Oavsett hur stort eller litet problemet är, så tycker jag att partier som vill avskaffa upphovsrätten och/eller göra all sorts fildelning tillåten så länge ingen tjänar pengar på det (dvs V, MP och PP), är helt förkastliga eftersom de inte visar någon förståelse för de som skapar det som så många vill roffa åt sig gratis. Som upphovsman anser jag att det är JAG (eller den som JAG väljer att överlåta det till) och ingen annan som ska avgöra hur mina verk ska spridas.
Även om jag personligen inte har tjänat några nämnvärda pengar på musiken, så tycker jag att det är fel att beröva upphovsmän möjligheten att tjäna något på sina verk bara för att den tekniska möjligheten finns att sprida dem gratis till miljontals nätanvändare.
Vissa argumenterar om att det är så många som fildelar musik (och allt annat), att man inte kan göra alla dessa kriminella, utan det är lika bra att tillåta det utan restriktioner. Det anser jag är i princip samma sak som att säga att det är så många som kör för fort, att man lika gärna kan tillåta fri fart på vägarna. De som fildelar upphovsrättsskyddat material har ju själva gjort valet att utföra en brottslig handling. Det är ingen som tvingar dem att göra det, utan de kan istället välja att inte sprida materialet, så slipper de begå brott. Svårare är det egentligen inte.