Kontrollrummet

MaxB - Roland JV-2080 Tribute - Tack för inspiration Perowitch

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ikväll fick jag kontakt med ljuden i en fantastisk maskin, som troligen är från förra seklet, som jag fick av Perowitch för något år sen. Jag förstår att de som hanterar syntar lätt kan fastna då det finns så fantastiska ljud. Jag har bara testat några få ljud men är helt såld på till exempel kyrkorgelljudet.
Fick därför en anledning att testa Chamberlin-flöjten och elgitarren från Rusta.
[mp3=200,20,0,left]http://max.shivas.se/music/MaxB_RolandJV-2080-Tribute.mp3[/mp3]
Tror inte det kommer bli nån fortsättning på den här idén med det var härligt att få fastna i dessa ljud under några timmar.
« Senast ändrad: 04.05.2014, 23:05:15 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 631
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Vackra tongångar och sköna ljud! Rustagitarren låter heller inte illa.
Hade själv tillgång till en JV-1080 (har jag för mig den hette) för många år sedan
och var också fascinerad över ljuden. Man blir inspirerad att göra musik när man
förfogar över sköna ljud.
/Asti
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Coola ljud Max..

Cubase 7 har massor av denna vara i de medföljande syntharna och i tillägget Halion sonic 2..Brukar fastna där ibland istället för att komponera vidare,sicket I-Lands problem..

Och där gjorde gitarren enré - snyggt Max.Kyrkorgeln låter rätt bra.

Mike


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Vackra tongångar och sköna ljud! Rustagitarren låter heller inte illa.
Hade själv tillgång till en JV-1080 (har jag för mig den hette) för många år sedan
och var också fascinerad över ljuden. Man blir inspirerad att göra musik när man
förfogar över sköna ljud.
/Asti

Kyrkorgeln är grym! Rustocastern är den jag använder mest. Kanske jag hittade ett lyckat exemplar, helt enkelt.

Coola ljud Max.. Cubase 7 har massor av denna vara i de medföljande syntharna och i tillägget Halion sonic 2..Brukar fastna där ibland istället för att komponera vidare,sicket I-Lands problem..
Och där gjorde gitarren enré - snyggt Max.Kyrkorgeln låter rätt bra.

Ja, sån är jag också - fastnar bland häftiga ljud och glömmer bort att spela in. Och då jag spelar in med andra instrument glömmer jag bort att jag kan komplettera med ljud från den där fantastiska manicken. Kyrkorgeln är så maffig och kraftfull.

PS. Gitarren är med redan från början - med volympedal så den blir som en fiol.
Och gitarren spelar andrastämma till flöjten i flöjtens första del.
« Senast ändrad: 05.05.2014, 12:15:30 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Oj, vilka härliga ljud. Nu blir de väl helt andra tongångar i produktionerna?  :lol:
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Oj, vilka härliga ljud. Nu blir de väl helt andra tongångar i produktionerna?  :lol:
/Roffe H

Det gäller att komma ihåg att utnyttja resurserna då man ändå har dem på en armlängds avstånd.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Oj, vilka härliga ljud. Nu blir de väl helt andra tongångar i produktionerna?  :lol:
/Roffe H

Det gäller att komma ihåg att utnyttja resurserna då man ändå har dem på en armlängds avstånd.

Absolut, behövs ingen fortsättning på denna, känns färdig som den är.  B)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Marsall

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 635
    • Visa profil
Härligt!
Synthar kan man aldrig överkonsumerar ... nice godis!!

Glömde säga att nu har din församling en självskriven kantorvikarie ;) B)
« Senast ändrad: 05.05.2014, 18:34:51 by Marsall »



Utloggad Altsax

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 818
  • Musiken är lycka :-)
    • Visa profil
    • Spellista youtube
Bra! håller med om att den kan flyttas till färdiga
Om du inte hittar nån som kan yla lite till den
Min magkänsla säger mansröst men det är klart, plinka brukar kunna motbevisa mig med lätthet :)

Tack!


Utloggad Bribedant

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 378
    • Visa profil
  • Soundcloud: Bribedant
Ahh hårdvara! Najs  :wub:
hmm, hörde jag inte lite Silent Sorrow in Empty Boats från The Lamb där? En liten aning bara  :P
Gafftapesaturerad heldigitaliserad analogist


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Absolut, behövs ingen fortsättning på denna, känns färdig som den är.  B)

Jomen, hoppas använda hårdvaran i andra projekt framöver.

Härligt! Synthar kan man aldrig överkonsumerar ... nice godis!!
Glömde säga att nu har din församling en självskriven kantorvikarie ;) B)

Godis, det är precis vad det är. Skulle vara häftigt att spela på en riktig kyrkorgel.

MaxB goes Ambient! Härligt.

MaxB - t.f. ambientolog

Bra! håller med om att den kan flyttas till färdiga. Om du inte hittar nån som kan yla lite till den
Min magkänsla säger mansröst men det är klart, plinka brukar kunna motbevisa mig med lätthet :)
Tack!

Har testat att yla lite då jag lyssnat men det får bli yl på andra låtar och där plocka in sånt här.

Ahh hårdvara! Najs  :wub: hmm, hörde jag inte lite Silent Sorrow in Empty Boats från The Lamb där? En liten aning bara  :P

Jo, men kanske... är det det där med volympedalen på gitarrtonerna, va?
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Fantastiskt fin melodi!
Kan höra en ljus barnkör sjunga den
Riktigt fin ljud i den flöjten - lite trolskt
Kyrkorgeln och gitarren också mycket fina
Bra spel på guran!
En riktigt fin komposition - Bara änglabarnkören som saknas :)
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Fantastiskt fin melodi!
Kan höra en ljus barnkör sjunga den
Riktigt fin ljud i den flöjten - lite trolskt
Kyrkorgeln och gitarren också mycket fina
Bra spel på guran!
En riktigt fin komposition - Bara änglabarnkören som saknas :)

Kanske ska lägga till mellotron-pojk-kör men även ljusa stämmor som sjunger en text och melodi.
Jag kan nog tänka fram en melodi men skulle vilja sjunga nån text på engelska men har ingen och det brukar vara det svåraste att skapa för mig...
Tänkte kolla med en arbetskollega som vill testa att skriva på engelska. Undrar om Cykeln har tid att skriva annars, om jag frågar...?  :unsure:
Flöjten är mellotronflöjt men inte den som är vanligast att använda från M400, utan den som låter bättre och kommer från en Chamberlin-mellotron. Jag tycker den har en bra naturtrogen artikulation.
Och jag gillar också den här kyrkorgeln från syntmodulen Roland JV-2080, som jag fick av Perowitch för en tid sen. Tack igen!!!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Fint låter det och jag tycker mig känna igen harmonisvängarna på slutet men kan inte sätta fingret på vad det kan vara. Har svårt att höra en sång till det här utan att det sabbar låten - men jag har ju haft fel förr :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Kul att höra dig bakom synthen som du trakterar väl. Själv äger jag en JV-1010. Mycket vackra psalmliknande melodier (elgura + orgel). Storslaget med kyrkorgeln. De bästa melodierna väl värda en fortsättning.   
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Kul att höra dig bakom synthen som du trakterar väl. Själv äger jag en JV-1010. Mycket vackra psalmliknande melodier (elgura + orgel). Storslaget med kyrkorgeln. De bästa melodierna väl värda en fortsättning.   

Tack! Funderar på en fortsättning med sång och har testat sång på mina lunchpromenader ute i "höstregnet", så här i maj. Men jag har samtidigt delaktighet i ett annat projekt där jag ska lära mig hantera sång som är lurig och kräver massor av träning. Det är sången i något som heter liknande Apocalypse 8/9 och är tredje delen i Genesis 23-minuterslåt, Suppers Ready. Kan lova att den sången är en tuff utmaning - att hitta såväl rytmik som melodi och attityd.  B)
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad zorrow

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 977
  • Livet är för kort för att inte göra det man gillar
    • Visa profil
Den e klar! Härliga tongångar som inte behöver sångpålägg. Gitarren gör sitt! B)