Kontrollrummet

Kan man lägga upp en cover som färdig demo?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Min cover "My Romance" är upplagd från min dropbox, fungerar det att lägga upp den som färdig demo, eller är det brukligt att bara lägga upp egna låtar som färdiga? Inget "måste" från min sida, ville ju egentligen bara få en reaktion på det jag gjorde.
/Roffe H
« Senast ändrad: 18.06.2014, 11:30:49 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Absoluta regler, som enforceras av moderatorer
* Inläggets titel skall bestå av artist - låttitel, och INGET ANNAT.
* Möjlig tillägsinformation som version, datum etc. etc. bör komma i fältet för beskrivning.
* Endast det första inlägget får innehålla en bifogad fil (vilket automatiskt leder till att:)
* Ändrar man en färdig demo, så ska den nya filen ersätta den gamla

Har låten inte en titel, är det inte en färdig demo. Fyller inte låten kraven för färdig demo, flyttas den till halvfärdiga.

Använd ALLTID följande template för att berätta mera om låten:
LÅTNAMN:
ARTIST/GRUPP:
GENRE:
LÅTLÄNGD:
KOMPOSITÖR:
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR:
FORMAT: mp3
OMSLAG: http://www.kontrollrummet.com/forum/Themes/Musiconica/images/logo.jpg


Rekommendationer
* Uppladdade filens namn skall helst bestå av "artist - låttitel.mp3"
* Väl rätt ikon (färdig demo) för ditt inlägg. Detta hjälper andra att identifiera dit inlägg.
* För maximal kompatibilitet är det önskvärt att mp3-filerna är i 16-bit/44.1kHz -format (bl.a KR's egna flash-spelare understöder INTE 24-bits format). Dessutom kan det krångla i endel spelare med skandinaviska och andra specialtecken i filnamnet (äöåÄÖÅ)

Lägg gärna till komma-separerade informationstaggar på ditt inlägg för att beskriva genre eller annat. Läs mera här.

Lägg gärna till metadata på mp3-filen  (namn, årtal, album, artist,...) för din egen skull. Detta underlättar för andra som har laddat hem din musik och vill vid ett senare tillfälle hitta upphovsmannen. Och sen så är det snyggare i mp3-spelaren.

Filen bifogas genom att klicka på "Fler alternativ", då det öppnas optioner för att bifoga filer.Lägg gärna till metadata-taggar på mp3-filen för din egen skull. Detta underlättar för andra som har laddat hem din musik och vill vid ett senare tillfälle hitta upphovsmannen. Och sen så är det snyggare i mp3-spelaren.


Upphovsrättskyddat material får inte läggas upp på kontrollrummets server. Däremot får du länka
in covers etc. från andra servers, ifall du har gjort covern själv.


NOTE! Ändrar man en färdig demo, så ska den nya filen ersätta den gamla. Det går till så att man öppnar sitt första inlägg och väljer att ändra på det. Därefter öppnar du "fler alternativ", och kruxar/bockar av den gamla filen (filen som skall bort skall alltså INTE ha ett kryss i rutan då du vill ha bort den). Efter att du har sparat inlägget med den borttagna filen, kan du återigen ändra inlägget, och lägga in en ny fil. Varför finns denna regel? För att vi vill ha en version av alla låtar, inte ett flertal. Varför? För vi har ett mediacenter och en mediaplayer, som skall fungera som ej jukebox, och den fungerar ju allra bäst som så då vi alla gemensamt håller oss till reglerna.

OCH kollar man vidare med Wikin om upphovsrätt så gäller följande:

Giltighetstid

Upphovsrätt till ett verk gäller – med vissa undantag – intill utgången av sjuttionde året efter det år då upphovsmannen avled eller om det finns fler upphovsmän efter den sist avlidne upphovsmannens dödsår. Upphovsrätt till ett filmverk gäller intill utgången av sjuttionde året efter dödsåret för den sist avlidne av huvudregissören, manusförfattaren, dialogförfattaren och kompositören av musik som har skapats speciellt för verket.

Upphovsrätten för fotografier är mer komplicerad.



Musik
Vad gäller musik skyddar upphovsrätten bland annat komposition, arrangemang och text. Framförande skyddas inte som upphovsrättsliga verk utan genom bestämmelser om närliggande rättigheter.

Praxis (kan man väl säga)
Det första fall av musikplagiat som kommit att prövas i svensk domstol som upphovsrättsbrott gällde bandet Drängarnas hit Vill du bli min fru från 1995. Högsta Domstolen slog 2002 fast att en åtta takter lång fiolslinga i låten var plagierad från 70-talsgruppen Landslagets Tala om vart du ska resa. Landslagets skivbolag EMI stämde Drängarnas skivbolag Regatta, som tvingades betala 65 000 kronor i skadestånd och 153 000 i rättegångskostnader
« Senast ändrad: 18.06.2014, 13:18:35 by Eddi »
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tycker nog att man får mer tips och feedback med låtar i halvfärdiga
Än färdiga, sen kan jag tycka(sorry Roffe) att covers inte ska
Ligga som färdiga Demos här..
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lorentz dog 1943 men Richard Rodgers höll ut till 30 December 1979. Så du kan lägga låten på färdiga 2050 utan några som helst problem Roffe :lol:
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Eddi och bjurte för snabba och precisa svar, misstänkte att det inte var brukligt att lägga ut covers som färdiga, helt ok för min del, men när jag fyller 103 så smäller det... :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Tack Eddi och bjurte för snabba och precisa svar, misstänkte att det inte var brukligt att lägga ut covers som färdiga, helt ok för min del, men när jag fyller 103 så smäller det... :lol:
/Roffe H
tårta??  :lol:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tack Eddi och bjurte för snabba och precisa svar, misstänkte att det inte var brukligt att lägga ut covers som färdiga, helt ok för min del, men när jag fyller 103 så smäller det... :lol:
/Roffe H
tårta??  :lol:
Prinsess annars är jag inte med jag får utslag av choklad som i Swartsfald typ :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Klart det blir tårta grabbar, vilken sort får vi se då.  :lol: Trevlig midsommar. :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)