Kontrollrummet

mahan - THE MAIN RAIN

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Sommarstudion igång, men vart tog sommarn vägen. Här gar medeltempen legat på 10-12 grader hela juni och hur ska det sluta om ingen sol eller värme kommer på! Denna låt handlar om min inställning till regnig sommar så.... :mellow:

  LÅTNAMN: The Main Rain
  KOMPOSITÖR:  mahan
  INSTRUMENT o SÅNG:  mahan
  MIX o MASTRERING:  mahan
  ANDRA MEDVERKANDE:  nobody


Hoppas ni har bättre väder på andra sida viken, såga på! :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
 :lol: Det blir Grönan för oss i morgon hoppas det inte regnar. The Main Rain ett uttryck jag aldrig har hört men förstår jag tycker att körerna är riktigt bra men att trummorna är rätt så anonyma - inte så att man kan misstänka att en trummis ligger bakom typ.  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Bra jobbat här också,men du har sura stämmor i kören som jag har svårt för..

Kör en ren överstämma på din sång,det räcker.En sparsam understämma funkar också så klart.Sedan en drös unisona så har du kören du behöver.De dissonanta rösterna drar ned helt i onödan tycker petimeter Micke.Men som vanligt,det är ju vad jag tycker.

Jag vill gärna höra låten utan körer,och sedan med överstämman,sedan med unisona pålägg.Inga snedställda offtune grejer,det låter inte bra.

Bättre med rak kritik än krokiga vägar,det tar längre tid att nå fram till målet då.. :)

Mike


Utloggad slipperman

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Spontant vid en första genomlyssning tycker jag tvärt om mot Harmonica Mike här: det är körens sound som gör hela låten! Skulle således vilja kalla det för sound i stället för surt.


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag blir nyfiken på hur du skapar stämmor.  Skulle uppskatta om du vill berätta lite om hur du tänker o hur du lyckas med såna här stämmor. Är det endast många stämmor inspelade eller använder du något verktyg (melodyne?) vid skapandet? Nyfiken, eftersom jag också leker med med stämmor.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tuff låt och text (gillas att du klagar på regnet). Hör inte om det är surt eller inte...däremot är sångarret jättesnyggt gjort, kanon.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Jo molnen skingrade sig ordentligt på himlen efter nån lyss" :D Gillar partiet 131-150 o sticketguraparti vid 2.56 lite xtra .. o sköna sångslingeskruvar i övrigt  :).. Kanske lite för mycket prylar i låten ändå  :unsure:.. Jag skulle ha skalat lite i smörgåsbordet ..Meeen keep rocckin" O må solen lysa nu ini kaklet! :)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön, infallsrik låt med kul text! Snygg ljudbild/mix!
Kanske skulle du spara på en del stämmor i vissa partier, så blir
effekten större i partier med stämmor...
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Kul låt som växer i lyssnandet! Den låter i alla fall inte alls så deprimerande som en hataregnlåt skulle kunna göra, utan tvärtom verkar regnet ha gett dig massor av energi och kreativitet  :D :P
Jag tillhör dem som är svag för körer och stämmor, och tycker också att det är det som till stor del gör låten och ger den kraft och energi.
Plinkar på en låt...


Utloggad zzeb

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 238
  • Melankoli gör sej bra i dur
    • Visa profil
Blir tillbakakastad till nånting som liknar Blue Oyster Cult och Queen på samma gång. Vet inte riktigt varför, kanske beror det på en begynnande hörselskada eller min annalkande fylla. Iallafall så tycker jag att det känns härligt med alla dessa stämmor även om en del halkar lite vid sidan om.
Älskar uttryck som "the sun must shoe (show)". Låter så i mina iallafall i mina öron.
Tack för en härlig låt!


Utloggad Zakyath

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
denna gillade jag! tycker dock du kan släppa lite på disten på gurorna. eller ännu bättre, kör drive!


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hittar ingen länk till låten. Har jag fel version av windows?  :blink:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves