Kontrollrummet

Macbook pro Bra musikdator?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jensa

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Jag har tänkt köpa en dator för att använda framför allt som hemmastudio, det ska vara en bärbar och den ska klara av relativt hårt jobb utan att överhettas. Jag hade en Acer aspire 5102 men den körde ihop efter ca 3 månader trots att jag använde en ugnsplåt med is som komplement till fläkten för att hålla ned temperaturen under inspelning :D. (givetvis så stod datorn inte direkt på isen).

Jag har kikat runt lite på nätet och blir mer och mer sugen på en Macbook pro, isf den billigare versionen som kostar 18.000. Är det någon av er som kör på macbook pro och hur fungerar det? Vad finns det för alternativ om jag vill ha en bärbar? Kan man köra cubase sx3 på OS X? Hur gör man för att installera xp på en mac?(kan vara bra att ha båda och jag har ändå en licens som bara ligger..)

Tacksam för svar!


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
hmm...jag slås lite av den där vildavästernattityden som vissa marknader verkar ha....hur kan man tillverka och sälja en laptop som överhuvudtaget KAN överhettas?? (självklart så länge man inte missköter den, men om den bara står på en bord tex).......har en polare som råkat ut för detta också...!? Borde inte någon konsumentskyddslag eller någon kontrollinstans sätta stopp för sådant???

samma sak med spelbranschen.....hur kan man FÅ sälja datorspel som inte är färdigutvecklade och fungerande? där man måste in och ladda hem uppdateringar och patchar under ett par månaders tid innan spelen faktiskt fungerar!?!? har själv råkat ut för flera sådana exempel....

hmm...sorry att jag snodde din tråd....lackade bara ur lite på det faktum att datorn överhettades.


rent spontant, om du vill köra cubase, och windows xp, varför inte köpa en PC-laptop?
jag kan rekomendera mac, rent spontant, men kanske inte utifrån de önskemål du verkar ha...!?



Redigerat: Ok, my bad, dåligt påläst....för man kanske kan köra windows finfint på de nya macarna?? stryk det jag skrev i såna fall....
« Senast ändrad: 14.08.2007, 14:57:47 by Mr Keys »
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad Giannis

  • Det kretsar kring musik
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 277
  • Sometimes You've Got To Give Up In Order To Win
    • Visa profil
    • Akoume
Jag kör förvisso inte Mac men den billigaste varianten på Apples hemsida tycker jag ser tillräckligt kraftfull ut för det allra mesta. Jämför jag den med min PC-laptop så har den ungefär dubbla prestandan. Om jag å andra sidan skulle jämföra den med min nya custom DAW så har den knappt halva prestandan.

edit: Jag såg att den kommer med en 5400 rpm hårddisk som standard. Rekommenderad hastighet är 7200 rpm. Jag har aldrig testat spela in något på en slöare hårddisk än 7200 rpm så jag vet inte hur det fungerar. Du skulle kanske tänka på att köpa till en firewire hd.
« Senast ändrad: 14.08.2007, 21:06:03 by Giannis »
www.akoume.com


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Man behöver cubase4 för att kunna köra på intel macar, dvs maskinererna som de säljer idag.


Utloggad Emil

  • aka Phobos
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 284
  • Maestro
    • Visa profil
Tror inte du hittar en bättre bärbar musikdator för dom pengarna.
Tidigare känd som Phobos på Studios forum.