Kontrollrummet

Harmonica mike/Roffe - Ryss skräcken

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn:Ryss skräcken
Artist:Hm,Roffe
Kompositör:Hm
Text:Hm
Ev,medv:Roffe på sax och stämsång
Längd: 04:00 nånting cirkus
Genre:Reggae doft var det tänkt men det kan ju sluta hur som helst
Kuriosa:Snart kommer dom
Tilverknings år:Maj 2014

#############

Hallå gott folk.

Då fick jag med Roffe på denna resa mot Jamaica,riktigt kul och vilket lyft för låten  :wub:
Detta lilla embryo som bara var en test av ez uppgraderingen är en komplett låt nu.

Passar på att tacka Roffe här för ett eminent saxofon och kör jobb,mycket snyggt och professionella filer att jobba med - TACK Rolf,du är en klippa.

Så nu vill vi gärna höra synpunkter på detta - fritt å såga på det ni vill eller digga loss..


     Ryss skräcken

Jag tänker sälja min ballalajka x2
och resa till Jamaica
jag vill resa till Jamaica x2

Den stora björnen den har vaknat
och den drömmer om allt som den saknat
stora vidder i ett hägn - snart smälter stålet i ett regn

Snart kommer dom och tar oss x4

Stick/
Till alla de som bor ute på tundran
som inte tror på löften och fylls utav förundran
jag vill bara säga att björnen den har vaknat
så se mitt ord som ett mått på det du saknat
flyg nu som fågeln högt upp i skyn
jag känner igen stöveln som vill ha ner oss i dyn
så jag tar mitt pack och reser härifrån,härifrån..

Jag tänker sälja min ballajka x2
och resa till jamaica
jag vill resa till Jamaica x2
utan ballalajka





Mike
« Senast ändrad: 10.05.2014, 13:55:26 by Harmonica mike »


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Gillar din låt skarpt  :wub: Du har fått ett privat meddelande från mig....
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Gillar din låt skarpt  :wub: Du har fått ett privat meddelande från mig....
/Roffe H
Coolt Roffe,you are in :)

MIke


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Amen det är bra med lite norrländsk fura-reggae!
Känns stabilt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Max tack Max  :)

Jag ska lira om allt i ett halvsteg upp till Bb så Roffe får in saxen..Passar då på att slipa lite på texten,och ett litet break..Samt sätta basen lite tightare å lugnare..Den rejsar lite där på slutet..

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Max tack Max  :)

Jag ska lira om allt i ett halvsteg upp till Bb så Roffe får in saxen..Passar då på att slipa lite på texten,och ett litet break..Samt sätta basen lite tightare å lugnare..Den rejsar lite där på slutet..

Mike

Finns andra metoder Roffe o jag använt för att slippa ändra tonarten i låten.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Trumsen låter ju bra - kanske skulle uppgradera då.  :unsure:
Gitarrer och bas låter lite som de vore instängda i källaren
men helt ok lir
Kan nog bli coolt med en sax på denna
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Zakyath

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 48
    • Visa profil
"Den stora björnen den har vaknat
och den drömmer om allt som den saknat
stora vidder i ett hägn - snart smälter stålet i ett regn"

Snyggt formulerat! Skön låt också. är dock personligen inte överförtjust i EZ-soundet.


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Ja ni däruppe ligger lite risigt till vid en rysk invasion. Men varför till Jamaica? Ok, inte helt fel, men kanske bara söderut - till norra Skåne - till Osby...? Fast då fick du ändra om musiken till dansbandsmusik. Huva säger jag bara!
Ok, totalt dösnack från min sida.
Låter intressant det här. Bra text. Kanske ska virveln inte vara så ekande, och kanske spela lite mer småfills?


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Låter bra Mikey. Skönt reggaebluesgung och riktigt bra, finurlig text på svenska. Lite dovt ljud i i gurorna bara (i nåt mellow jazzläge nu?). Drumsen finemang, verkar som ett rejält lyft med EZD 1 ---> tvåan. Ett Ryssland som vill revanchera sig är jobbigt även om man kan konstatera att NATO-baserna krypit allt närmare Moskva.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite kommentarer kul  :wub:

Max:
Vet inte hur man gör snabb tipset..Antar att det har att göra med pitchning..Cubase har säkert nån fiffig funktion för det..Anyway,jag lirade denna med barré ackord så jag lirade om allt ett halvsteg upp - done.Det blev kanske inte likadant,höll igen på basen,men men - vi får se vad sågen säger :) Roffe ska ju på lite också på denna.Så det kan nog bli bra det här.

Cykeln:
Jo,uppgraderingen var ett lyft - rekommenderas varmt.Klart bättre ljud på trummorna än i ettan..Strängarna är av modell pensionsmässiga,det ger ett väldigt dovt och nästan livlösa toner..Donade lite med det så blir det förhoppningsvis bättre på nästa version.

Zakayath:
Håller med om ez original trummor,men ez har utvecklats från det..Jag har också AD,men trivs bättre med ez..Och nu via uppgraderingen till ez2 - kanon.Så småningom så rattar jag in mig på det,lite "out of the box" nu för enkelhetens skull.Texten,ja jag hade putte där ute  på tundran i tankarna.Jag skall klura lite till med den.

Staffan:
Jamaica - Ballalajka..nödrim som funkar.Ingen koppling annars till Jamaica förutom mitt taffliga/trevande reggae attempt  :) Lirat om allt ett halvsteg upp samt lagt till ett stick,kollar mix/trummor..
Jag känner några ryssar i Boden,vi kanske ska ockupera stadshuset och utropa Norrbotten självständigt..Så får vi hjälp av putte att kapa loss norrland från Sverige(skogen/malmen/elen)  :lol:
Avsett som ett skämt ovanstående..Konspiratorisk vinkling på en text,men det får bli i någon annan låt - sicken kommunist fason  :D

Eq/Mikey:
Gitarristen var här och ställde om reglagen på min gura  :ph34r: :D Dragit ned mickreglaget några snäpp så nu blev det lite lyster från gitarren.Lirade om rubbet ett halvsteg upp till Bb och konstruerade ett stick.Ska på med sången,sedan transport till Roffe för saxlir - så får vi se hur det blir :)
Jag tycker definitivt att du ska köpa uppgraderingen.Helt klart värt pengarna och som låtskrivarverktyg/komplement - grymt.Alla expansioner man har sedan tidigare,integreras snyggt.
Sedan kan man välja om man vill köra ez original eller ez 2 i låtarna,bara döpa dll filen till ez2 och lägga den i rätt mapp så funkar det kalas.Jo den låter nu björnen,skall se om jag hittar nåt klurigt textmässigt till sticket..

##################

Tack grabbar för kommentarerna,det värmer gott i ett kylslaget men vårdoftande Norrbotten..Jag har fortfarande snö ute i stugan,trist och ovanligt för årstiden.

Mike


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då kära KR har jag mixat in Roffes eminenta bidrag till denna Jamaica doftande dänga..

Vi vill väldigt gärna höra hur det låter i mix lir etc..

Fast ni gör ju givet som vanligt,såga ned Furorna.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Blåset sitter som en smäck och sitter väldigt bra i låten. Nästan så jag inte märker hur det ligger arrangerat. Riktigt fint gjort!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Tycker framförallt att du gjort en jättefin (och aktuell) låt och text...sedan är man ju glad att få vara med på ett hörn. Riktigt bra mixat.  :wub:
/Roffe H och text
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Roffes sax är pricken över i:et! Härligt skönt.
Nu fattas det bara några markerande trumpetstötar här och var.


Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
underbar blev ännu bättre :)

Jag blir väldigt sugen på att köpa tillbaka min gamla trumpet och tuta lite :)


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Helskön låt och härlig text - bra rimmat - genialiskt.....
Allt sitter perfekt fast jag tycker den ensamma elguran ligger lite för nära lyssnaren med sina riff - i övrigt superduper. :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se vad som sägs om Roffes och min resa till värmen och solen :)

Max:
Jag håller med,Roffes lir är perfa i denna.Inga probs att mixa in det,rena och fina filer.

Roffe:
Tack själv  :wub:

Staffan:
Trumpet,inte en susning om hur det bör liras..Har du tid så får du gärna vara med på Roffes och min resa..Har för mig att du har bra blåsgrejer...Håller med,hel rätt med Roffes sax - ett riktigt lyft för låten.

Josef:
Ja du hade mer än gärna fått blåsa lite trumpet här,kan du inte låna en av nån? Kul att du gillar låten  :)

Eddi:
Tack för text tycket å övrigt.Ja det rann bara på med putte därute på tundran skramlandes..Märklig låt egentligen,upprinnelsen var testa trumuppgraderingen på ez:et till ez2..Jag hade nog stannat med första testen om inte Roffe diggat denna,så mycket är hans förtjänst att det blev en hel låt..
Så om ni jagar på mig så har jag snart en platta för spotify :D
Menar du vänster eller högerbaktakts guran? Jag kan ju ge den lite reverb så den åker lite bakåt i ljudbilden eller sänka ett pyttesnäpp..

##################

Vad glad jag blir när jag ser att låten gillas och att mixen verkar okej..Roffe har massor med cred här,utan saxen en halvbra låt - med,kanon! För att inte säga stämsången,riktigt bra.
Tack än en gång Roffe  :wub:

Mike


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Jo blåset satt väldigt bra i mixen. Snygg prodd alltså och skön sång på denna.
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Roligt att få bidra till denna fina låt och härligt att få sitta som en smäck och pricken över i...och kul att stämsången uppskattas HM.  :)
Altsax köp tillbaka trumpeten!  :lol:
/Roffe H
« Senast ändrad: 10.05.2014, 22:34:47 by Roffe H »
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
Juste sound.  :wub:

Imponerande. Brass av något slag skulle vara trevligt komplement.


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Lyssnar igen och upptäcker att jag inte alls störs av någon gura nu - är det en ny mix eller så?
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Lite nya kommentarer,kul boys  :D

Bribedant:
Kul att du hittade in i min tråd,det uppskattas.Håller med om blåset,perfa.Lite gura lir till ez2 uppgrade utan bakta..ööh...baktanke
Roffe gillade det han hörde,så jag/vi jobbade lite på var sitt håll.KR när det är som bäst - spontana collab.Kul att den verkar gå hem därute.

Roffe:
Exakt håller verkligen med här,altsax - köp tillbaka trumpeten! :)

One uppen:
Tack,för fina ord.Ja en trumpet skulle nog sitta,vi får se om nån kan trumpeta lite på denna resa mot Jamaica..

Eddi:
Närå,det är samma mix..Evighets baktaktaren skulle jag ju kunna utveckla lite iofs..Den går ju själv där mot sologuran på första svängen.Där skulle man ju kunna hitte på nåt,då det är lite tomt till vänster..Men vi inväntar trumpeten,om nån mot förmodan hinner med Titanixen The second mot Jamaica   :rolleyes:

#########################################

Jättekul att vakna till så trevliga kommentarer,detta blir en bra dag.Jag skall förbereda båten för fiske efter havsöring i Lulerivern,så det blir inte så mycket musik på en månad cirkus..

Thanx boys

Mike


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Oh vilket skönt reggaegung du fått till här! Underbar skönt havsböljande start på min söndag här tillsammans med kaffet till vänster och min grabb till höger.
Nu har jag tyvärr slukats in i ett stort renoveringsprojekt hemma och inte hunnit följa denna eller andra från start, men är glad att jag kom till den färdiga verren iaf, tycker den känns klar, och roffes sax passar fint in, gott collab av er mina herrar!  :wub:
Plinkar på en låt...


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Skönt, stilla gung här! Bra sång, snygga gitarrer och passande, fint blås!
Det enda lilla jag funderade över var om det kanske kunde varit lite mindre
reverb på sång och blås...i övrigt fin mix och snygg ljudbild!
Fint samarbete!
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nya friska kommentarer  :)

Carina:
Tack,ja så här kan det också gå..Från test av mitt nya trumprogram till färdig låt på två dagar.Nytt pers helt klart,och att den går "hem" är ju extra kul  :wub:

Peter:
Thanx man..Ja jag var inne lite på det,att dra ned lite på delayet då det svansar lite..Det var värre tidigare(firsttest),då jag även hade delay på kompgurorna.Jag skall ratta lite i sången,kollar delayet då..Kul att mixen verkar sitta i övrigt,det lönar sig med nya grejer då man lärt sig dom någorlunda.Nya strängar till bas/elgura står högst på önskelistan,måste bara dra upp ett gäng havsöringar först så jag har nåt att enrisröka i sommar :)

############################

Tack för kommentarerna  :wub:

Mike


Utloggad aROCKER

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 733
    • Visa profil
Kul...mer reggae, mer fills och slap delay-guror!
Vart är BOB, ta det fullt ut reggae!?

Cool text.


Utloggad pxm

  • Strängsnubblare.
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 166
  • Jag har målat av min Jazzmaster !!
    • Visa profil
    • johanpaxom
Skön låt, mysigt gung och suverän text !!!!
Häftigt mixat... :)
Blev bra med Roffes saxofonlir......
Trummorna låter bra....

mvh
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Då skall vi se  :D

aROCKER:
Ja,förstår vad du menar men jag e ju ingen reggae snubbe - souligt blåa toner du vet.Svårt att få till det där lilla extra som jamaicabobbaniserar det hela åt rätt håll.Jag nöjer mig om jag når Grönland,det är ju en bit på vägen om än lite mer kylslaget  :D
Jag hade delay på kompgurorna i första testen(av min nya trumplugg),men via ackordsbytena så blev det en osammanhängande smörja av ekon som drog det hela offbeat.Några fills hade suttit helt klart,men det är nog lite utanför min gitarrliga.Jag lirar som en kratta ungefär.
Trumplugg,där svor jag i kyrkan  :P :D

Johan:
Thanx man,ja texten blev mera allvarlig än det var tänkt.Kul att du gillar den Johan.
Jo,Roffe hörde nåt då han lyssnade på denna första gången och drog ett pm till mig - och han hade helt rätt.Det blev asgrymt med saxen.

##############

Tack för kommentarerna boys

Mike


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Jajemen här har det hänt grejor!
Gitarrerna är nu mycket bättre och närvarande.
Saxen tillför verkligen en hel del doft av reggea
Även trummorna klev fram en del tror jag.
Har blivit en riktigt cool låt
Bravo gubbar!

Kanske lite mycket reverb på blåset? Smaksak förstås.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Jajemen här har det hänt grejor!
Gitarrerna är nu mycket bättre och närvarande.
Saxen tillför verkligen en hel del doft av reggea
Även trummorna klev fram en del tror jag.
Har blivit en riktigt cool låt
Bravo gubbar!

Kanske lite mycket reverb på blåset? Smaksak förstås.

Tack Stefan.Ja det finns lite reverb/delay studsar i både blås och sång..Tar jag upp mixen så fixar jag det..Saxen var det låten behövde helt klart,grymt skön kryddning.
Nu ska jag fiska havsöring så det får bli mix pet efter det då :)

Mike


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Snyggt Pöjkar !!
Juste låt och text, trummorna låter verkligen inte som 'gamla EZ' utan riktigt gött, har även jag uppgraderat, men inte mer än snabb-lyssnat.
Tiden är våran fiende.. :wacko:
Bra sound och mix oxo..
Det blir 4 Ganjja laddade pipor i luften.. :D
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
En svensk björn då  :D

Ja men vad kul att låt/mix funkar,alltid pirrigt tills alla har sagt sitt..Då kör jag mot nya mål.

EZ uppgrade:
Ja jag har bara hunnit med en kort test,men det mynnade ut i en låt - denna - med hjälp av Roffe.
Men håller med - ez:t låter kalas nu..Jag skall spela upp låten för min trummispolare så får vi höra vad han tycker om ez  :ph34r: :lol:
Vidare,funktionen för att hitta ett passande beat att jobba/jamma mot - är ju brilliant.Jag tycker definitivt att det var värt stålarna.
Mycke fläsk för pengarna tycker jag,hoppas du får lite tid att känna på det..

Tack för kommentaren Bjurte

Mike


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Oj, oj här har det hänt grejor! Brasset perfekt! Och skönt J J Cale-sound på guran. Härligt grejat!  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Oj, oj här har det hänt grejor! Brasset perfekt! Och skönt J J Cale-sound på guran. Härligt grejat!  :D
Tack Micke..Återkopplingar gillas skarpt  :wub:

#########################

Jag skall finslipa lite runt delay/reverbhäng- studsarna på sång och blås,sedan kör jag denna till P4:a Norrbotten/radion.
Tack för kommentarerna alla,mycket er förtjänst samt inte minst ROLF att detta blev en komplett låt.

Just love you guys  :wub:

Mike