Forum > Demolåtar

MaxB - testar 'live'-inspelning med två mikrofoner, akustisk gitarr och sång

(1/5) > >>

MaxB:
Undrar hur man optimerar en inspelning med en akustisk gitarr och sång?
Testar att sätta en kondensatormikrofon framför gitarren och en annan kondensatormikrofon för sången.
Vet inget annat sätt att spela in det, än att spela in som ett stereospår där respektive mikrofon är fullt panorerad åt varsin sida, sen splitta stereofilen till två mono-filer som jag lägger på varsitt mono-spår som på så sätt kan få egen eq och reverb efteråt. Tyvärr är sångmikrofonen ganska maxad i en micpreamp så den här låten har en (kanske ful?) dist på sången.
Fungerar sången med den disten eller är disten enbart oönskad på sångspåret?

Hur blir ljudet så här?
Tacksam för tips på alternativa sätt att göra det här på.
Cykeln, hur gör du vid såna hör inspelningar där du ska sätta allt på första tagningen?
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Unplugged_InMyWorld.mp3[/mp3]
Filmade samtidigt inspelningen...

Asti:
Kan du inte spela in 2 monospår samtidigt? Har iofs aldrig testat...
Skönt ljud på gitarren! Om du ska kombinera med bas bör du nog skära
gitarren lite mer i bas-eller nedre mellanregistret. Annars blir det lätt
oönskade baseffekter. Sångljudet tycker jag också är bra om man bortser
från disten. Ska det dista tycker jag det ska vara en jämn dist hela tiden
och inte som nu, enbart på vissa ställen. Då låter det bara överstyrt och illa.
/Asti

cykeln:
Vad kul Max!
Trevligt att fler gör livetagningar med enkla medel.
Tycker att det låter bra i stort
men det är som du skriver dist på sången, kanske lite för mycket ..

Intressant sätt du spelar in på. Så har jag inte gjort.
Jag har spelat in med två mic - en för varje spår men tyckte inte jag fick till det bra
Sen har jag helt enkelt spelat in med en mick i mono på ett spår och försökt få det så pass bra att det går att lyssna på för sig själv. Men också som en grund för att bygga vidare på låten.

Juste låt och bra framförande!

MaxB:

--- Citat från: Asti skrivet 14.05.2014, 13:59:52 ---Kan du inte spela in 2 monospår samtidigt? Har iofs aldrig testat...
Skönt ljud på gitarren! Om du ska kombinera med bas bör du nog skära
gitarren lite mer i bas-eller nedre mellanregistret. Annars blir det lätt
oönskade baseffekter. Sångljudet tycker jag också är bra om man bortser
från disten. Ska det dista tycker jag det ska vara en jämn dist hela tiden
och inte som nu, enbart på vissa ställen. Då låter det bara överstyrt och illa.
/Asti

--- Slut citat ---

Det kanske går att spela in två monospår, bara att jag inte lärt mig det ännu. Och det är så dags att lära sig nu, då jag sitter med en så gammal version av Cubase att kompetens och support inte är lätt att få tag på, då det behövs. Har inte tänkt lägga in något mer instrument (ingen bas) utan vill prova att hålla det så här nära ett live-framförande, något jag vill klara av med endast en gitarr och rösten. Det var min tanke. Funderade på att skära lite i basen på gitarren...

--- Citat från: cykeln skrivet 14.05.2014, 14:05:43 ---Vad kul Max! Trevligt att fler gör livetagningar med enkla medel.
Tycker att det låter bra i stort men det är som du skriver dist på sången, kanske lite för mycket ..
Intressant sätt du spelar in på. Så har jag inte gjort.
Jag har spelat in med två mic - en för varje spår men tyckte inte jag fick till det bra
Sen har jag helt enkelt spelat in med en mick i mono på ett spår och försökt få det så pass bra att det går att lyssna på för sig själv. Men också som en grund för att bygga vidare på låten.
Juste låt och bra framförande!

--- Slut citat ---

Ja, live låter spännande. Du gör det med ditt gäng medan jag inte har kommit så långt ännu...
Gjorde några till inspelningar efter denna här första och då drog jag ner sångvolymen en del.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_Unplugged_WinterComes.mp3[/mp3]

Eddi:
Funkar väldigt bra Live så här :D

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion