Kontrollrummet

Roffe H - Värmlandsvisa

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Försöker tolka svenska folkvisor på mitt eget sätt. De gör sig så bra i jazzform. Visst är det kul att komponera eget, men minst lika roligt att tolka färdig musik och eftersom denna låt är en trad. låt så går det ju bra. Har letat efter jazz som är trad. men det är inte lika lätt att hitta.  :)
Har fråga Alatar om han vill vara med men han har fått förhinder att spela på ett tag så jag lägger upp låten för kommentarer om grundstrukturen så länge. Fick kalla in en avlägsen släkting till Rune Gustafssons (Bib Gustafsson) så länge, får duga till vidare.  :lol:

Ack Värmeland, du sköna, även Värmlandssången eller Värmlandsvisan, är en svensk sång från 1822, baserad på en traditionell folkmelodi, och med text av Anders Fryxell och Fredrik August Dahlgren. Texten skrevs först för sångspelet Wermlandsflickan (1822) men lades senare till folklustspelet Värmlänningarna (1846) av Dahlgren. Visan ingår i den svenska visskatten.
Jazzmusikern Stan Getz turnerade i Sverige 1951 och gav ut en engelskspråkig version av Ack Värmland, du sköna under namnet Dear Old Stockholm. "Dear Old Stockholm" har därefter spelats in av flera artister och etablerat sig som en klassiker inom jazzen.
Roffe H

« Senast ändrad: 24.04.2013, 21:34:15 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Detta är min favorit sång med jazzsångerskan Rigmor Gustavsson...
Den är jättefin denna visa och du, Roffe, gör den rättvisa......


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Skön och soft lyssning
Väldigt fin ton i saxen och bra spelat
även bib gör bra ifrån sig
Men kanske skulle det behövas något som stack ut lite

Kul att du lägger ut bakgrundsinfo om låten - uppskattas!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det är så skönt att höra en sax som låter så här fint spelat!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyssning!  :D
Cykeln: Alatar har meddelat att han vill vara med och jag tror att detta kan ge en extra krydda på visan.  :) Visst, tycker det är lite roligt att skriva om låtarna man gör, särskilt de gamla folkvisorna. Lustigt det där med Getz, det hörs tydligt vad inspirationen till "Good Old Stockholm" kommer ifrån.
Max: Kul att du gillar, har haft lite problem med att få en ren ton i min altsax, är van vid tenoren som är mer lättblåst. Den är på "rundsmörjning" för tillfället, så jag har inget val. Men det är bra att jag får öva lite, lyckas man blir tonen lite ljusare och väldigt passande till bl.a visor. :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Återigen en skön dänga Roffe.

Så mjukt och följsamt lirat på saxen.Kul med infon om låten.

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Men tusan Gubbar, du blir bara bättre och bättre..
Skitbra spel, ljud och sväng..
Radioklart..
4 Transistorapparater i luften..
Fast han Runes kusin tycker jag var lite stel.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker att Malena Ernman gör den bästa tolkningen av denna, dock inte i jazzton.

Detta är en av de bästa jazztolkningar jag hört av denna. Släng på Alatar på lite dialog på piano så köper jag skivan :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Thanks boys! Visst är det kul att lira? :D

mike: Du behövde i alla fall inte sätt morgonkaffet i halsen förstår jag.  :lol:
bjurte: Roligt att man "går frammåt", jag har snackat med gitarristen (BIB) han vet att han bara är första reserv, han får hoppa av när Alatar hoppar in. Han blev inte särskilt ledsen för det.  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker att Malena Ernman gör den bästa tolkningen av denna, dock inte i jazzton.

Detta är en av de bästa jazztolkningar jag hört av denna. Släng på Alatar på lite dialog på piano så köper jag skivan :)

Vad roligt Dividend, det tackar man för.  :D. Visst Alatar har sagt att han vill vara med så fort han kan. Ser fram emot detta, även om det kan ta ett par veckor. Den som väntar på nåt gott... :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det är ju rent filmiskt... den här musiken skapar bilder i min skalle! Du gör det så snyggt! :)

Citera
en avlägsen släkting till Rune Gustafssons (Bib Gustafsson) så länge

Kan vara Eric Bibb´s brorsa - Gustav Bib, kanske???  :P
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Otroligt bra! Helt enormt....
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Otroligt bra! Helt enormt....
Kul att du tycker det Håkan, har för mig att du också gillar svenska folkvisor. Hoppas det ska låta ännu bättre när Alatar lägger pianot.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Perfekt! Inget att tillägga. Bra spel mix och volymer. Riktigt skön lyssning :D :D :D


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Tänker på hur fantastiskt det är med låtar från förr som bara sitter i ryggmärgen för oss svenskar måste vara nåt genitalt - din tolkning tillsammans med Bib-Gustafsson är riktigt bra tycker jag men visst Alatars piano kan säkert lyfta det hela - men jag är inte så säker på att det behövs - skönt rakt över.... :)
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Henric

Fint sväng. bra lir på saxen! Visste du att flickorna i Värmland kallar låten för "Ack varma lem du sköna"   :D
Ljud är något som uppstår i samma stund som det skapas!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Riktigt snyggt och levande. Fattar inte hur du kan få BiB att låta så här bra. Lite mer lokalljud, nån enstaka imperfekt ton eller missljud så hade jag trott att det vore en liveinspelning.

Vad gäller saxen så tycker jag du gör en jättesnygg tolkning av en av de vackraste melodier som finns. Jag hör det lite orena brusljudet (från röret?) du inte vill ha, men jag tycker det bara är snyggt för det mesta. Sånt man sällan hittar i samplingsbibliotek.
DON'T PANIC


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Väldigt skön tolkning här Roffe, du hedrar verkligen de fina gamla visorna från vår vis-skatt :rolleyes:

Tack för den och för ditt levande ljud på saxen :P Mums!

/Marre
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack alla, för lyssing och gillande. Visst är det roligt att få göra våra gamla folkvisor på ett eget sätt. De är verkligen värda att lyssna på och får inte glömmas bort.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nämns en del jazzsångerskor som tolkat denna i tråden, bäst är dock Monica Z:s tolkning i mitt tycke :)

Riktigt bra instrumental tolkning är det, nu när jag återkommer till den igen. Tankat hem :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Nu när jag har provat att lägga ett solo på värmlandsvisan själv,
så steg min respekt för din skicklighet med instrumentet flera grader
Och då var den hög redan innan  :wub:

Grymt solo! Mycket väl exikverat, från start till utklingandet av sista noten!

(fast fiolen hörs inte så mycket i den här versionen ;) )

/Josef


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Nu när jag har provat att lägga ett solo på värmlandsvisan själv,
så steg min respekt för din skicklighet med instrumentet flera grader
Och då var den hög redan innan  :wub:

Grymt solo! Mycket väl exikverat, från start till utklingandet av sista noten!

(fast fiolen hörs inte så mycket i den här versionen ;) )

/Josef

Fiolen (ha-ha)  :lol: Tack för de orden Josef, hade nästan gömt att jag lirat in denna melodi.  :wacko:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)