Kontrollrummet

Zorrow - Cross the border

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
LÅTNAMN: Cross the border
ARTIST/GRUPP: Zorrow och Bjurte
GENRE: Hårdrock/Metal
LÅTLÄNGD: 4,16
KOMPOSITÖR: Zorrow
PRODUCENT: Zorrow och Bjurte
EV. MEDVERKANDE: Bjurtes blytunga trummor  :wub:
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3


Lyrics:

Cross the border
 
Why did you
Why did you say
Why did you say that thing to me 

I cannot
I cannot help
I cannot help to set you free

And then you make me cross the border
The only thing that sets you free

I will not
I will not crawl
I will not crawl under your feet

Your mind is
Your mind is set
Your mind is set to thrash and beat

And then you make me cross the border
The only thing that sets you free

Do not make
Do not make me
Do not make me dance to your tune

Cause you will
Cause you will sure
Cause you will sure regret it soon

And then you make me cross the border
The only thing that sets you free

   
« Senast ändrad: 29.08.2014, 13:36:10 by zorrow »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Oj det här är nog den supertorraste låt jag hört I den här genren - men det funkar ju faktiskt. Med lite reverb på sången så blir det säkert superbra just nu bara jättebra :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här var annorlunda och spännande! Sköna harmonier och snyggt arr.
Ett alternativ till sången skulle kunna vara att sjunga dubbat, närmre micken
och utpanorerat åt varsitt håll med lite mer återhållsam, "väsande/viskande" röst...
Nu känns sången lite "snäll" och försiktig i förhållande till kompet.
Bra låt!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Riktigt nice låt..versen gillas xtra.. :) håller med Asti om sången bra tips som sagt där..... o sen med en fetbas på denna så då rackarns.. :)

edit..sången va bra inget fel alls på några partier..Det va mina öron som det va fel på.. Rock on"
« Senast ändrad: 17.05.2014, 15:59:30 by Marsall »


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Det göttiga först, fn va bra gitarrer och bas låter du har verkligen hittat hem med den däringa 'brödrosten'  ;)
Mindre göttigt är Trummorna, dom saknar tyngd och förmycket Ploppigt och det låter nästan som dom orsakar något osynkigt/snubbel i början på det sköna Halvfarts Riffet(eller är det något delay som spökar??) något är det i alla fall som spökar där, riffet funkar ju kanon när trummorna går på för fullt.
Sången tycker jag är på vissa stycken är lite för lojj och kraftlös,mer attityd skulle nog låten behöva.(mest i början på verserna)
Och som Eddi var inne på väldigt torrt.
Skön låt annars och som sagt Gitarrerna låter Mumms med Fläsk.. B)
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
En så bra och skön ljudbild....
Mixen tycker jag sitter..... :)
I vissa partier skulle det vara coolt med en dub på texten....


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Eddi - Tack för lyssning. Jag har lagt på lite mer reverb på sången i versen men vill fortfarande ha det lite minimalistiskt med reverb för att få lite mer "bett" i sången. Hälsa Jerri, han och jag åker på SRF om ett par veckor... :D

Asti - Tack för vänliga ord och bra idé. Jag testade utpanorering men tycker att det krockar lite med gitarrerna som ligger helt utpanorerade. Har försökt vässa till sången i verserna i alla fall med lite ilska.

Marshall - Tack för lyssning och feedback. Basen var hyfsat fet tidigare tyckte jag men har fettat lite till i denna version. Bättre?

Bjurte - Tack för sågning  :blink: :ph34r: :P Skämt åsido så har jag lagt om trummorna på halvfarten. Det var nog en "drunken drummer" förut... Hoppas det blev bättre  :unsure: Och ja, jag älskar min THR X! Funkar både till gura o bas. Tack för tipset! EDIT - Låten har nu exakt samma trummor som Sloth, det funkade ju då? :wacko:

PXM - Kul att du gillar ljudbilden! Det är nog mest bra grejer in. Jag har bara skurit sång och keyboard i basregistret, resten är obehandlat i mixen. Tack för lyssning!  :D
« Senast ändrad: 18.05.2014, 18:33:52 by zorrow »


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skitbra!!nu rockar det fettbas riktigt fläsk gottmos :) Kan du få till galen visksång på versen med närhet o lite mer tryck på reffesången (kanske dubbat också?) prova det iaf ..så då får du full pott från moi"  B)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Nu funkade trummisen bättre, ge han inte så mycket whiskey nästa gång.  :D
Ang. dess sound så är det nog som så att nu, när du har fått ett så pass mycket bättre och fetare sound.
Så känns dom ännu mindre och tunnare. Skulle vilja höra STOORA trummor med mera bett till den här..
Och du, jag tycker basen blev lite väl mycket i denna mix.. Något mellanting kanske!  :rolleyes:
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Marshall - Många tack för goda råd. Jag skall prova elaka visksången och panorera den som Asti föreslog samt sjunga om och/eller dubba refrängen. Detta får dock anstå några dagar p g a för mycket jobb  :angry: Jättetack för dina mycket bra förlag.

Bjurte - Jag brukar undvika sång på fredagar efter åtta för jag vet hur det blir... Dock gjorde jag ett avsteg denna gång, vilket naturligtvis resulterade i att allt fick sjungas om. Efter denna magra sånginsats pillade jag med trummorna vilket ju inte heller blev någon braksuccé  :wacko: Nåväl, vilka trummor behöver jag? Jag skulle i samband med byte av trummor också behöva uppgradera Cubase. Dessa två aktiviteter sammantagna övergår mina tekniska kunskaper som befinner sig på en guldfisks nivå. Skulle helt enkelt behöva kompetent assistans. Kanske en grillkväll med tillbehör kunde locka världens bästa öron från Trosa till Bromma?
« Senast ändrad: 19.05.2014, 00:41:44 by zorrow »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hårdrockstango! Fett! Bra gung och helschysst lir. Kul att lyssna på.  :D Sången kanske än mer elak?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Låter frestande.. B)
Vad har du för Cubase version nu ??
Sedan har ju EZDrummer 2 släppts förra veckan och verkar skitbra, hyfsat billigt för dom  som äger ettan.
Har själv köpt den, men inte hunnit testa den så mycket än, dock mycket bättre sound och framför allt hur man söker och bygger upp hela låtar.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Inte min genre,men fasen - jag gillade det!

Svängigt/snortight/fett och bra sång.Jag hittar inget som stör på någe sätt,grymt bra jobbat Zorrow.

Mike


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Har nu lydigt justerat enligt alla goda råd och dubbat panorerad elak visksång på versen samt dubbat refrängen. Basen i mellanläge tror jag? Nu så många sångspår så jag är osäker om volymen på sången hänger ihop under låten?


Equality - Visst e de Tango (bitvis i alla fall)! Har försökt att elaka till sången så mycket jag kan (kanske har fel personliga förutsättningar  ;) Tack för lyssning och kommentar.

Bjurte - Jag PMar strax ang grill. Kollade in EZ2 och de låter riktigt bra men det verkar inte finnas någon Drumkit from hell? Funkar midin på andra trumset, det verkar inte finnas lika många hängpukor....  :unsure: Kanske en midifil till Bjurte som ju alltid har det bästa av allt? :D

Harmonica Mike - Tackar för vänliga ord och lyssning  :D


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Alla expansioner (DFH t.e.x ) samt 'original' kiten med alla dess pukor och trumpeter  ;) funkar även i EZD 2.
Dock med deras original-sound såklart..
Visst kan jag testa med en midifil.
Behöver då även resten utan trummor som en MP3:a så jag kan balansera dom.
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Sådärja. Då var Bjurtes trummor på plats! Mycket fetare i mitt tycke  :D Har också pillat lite med basen som jag tycker blev ett snäpp bättre  :unsure: Frågorna är nu: Falsksång att förbättra (ständigt orosmoment)? Sitter mixen?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Har knappt lyssnat tidigare och inte heller skrivit tidigare eftersom jag inte begriper. Nu lyssnar jag genom hela och hör att det är tight och mix låter bra i mina öron. Men sången, mer attidyd skulle vara kul i det här soundet, men det är inte alltid så lätt att leverera, jag vet.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Tack Max och ja, det svåra är att få attityd i sången. Kanske räcker jag inte till och får kalla in en riktig sångare...


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Äh va fan du sjunger helt rätt finns ingen som kan stand-ina på detta - good shit.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad hogge

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 353
  • Family Guy!
    • Visa profil
Tycker att Harmonica-Mike sa det bäst: "Hårdrocks-tango"  :lol: :P
Visst är det lite annorlunda detta.. Men bra lirat och bra sång.. Det kommer dock att kräva några lyssningar för att veta vad jag egentligen tycker om låten som sådan...
HOGGEZ ORKESTEr http://www.facebook.com/hoggez


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Nuså zorrow! Jag sa ju det nu är det ju mycket mera bett i sången ..Fan rock on" ini kaklet nu tycker jag!  B) :)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Inte heller min genre, men jag gillar det jag hör, bra lirat också!  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Först tänkte jag skriva att Överhänget kanske låg lite högt, men efter att lyssnat ett par gånger får jag nog medge att jag hade fel.. :o
Bra mix överlag men kanske att dom där delarna i sångversen med väldigt korta fraser blir lite väl torra !
Jag skulle nog prova med någon sorts 'dubbler/Stereowidener' där, nu blir det nästan onaturligt torrt.
Efter att tjöötat mig igenom låten ett antal ggr nu, så får jag medge att det är en riktigt bra Dänga dennahärninga.  B) 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Eddi - tack du bygger lite extra själförtroende där det mest behövs   B)

Hogge - tack för lyssning och kommentar. Inget fel på tango!! :P Smak är en subjektiv grej  :D

Marshall - Jajjamen! Dina och Astis goda råd funkade finfint. Jag tycker att det blev ballt med sångpålägget. Tack igen för tipset (och kaklet)!

Roffe - tack för vänlig kommentar och lyssning!  :D

Bjurte - supertack igen för trummorna. Det blev ett rejält lyft! Dina öron är ju alltid korrekta och dina råd alltid värda att lyssna till. Den här gången, vad gäller sången, tänkte jag ändå försöka följa min egen vilja. Det är en del reverb på verssången redan nu, fast ganska lite. Jag vill ha just den sången rätt torr då det ger ett mer distinkt och ilsket intryck. Jag har testat att blöta ner den lite mer men tycker då att den tappar i kraft. Eller är jag helt ute och cyklar?  :unsure:


Utloggad Zakyath

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
Bra drag! Trumsoundet föll mig inte riktigt i smaken, men är helt sålt på främst rytmguran. Påminner lite om något som Tim Sköld gjord soundmässigt (just den guran), fast det är bara en lös association och inget specifikt jag kan hänvisa till... hursomhelst, snyggt!


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Inte vad jag dagligdags lyssnar på men är inte främmande för det heller :D
Låter bra, kanske att sången skulle vara lite mer raspig?

Tycker inte om klippen vid 98, 157, 216
/G
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Zakyath - Trevlig jämförelse med Tim Skölds sound på guran  :D :D :D Och tack för vänlig kommentar. Trummorna är ju inte "the real thing" så är det bara... Fast jag tycker att Bjurtes trummor är bra mycket bättre än mina i en tidigare version (tack igen Bjurte).

Gurano - Tack för lyssning och bra feedback. Klippen är klippta och går inte att åtgärda mer än via maskering i detta läge. Tror att detta är åstadkommit till 80% i ny version.

Har även limmat mixen lite med ett reverb vilket jag hoppas gör att sången som, enligt Bjurtes eminenta öron var för torr, funkar bättre nu? Slutligen har jag dragit ner lite på diskanten på hela mixen då det fanns farhågor att överhänget chrashade för hårt. Undrar om denna inte är klar nu?  :unsure:


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Den här låter riktigt proffsig nu !!!!!
Jo, du kan flytta den till avdelningen för
"Färdiga Demo" nu med riktigt gott samvete...... :)


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Sången gifter sig bättre med musiken nu, appselut.. B)
Klappad och klar enl. undertecknad..
/Bjurte
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Håller med! Nu har sången en mer passande attityd som smälter in bra.
Fin, maffig ljudbild. Bra mix också tycker jag.
Det "hackiga" kompet i verserna ger en bra nerv i låten.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
pxm - tack för det! Flyttas!  :D

Bjurte - tackar! Limmet gjorde susen. Tack igen för all hjälp och för kanontrummor!

Asti - många tack! Mixen sitter tycket jag också. Sången är så elak som jag klarar av...