Forum > Demolåtar

equality - Is there a heaven

(1/11) > >>

equality:
LÅTNAMN: Is there a heaven
ARTIST/GRUPP: e
GENRE: soul eller blev det pannkaka?
LÅTLÄNGD: 3 min
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3

Vet jag har varit dålig på att svara både i mina och i andras trådar, måste skärpa mig. När jag nu bekänt det vill jag meddela att min musikdator överlevde!  :)
Alltid gillat motown, soulmusiken från 60-talet alltså. Fixade lite schysst blås (Chris Heinz) och ville försöka, kanske blev det mer åt dansbandshållet??? Ett första försök är detta - bare with me.  :unsure: Förstärkaremuleringen låter sk-t, jag vet, och trummor och sång är inte mina bästa vapen. Men kul ändå kanske? Är basen för plottrig? Gitarrfiguren för tjatig? M a o: är jag helt fel ute?

Is there a heaven for a lonely soul
I got to know now before I get too old
It's not that good being all alone
too many a day driven all by its own

Here comes the morning here comes the night
Why  I told myself to stay here and fight
I don't   know

I've been to many places all around this earth
There's  always been some faces made it all worth
waiting for some friendship
waiting for some love
waiting for some guideance from high above

Here comes...

My heart is pounding
When times get rough
The angel is sounding
I wasn't that tough
The body is aching
Into the bones
Seems like I am moving to that definite zone

Here comes...

2016-03-25: Två år gammal låt som jag inte lyssnat på sedan dess tror jag. Lät ju alldeles ofärdig. Med lite nytt råg i ryggen och svår KR-abstinens dristar jag mig till att lägga upp en ny version. Den vingliga sången fick vara kvar men lade om brasset och adderade en Hammond och trumsticks-fix och utifrån comments här ändrade jag kjudet på guran. Kanske ligger orgelsolona lite "utanpå" eller passar de in är bl a de frågor jag ställer mig. 

2016-03-26: Tror mig hittat problemet med "filten" som Marsall skriver om. Låg ett lowpassfilter över sången. Släppte på den och lade om basen och håller tummarna.  :rolleyes:

Henric:
God morgon!

Måste säga att jag gillar det jag hör, låt och text är bra, git och bas ljud likaså! Blåssektionen däremot känns som att dom ber om ursäkt för att dom finns....för svagt....måste vara mera övertygande....jag tror att jag hade spelat mer långa toner, typ rena treklanger med kvint, grundton och ters på topp ( i C-dur g,c,e) och försökt att jobba med crescendo för att få mer dynamik.

Trummorna tänkte jag inte så mycket på så det var säkert bra!

Med vänlig hälsning Henric

Harmonica mike:
Bra låt på g här Micke,jag gillar det också.

Jag tycker virveln slår lite för många slag på det som är vers,på reffen låter det bättre med alla slag/markeringar.Men på versen bör du sovra en del i slageuroforin :)

Gitarren kan minska lite delay,kanske renare också..Mera smak fråga det sista.
På sista takterna där gitarren å basen går själv,rysar feeling..Så du har verkligen nåt läckert på G här tycker jag.Sovra lite i trummorna som första åtg.

Blåset tänkte jag inte på,fastnade i trummorna..

Soul on mate

Mike

MaxB:
Skönt sound på den här. Blåset får du nog bearbeta en hel del. Lyssna hur de gjorde och försök att översätta det till dig låt. Känns inte som de ska spela där de spelar nu eller med den rytmik de har nu. Virveln hör jag också för ofta.

Och som vanligt är dina underfundiga gitarrslingor läckra, inget undantag här. Gitarren är skön med det här soundet och den är en sån där man minns, tycker är skön och vill återkomma till, för att höra igen. Det är bra. Detsamma gäller sången, den bär ditt signum, med stolthet. Gillar rösten alltså!

Asti:
Jättefin låt! Gitarrtemat är kanon och jag gillar även gitarrsoundet!
Tycker som övriga att i versen kunde du ha "halvtakt", alltså bara baktaktsslaget på virveln.
Vid "I've been too many places" tycker jag blåset kunde smyga in med långa toner i bakgrunden,
för att sedan i refrängen bli mer aktiva och lite starkare. Trummorna kunde nog också vara lite
mer aktiva i refrängen med ev lite crashar och fills...
Gillar basen och du sjunger snyggt och passande till låten.
Får lite vibbar av Robbie Robertson från The Band.
Som vanligt har du en klar, fin ljudbild.
Kul för dig och oss att datorn klarade sig!  :)
/Asti

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion