Forum > Demolåtar

Dividend - Sekulär sommarpsalm

<< < (5/7) > >>

Dividend:
Kommer svar på alla svar och råd som tagits emot! Är djupt rörd över det faktum att jag lämnat låten nästan en månad (och inte kollat på kr heller) att så många svarat med vettiga råd överlag.

Nu ska den här slutföljas. Ska bara hitta lite fler kontrasubjekt. :) Kören är "anlitad".

Dividend:

--- Citat från: bjurte skrivet 31.07.2014, 11:38:23 ---Snyggt och melodiskt, men skrufva upp master-regeln förböfvulen.. ;)
Bra Piano Appselut, måste införskaffas..
Pukorna i början fick mig att kolla om jag 'glömt' stänga av någon annan låt eller om 'Grann-djävl..na' var ute och bullrade.. :angry:
kanske pröva utan ?? :unsure:

--- Slut citat ---

Pukorna kommer bara på sluet (som på vårvisan) och är borttagna nu :)

--- Citat från: zorrow skrivet 30.07.2014, 19:46:12 ---Fina harmonier och vilsam komposition. Pianot låter, som flera skrivit, riktigt bra. Slutet behöver petas till. Överlag går nog volymen att skruvas upp lite, låter lite lågt i min lyssning.

--- Slut citat ---

JA, jag höjer nog masterregeln en hel del till nästa version ;)

--- Citat från: pxm skrivet 28.07.2014, 21:46:27 ---låter spännande...... :)

mvh

--- Slut citat ---

ALltid roligt när du tycker det pxm

--- Citat från: cykeln skrivet 28.07.2014, 20:48:10 ---Mycket vilsamt stycke - flyter på helt stilla som att ligga i hängmattan och låta molnen flytaförbi.
Tycker mej höra några toner ur vårvisan då och då.
Gillar mycket den instrumentkombination som spelar mellan 25-50. Ett kort stycke med bara dessa skulle bli en fin psalm.

--- Slut citat ---
Kul att det upplevs som vilsamt. Vilken vårvisa tänker du på, det har blivit ett annatal.

Jag gör så att jag har 3-4 minuter instrumentalt, där man slänger på ordlös-sång, innan finalen kommer med sång med ord.

SKulle du kunna tänka dig en text till den där här? EN hyllning till sommaren.

Airikir:

Tack. Pukorna och cymbalerna är borttagna och återkommer inte förrän i det pampiga slute.
zzeb:

Allt är ävlkommet! Även dansbands tolkningar av psalmer :)

1up: Kul det! :)

Roffe:ok får göra nåt åt slutet :)

Eddi: Det kommer mer piano :)

Asti: Tack för dina tankar. Det blir nåt åt det hållet!

BS: Tack för dina tankar. Man kan få SM-pluggarna rätt realistiska men det gkräver en del jobb.

Marsall: Tack idéer.

Eq: Teck för råden!

HMike: Tack för dia tankar! Finns mycket man kan göra här. Dn börjar ta form i minut,

Dividend:

--- Citat från: Burnin_Sven skrivet 22.07.2014, 13:57:32 ---Jag tycker det låter mycket midi om en del instrument men pianot låter bra. Kanke är plattan som luras men det brukar jag kunna lyssna förbi.

--- Slut citat ---

Det beror nog mest på att du inte vet hur riktiga instrument låter. Det finns ett problem med samplemodelling, de kör gärna en mix av samplingar och algoritmer. För vissa kan det låta som att t ex "oboen" saknar kropp. Jag tycker träblåsen som använder en annan player kontakt, låter extremt naturtroget. Bleckblåsen kör med kontakt och är inte lika bra.

Sen har det aldrig spelat nån roll för mig att det ska låta totalt realistiskt (även om det vore kul), det är ju demos vi sysslar med här.

Btw, är du fortfarande sne för det jag skrev om din tv-kanal? Jag tyckte helt enkelt inte att det hörde hemma i musikerforum.

Dividend:
Hej, ny verre (inte samma som den du fick Eddi!) jag har tagit bort några dåliga partier (transportsträckor) och undrar nu om det finns fler sådana som inte jag upptäckt. Säg till i så fall

Ingen kör, ingen text, men det blir maffigt det här när väl Plinka, Marre och den manlige sångaren får tummen ur. Sommaren är lång! Och vi har ingen brådska

/Per

Dividend:
Versionen ligger i första inlägget. Version Pb = 140815.

Det här är troligen den färdigställda instrumentala versionen (om inte ni har har nåt att tillägga, Maria har hade nåt hon tyckte var viktigt). Nu väntar vi på kören (ja inte jag, men de andra) på text av PLinka. Plinka är ju första sopran i arret, och därför - enligt otydlig logik - körledare även den gång. Du gör kören. Förresten, väntar jag fortfarande på kören till VÅrpsalmen :) (MEst för att ha ett upp fullständigt bibliotek, så allt kan återställas.)

Sen vill jag att du skippar kompressor och limiter och sånt trams, det drar bara ner dynamiken. Det är ingen pop-låt. :) Deesser på sångspåren må vara hänt. :)

---------------
Pluggar som ingår för den intresserade:

Piano - Alicia's keys
Percussion (pukor, cymbaler mm)- EWQL gold
------------
3 horn, 1 trombon, 1 trumpet - Samplemodeling
1 klarinett, 1 fagott, 1  oboe - SAmplemodeling
1 flöjt  - 8dio
-----------------------
3 fioler, 1 altfiol, 2 cello, 2 basfioler - LASS

Navigering

[0] Meddelandeindex