Kontrollrummet

Chuck Berry

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
...får Polarpriset! Så rätt att ge det till Chucken!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Som Sven Erik Fernström sa i ett reportage - Chucken var enkel att jobba med man bara ställde en amazon vid flygplatsen och en adress dit han skulle showa - han tittade in i greenroom och frågade vem som skulle trumma - sen pekade han och sa I'm gonna lean on you :D
Mycket värdig pristagare av Stickans pris.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Ja, han har ju inspirerat många av ens ena förebilder, som
också fått det här priset! Juryn har bra smak!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Visst har juryn bra smak, både hans texter och gitarr-riff ligger till grund för många rockmusiker och som någon sa: -Vi kan hitta "DNA-spår" överallt i dagens pop/rock...
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Visst har juryn bra smak, både hans texter och gitarr-riff ligger till grund för många rockmusiker och som någon sa: -Vi kan hitta "DNA-spår" överallt i dagens pop/rock...
/Roffe H

Så sant som det är sagt. Vad vore Stones utan Chucken, t.ex. Beatles gjorde också många covers av Berrys låtar, t.ex Roll over Beethoven.
Jag tycker detta är jättebra val. Det finns ju också, tror jag, levande personer som Jerry Lee Lewis och Little Richard som också skulle kunna nämnas. Men ingen har betytt så mycket för rocken som Chucken - inte ens Elvis.

Tillägg:
Jag och min kompis ca 12-13 år åkte på skridskor från Uppsala till Sigtuna. Trötta hamnade vi på ett café. Där fanns en juke box och vi spelade Chuck Berry "No partical place to go"
om och om igen tills slantarna tog slut. Wov! Vilken upplevelse! Min första upplevelse av riktigt svängig rock. Detta var tror jag 1962...
« Senast ändrad: 10.05.2014, 22:34:06 by Tokai »


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Chucken borde ha haft det först av alla enl. min åsikt.  Utan Chuck - ingen rock, mer eller mindre.   Värdigare vinnare
av Polarpriset finns inte!   



/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Jag anser att Chuck Berry är en av världens största showartister någonsin...  :wub:

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Måste posta det här också.  Chucken och Keith Richards har lite samarbetssvårigheter.  :lol:   

   

/Fuzz
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Måste posta det här också.  Chucken och Keith Richards har lite samarbetssvårigheter.  :lol:   

   

/Fuzz

Chucken kanske har samlat på sig lite divalater genom åren...eller också är han bara pedant!  :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Fuzzbub

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 598
  • Gitarrspelande protopunkdiggande exilnorrlänning!
    • Visa profil
    • AboutHen på Soundcloud
Måste posta det här också.  Chucken och Keith Richards har lite samarbetssvårigheter.  :lol:   

   

/Fuzz

Chucken kanske har samlat på sig lite divalater genom åren...eller också är han bara pedant!  :)



Tror nog att så är fallet, eller en kombination av de två.  Detsamma gäller ju även Mr Richards...     :) 

Alltså kolla 4:48-4:49 så får ni se hur en pianist som är trött på gitarrister ser ut.   :D    /Fuzz

 /Fuzz
« Senast ändrad: 13.05.2014, 10:51:18 by Fuzzbub »
"Vi simmar alla i samma båt" - Refaat El Sayed