Kontrollrummet

Roffe H - Danny Boy

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
LÅTNAMN: Danny Boy
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
KOMPOSITÖR: okänd
GENRE: Jazzballad
LÅTLÄNGD: 3:46
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3


"Danny Boy" är en ballad med text skriven av engelska låtskrivare Eric Weatherly och vanligtvis satt till de irländska tonerna av " Londonderry Air ".  Londonderry Air är en luft som härstammar från County Londonderry på Irland (numera Nordirland ).  Låten spelas som seger hymn i Nordirland vid Samväldesspelen . "Danny Boy" är en populär uppsättning av texter till låten. Kompositör till musiken är okänd.

Källa: Wikipedia

Inte alltid man har skaparkraft men vill lira...och då blev det Danny Boy.  :)
Ny version idag, mjukare komp något mer reverb på saxarna.
/Roffe H
« Senast ändrad: 09.05.2014, 00:20:25 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
"Ibland orkar man inte skapa eget men vill lira...och då blev det Danny Boy!" - Det har jag aldrig råkat ut för!  :)
Skönt saxofonlir! Kanske kunde saxen sänkas något i styrka och möjligen få pyttelite mer reverb...
Jag hade för mig att låten innehöll en del mollharmonier, speciellt i slutet av stroferna, men jag ska erkänna
att jag inte är helt säker på min sak.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
"Ibland orkar man inte skapa eget men vill lira...och då blev det Danny Boy!" - Det har jag aldrig råkat ut för!  :)
Skönt saxofonlir! Kanske kunde saxen sänkas något i styrka och möjligen få pyttelite mer reverb...
Jag hade för mig att låten innehöll en del mollharmonier, speciellt i slutet av stroferna, men jag ska erkänna
att jag inte är helt säker på min sak.
/Asti

Jag är inte heller säker på harmisarna, tog ett färdigt arr...ska väl kolla också :unsure:. Provar att ändra saxen också...tack för kommentar.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Eva Cassidy har en version som många ser som den "bästa" tolkningen men jag har inte den kopplingen till Danny Boy. Första gången jag hörde den var i en film så jag var tvungen att kolla i eftertexterna vad det var för något. Och i filmen sjöngs den på en begravning. Du gör den på ett "munternt" sätt och det är lite busigt, eftersom det egentligen är en väldigt sorglig historia, om man lyssnar på texten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Snygg leverans av denna fina låt!
Jag tycker dock att "cocktailpianot" inte gör sig så bra - det liksom lattjar bort den fina sentimentala känslan låten och ditt saxspel har. Det räcker bra med bas och vispar.
Men det är bara min personliga åsikt - jag har inga vetenskapliga belägg för saken.  :D
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack för lyss Max & Cykeln. Ska ta en extra koll på "cocktailpianot", kanske att det gör det hela för glättigt.  :)
/ Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har lagt ett nytt piano, för att stycket inte ska låta alltför glatt...  :unsure:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Bättre men tycker fortfarande att pianot inte riktigt hänger ihop med låten i övrigt - tycker också att harmonierna vid några tillfällen skär sig mot låten.
Hur låter det med "bara" visptrummorna, ståbasen och gitarren som grund för saxen?
Du skulle också kunna lägga på lite sång i sista vers/Refräng
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bättre men tycker fortfarande att pianot inte riktigt hänger ihop med låten i övrigt - tycker också att harmonierna vid några tillfällen skär sig mot låten.
Hur låter det med "bara" visptrummorna, ståbasen och gitarren som grund för saxen?
Du skulle också kunna lägga på lite sång i sista vers/Refräng

Ska kolla igen (harmisarna) och leta ytterligare, kanske mer passande komp. Tack för återlyss. :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Bättre tycker jag.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Schysst Lirat på saxen Roffe och mixen låter bra hos mig..Visst,det skulle inte skada med lite mer reverb på saxen..Annars äre gött mos.

Lyssnade på Eva Cassidys verre,ja vilken begåvning var inte hon då..Tråkigt att hon behövde sjunga med änglarna,hon hade behövts ett tag till på jorden för fler låtar..

"Sometimes there is silence `cause God ran out of tunes
he is makin´ angels of musicians to try to save a thousand souls.."


Kom ihåg en strof i en låt som jag sjöng in i fjol,passande till Eva resonemanget.

Jazz on mate

Mike


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Bättre tycker jag.

Tack Max, alltid trevligt med återlyssning.  :)
/Roffe H
Schysst Lirat på saxen Roffe och mixen låter bra hos mig..Visst,det skulle inte skada med lite mer reverb på saxen..Annars äre gött mos.

Lyssnade på Eva Cassidys verre,ja vilken begåvning var inte hon då..Tråkigt att hon behövde sjunga med änglarna,hon hade behövts ett tag till på jorden för fler låtar..

"Sometimes there is silence `cause God ran out of tunes
he is makin´ angels of musicians to try to save a thousand souls.."


Kom ihåg en strof i en låt som jag sjöng in i fjol,passande till Eva resonemanget.

Jazz on mate

Mike

Visst, håller med dig, hon kunde gott fått sjunga i hundrade år...Lägger upp en ny verre högst upp i tråden nu, har ändrat lite på reverbet och använt lite "mjukare" bas och piano för att få fram lite mer känsla... tack för lyss och kommentar :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ännu bättre!  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Ännu bättre!  B)

Fint med "åter-återkoppling", blir glad för sånt.  :rolleyes: Den blev lite "mjukare" och inte så glättig tycker jag nog.
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Skön närhet o närvaro i liret Roffe :).. Nu har jag inte hört den här låten i orginal..Men hur jag än vill det eller inte så känner jag att en hes röst gärna whiskeydoftande ..som mumlar nåt skönt här o där skulle va en rolig påfyllnad.. B) Denkanske e utan sång i orginalversion? Skit i det..va lite wild and crazy vettja! ?.  :o :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skön närhet o närvaro i liret Roffe :).. Nu har jag inte hört den här låten i orginal..Men hur jag än vill det eller inte så känner jag att en hes röst gärna whiskeydoftande ..som mumlar nåt skönt här o där skulle va en rolig påfyllnad.. B) Denkanske e utan sång i orginalversion? Skit i det..va lite wild and crazy vettja! ?.  :o :D

Den har en fin text i original. Är faktiskt lite sugen på att sjunga den men i den här tolkningen är det saxofonen som gör den skön.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön närhet o närvaro i liret Roffe :).. Nu har jag inte hört den här låten i orginal..Men hur jag än vill det eller inte så känner jag att en hes röst gärna whiskeydoftande ..som mumlar nåt skönt här o där skulle va en rolig påfyllnad.. B) Denkanske e utan sång i orginalversion? Skit i det..va lite wild and crazy vettja! ?.  :o :D

Visst ska man vara lite "wild" emellanåt, men i just denna version får saxen vara min röst. Tack för kommentar och tips.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tack Max och Altsax: Tror jag sagt det tidigare, så får saxen ibland vara min "andra röst"  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jepp mycket bättre nu - kompet är mer i linje med låten och spelet
Tycker också att saxen kommer mer till sin rätt här
Om jag ska ha några fler synpunkter så:
låter basen lite onödigt "bråkig" på några ställen
skulle du kunna helt ta bot elpianot under något parti för att öka dynamiken - kanske i mitten

Gott är det!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jepp mycket bättre nu - kompet är mer i linje med låten och spelet
Tycker också att saxen kommer mer till sin rätt här
Om jag ska ha några fler synpunkter så:
låter basen lite onödigt "bråkig" på några ställen
skulle du kunna helt ta bot elpianot under något parti för att öka dynamiken - kanske i mitten

Gott är det!

Tack för återlyssning och alla tips. Mindre bråkig bas denna gång, varierar mellan rhodes och elgitarr för dynamiken. Tror jag nöjer mig så här, ny version högst i tråden. :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Skön "tryckare" till denna vackra melodi. (Hört Eva Cassisys version?) Fint lirat rakt igenom! Tycker ljudbilden är lite dov. Testade att eq:a lite. Hoppas du ursäktar och jag tar bort den när du vill.

'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Skön "tryckare" till denna vackra melodi. (Hört Eva Cassisys version?) Fint lirat rakt igenom! Tycker ljudbilden är lite dov. Testade att eq:a lite. Hoppas du ursäktar och jag tar bort den när du vill.



Återigen stort tack för lyssning och tips...kanske blev det lite för mycket av "det goda"  :unsure:, jag la en ny version högst upp i tråden. Men jag håller med dig...blir ofta lite för dovt, ska tänka på det framöver.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
I den senaste versionen kommer verkligen saxen fram och blir som ett levande väsen - jag tänker noshörning - och det är ballt. Snyggt :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
I den senaste versionen kommer verkligen saxen fram och blir som ett levande väsen - jag tänker noshörning - och det är ballt. Snyggt :D

Härligt, levande väsen...noshörning (ser den frustande framför mig på savannen), ingen dålig metafor. Tack Eddi.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
...kanske blev det lite för mycket av "det goda"  :unsure:

Jo det är lättare när man kan eq:a på enskilda spåren.  :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
...kanske blev det lite för mycket av "det goda"  :unsure:

Jo det är lättare när man kan eq:a på enskilda spåren.  :)

Tack ändå för att du lyssnar, det blev bättre tack vare dina synpunkter.  :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Mycket skönt lirat, Roffe !!!!
Tack.. :)


mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/