkommen! Lyssnat på en del av låtarna. Generellt är det bra mixar och arr och bra spelat. Vad har du för signalkedja på sången? Typ av mic och val av effekter, antal spår på leadsången, typ.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Välkommen..  :)
har lyssnat jag med ..låter bra o xtra plus för svensk text..  ;)... Några av låtarna hade lite för hög sång ...o jag gillar hög sång just när det gäller svensk text.. bagatell  :)..rock on" å ånyo välkommen
« Senast ändrad: 19.07.2014, 21:05:30 by Marsall »


Utloggad Shakes

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
[snip]Jag lyssnar nu på dig på soundcloud - låter ok, men långt ifrån den punk du skriver om att du lirat tidigare :D
/Gurano

Tack, nej eller hur!? :) Har ju hänt en del på trettio år.. men låten Pistol tycker jag själv har lite KSMB-vibbar :)

Welcome Shakes
Har lyssnat på en hel del av låtarna. Bra harmonier och bra texter jag tycker låtarna lyfter lite extra när du körar, helst skulle du hitta en tjej som kompletterar tror det kan bli bra faktiskt.
Mixarna låter hur bra som helst men jag tröttnade lite på kraschen på ettan som du använder lite mycket.

Tack, enormt kul att höra, betyder otroligt mycket att höra någon med neutrala och "kompetenta" öron säga att jag inte är helt ute och cyklar med mixningen! Tack för kommentaren om cymbalen, typiskt en så'n sak som jag själv kan störa mig på när jag mixar, men där jag tänker att det nog är bara för att jag sitter och fokuslyssnar som jag tänker på det. 

Välkommen! Lyssnat på en del av låtarna. Generellt är det bra mixar och arr och bra spelat. Vad har du för signalkedja på sången? Typ av mic och val av effekter, antal spår på leadsången, typ.

Tack, som sagt, fantastiskt kul att höra att man inte är helt fel ute :-)
Sången kör jag faktiskt direkt in i paddan i Auria eller någon DAW via en Apogee MiC, kondensatormikrofon med 30-pinnarskontakt för direktanslutning till iPad. Fantastisk liten mikrofon tycker jag. Jag dubblerar så gott som alltid sången, ett torrare huvudspår med bara lätt reverb, eventuellt lite delay, och ett dubbleringsspår med lite mer accentuerat rumsreverb. I refrängen lägger jag oftast ytterligare någon stämma.

Slutligen tack för era kommentarer än en gång, betyder otroligt mycket efter att ha suttit i "garderoben" så länge att få höra att man inte har varit helt fel ute!     

/Peter


Utloggad Shakes

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Välkommen..  :)
har lyssnat jag med ..låter bra o xtra plus för svensk text..  ;)... Några av låtarna hade lite för hög sång ...o jag gillar hög sång just när det gäller svensk text.. bagatell  :)..rock on" å ånyo välkommen

Tack, och just det där med sången reagerade faktiskt jag också på efter ha lyssnat nu i de nyinköpta monitorerna. Man uppfattar balans och nivåer bättre än i lurar tycks det som.

/Peter


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Välkommen hit!

I ett såpass publikt forum som soundcloud törs jag inte ge så mycket förbättringsförslag, det kan ju uppfattas som att jag inte gillar låten, vilket oftast är helt fel, jag uppfattar den inte som klar bara :-)

Här på KR däremot, vågar jag säga mer ärligt vad jag tycker. Vad som behöver arbetas igenom en extra gång, tex att försöka variera trummloopen en liten smula ;)


Alltså, lägg upp en blänkare här för varje låt, så får du bättre feedback. En massa ryggdunk och bravo brukar det bli också :) Det behövs för att få extra energin som krävs för att göra låten helt färdig :)

Välkommen hit!
/Josef


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fina låtar med en egen stil. Gillar att du skriver på svenska.  :)
Välkommen, Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Hej svejs!

Kul med texter på svenska, gillar singulariten - mkt bra låt i mina öron! Du har en fin röst, med karatär - gillas! :-)

Hoppas du kommer att lägga upp dina alster här för feedback, KR är ett mkt trevligt forum tycker jag!

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Född på bronsåldern,va  :P Du hittar en hel del bepälsade stenåldershannar här kan jag lova. Men också några chicka renässansbrudar. Välkommen.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist