Kontrollrummet

MaxB - Without This No song

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
I söndags morse kom jag på en ackordsföljd som jag tyckte lät bra.
Spelade in den med två gitarrer och använde munspelet för att spela en möjlig melodi.
På lunchpromenaden dagen efter (måndagen) sjöng jag till kompet och hittade på en text som kändes okej. På måndag kväll sjöng jag in den tillsammans med tre körstämmor.

20160125 har jag påbörjat en ny verre i ny tråd. Får se vad det blir av den...

8 juni lagt in annan virvel men vet inte riktigt vad... och en hammond med gitarrsolot på slutet.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_WithoutThisNoSong_20140608.mp3[/mp3]

Without this, no song
T o M: MaxB

On the first day  - we met
I can asure you  - I felt blue
You were all       - I could dream of
finally my dreams - came through

You      - are        - gorgeous
is there something - I can do
To make you         - stay
I will never           - let you go

You gave me       - no warning
You told me        - you love me
And I                 - I was happy
I was as happy    - as someone can be, yes
I was as happy    - as someone can be

On the second day - you told me
you have found      - someone new
You said                - you no longer loved me
you said                - please set me free

I burst into tears    - cried all day long
but I soon            - realized
without this          - there would be no song

I cry out        - in anger
I cry out        - my fear
I cry out        - the sorrow
knowing         - you're not here
knowing         - you're not here

« Senast ändrad: 25.01.2016, 23:05:32 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Trenden är tydligen att göra historieberättande texter där det är ups and downs men du yckas få till en sensmoral knorrig twist på det hela på slutet. Gillar låtfilandet är mer tveksam till texten men hur många sådana här har inte amerikanarna hört utan att bryta ihop så det kanske ger sig. På ett ställe "hör jag" "youre gone" men du sjunger "your not here" vilket rimmar mindre bra - tja bara ett förslag.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja men den här var skön Max.

Inga direkta förbättringsförslag,mer än att utveckla trummorna,såg att du hade idér om det..
Kören ligger väldigt starkt i volym,som mix fråga då..Och nån stämma där är inte hundra..Lägg ut ett collab på snygga kören så får du bettet du är ute efter..Den idén sitter klockrent i låten..Gura solot, - fet grymt!
Fast jag hörde nån sur ton och ett snubbel  :ph34r: :wub:

Den här blir kul att se hur det slutar,fin fin ide´som sagt.

Mike


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Japp, skön var den !!!!
Härligt att höra dig gå loss med gitarren på slutet av låten..... :)

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skön låt med bra nerv och du lägger mycket känsla i sången!
Gillar att kören kommer in starkt vid 187, annars kanske den kunde sänkas något generellt...
Det är något lite "bumligt" i mixen, som jag tror är en krock mellan de akustiska gitarrerna
och basen. Skär gitarrerna mer i basfrekvensen så borde det försvinna. Råkar själv ut
för det där då och då.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tack för synpunkter och förslag! Jag har lekt några timmar med digitaltrummorna ikväll och provar att själv lägga trummor på låten.
Har ikväll lagt om sången och en del körer och spelat om basen på ett sätt jag tycker är bättre än det förra försöket.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_WithoutThisNoSong_20140530.mp3[/mp3]


Trenden är tydligen att göra historieberättande texter där det är ups and downs men du lyckas få till en sensmoral knorrig twist på det hela på slutet. Gillar låtfilandet är mer tveksam till texten men hur många sådana här har inte amerikanarna hört utan att bryta ihop så det kanske ger sig. På ett ställe "hör jag" "youre gone" men du sjunger "your not here" vilket rimmar mindre bra - tja bara ett förslag.

Historieberättande är ett sätt för att trigga igång textskrivandet för mig och visst är det tydligt att det har blivit min melodi, för att skapa nya låter. You're not here fungerade bättre rytmiskt för mig.

Ja men den här var skön Max. Inga direkta förbättringsförslag,mer än att utveckla trummorna,såg att du hade idér om det..
Kören ligger väldigt starkt i volym,som mix fråga då..Och nån stämma där är inte hundra..Lägg ut ett collab på snygga kören så får du bettet du är ute efter..Den idén sitter klockrent i låten..Gura solot, - fet grymt!
Fast jag hörde nån sur ton och ett snubbel  :ph34r: :wub:
Den här blir kul att se hur det slutar,fin fin ide´som sagt.

Ja, det blev egna trummor spelade på digitaltrummorna istället för Midi-keyboarden, bara för att det kändes kul att spela trummor ikväll. Jag vill att kören i vers två ska överraska och vill därför ha den så där mycket starkare. Kören är nu totalt fem egna spår och tre mellotronspår: Male choir (vänster), Boys choir (höger) Female voice (i mitten) och jag vill inte ha flera i den här inspelningen - inget colab alltså  :P.

Sologuran snubblar absolut på flera ställen. Kanske borde jag raffinera och plocka russinen ur den kakan och göra om solot?

Japp, skön var den !!!! Härligt att höra dig gå loss med gitarren på slutet av låten..... :)

 B)   :wub:

Skön låt med bra nerv och du lägger mycket känsla i sången! Gillar att kören kommer in starkt vid 187, annars kanske den kunde sänkas något generellt... Det är något lite "bumligt" i mixen, som jag tror är en krock mellan de akustiska gitarrerna och basen. Skär gitarrerna mer i basfrekvensen så borde det försvinna. Råkar själv ut för det där då och då.

Ja, du är inne på samma spår som jag med kören starkare då den kommer in. Det bumliga är nog gamla trummorna och en bas som var stökig. Men i nya mixen är det kanske fortfarande bumligt? Jag har ganska mycket volym på basgitarren tror jag...  :unsure:
« Senast ändrad: 25.01.2016, 13:22:49 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Gillar hur du lirar bas på dina låtar. Sitter alltid snyggt med schysst sound. Kicken skulle behövas mjukas upp lite. vetefan hur, mer botten kanske.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Nej, tycker inte det låter bumligt längre!
Basen är fast och fin, men kanske lite för volymstark ja...
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Nej, tycker inte det låter bumligt längre!
Basen är fast och fin, men kanske lite för volymstark ja...

Det är kicken som pappar till det då. Kul att en låt kan komma till så snabbt.
Ska kolla mixen noggrannare efter flera lyssningar, ska bl.a. sänka leaden i andra versen.
Jag har börjat navigera med massor av reverb på körstämmornas gemensamma buss för att feta till dem.

Nu ska jag hem på en workshop hemma hos Eddi o träffa Airikr o en tjej som var med i körslaget på teve nångång. Intressant att se vad det leder till.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Jonte

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
Skönt sound och härligt spel på basen!
www.myspace.com/trayloader
www.myspace.com/generlek
www.myspace.com/jonasberglund2


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Riktigt skön låt du fått till här. Du sjunger den bra och kören är finfin! Gillar arret också, fast jag skulle önska att munspelet fick krypa fram lite mer, framför allt i introt. Basen är toppensnygg!
Plinkar på en låt...


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skönt sound och härligt spel på basen!

Tack Jonte!

Riktigt skön låt du fått till här. Du sjunger den bra och kören är finfin! Gillar arret också, fast jag skulle önska att munspelet fick krypa fram lite mer, framför allt i introt. Basen är toppensnygg!

Tnx Plinka!

Vilken kväll jag haft hemma hos Eddi! Har just kommit hem och ska nu på lånpromenad med hunden. Har tankat över kvällens inspelningar (mp3:or från H4:an) till mp3-spelaren i telefonen, så jag kan lyssna då vi är ute och går, hunden och jag.
Ikväll hade vi en workshop i musikens tecken hemma hos Eddi, så nu har jag spelat mer med Airikr och en sångerska, Sanna Niva (var med i körslaget i Dogges team på teve tydligen...). Det var riktigt roligt att spela och sjunga tillsammans. Vi hade också en gästmusiker som normalt spelar darbuka men nu provade min cajon, som jag tagit med. Och många munspel fanns tillgängliga på altan, där vi satt och spelade. Kul sammankomst!
« Senast ändrad: 31.05.2014, 22:34:35 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Det låter som att du haft en underbar kanonkväll vännen!!  :D Bättre kan man knappt ha det ;)
Plinkar på en låt...


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Produktiv kille med mycket bra i pipen :)

Börjar bli dags att dra ihop ett gäng låtar till en skiva eller hur ;)

Rock on mannen!
 B)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det låter som att du haft en underbar kanonkväll vännen!!  :D Bättre kan man knappt ha det ;)

Det var störtskönt att träffas i musikens värld.
Jag som hade tänkt att jag ska göra sånt oftare ...
i nästa liv, har börjat tänka om.

Ska nog fortsätta med att redan i det här livet, att träffa musiker
som jag tycker det är kul att spela och sjunga med.

Produktiv kille med mycket bra i pipen :) Börjar bli dags att dra ihop ett gäng låtar till en skiva eller hur ;)

Tja, det finns ju mer eller mindre bra material för flera plattor. Endera så slänger jag upp befintligt material via nån tjänst (som förhoppningsvis inte konkar) eller så finputsar jag först på det (in absurdum) men då blir jag väl aldrig klar att lägga upp det.
Låter som ett lätt val... eller?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Skön låt, snygga harmisar!

Du har ett bra uttryck i rösten, men kanske lite dominant mot resten, det hörs att du tar i för kung och fosterland, lite rakt in i fejset på en. Men du kanske vill ha det så här smärtsamt tydligt, en smaksak?
Bra är det iaf :)

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön låt, snygga harmisar!
Du har ett bra uttryck i rösten, men kanske lite dominant mot resten, det hörs att du tar i för kung och fosterland, lite rakt in i fejset på en. Men du kanske vill ha det så här smärtsamt tydligt, en smaksak?
Bra är det iaf :)

Kul med rösten som verktyg. Det är ju först nu som den går att använda på olika sätt, upplever jag.
I andra versen är sången för hög, har inte hunnit ändra det. Även kicken måste jag ändra.
Igår spelade jag den här låten akustiskt mycket snabbare, hemma hos Eddi och de som var där sa att det är så snabbt den ska gå...
så kanske får jag göra om den helt eller helt enkelt göra en ny version som är mycket snabbare.
« Senast ändrad: 02.06.2014, 14:59:56 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön sång o cool låt.. Sången som kommer ini mitten blir lite för hög i lurarna ..O kicken slår hårt i lurarna också..eq lite på den kanske .. Annars bra grundstomme i låten .. :)O skönt sololossnande" på guran i slutet  :)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön sång o cool låt.. Sången som kommer ini mitten blir lite för hög i lurarna ..O kicken slår hårt i lurarna också..eq lite på den kanske .. Annars bra grundstomme i låten .. :)O skönt sololossnande" på guran i slutet  :)

Har ändrat kicken till en 50-talskick istället. Är nog bättre i den här låten.
Även ändrat volymnivåer på bas och sång och ökat lite på munspelets volym. Bra eller bättre?
« Senast ändrad: 25.01.2016, 13:21:11 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Fin låt Max, mycket snygga körer, sång med känsla och riktigt härligt gitarrsolo som avslutning.  :rolleyes:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Du kan dina klassiska harmonier du, här lyckas du sammanställa dom till en riktigt skön låt.
På minussidan lägger vi virvelsoundet som inte riktigt passar genren tycker jag (alldeles för modern)
Skönt solo, någon liten surbend här och där men känslan förlåter sådant värdsligt.. B)
Kanske att du skulle vara lite mer sparsam med 'Gurgel sången' man får liksom reflexer att harkla sig lite för ofta.. :D
Men bra låt och framförande, helt klart !!
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fin låt Max, mycket snygga körer, sång med känsla och riktigt härligt gitarrsolo som avslutning.  :rolleyes:

Det är kul att skapa körer också och kul med sång. Gitarrsolot är som det är, snubblar ju här och där med det är en del känsla där.

Du kan dina klassiska harmonier du, här lyckas du sammanställa dom till en riktigt skön låt.
På minussidan lägger vi virvelsoundet som inte riktigt passar genren tycker jag (alldeles för modern)
Skönt solo, någon liten surbend här och där men känslan förlåter sådant värdsligt.. B)
Kanske att du skulle vara lite mer sparsam med 'Gurgel sången' man får liksom reflexer att harkla sig lite för ofta.. :D
Men bra låt och framförande, helt klart !!

Ja, det var en kul gitarridé som dök upp en söndagsmorgon nyligen. Sen räckte det med en sångstund på lunchpromenaden dagen efter, för att få sångmelodi och text på plats. Har idag mupptrixat ännu mer - har bl.a. följt några fler tips från kommentarer i tråden. Jag har även gjort något åt virveltrumman (ökat velocityn i det virveltrumljudet från en gammal version av Groove Agent) med det är nog inte det du tänkte som ska förbättra. Ska det vara en stummare virvel (liksom gate:ad) eller en högre stämd virvel? Gitarrsolot kom till då jag slog på stroboskopeffekten på slingan med led-lampor i studion. En del grejer sitter, en del idéer är bra om de ligger rätt, en del hinner jag inte med eller hittar inte det jag vill men känslan var inkopplad hela tiden och jag har på något konstigt sätt vant mig och accepterat sur-snubblet. Nästa gång jag sjunger den här på en inspelning kanske jag inte gurglar så mycket men jag behåller nog nuvarande gurgel i den här versionen. Några sa att den borde gå snabbare så det blir väl en ny version om något år kanske.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_WithoutThisNoSong_20140606.mp3[/mp3]
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Tycker den flyter på riktigt fint..nu e kicken bättre o hela låten blir skönare hela vägen ..skön sånginlevelse i lead som körer ..bra ändå till mål..  :)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Ang. virvel menar jag nog en plåtigare, mer vintage utan så mycket kompressor.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Skön låt!
Basen riktigt cool och det avslutande gurasolot är supernice
Känslofylld sång - kanske något "gurglig" bitvis
Fram med munspelet - åtminstone i några partier
Tyckte först att den första kören är lite för "luftig" och dämpad men det kanske är rätt
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tycker den flyter på riktigt fint..nu e kicken bättre o hela låten blir skönare hela vägen ..skön sånginlevelse i lead som körer ..bra ändå till mål..  :)

Tack, är rädd jag hört den för många gånger nu...

Ang. virvel menar jag nog en plåtigare, mer vintage utan så mycket kompressor.

Min nya virvel blev nog inte plåtigare  :(

Skön låt!
Basen riktigt cool och det avslutande gurasolot är supernice
Känslofylld sång - kanske något "gurglig" bitvis
Fram med munspelet - åtminstone i några partier
Tyckte först att den första kören är lite för "luftig" och dämpad men det kanske är rätt

Hmm en till mot gurgelsången. Tanken är att första kören ska ge försmak av... och sen i andra versen fläskar körerna i för kung och fosterland.

8 juni lagt in annan virvel men är den rätt? Börjar bli skeptisk själv efter så många lyssningar...
åsså la jag in en hammond till gitarrsolot på slutet.
« Senast ändrad: 25.01.2016, 13:21:50 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
blev bra med hammonden i slutet tycker jag ramade in solot bra.. Men virveln e för tydlig o piccololjudig för låten o min smak ..O hur än andra vill så skulle jag vilja ha mer layback sång på versen o trycka på på reffen även i denna låt!  :) .. För jag tror att då blir det mer crunchhöjning av  kör reffesången .. Fast de e jag de som tycker de " :D


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Klar förbättring Max.

Liten grej som jag tänkte på..Acken vevar ju rätt frenetiskt genom hela alstret..Kanske förändra förenkla den på vissa partier,ex.vis där sången kommer in skulle den kunna spela typ halva antalet tillslag..eller bara grund ackord..eller ja du vet..Jag vet inte men jag upplever den för mycket bara - halleluja eller vad man nu skall säga.Försökte vara rolig där men man vet ju aldrig hur sånt tas emot så jag säger bara,lätta på frenesi acken så lyfter låten.

Kören cool nu och bra i volym.Gurasolot,snyggt.

Koppla på Lasarus på denna så har du en skön dänga.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tagit upp den här igen för att lära mig och utveckla en fingepickingstil som kan fungera i denna låt.
Snubblar avsevärt här första gången men med ett stadigt trumkomp hoppas jag kunna raffinera den här typen av plock så att det känns stadigt och stabilt. Nu vill jag bara hem och öva men det dröjer några timmar innan jag lämnar arbetsplatsen och kommer hem.
« Senast ändrad: 25.01.2016, 23:04:19 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Denna har jag missat!  :o     Riktigt bra ju!  Vill du fortfarande ha tyck ang. originalversionen eller bara på dobroliret?  /Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
-
« Senast ändrad: 25.01.2016, 23:08:19 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Henric

Bra låt - gillar din sång på denna! Snyggt kör arr, det som sticker ut vid en första lyssning tycker jag är valet av virveltrumma, lite tunn och pappig samt väldigt högt stämd, pukorna är också enligt mitt tycke lite väl starka i volym, - ska lyssna igenom denna igen på dagtid så att jag kan kräma på lite....du har en mkt fin röst! Detta projektet ska jag följa!

Mvh Henric
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!