Kontrollrummet

MaxB - You Better Hold On

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Här är en låt som fick ett fingerplock - initialt inspirerat av en grej Eddi förmedlade. Sen växte idén och den fick text och melodi. Jag har fått hjälp av Lazarus på trummor - tack för det!

[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_YoudBetterHoldOn20140606.mp3[/mp3]
« Senast ändrad: 28.07.2015, 15:16:01 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Mixen är bra

Körnivåerna, jag vet inte, de märktes ganska mycket på det där stället, där ljusaste tonen låg i mitten,  är det bra att de märks? Jag tror att de inte borde märkas i "normalfallet"

Jag gillar texten och berättandet, mysigt!

Tack
/J


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Jättesnygg mix och en skön låt!
Kanonfin refräng med en helt underbar orgel. Snygga harmonier också i refrängen.
En liten sak vad gäller trummorna. Dom är bra överlag, men i refrängen
slår dom ett "extraslag" före varje takt (om man säger att detta är 6/8 och inte 3/4),
som gör att det stoppar upp en aning. Enbart raka slag tror jag vore bättre för "flytet".
Kanske lite många körinslag, men det är absolut inget fel på dom.
Snyggt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Bättre text nu tycker jag och du har knåpat ihop den fint med alla instrument och bra sång. Det var väl några sekunder innan slutet som jag upplevde att ljusa körstämman var ute och cyklade lite. Annars bra  :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Njutfull o avkopplande låt ..Jag skulle tagit fram de sköna plocket mer... in the face tillsammans med sången,som e cool o bra nu.. Vill du? kan du göra den än mer layback alltså riktigt tillbaka lutat o len på versen o sen köra som nu på det övriga lite raspsång.. Men den e cool o layback o skön redan MEN jag vet att du vill ha utmaningar så därför kom jag med en om du vill ha den  :) .. Eller gör en till version .. kan ju ha fler efter humör o väder..  :D Keep rockin"


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mixen är bra
Körnivåerna, jag vet inte, de märktes ganska mycket på det där stället, där ljusaste tonen låg i mitten,  är det bra att de märks? Jag tror att de inte borde märkas i "normalfallet"
Jag gillar texten och berättandet, mysigt!

Jag får kolla själv om den ska backa lite, tack för koll!

Jättesnygg mix och en skön låt! Kanonfin refräng med en helt underbar orgel. Snygga harmonier också i refrängen.
En liten sak vad gäller trummorna. Dom är bra överlag, men i refrängen slår dom ett "extraslag" före varje takt (om man säger att detta är 6/8 och inte 3/4), som gör att det stoppar upp en aning. Enbart raka slag tror jag vore bättre för "flytet".
Kanske lite många körinslag, men det är absolut inget fel på dom. Snyggt!


Jag har inte tänkt på dubbelslaget på trummorna om de stoppar upp, får kolla om jag märker det.

Lite eget kanske med dessa många avskalade körstämmor. Jag gillar att experimentera med rösten väldigt mycket nuförtiden, så det blir lite hur som helst ibland. Körinslag är väl bra, eftersom jag snart samarbetar med Sanna, som varit med på något körslag på teve?
//MaxB t.f. körkarl

Bättre text nu tycker jag och du har knåpat ihop den fint med alla instrument och bra sång. Det var väl några sekunder innan slutet som jag upplevde att ljusa körstämman var ute och cyklade lite. Annars bra  :D

Ja, jag har rensat bort många rader som var grova upprepningar tidigare. Ljus cyklar kanske? Får se om jag kan få honom att kliva av cykeln...  :huh:

Njutfull o avkopplande låt ..Jag skulle tagit fram de sköna plocket mer... in the face tillsammans med sången,som e cool o bra nu.. Vill du? kan du göra den än mer layback alltså riktigt tillbaka lutat o len på versen o sen köra som nu på det övriga lite raspsång.. Men den e cool o layback o skön redan MEN jag vet att du vill ha utmaningar så därför kom jag med en om du vill ha den  :) .. Eller gör en till version .. kan ju ha fler efter humör o väder..  :D Keep rockin"

Ta fram plocket hmm kanske, det var fruktat otajt i första versionen som Lazarus skulle spela trummor till men lite tajtare nu, tja kanske. Får kolla det.

Och här snackar du om dynamik i kören! Spännande upplägg som jag inte alls tänkt på själv tidigare men det låter vettigt. Får se om jag ids göra om här eller om jag tar med mig konceptet i kommande låt(ar). Det verkar som en superbra idé ju!
« Senast ändrad: 03.06.2014, 00:04:16 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
För mycke körer tycker jag,mindre kör och mer sång rasp,det gillar jag.Annars en cool låt.

Rock a på

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jätteskön låt, sången och stämmorna sitter också fint gillar körer, men kanske för mycket direkt på, på första versen?  :unsure:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Henric

Bra låt, och mycket bra leadsång tycker jag! Jag gillar soundet/mixen kan inte höra något anmärkningsvärt! Läser man kommentarerna kan man ju t ex om man vill och orkar kanske putta på plockgitarrerna något under solot t ex för att skapa ännu mer variation i ljudbilden, finfint munspel också! Har du dubbat körerna? Gillar körarret - gött! Skön laydback feeling i denna!

Med vänlig hälsning Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
För mycke körer tycker jag,mindre kör och mer sång rasp,det gillar jag.Annars en cool låt.

Ny mix idag. Dragit ner en del på körer (flera har kommenterat dem). EQ:at lite på lead-sången och skurit bort lite bas i den. Kanske tar det fram lite mer raspighet? Fattar att du gillar det. Där är du "pro"!  :wub:

Jätteskön låt, sången och stämmorna sitter också fint gillar körer, men kanske för mycket direkt på, på första versen?  :unsure:

Har korrigerat körerna lite med tanke på ditt och andras tyckande här. I andra halvan av första versen (eller bryggan kanske det heter?) har Hammondorgeln också kommit in. Tack för synpunkt Roffe P (som i Pro)! 

Bra låt, och mycket bra leadsång tycker jag! Jag gillar soundet/mixen kan inte höra något anmärkningsvärt! Läser man kommentarerna kan man ju t ex om man vill och orkar kanske putta på plockgitarrerna något under solot t ex för att skapa ännu mer variation i ljudbilden, finfint munspel också! Har du dubbat körerna? Gillar körarret - gött! Skön laydback feeling i denna!

Putta på gitarrerna har jag gjort men är inte säker på om det är åt samma håll som du tänker på? Har ökat kompgitarrernas volym generellt men automatiserat så att de inte ligger på samma volym hela låten. Högt i intror backar lite i första versen upp i refrängen backar i munspelssolot o.s.v. Körerna är oftast tre stämmor. I första versen börjar det med en kör-stämma på varje sida sen kommer en tredje kör-stämma i mitten som sjunger högsta kör-tonerna. I refrängen sjunger vänster och höger kör-stämma samma sak som leaden men i stort sett en ton vardera (två stämmor). Den i mitten sjunger där som lead-stämman tror jag.

Har imorse mupptrixat lite mer med EQ och volym-nivåer bland annat. Har dämpat körerna en del och plockat in en Hammond lite tidigare. Kanske dags att gå vidare? Kan jag få flera tips?
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_YoudBetterHoldOn20140606.mp3[/mp3]
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Synd att den här aldrig blev något...  :(
Jag älskar låten fortfarande... Men texten är väl skum?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Snygg låt Maxen.  Vemodig men vacker. Bra som den är men om jag tar fram hörapparaten så tycker jag att det är liite låga körer i verserna kanske och en aning höga i refrängen?   Sen så saknar jag tydligare klaviatur i refrängerna som ju kan ligga och skvalpa i bakgrunden för att ge en bredare ljudbild.  :)       

Mupptrixa på du!  ;)    /Fuzz


« Senast ändrad: 28.07.2015, 20:07:04 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo, vacker är den.

Körerna störde mig inte, men du kanske sänkt dem?

Stör mig mer på det där Bob Dylan-köret :D , men även han gjorde bra låtar och din låt är en sån.

Bra!
https://soundcloud.com/user7789882