Forum > Färdiga produktioner
Roffe H - Danny Boy
Roffe H:
LÅTNAMN: Danny Boy
ARTIST/MEDVERKAN: Roffe H
KOMPOSITÖR: okänd
GENRE: Jazzballad
LÅTLÄNGD: 3:46
INSPELNINGSÅR: 2014
FORMAT: mp3
"Danny Boy" är en ballad med text skriven av engelska låtskrivare Eric Weatherly och vanligtvis satt till de irländska tonerna av " Londonderry Air ". Londonderry Air är en luft som härstammar från County Londonderry på Irland (numera Nordirland ). Låten spelas som seger hymn i Nordirland vid Samväldesspelen . "Danny Boy" är en populär uppsättning av texter till låten. Kompositör till musiken är okänd.
Källa: Wikipedia
Inte alltid man har skaparkraft men vill lira...och då blev det Danny Boy. :)
Ny version idag, mjukare komp något mer reverb på saxarna.
/Roffe H
Asti:
"Ibland orkar man inte skapa eget men vill lira...och då blev det Danny Boy!" - Det har jag aldrig råkat ut för! :)
Skönt saxofonlir! Kanske kunde saxen sänkas något i styrka och möjligen få pyttelite mer reverb...
Jag hade för mig att låten innehöll en del mollharmonier, speciellt i slutet av stroferna, men jag ska erkänna
att jag inte är helt säker på min sak.
/Asti
Roffe H:
--- Citat från: Asti skrivet 03.05.2014, 15:53:22 ---"Ibland orkar man inte skapa eget men vill lira...och då blev det Danny Boy!" - Det har jag aldrig råkat ut för! :)
Skönt saxofonlir! Kanske kunde saxen sänkas något i styrka och möjligen få pyttelite mer reverb...
Jag hade för mig att låten innehöll en del mollharmonier, speciellt i slutet av stroferna, men jag ska erkänna
att jag inte är helt säker på min sak.
/Asti
--- Slut citat ---
Jag är inte heller säker på harmisarna, tog ett färdigt arr...ska väl kolla också :unsure:. Provar att ändra saxen också...tack för kommentar. :)
/Roffe H
MaxB:
Eva Cassidy har en version som många ser som den "bästa" tolkningen men jag har inte den kopplingen till Danny Boy. Första gången jag hörde den var i en film så jag var tvungen att kolla i eftertexterna vad det var för något. Och i filmen sjöngs den på en begravning. Du gör den på ett "munternt" sätt och det är lite busigt, eftersom det egentligen är en väldigt sorglig historia, om man lyssnar på texten.
cykeln:
Snygg leverans av denna fina låt!
Jag tycker dock att "cocktailpianot" inte gör sig så bra - det liksom lattjar bort den fina sentimentala känslan låten och ditt saxspel har. Det räcker bra med bas och vispar.
Men det är bara min personliga åsikt - jag har inga vetenskapliga belägg för saken. :D
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida