Kontrollrummet

Stereo inspelning (panorering)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nikolaus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Hej!

När ni spelar in något i stereo på två spår, låt säga ett elpiano med stereoutgång. Hur panorerar ni då spåren? Fullt L/R, båda i center eller lite som ni känner för?


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
lite olika beroende på musikstil och hur bred stereobilden ska vara i låten. jag brukar köra allt från 1% till 100% Höger el vänster. :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Nikolaus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Men om man spelar in på ett stereospår ist. är kanalerna panorerade fullt L/R?

EDIT: Ska tillägga att jag i första inlägget menade på två mono-spår.
« Senast ändrad: 30.07.2007, 20:26:48 by Nikolaus »


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Helt beroende på musikstil, men det är sällan jag panorerar en stereoinspelning gjord med mikrofoner (AB, XY, Blumlein osv) fullt ut, det tar nästan alltid för stor plats i mina mixar. Trum-OH panorerar jag oftast aldrig mer än 50%. Om det är en stereoutgång från en synth kan det bli 100%.



Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Men om man spelar in på ett stereospår ist. är kanalerna panorerade fullt L/R?

Ja. Men om du tex spelar in från en stereobuss på en mixer och inte panorerat fullt på tex dina OH-mickar eller nåt annat, så har du ju inte kanalerna helt separerade och spridda ändå. Själva stereospåret är dock alltid två monokanaler fullt panorerade.



Utloggad Nikolaus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
Men om man spelar in på ett stereospår ist. är kanalerna panorerade fullt L/R?

Ja. Men om du tex spelar in från en stereobuss på en mixer och inte panorerat fullt på tex dina OH-mickar eller nåt annat, så har du ju inte kanalerna helt separerade och spridda ändå. Själva stereospåret är dock alltid två monokanaler fullt panorerade.



OK, två monospår verkar va flexiblare, va lite kritisk till ur bastonerna blev vid full pannorering.


Utloggad tsmalmbe

Tips angående Cubase: vänsterklicka på panoreringsknappen så får du fler panoreringsalternativ, bl.a så att du kan placera vänstra kanalen och högra kanalen separat i stereobilden - alltså också möjligheten att dra båda kanalerna in i mitten (=mono). Ofta förbisedd egenskap, som jag själv använder mycket, bl.a då jag mixar material där alla källor (också monogitarrer) är inspelade som  stereo av ngn orsak.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
vill du ha en dub eller hur vill du ha det ?

Du kan ju sno samma spår, panorera åt L/R sen förskjuta säg L 0.01 för att få enorm stereo i den, men det kanske inte är nåt alternativ?
Vet ju inte riktigt HUR du vill ha stereobredden på projektet?

/Perrra
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad jarlo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 56
  • Funky, fresh, filterered disco house ear candy
    • Visa profil
    • ToreJarlo.com
vill du ha en dub eller hur vill du ha det ?

Du kan ju sno samma spår, panorera åt L/R sen förskjuta säg L 0.01 för att få enorm stereo i den, men det kanske inte är nåt alternativ?
Vet ju inte riktigt HUR du vill ha stereobredden på projektet?

/Perrra
Så enormt blir det väl inte? När man gör så låter det väl likadant, fast det verkar som att ljudet kommer lite från höger eller vänster (beroende på vilket spår som spelas först)..? Haas-effekten tror jag det kallas.
http://www.myspace.com/torejarlo - housemusik och robotdans


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Jo, men om du flyttar 0.01-0.02 så får du ju en enorm ljudskillnad.. det va snarare så jag menade :D

Dock bättre att spela in 2 separata spår som en dub istället för att nå max effekterna, men lite svårt med klaviatur kanske!
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Nikolaus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 92
    • Visa profil
@tsmalmbe de låter intressant.

@perra Dub va inte det första jag tänkte på, bara få begrepp om hur man kan hantera stereo output:en. Bra tipps för övrigt ska pröva vid tillfälle, borde bli liknande resultat som en stereodelay med olika delay-tider.


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
@tsmalmbe de låter intressant.

@perra Dub va inte det första jag tänkte på, bara få begrepp om hur man kan hantera stereo output:en. Bra tipps för övrigt ska pröva vid tillfälle, borde bli liknande resultat som en stereodelay med olika delay-tider.

Ja, men svårt att lägga stereodelay på ett monospår. blir ju aldrig bra :>
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se



Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Helt beroende på musikstil, men det är sällan jag panorerar en stereoinspelning gjord med mikrofoner (AB, XY, Blumlein osv) fullt ut, det tar nästan alltid för stor plats i mina mixar. Trum-OH panorerar jag oftast aldrig mer än 50%. Om det är en stereoutgång från en synth kan det bli 100%.


Hm, jag tänker nästan tvärtom... Men det beror på hur man mickar upp förstås. Fullt panorerade uppmickningar känns inte så extrema. När det gäller syntar kan ju fas och sånt skilja väldigt mycket mellan höger och vänster, beroende på ljud. Är ljudet på synten lika i vänster och höger känns det inte så meningsfullt att köra den i stereo öht...


OK, två monospår verkar va flexiblare, va lite kritisk till ur bastonerna blev vid full pannorering.

Två monospår är bättre, ja.
Basdelen bör man undvika helt att panorera för att undvika fasproblem. Ett tips är att i princip göra ett delningsfilter och panorera allt över ex 200Hz och låta basregistret ligga kvar i mono.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Elof

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 446
    • Visa profil
Helt beroende på musikstil, men det är sällan jag panorerar en stereoinspelning gjord med mikrofoner (AB, XY, Blumlein osv) fullt ut, det tar nästan alltid för stor plats i mina mixar. Trum-OH panorerar jag oftast aldrig mer än 50%. Om det är en stereoutgång från en synth kan det bli 100%.


Hm, jag tänker nästan tvärtom... Men det beror på hur man mickar upp förstås. Fullt panorerade uppmickningar känns inte så extrema. När det gäller syntar kan ju fas och sånt skilja väldigt mycket mellan höger och vänster, beroende på ljud. Är ljudet på synten lika i vänster och höger känns det inte så meningsfullt att köra den i stereo öht...


OK, två monospår verkar va flexiblare, va lite kritisk till ur bastonerna blev vid full pannorering.

Två monospår är bättre, ja.
Basdelen bör man undvika helt att panorera för att undvika fasproblem. Ett tips är att i princip göra ett delningsfilter och panorera allt över ex 200Hz och låta basregistret ligga kvar i mono.

Alla spelar ju in, mixar och hör helt olika och det är ju tur det :)
Synth som låter "lika" i vänster och höger brukar vara grejjer med någon form av chorus eller delay bara för att få det i stereo.
Jag brukar strippa ner sånna signaler till mono, antingen summera det eller ta bort en kanal. Det blir oftast lättare och sitter snyggare (för mig) i en mix. Ljud som låter stora ensamma blir lätt ynkliga i en mix med en massa andra element.

Smart där att dela upp och låta basen ligga i mitten. Panorerade basrika ljud kan ju iof också ge en väldig bredd i mix, om man vill ha det...



Utloggad tsmalmbe

1. Panorera spåren så som du vill ha dem, bry dig inte om var du har basen
2. Kör spåren till en stereogrupp o använd gstereo

GStereo (3-bands M/S-grunka): http://www.gvst.co.uk/dl070421/GStereo.zip
GMonoBass (2-bands basihopdragare-grunka=: http://www.gvst.co.uk/dl070421/GMonoBass.zip

Tricket är at du kan panorera fritt och vitt, och sen helt enkelt köra ihop basfrakvenserna i mitten igen på gruppspåret.
« Senast ändrad: 14.08.2007, 01:05:17 by tsmalmbe »
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Basdelen bör man undvika helt att panorera för att undvika fasproblem.
Du undviker inga fasproblem genom att styra in det i mitten. Det beter sig bara annorlunda.


Utloggad HomoNeophilus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 454
  • fnord
    • Visa profil
Basdelen bör man undvika helt att panorera för att undvika fasproblem.
Du undviker inga fasproblem genom att styra in det i mitten. Det beter sig bara annorlunda.

Det beror på vad man menar med "problem"... Eventuell fasskillnad blir man förstås inte av med, nej, men man får ingen fasskillnad i basregistret mellan kanalerna. Det senare har en tendens att ställa till med mer än det förra, med stereobild till exempel. Men inget av det behöver ju vara ett problem, beroende på hur man använder sig av det och vilken effekt man vill uppnå.
Vilket fick mig att tänka på "Incredible surround", hehe.
http://www.psyjuntan.se
http://www.pantunes.se
http://www.ljudmigrering.se


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
1. Panorera spåren så som du vill ha dem, bry dig inte om var du har basen
2. Kör spåren till en stereogrupp o använd gstereo

GStereo (3-bands M/S-grunka): http://www.gvst.co.uk/dl070421/GStereo.zip
GMonoBass (2-bands basihopdragare-grunka=: http://www.gvst.co.uk/dl070421/GMonoBass.zip

Tricket är at du kan panorera fritt och vitt, och sen helt enkelt köra ihop basfrakvenserna i mitten igen på gruppspåret.

OK Mycket intressant!

Men om man drar in basen i mitten igen så vad är det då för vits att panorera utden/dem från början?

Förklara gärna vad man vinner på detta i ljudväg?
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad tsmalmbe

1. Panorera spåren så som du vill ha dem, bry dig inte om var du har basen
2. Kör spåren till en stereogrupp o använd gstereo

GStereo (3-bands M/S-grunka): http://www.gvst.co.uk/dl070421/GStereo.zip
GMonoBass (2-bands basihopdragare-grunka=: http://www.gvst.co.uk/dl070421/GMonoBass.zip

Tricket är at du kan panorera fritt och vitt, och sen helt enkelt köra ihop basfrakvenserna i mitten igen på gruppspåret.

OK Mycket intressant!

Men om man drar in basen i mitten igen så vad är det då för vits att panorera utden/dem från början?

Förklara gärna vad man vinner på detta i ljudväg?

Om du bara panorerar bas, så är det ingen vits. Men om du panorerar bas ut i kanterna, är du nog ute och seglar ändå.

Min tanke är att du panorerar ut material som OCKSÅ har bas. Inte exklusivt dock. Tänk dig då fast djupa elgitarrer. Eller färdiga synthljud som har mycket edge, men djup bas. Du vill panorera, men inte göra mixen ensidig eller dylikt. Då kan du trygt flytta dina sound i ljudbilden, för att till sist fixa den tskniska biten korekt, alltså föra basen vaker i mitten. Du kan ju inte lokalisera basen alls lika lätt som högre frekvenser, så man upplever det mera naturlig att basen är i mitten. Trots att det kan verka som om man skulle göra en tweak med ljudet som låter helt onaturligt (en del från sidan, resten i mitten).

De fungerar.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Fredrik Karlsson

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
1. Panorera spåren så som du vill ha dem, bry dig inte om var du har basen
2. Kör spåren till en stereogrupp o använd gstereo

GStereo (3-bands M/S-grunka): http://www.gvst.co.uk/dl070421/GStereo.zip
GMonoBass (2-bands basihopdragare-grunka=: http://www.gvst.co.uk/dl070421/GMonoBass.zip

Tricket är at du kan panorera fritt och vitt, och sen helt enkelt köra ihop basfrakvenserna i mitten igen på gruppspåret.

OK Mycket intressant!

Men om man drar in basen i mitten igen så vad är det då för vits att panorera utden/dem från början?

Förklara gärna vad man vinner på detta i ljudväg?

Om du bara panorerar bas, så är det ingen vits. Men om du panorerar bas ut i kanterna, är du nog ute och seglar ändå.

Min tanke är att du panorerar ut material som OCKSÅ har bas. Inte exklusivt dock. Tänk dig då fast djupa elgitarrer. Eller färdiga synthljud som har mycket edge, men djup bas. Du vill panorera, men inte göra mixen ensidig eller dylikt. Då kan du trygt flytta dina sound i ljudbilden, för att till sist fixa den tskniska biten korekt, alltså föra basen vaker i mitten. Du kan ju inte lokalisera basen alls lika lätt som högre frekvenser, så man upplever det mera naturlig att basen är i mitten. Trots att det kan verka som om man skulle göra en tweak med ljudet som låter helt onaturligt (en del från sidan, resten i mitten).

De fungerar.

OK skall testa!
Men diskantare ljud har ju en förmåga att kunna flytta sig mer utåt i kanterna i ljudbilden (enligt örat) så därför har jag tex om jag haft diskantrika gitarrer och basrika gitarrer lagt de diskant rika tex 10 i och 10 över medans de basrika har jag lagt tex 20 i och 20 över, vet inte om du förstår vad jag menar?
Min musik på Myspace:
www.myspace.com/carsonscar


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
nej, men man får ingen fasskillnad i basregistret mellan kanalerna.
Som sagt, du undviker inte fasproblemet, du undviker bara att fasskillnaderna finns utpanorerade. Drar du in dem i mitten kommer istället utsläckning av vissa frekvenser ske.

Citera
Basdelen bör man undvika helt att panorera för att undvika fasproblem
Fasproblem uppstår heller inte av att du panorerar ut nåt.
Har du två kanaler utan fasproblem alls kan du panorera dem som du vill, centrera bägge eller dra ut dem fullständigt. Har du två kanaler utpanorerade med helt omvända faser kommer det låta sjukt, ihåligt utan mitten, o centrerar du dem så kommer de släcka ut varann så inget hörs.