Kontrollrummet

Lazarus - One Last Tide

gäst · 11 · 2116

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lazarus

  • Gäst
Jag lägger denna i Färdiga demon för jag gör nog inget mer med den. Det kunde dock vara roligt med lite feedback i alla fall eftersom det inte är sådan här musik jag brukar syssla med (delvis i alla fall).

En blandning mellan öst/väst, synth/akustiskt, gammalt/nytt. Fusion helt enkelt.

Jag har använt blandade syntar. Omnisphere, Arturias emuleringar av gamla hederliga analogsyntar, mm.
Min härliga sitar kom också till användning.

Själva grundkompet är gjort i "Figure", en iPhoneapp från Propellerhead.

Mvh
Lazarus
« Senast ändrad: 06.09.2014, 12:01:17 by Lazarus »


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Proffsigt - hade det i lurarna medan jag gjorde annat och det funkade som lurmusik på ett alldeles utmärkt sätt. Möjligen lät kören på något ställe lite midi

/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 632
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnygg ljudbild och mix! Musiken i sig är njutbar, men jag skulle
nog vilja ha lite mer variation i harmonier och dynamik för att gå igång riktigt.
Är sitaren en plugg eller ett "riktigt" instrument? Den lät hur som helst fint!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Sitaren är riktig och spelas av Lazarus.
Härligt att lyssna på! Ren ljudbild och bra ljud och ljudval. Gillar de här luftiga grejerna. Det som är trummor, spelas det av dig själv eller finns annat där? Kan avslöja jag saknar ditt fina spel, så det här var riktigt välkommet.

« Senast ändrad: 07.09.2014, 11:52:21 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Suveränt och en tokbra mix - inget kul alls när man sitter med en omöjlig en då känns det som att man borde lägga ner efter den här lyssningen :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter klappat och klart här! Skön mystik i denna och instrumentval/arr perfa. Skön lyssning!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Fint stycke..Vart sugen på ett yogapass nu till nästa lyss som blir nu på en gång   B) Nice! :)


Lazarus

  • Gäst
Tackar för att ni tagit er tid att lyssna och kommentera.

Som MaxB skriver så är sitaren på riktigt (han har till och med fångat den på bild  :) ). Det mesta a trummorna är också spelade. Endast en hamrande bastrumma är maskinellt spelad :)

Någon kör finns inte med, Gurano, så det vet jag inte vad du syftar på?!? Kanske finns där något synthljud någonstans som påminner om en kör?

Den var i vilket fall rolig att jobba med då jag gick något utanför mina vanliga domäner.

Mvh
Lazarus


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Supersnyggt, härligt ljud på sitaren.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är grymt skönt att lyssna på "One Last Tide" på hög volym också. Du har bergis träffat Anoushka Shankar
och även vännen Peter Lindahl, som är mannen bakom "In The Labyrinth".
Jag har tidigare haft funderingar på om det inte skulle vara en bra idé att sammanföra er två.
Säg till om du tror det skulle vara intressant. Han använder förresten sin M400 där hemma i studion.

Anoushka


http://www.inthelabyrinth.com/Reviews_One_trail_to_heaven.html
Bild från Peters studio. Observera en Atari i bakgrunden. M400 står till vänster och är inte med i den här bilden men nästa.



« Senast ändrad: 08.09.2014, 21:27:29 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Lazarus

  • Gäst
Nä, Anoushka har jag tyvärr aldrig träffat. Hade dock gärna jammat loss lite med Anoushka och hennes syrra (Norah Jones).

Peter Lindahls sida tror jag att jag gått in och lyssnat på någon gång tidigare. Han är duktig. Mellotronen blir man lite avundsjuk på.

Med vänlig hälsning
Lazarus