Edit;
Länk till röstningen;
http://mandrillapp.com/track/click.php?u=30212483&id=e61fd12c5d914590a0cbf9d9b36df21d&url=http://www.tallenge.com/vote/vote0.aspx?vid%3D49148edd-40df-4554-bece-aeae18f06b11%26ref%3DEmail&url_id=bde3b0861eedba0f60102e506763df96e9485432
//
Eddi tyckte att min förra etyde var tråkig...Han hade helt rätt.
Den lät inte roligt.

Därför har jag gjort en ny, ett nytt försök, som jag kallar Etyde for Eddi.
Den här innehåller mycket teori, visst ,men jag försöker spela den och utnyttja gitarren..
Försöker också få den litet rolig att lyssna på.....Den förra var bara tydlig men ack så tråkig att lyssna på...
Tror dock att den här etyden är lika tydlig....och mycket mer lättlyssnad, inte lika svårsmällt.
Eftersom den blev komplicerad och avancerad håller jag den kort för att den skall vara behagligt lättlyssnad...
Den förra blev man trött i öronen av....

Skalövningar får jag höra om mina improvisationer, den här edtyden innehåller skalövningar på riktigt.
Den innehåller ingen improvisationsdel......Allt är genomtänkt och komponerat...

Den här etyden blev litet mer komplicerad än den förra men den nya etyden låter mycket roligare. (hoppas jag.)..

Den går i C-Dur och i 120 bmp.
Här är en etyd där rythmgitarren spelar en ii-V7-I med en sekundär Dominant inlagd
samt en första inversion. Detta följt av några V7 som står sub för I. Detta i en slags rythmövning.
Den tuggar på så rakt igenom. Progressionen inleder ensam och avlutar ensam...
Däremellan;
Leadgitarren spelar till det jazzarpeggios, vanlig Cdur, Dominant Lydisk,
Amoll, Super Lokrisk, Frygisk, Thaichikicho och Mixolydisk Bebop. Detta är skalövningar.....
Melodin är upplagt efter ett A-A-B-A schema....
Den lär ut ii-V7-I, sekundära dominanter sub, inversioner, rythm och de skalor som används i jazz över Dominanter
, en Bebop skala samt en alternativ trad Japansk skala....
Hoppas jag lyckades bättre den här gången....

Kan jag lägga ut den här som en lesson på nätet, eller,,,,
skall jag göra ett nytt försök ????? Skall det vara en improvisations del med ett modalt solo över ett Cmaj7 några taker
innan den börjar om ????
Den blir visserligen längre då men,,,jag tänker att det är alltid kul och intressant med improvisation, litet guitarblowin´.
Låter den rockjazzfusion ????
mvh
Edit;
Spelade in 8 takter Cmaj7 där jag improviserar två fraser. En i F Lydisk och en i B Lokrisk blev det.
Det blir liksom ingen rockjazzfusion utan åtminstone några takter improvisation.....

Efter det loopade jag om själva sången...Tror att det blev bra för man får liksom tid att bekanta sig med nu.....
Eller ????